9000 CDE 2.3TA MY96

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Kattoin äsken päivänvalossa tuota vuotoa, letkuliitoksen ja letkun väliltä kaikki neste näyttää lähtevän. Kiristin klemmarin ruuvia pienellä voimalla (ja liian pienellä kärjellä) hieman, kattotaan vähentyykö. Korjaamo jolla letku vaihdettiin on kokemuksen perusteella sen verran asiantunteva, että olisivat luultavasti maininneet jos tuo letkulähtö olisi silloin ollut silminnähden huonokuntoinen, mutta seuraillaan ny. Onneksi ajot ovat nyt niin vähäisiä (lähinnä pari kilometriä kauppaan ja takaisin kerran pari viikossa) että suhteellisen turvallista ajella tuossakin kunnossa.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Kuva

Jäähdytysnestettä jalkatiloissa. Keski-iän kriisi.

Pitäisiköhän tehdä huvi&hyöty-reissu Viroon ens kuussa, Saabiantilla tonnari kuntoon ja paluumatkalle vähän synttärijuomia. :mrgreen:

Nopeasti ajateltuna lämppärin kenno (eikös se yleensä tuota sisätilojen kosteutta aiheuta?), uusi syyläri jos tarpeen, vaihteistoon öljyhuuhtelu + suodatin, moottoriöljyt + suodatin, jarrunesteet, moniurahihna jos tarpeen ja moottorin tuet uusiksi. Paljonkohan tulisi laskua?
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Eikös tuo selviäsi Saabiantilta suoraan kysymällä?
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Tarkoitus onkin, tuo oli puolittain tajunnanvirtaa ja kysymys siis retorinen. :)
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2681
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Jos puhaltimen moottoria ei vielä ole vaihdettu niin se sitten samalla myös!
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Tonnari päätyikin sitten hieman lähempänä sijaitsevalle pajalle, nimittäin Hervantaan Coltille. :) Sieltä palailin juuri äsken, nyt on vaihdettu todella lopussa ollut lämmityslaitteen kenno

Kuva

sekä vaihteistoöljyt + suodatin.

Kuva

Jäähdyttimen ylälähdössä on murtuma, ja moottorin etummainen alatuki sekä molemmat vääntötuet ovat paskana (tähän päättyi hiljainen pohdintani siitä kuuluisiko vääntötuista paistaa päivä läpi :D ). Vaihteistoon meni 4,5 litraa öljyä ennen mittatikun yläreunan saavuttamista, eli 1,2 l enemmän kuin ohjekirjan mukaan vaihtuu kerralla, ilmeisesti suodattimen kannen alta räiskyy nuo ylimääräiset. En ole ihan varma siitä että öljyä on aiemmin ollut yhtä paljon, mutta nyt joka tapauksessa vaihtaa erittäin siististi, vaihdot huomaa lähinnä siitä että kone heilahtaa (jonka puolestaan huomaa sisälläkin :mrgreen: ).

Moottorin öljynvaihdon sekä jarrunesteet siirsin keväälle koska edellisestä vaihdosta on sekä kilometreissä että kuukausissa vielä kohtuullisen vähän aikaa. Lämppärin puhallin ei ole osoittanut mitään väsymisen merkkejä, joten meni takaisin sellaisenaan. Ny pitää mettästää uusi jäähdytin sekä puretaanipuslat vääntötukiin ennen paluuta tallille.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
aero
-
Viestit: 9118
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja aero »

Rattivaihde kirjoitti:Harmi vain että vaaleat nahkapenkit sähkösäädöillä eivät ole kovin edullinen investointi. :mrgreen:
En tiiä valehteleeko kuvat, mutta nuo ei äkkiseltään kaamean tummilta näytä:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=19&t=153108
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Lienevät tällaiset:
Kuva
Hieman tylsä sävy, vaikka vaaleanharmaathan nuo nykyisetkin penkit ovat (valitettavasti).

