9000 CDE 2.3TA MY96
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: 9000 CDE 2.3TA MY96
Kattoin äsken päivänvalossa tuota vuotoa, letkuliitoksen ja letkun väliltä kaikki neste näyttää lähtevän. Kiristin klemmarin ruuvia pienellä voimalla (ja liian pienellä kärjellä) hieman, kattotaan vähentyykö. Korjaamo jolla letku vaihdettiin on kokemuksen perusteella sen verran asiantunteva, että olisivat luultavasti maininneet jos tuo letkulähtö olisi silloin ollut silminnähden huonokuntoinen, mutta seuraillaan ny. Onneksi ajot ovat nyt niin vähäisiä (lähinnä pari kilometriä kauppaan ja takaisin kerran pari viikossa) että suhteellisen turvallista ajella tuossakin kunnossa.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Jäähdytysnestettä jalkatiloissa. Keski-iän kriisi.
Pitäisiköhän tehdä huvi&hyöty-reissu Viroon ens kuussa, Saabiantilla tonnari kuntoon ja paluumatkalle vähän synttärijuomia.

Nopeasti ajateltuna lämppärin kenno (eikös se yleensä tuota sisätilojen kosteutta aiheuta?), uusi syyläri jos tarpeen, vaihteistoon öljyhuuhtelu + suodatin, moottoriöljyt + suodatin, jarrunesteet, moniurahihna jos tarpeen ja moottorin tuet uusiksi. Paljonkohan tulisi laskua?
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: 9000 CDE 2.3TA MY96
Eikös tuo selviäsi Saabiantilta suoraan kysymällä?
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: 9000 CDE 2.3TA MY96
Tarkoitus onkin, tuo oli puolittain tajunnanvirtaa ja kysymys siis retorinen. 

#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: 9000 CDE 2.3TA MY96
Jos puhaltimen moottoria ei vielä ole vaihdettu niin se sitten samalla myös!
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: 9000 CDE 2.3TA MY96
Tonnari päätyikin sitten hieman lähempänä sijaitsevalle pajalle, nimittäin Hervantaan Coltille.
Sieltä palailin juuri äsken, nyt on vaihdettu todella lopussa ollut lämmityslaitteen kenno

sekä vaihteistoöljyt + suodatin.

Jäähdyttimen ylälähdössä on murtuma, ja moottorin etummainen alatuki sekä molemmat vääntötuet ovat paskana (tähän päättyi hiljainen pohdintani siitä kuuluisiko vääntötuista paistaa päivä läpi
). Vaihteistoon meni 4,5 litraa öljyä ennen mittatikun yläreunan saavuttamista, eli 1,2 l enemmän kuin ohjekirjan mukaan vaihtuu kerralla, ilmeisesti suodattimen kannen alta räiskyy nuo ylimääräiset. En ole ihan varma siitä että öljyä on aiemmin ollut yhtä paljon, mutta nyt joka tapauksessa vaihtaa erittäin siististi, vaihdot huomaa lähinnä siitä että kone heilahtaa (jonka puolestaan huomaa sisälläkin
).
Moottorin öljynvaihdon sekä jarrunesteet siirsin keväälle koska edellisestä vaihdosta on sekä kilometreissä että kuukausissa vielä kohtuullisen vähän aikaa. Lämppärin puhallin ei ole osoittanut mitään väsymisen merkkejä, joten meni takaisin sellaisenaan. Ny pitää mettästää uusi jäähdytin sekä puretaanipuslat vääntötukiin ennen paluuta tallille.


sekä vaihteistoöljyt + suodatin.

Jäähdyttimen ylälähdössä on murtuma, ja moottorin etummainen alatuki sekä molemmat vääntötuet ovat paskana (tähän päättyi hiljainen pohdintani siitä kuuluisiko vääntötuista paistaa päivä läpi


Moottorin öljynvaihdon sekä jarrunesteet siirsin keväälle koska edellisestä vaihdosta on sekä kilometreissä että kuukausissa vielä kohtuullisen vähän aikaa. Lämppärin puhallin ei ole osoittanut mitään väsymisen merkkejä, joten meni takaisin sellaisenaan. Ny pitää mettästää uusi jäähdytin sekä puretaanipuslat vääntötukiin ennen paluuta tallille.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: 9000 CDE 2.3TA MY96
En tiiä valehteleeko kuvat, mutta nuo ei äkkiseltään kaamean tummilta näytä:Rattivaihde kirjoitti:Harmi vain että vaaleat nahkapenkit sähkösäädöillä eivät ole kovin edullinen investointi.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=19&t=153108
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: 9000 CDE 2.3TA MY96
Lienevät tällaiset:

