900S m1991 Käyttö kunnostusta

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: 900S m1991 Käyttö kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Tänään sain laiteltua uudet 4mm bitumit lattiaan ja nosteltua paikalleen muutkin äänieristeet.
Vielä paranneltava johtonipun kiinnityksiä, oli päässeet nippusiteet loppumaan tallilta.
Onneksi kämpiltä löytyi lisää ja mahdollisesti huomenna saa sisustan nippuun.
Saas nähdä löytyykö etupenkin neliömalliset vastamutterit jostakin, osa tuntunut kadonneen jonnekkin :twisted: Jos huomenna ei löydy niitä, täytyy laittaa ne ostoslistalle.
900S(T5.5) M1991(KR)
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: 900S m1991 Käyttö kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Ei näyttänyt löytyvän niitä etupenkin muttereita ja oli joku mutterinpidikelevykin kadonnut. Eli saa taas tarjota jos on jollakin ylimääräisiä. Periaatteessa muuten sais jo laittaa penkkejä. Samoin sopiva antenni johtoineen on hommattava, kun edellinen pilalla.
Tuolla ostoilmoitus penkinkiinnikkeistä:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 44#p546844
900S(T5.5) M1991(KR)
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: 900S m1991 Käyttö kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Nyt on uusi antennikin paikallaan ja toisen takaoven lukon vastakappale ja tuo takapään muoviluukku, takaluukun kumityynyt. Kaksi neliömutteria löytyi, uupuu vielä kaks(myös kaksi pidikettä kadonnut)i ja sais laittaa ne penkit kiinni.
900S(T5.5) M1991(KR)
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: 900S m1991 Käyttö kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Ostin J.V.A, lta penkinvastamutterit pidikkeineen ja ne olivat ihan uusia. Kiitos vaan!
Nyt on penkit paikallaan ja matot, seuraavaksi takavöiden laitto paikalleen, takapään loput verhoilut ja jalkalistat.
900S(T5.5) M1991(KR)
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: 900S m1991 Käyttö kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

No niin päivitystä välillä tännekkin.
Nyt sitten on vetaritunnelit korjattu ja siinä ohessa vähän muutakin.
Tässäkin jutussa lähdin paikkailemaan oikean vetaritunnelin pohjasta pikkuista reikää. Tuon reiän päällä oli parilla heftillä peltipala ja sikamassaa päällä.
Lopulta sitten piti rakennella peltiä tuonne iskarikiinnikkeelle asti , kun lahottajasieni oli tehnyt tehtäviään :twisted: :twisted: .
Onneksi vasen puoli ei ollut ihan niin paha korjattava. Tosin siinä oli aiemmin oikaistu korjauksessa laittamalla vahva pelti lappu pohjapuolelle muutamalla huonolla heftillä ja päällä sikamassaa, lähti aika helposti sormin irti. Ja sekin piti loppujen lopuksi korjata korjauspellillä.
Siinäpä rakennellessa meni pari päivää ja mukana ei ole vielä etupään tuentojen purku , joka oli ruostuneiden pulttien kanssa melkomoinen savotta.
Sitten taas vuorossa hioa vähän saumoja ja putsailla kaikki törky pois , että voisi käsitellä korjaukset por-15 maalilla . Sitten jotain ruostesuoja-aineita ja kiveniskumassaa etupyöräkoteloihin. Samalla putsailla pyöräntuennat ja käsitellä nekin samalla , ennen kasaamista.
900S(T5.5) M1991(KR)
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: 900S m1991 Käyttö kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Nyt sitten on putsattu vihdoinkin vetoakselikotelot ylhäältä alas asti kaikilla mahdollisilla työkaluilla mitä tuonne sisään mahtui. Toki jo ennen peltiremonttia pesin ne painepesurilla, mutta jotain kökköä oli vielä jäänyt sisään. Päältä otin korjatut alueet puhtaalle pellille teräsharjalaikalla. Sitten lopuksi fosforihappoa päälle.
Huomenna maalit, eli Por-15 päälle. Alemmat tukivarret putsailin edellispäivänä lamellilaikalla ja teräsharjalaikalla ja käsittelin fosforihapolla. Tulipa aika kiiltäväpintaiset, vaikka olivat aika rumassa ruosteessa ennen käsittelyä. Tänään sitten maalasin ne. Elektrolyysiä tuli kokeiltua kidesoodan ja akkulaturin kanssa, puhdistin tankin pannat(todella ruosteiset) sillä menetelmällä 1-2 tunnin liotuksella. Tuon jälkeen ruosteet lähti harjaamalla pois. Vähän vielä jäi ohutta ruostetta ja pistin päälle vielä fosforihappoa poistamaan ne loput pois ja huomenna maaliin nekin.
Laitoin yöksi porisemaan satsin ruosteisia osia , saahan nähdä onko aamulla mitään jäljellä :lol: . Huomenna sitten mahdollisesti lisää osia kylpyyn , viikonloppuna tarkoitus kaikki etupään hilpetöörit ja jarrusatulat käydä tuolla läpi. Olis vaan ollut suurempi palju , niin olisin laittanut kaikki kerralla :wink: . On kyllä hyvä konsti tuo elektrolyysi ruosteen poistoon.
900S(T5.5) M1991(KR)
rökösö
"Turbo"
Viestit: 216
Liittynyt: To Touko 07, 2009 11:20
Paikkakunta: Haapavesi