Tällaiset olisivat unelma, joskin sähkösäätöiset penkit tuntuu olevan jubileissa melko harvinainen varuste:
Kuva

Ei sillä että tällä hetkellä olisi varaa, saatika tilaa säilytellä minkäänlaisia penkkejä. :D

Lisäksi voi olla että penkki ja takamus ovat muotoutuneet toisilleen sopivammiksi, koska viimeisen kuukauden pidemmillä reissuilla ei ole ollut pahemmin valittamista. Vähän turhan lähellä penkki on edelleen jalkatilan kannalta, muuten tuo hieman jenkkityylinen korkea istuma-asento ja ratti sylissä -järjestely käy mulle kun nakutettu. 8) Ja jalkatilaahan saa lisää kun siirtää nopeudensäätelyn oikealta jalalta vasemman käden etusormelle ja peukalolle... :)

Niin ja siitä puheen ollen mihin on tai ei ole varaa, tänään kävelin bussilta suoraan Siwaan noutamaan PCS:n eilen lähettämän ison ja kevyen paketin, joka sisälsi ilmeisesti jäähdyttimen (en vaivautunut avaamaan, sijoitin suoraan tonnarin takaloosteriin :D ). Perjantaina hakemaan jäähdytysnestettä ja puslia moottorin vääntötukeen, ensi viikolla takaisin Coltin pajalle.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
aero
-
Viestit: 9118
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja aero »

Rattivaihde kirjoitti:Lienevät tällaiset:
Pikaisesti kattottuna noissa näyttäisi sivumuovi olevan lähes saman värinen nahan kanssa, ilmoituksen penkeissä nahka näyttää vaaleammalta. Ne sivumuovit on tietääkseni aina samoja, joten niihin on hyvä verrata jos johonkin. Myyjä saattaa toki kommentoida jos huomaa jutustelun.
Rattivaihde kirjoitti: Tällaiset olisivat unelma, joskin sähkösäätöiset penkit tuntuu olevan jubileissa melko harvinainen varuste:
Mulla on herrasmieskruiseriin tuollaiset, mutta ei sähkösäätöiset. Kuskin penkistä on just persnahka irti, koppaan kohta juottimen mukaan ja fiksaan molemmat katkokset persgrillistä.
Rattivaihde kirjoitti:Ja jalkatilaahan saa lisää kun siirtää nopeudensäätelyn oikealta jalalta vasemman käden etusormelle ja peukalolle... :)
Susta on tullut ihan oikea tonnaristi ja varusteiden orja. Tervetuloa tähän maailmaan :D.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

http://i468.photobucket.com/albums/rr49 ... lors-1.jpg
Tämä vastannee kysymykseen varsinkin kun nuo ilmoituksen penkit ovat 1991 jenkkitonnarista. Nuo satkun penkit taitavat olla Buffalo-sävyä ja ilmoituksen penkit Dover (savenharmaa) tai Colorado (jenkkiläisen rusketusvoide), kun klassiset beiget penkit esim. Aerossa ovat Pamiria.

Kyllähän nuo todennäköisesti ihan komeat toki olisivat, ja kangaspenkithän voisi teoriassa sijoittaa väliaikaisesti mökille ja sitten tehrä niistä sohvakaluston tulevaan asuntoon parhaaseen saabistityyliin...voi voi, kassakone alkaa kohta taas kilisemään... :D
aero kirjoitti:Susta on tullut ihan oikea tonnaristi ja varusteiden orja. Tervetuloa tähän maailmaan :D .
Kiitoksia kiitoksia... :D Tuo ZF:n mestariteos tekee vakionopeudensäätimestäkin oikeasti käytännöllisen kun vauhti tarvittaessa myös tippuu ilman jarruun koskemista. Femman viisilovinen Aisini on tässäkin asiassa omien kokemusten perusteella melko rasittava kaveri.

Varusteiden suhteen viime perjantaina olin hieman ihmeessäkin, kun auton käynnistämisen jälkeen EDUssa rupesi vilkkumaan nuoli joka osoitti palloon. Hieman unenpöpperössä (kahdelta iltapäivällä :D ) ihmettelin että mitä helvettiä se nyt PRND321:tä oikein osoittelee. Rupesin kokeeksi painelemaan Infoa ja kuinka ollakaan, sehän yritti viestittää mulle että DTE on alle 50 kilometriä, auto kun on ruudussa vahvasti kallellaan ja tankki oikeastikin aika tyhjä. :D

Yksi varuste jonka kanssa en aina ole asioista samaa mieltä on ACC, sen mielestä kun on ideaalia puhaltaa jääkylmää ilmaa suoraan päin mun palelevaa nokkaani, kun itse olen satkuissa tottunut käyttämään tuulilasisuuntausta aina kun ei ole jalat jäässä tai hirveä hiki. Sähköantenni on muuten edelleen telakalla, koska Suomen radiotarjonta ei ole kummoinen motivaattori sen kuntoon laittamiselle, varsinkaan kun radiossa on aux in ja kasettipesä. :mrgreen:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja jus »

Onko joku ohjelmoinut ACC:si aloittamaan naamaanpuhalluksella? Oletusasetuksella ACC aloittaa puhaltamalla tuulilasiin, erityisesti silloin kun on havaittu lämmitystarvetta.