Hieman tylsä sävy, vaikka vaaleanharmaathan nuo nykyisetkin penkit ovat (valitettavasti).
Tällaiset olisivat unelma, joskin sähkösäätöiset penkit tuntuu olevan jubileissa melko harvinainen varuste:

Ei sillä että tällä hetkellä olisi varaa, saatika tilaa säilytellä minkäänlaisia penkkejä.
Lisäksi voi olla että penkki ja takamus ovat muotoutuneet toisilleen sopivammiksi, koska viimeisen kuukauden pidemmillä reissuilla ei ole ollut pahemmin valittamista. Vähän turhan lähellä penkki on edelleen jalkatilan kannalta, muuten tuo hieman jenkkityylinen korkea istuma-asento ja ratti sylissä -järjestely käy mulle kun nakutettu.
Ja jalkatilaahan saa lisää kun siirtää nopeudensäätelyn oikealta jalalta vasemman käden etusormelle ja peukalolle... 
Niin ja siitä puheen ollen mihin on tai ei ole varaa, tänään kävelin bussilta suoraan Siwaan noutamaan PCS:n eilen lähettämän ison ja kevyen paketin, joka sisälsi ilmeisesti jäähdyttimen (en vaivautunut avaamaan, sijoitin suoraan tonnarin takaloosteriin
). Perjantaina hakemaan jäähdytysnestettä ja puslia moottorin vääntötukeen, ensi viikolla takaisin Coltin pajalle.

Hieman tylsä sävy, vaikka vaaleanharmaathan nuo nykyisetkin penkit ovat (valitettavasti).
Tällaiset olisivat unelma, joskin sähkösäätöiset penkit tuntuu olevan jubileissa melko harvinainen varuste:

Ei sillä että tällä hetkellä olisi varaa, saatika tilaa säilytellä minkäänlaisia penkkejä.

Lisäksi voi olla että penkki ja takamus ovat muotoutuneet toisilleen sopivammiksi, koska viimeisen kuukauden pidemmillä reissuilla ei ole ollut pahemmin valittamista. Vähän turhan lähellä penkki on edelleen jalkatilan kannalta, muuten tuo hieman jenkkityylinen korkea istuma-asento ja ratti sylissä -järjestely käy mulle kun nakutettu.


Niin ja siitä puheen ollen mihin on tai ei ole varaa, tänään kävelin bussilta suoraan Siwaan noutamaan PCS:n eilen lähettämän ison ja kevyen paketin, joka sisälsi ilmeisesti jäähdyttimen (en vaivautunut avaamaan, sijoitin suoraan tonnarin takaloosteriin

#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: 9000 CDE 2.3TA MY96
Pikaisesti kattottuna noissa näyttäisi sivumuovi olevan lähes saman värinen nahan kanssa, ilmoituksen penkeissä nahka näyttää vaaleammalta. Ne sivumuovit on tietääkseni aina samoja, joten niihin on hyvä verrata jos johonkin. Myyjä saattaa toki kommentoida jos huomaa jutustelun.Rattivaihde kirjoitti:Lienevät tällaiset:
Mulla on herrasmieskruiseriin tuollaiset, mutta ei sähkösäätöiset. Kuskin penkistä on just persnahka irti, koppaan kohta juottimen mukaan ja fiksaan molemmat katkokset persgrillistä.Rattivaihde kirjoitti: Tällaiset olisivat unelma, joskin sähkösäätöiset penkit tuntuu olevan jubileissa melko harvinainen varuste:
Susta on tullut ihan oikea tonnaristi ja varusteiden orja. Tervetuloa tähän maailmaanRattivaihde kirjoitti:Ja jalkatilaahan saa lisää kun siirtää nopeudensäätelyn oikealta jalalta vasemman käden etusormelle ja peukalolle...

Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: 9000 CDE 2.3TA MY96
http://i468.photobucket.com/albums/rr49 ... lors-1.jpg
Tämä vastannee kysymykseen varsinkin kun nuo ilmoituksen penkit ovat 1991 jenkkitonnarista. Nuo satkun penkit taitavat olla Buffalo-sävyä ja ilmoituksen penkit Dover (savenharmaa) tai Colorado (jenkkiläisen rusketusvoide), kun klassiset beiget penkit esim. Aerossa ovat Pamiria.
Kyllähän nuo todennäköisesti ihan komeat toki olisivat, ja kangaspenkithän voisi teoriassa sijoittaa väliaikaisesti mökille ja sitten tehrä niistä sohvakaluston tulevaan asuntoon parhaaseen saabistityyliin...voi voi, kassakone alkaa kohta taas kilisemään...
Tuo ZF:n mestariteos tekee vakionopeudensäätimestäkin oikeasti käytännöllisen kun vauhti tarvittaessa myös tippuu ilman jarruun koskemista. Femman viisilovinen Aisini on tässäkin asiassa omien kokemusten perusteella melko rasittava kaveri.
Varusteiden suhteen viime perjantaina olin hieman ihmeessäkin, kun auton käynnistämisen jälkeen EDUssa rupesi vilkkumaan nuoli joka osoitti palloon. Hieman unenpöpperössä (kahdelta iltapäivällä
) ihmettelin että mitä helvettiä se nyt PRND321:tä oikein osoittelee. Rupesin kokeeksi painelemaan Infoa ja kuinka ollakaan, sehän yritti viestittää mulle että DTE on alle 50 kilometriä, auto kun on ruudussa vahvasti kallellaan ja tankki oikeastikin aika tyhjä. 
Yksi varuste jonka kanssa en aina ole asioista samaa mieltä on ACC, sen mielestä kun on ideaalia puhaltaa jääkylmää ilmaa suoraan päin mun palelevaa nokkaani, kun itse olen satkuissa tottunut käyttämään tuulilasisuuntausta aina kun ei ole jalat jäässä tai hirveä hiki. Sähköantenni on muuten edelleen telakalla, koska Suomen radiotarjonta ei ole kummoinen motivaattori sen kuntoon laittamiselle, varsinkaan kun radiossa on aux in ja kasettipesä.
Tämä vastannee kysymykseen varsinkin kun nuo ilmoituksen penkit ovat 1991 jenkkitonnarista. Nuo satkun penkit taitavat olla Buffalo-sävyä ja ilmoituksen penkit Dover (savenharmaa) tai Colorado (jenkkiläisen rusketusvoide), kun klassiset beiget penkit esim. Aerossa ovat Pamiria.
Kyllähän nuo todennäköisesti ihan komeat toki olisivat, ja kangaspenkithän voisi teoriassa sijoittaa väliaikaisesti mökille ja sitten tehrä niistä sohvakaluston tulevaan asuntoon parhaaseen saabistityyliin...voi voi, kassakone alkaa kohta taas kilisemään...

Kiitoksia kiitoksia...aero kirjoitti:Susta on tullut ihan oikea tonnaristi ja varusteiden orja. Tervetuloa tähän maailmaan.

Varusteiden suhteen viime perjantaina olin hieman ihmeessäkin, kun auton käynnistämisen jälkeen EDUssa rupesi vilkkumaan nuoli joka osoitti palloon. Hieman unenpöpperössä (kahdelta iltapäivällä


Yksi varuste jonka kanssa en aina ole asioista samaa mieltä on ACC, sen mielestä kun on ideaalia puhaltaa jääkylmää ilmaa suoraan päin mun palelevaa nokkaani, kun itse olen satkuissa tottunut käyttämään tuulilasisuuntausta aina kun ei ole jalat jäässä tai hirveä hiki. Sähköantenni on muuten edelleen telakalla, koska Suomen radiotarjonta ei ole kummoinen motivaattori sen kuntoon laittamiselle, varsinkaan kun radiossa on aux in ja kasettipesä.

#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: 9000 CDE 2.3TA MY96
Onko joku ohjelmoinut ACC:si aloittamaan naamaanpuhalluksella? Oletusasetuksella ACC aloittaa puhaltamalla tuulilasiin, erityisesti silloin kun on havaittu lämmitystarvetta.
Hanskalokerokirjassa kerrotaan, miten ohjelmoidut aloitusasetukset poistetaan. (OFF ja AUTO). http://www.jus.liitin.net/saab/9000/alb ... ointi.html
Hanskalokerokirjassa kerrotaan, miten ohjelmoidut aloitusasetukset poistetaan. (OFF ja AUTO). http://www.jus.liitin.net/saab/9000/alb ... ointi.html
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: 9000 CDE 2.3TA MY96
Ei se yleensä aloita naamapuhalluksella, mutta ennen pitkää siihen päätyy. Näillä keleillä toki tuntuu pirun kivalta kun tulee lämmintä ilmaa suoraan naamalle. Voi toki olla ihan vain siitäkin kiinni etten herkästi vilustuvana pidä kylmästä puhalluksesta naamalle, vaikka se varmaan tehokas viilennystapa onkin. Asetukset on nollattu ja omia en ole tehnyt.
Kävinpä tankkaamassa (St1-kortilla 98E5 1,619€/l, suoranainen vallankumous) ja otin samalla pari huonoa kuvaa:
Tampereella tämä tuntuu onnistuvan joka asemalla (kokemusta tähän mennessä kahdelta
)






Siitä hieno väri tuo ambassadoori että lika ei juuri näy vähänkään pidemmältä katsottuna vaikka sitä olisi kuinka paljon.
Vieressä oli autoliike ja sen edessä parkissa cabbe jota tietysti piti mennä vähä vilkaasemaan.