Re: 900S m1991 Käyttö kunnostusta

Viesti Kirjoittaja rökösö »

Sukellusvene kirjoitti:On kyllä hyvä konsti tuo elektrolyysi ruosteen poistoon.
Eikö olekin. Mitä olet tehnyt sille mustalle tavaralle, miksi ruoste osin muuntuu kappaleen pinnalle? Lähteekö tuolla fosforihapolla vai oletko mekaanisesti hangannut, vai peräti jättänyt maalin alle?
Saab 900 Aero -90, Saab 9-5 Aero -01
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: 900S m1991 Käyttö kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

rökösö kirjoitti:
Sukellusvene kirjoitti:On kyllä hyvä konsti tuo elektrolyysi ruosteen poistoon.
Eikö olekin. Mitä olet tehnyt sille mustalle tavaralle, miksi ruoste osin muuntuu kappaleen pinnalle? Lähteekö tuolla fosforihapolla vai oletko mekaanisesti hangannut, vai peräti jättänyt maalin alle?

Olen käsitelllyt fosforihapolla lopuksi. Suht puhdas tuli. Ei juuri mustaa jäänyt. Maali tarttuu hyvin tuohon, ainakin siltä vaikuttaisi.
900S(T5.5) M1991(KR)
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: 900S m1991 Käyttö kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