Hanskalokerokirjassa kerrotaan, miten ohjelmoidut aloitusasetukset poistetaan. (OFF ja AUTO). http://www.jus.liitin.net/saab/9000/alb ... ointi.html
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Ei se yleensä aloita naamapuhalluksella, mutta ennen pitkää siihen päätyy. Näillä keleillä toki tuntuu pirun kivalta kun tulee lämmintä ilmaa suoraan naamalle. Voi toki olla ihan vain siitäkin kiinni etten herkästi vilustuvana pidä kylmästä puhalluksesta naamalle, vaikka se varmaan tehokas viilennystapa onkin. Asetukset on nollattu ja omia en ole tehnyt.

Kävinpä tankkaamassa (St1-kortilla 98E5 1,619€/l, suoranainen vallankumous) ja otin samalla pari huonoa kuvaa:

Kuva
Tampereella tämä tuntuu onnistuvan joka asemalla (kokemusta tähän mennessä kahdelta :D )

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Siitä hieno väri tuo ambassadoori että lika ei juuri näy vähänkään pidemmältä katsottuna vaikka sitä olisi kuinka paljon.

Vieressä oli autoliike ja sen edessä parkissa cabbe jota tietysti piti mennä vähä vilkaasemaan.

Kuva

Vaikutti vasta Suomeen uitetulta eikä ollut kovin priimakuntoisen oloinen, mutta kyllähän se aika houkutteleva katteltava oli, automaatticabbe tuntuu kuitenkin ajatuksena sen verran hienolta että edes seuraava ajatus og-kolkin alustasta ei onnistu sitä suuremmin pilaamaan. :) Pieni yhteiskuvakin piti viä ottaa.

Kuva
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2681
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Rattivaihde kirjoitti:Ei se yleensä aloita naamapuhalluksella, mutta ennen pitkää siihen päätyy.
Tämä tulee ilmeisesti keskisuuttimista...tai sama se vaikka tulis laidastakin. Hmmm mitenkähän tämän nyt kauniisti muotoilisi.


Pystytkö säätämään sen naamalle puhaltavan suuttimen niin että se puhaltaisi ohi...siis naamasta? Tai jopa sulkemaan sen! :!: :idea: :mrgreen:
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

No voihan ne sulkea, mutta mitäs hyötyä siitä kylmästä sitten on jos se painaa kojelaudan laidoista ikkunoiden vieritse suoraan takapenkille? Kun voisi tulla mukavan pehmeästi tuulilasilta. :mrgreen: :mrgreen:

Edit: Tuulilasilta, joka vetäisee aika herkästi ulkopuolelta huuruun, muistin justiin miten käsinsäädettävän ilmastoinnin Daciassa käy... ehkä ne on kumminkin käyttäneet ihan aivojaan tietokoneiden ohella siellä Trollhättanissa... :lol: Jatkossa ehkä säädän vain pyydettyä lämpötilaa vielä ylemmäs, tuntunut vain oudolta kun omassa autossa se on jo valmiiksi 22 ja muut tuntuvat nauttivan siitä 18 asteisesta luoteistuulesta... :D
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2681
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Rattivaihde kirjoitti:No voihan ne sulkea, mutta mitäs hyötyä siitä kylmästä sitten on jos se painaa kojelaudan laidoista ikkunoiden vieritse suoraan takapenkille?
Esim. se että ei puhalla kylmää nassuun, mutta pysyy sivuikkuna huurteettomana :P
Rattivaihde kirjoitti: Jatkossa ehkä säädän vain pyydettyä lämpötilaa vielä ylemmäs, tuntunut vain oudolta kun omassa autossa se on jo valmiiksi 22 ja muut tuntuvat nauttivan siitä 18 asteisesta luoteistuulesta... :D
Tämä kuulostaa jo suunnitelmalta, ollemmehan siirtyneet helteistä hieman viileämpiin keleihin tuolla ulkonakin :D

Juuei, ei se ilmastointi ihan aina osaa säätyä niin kuin meidän nahka haluaisi, joutuu vieläkin joskus ojentamaan sormensa :P
Vastaa Viestiin