Vaikutti vasta Suomeen uitetulta eikä ollut kovin priimakuntoisen oloinen, mutta kyllähän se aika houkutteleva katteltava oli, automaatticabbe tuntuu kuitenkin ajatuksena sen verran hienolta että edes seuraava ajatus og-kolkin alustasta ei onnistu sitä suuremmin pilaamaan.
Pieni yhteiskuvakin piti viä ottaa.

Kävinpä tankkaamassa (St1-kortilla 98E5 1,619€/l, suoranainen vallankumous) ja otin samalla pari huonoa kuvaa:

Tampereella tämä tuntuu onnistuvan joka asemalla (kokemusta tähän mennessä kahdelta







Siitä hieno väri tuo ambassadoori että lika ei juuri näy vähänkään pidemmältä katsottuna vaikka sitä olisi kuinka paljon.
Vieressä oli autoliike ja sen edessä parkissa cabbe jota tietysti piti mennä vähä vilkaasemaan.

Vaikutti vasta Suomeen uitetulta eikä ollut kovin priimakuntoisen oloinen, mutta kyllähän se aika houkutteleva katteltava oli, automaatticabbe tuntuu kuitenkin ajatuksena sen verran hienolta että edes seuraava ajatus og-kolkin alustasta ei onnistu sitä suuremmin pilaamaan.


#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: 9000 CDE 2.3TA MY96
Tämä tulee ilmeisesti keskisuuttimista...tai sama se vaikka tulis laidastakin. Hmmm mitenkähän tämän nyt kauniisti muotoilisi.Rattivaihde kirjoitti:Ei se yleensä aloita naamapuhalluksella, mutta ennen pitkää siihen päätyy.
Pystytkö säätämään sen naamalle puhaltavan suuttimen niin että se puhaltaisi ohi...siis naamasta? Tai jopa sulkemaan sen!



- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: 9000 CDE 2.3TA MY96
No voihan ne sulkea, mutta mitäs hyötyä siitä kylmästä sitten on jos se painaa kojelaudan laidoista ikkunoiden vieritse suoraan takapenkille? Kun voisi tulla mukavan pehmeästi tuulilasilta.

Edit: Tuulilasilta, joka vetäisee aika herkästi ulkopuolelta huuruun, muistin justiin miten käsinsäädettävän ilmastoinnin Daciassa käy... ehkä ne on kumminkin käyttäneet ihan aivojaan tietokoneiden ohella siellä Trollhättanissa...
Jatkossa ehkä säädän vain pyydettyä lämpötilaa vielä ylemmäs, tuntunut vain oudolta kun omassa autossa se on jo valmiiksi 22 ja muut tuntuvat nauttivan siitä 18 asteisesta luoteistuulesta... 


Edit: Tuulilasilta, joka vetäisee aika herkästi ulkopuolelta huuruun, muistin justiin miten käsinsäädettävän ilmastoinnin Daciassa käy... ehkä ne on kumminkin käyttäneet ihan aivojaan tietokoneiden ohella siellä Trollhättanissa...


#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: 9000 CDE 2.3TA MY96
Esim. se että ei puhalla kylmää nassuun, mutta pysyy sivuikkuna huurteettomanaRattivaihde kirjoitti:No voihan ne sulkea, mutta mitäs hyötyä siitä kylmästä sitten on jos se painaa kojelaudan laidoista ikkunoiden vieritse suoraan takapenkille?

Tämä kuulostaa jo suunnitelmalta, ollemmehan siirtyneet helteistä hieman viileämpiin keleihin tuolla ulkonakinRattivaihde kirjoitti: Jatkossa ehkä säädän vain pyydettyä lämpötilaa vielä ylemmäs, tuntunut vain oudolta kun omassa autossa se on jo valmiiksi 22 ja muut tuntuvat nauttivan siitä 18 asteisesta luoteistuulesta...

Juuei, ei se ilmastointi ihan aina osaa säätyä niin kuin meidän nahka haluaisi, joutuu vieläkin joskus ojentamaan sormensa