No niin, kylläpä se ruoste oli tiukassa niissä jarrusatuloissa. Sai käyttää niitä aika pitkään elektrolyysikylvyssä. Siis jarrusatulat oli todella ruosteiset.
Välillä nosti satulat pois kylvystä ja annoin teräsharjaa niille. Ja taas uudelleen kylpyyn. Naputtelulla ja meisselillä kaivelemalla ne lähti jo aika hyväksi. Sitten fosforihapolla ja teräsharjalla lähti loputkin ja tuli metallin oikea väri näkyviin. Lopulta maalasin satulat. Ja samoin kaikki tukivarret ja napasysteemit. On ne vaan eri mukavannäköiset maalissa kuin monen millin ruosteen peittäminä. Harmi kun ei kuvaa saanut osista, kamera päätti halvaantua kesken kuvauksen.
Nyt ohjelmassa olisi hommattava joitakin osia , että osat voisi kasata takaisin.
900S(T5.5) M1991(KR)
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: 900S m1991 Käyttö kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Nyt olisi tukivarret paikallaan ja vetoakselit, ynnä madallusjouset jouset. Lyhyet jouset meni lähestulkoon heittäen paikalleen. Ei tarvinnut edes puristimia.
Jarrusatulat hieman vastustaa. Oli männät ruostuneet nätisti. No ehkä nuo vielä hiomalla on pelastettavissa , kun sitten kasaan ne uusilla tiivisteillä. Positiivista oli ettei syöpymiä ollut itse satulassa sylinterin pinnoilla.
Samalla ajattelin laittaa uudet jarruletkut , menee näköjään samalla uusiksi ne pikkuiset jarruputket satulasta. Eivät halunneet purkautua ehyenä .J a kaiken kruununa katkesi toinen ilmausruuvi , vaikka sai lämpöäkin. Nyt vaan täytyis saada tuo katkennut jotenkin irti. Jos ei olisi näin tiukka budjetti , hakisin suosiolla uudet satulat. Samalla on vielä laittettava etuiskaritkin ostolistalle , ei vanhoja enää voinut ajatella takaisin laittavani. Toinen kun piti laikata ja toisessa oli syöpynyt tuo yläpultti niin ohueksi kumin alta. Tehot olisi vielä ollut tallella , liekö sitten olleet vielä alkuperäiset? Motonetin jousilautanen vaati hiukan sovittelua , kun oli pultin reikä liian pieni. Erikoista miksihän on tehty reikä liian pienellä poralla...
Toivottavasti tämä menisi taas vähän valoisammissa merkeissä tulevaisuudessa :lol: .
900S(T5.5) M1991(KR)
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: 900S m1991 Käyttö kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Jeps nyt iskarit on löytäneet paikkansa. Sitä ihmettelin kuuluuko iskarin alapäässä olla rikat mutterien alla? Kun tuossa mulla niitä ei ollut alkujaankaan. Etujarrut vielä on huollettava ensin ja tyrkättävä paikalleen. Muuten etupään alustanosat olis kiinni. Käytin pyörillään jotta sain kirittyä napamutterit ja samalla näki miten korkealle keula asettuu.
Hieman se toki laski , mutta ei se nyt vielä ehkä todellisella korkeudella olekkaan.
Keulalta kun puuttuu syylärikehikko, konepelti yms tavaraa. Ilmausruuvit pitäis etsiä jostakin , mistä niitä nyt sitten sattuu löytymään...
Huominen taas menee käyttökoslan saattamisessa katsastuskuntoon , joten ei varmaan Ässää ehdi laittaa.
900S(T5.5) M1991(KR)
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: 900S m1991 Käyttö kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Huomasitko työnnellä autoa metrinpari eestaas tunkiltalaskun jälkeen? Raideväli kun muuttuu hieman jousituksen toimiessa ja pelkän tunkiltalaskun jäljiltä auto ei ole lopullisessa korkeudessa vaan jousitus ja renkaat ovat hieman pinteessä pitäen autoa vielä ylhäällä.
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: 900S m1991 Käyttö kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Minuteman kirjoitti:Huomasitko työnnellä autoa metrinpari eestaas tunkiltalaskun jälkeen? Raideväli kun muuttuu hieman jousituksen toimiessa ja pelkän tunkiltalaskun jäljiltä auto ei ole lopullisessa korkeudessa vaan jousitus ja renkaat ovat hieman pinteessä pitäen autoa vielä ylhäällä.
Tuo työntely jäi tekemättä , joten varmasti olet oikeassa. Täytyy kahtoa jos huomenna ehtis kokeilla työntelyn vaikutusta keulan korkeuteen. Ja taitaa puuttua vielä jokunen kymppikilo tavaraakin keulalta , luultavasti sekin tekee jotain asennolle. Aiemminhan tuossa oli keula aika korkealla, kun oli suht pitkät vieterit.
Näytti melkeinpä keulivalta koko satku, kuten useimmat normaalijousilla olevat combisatkut.
900S(T5.5) M1991(KR)
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: 900S m1991 Käyttö kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Nyt sitten takapyöräkotelot maalattu , edestä siis maalasin jo aikaisemmin vetaritunneliremontin yhteydessä .
Samalla käytetty taka-akseli irti, purettu osiin, poistettu ruosteita, tehty uudet jarruputken kiinnikkeet. Jarrukilvet sai pelastettua laikkaamalla reunaa pois. Menevät taas muutaman vuoden eteenpäin. Samalla putsattu akkuteline ruosteista.
Akseliston osat maalattu ja samoin akkuteline.
Akselisto kasattu, siis alatukivarret, kallistuksenvakaaja, etupuslat, madallusjouset ja kiinnitetty koriin. Nyt uupuu siis reaktiotangot , sillä uudet etupuslat näyttää olevan liian suurella sisäholkilla. Myös panhard on kiinnittämättä. Myös iskarin pultit hommattava. Madallusjousissa erikoisinta se että takana niiden ero ei ole lähellekkään niin suuri , kuin edessä vakioihin nähden.

Noiden jälkeen sitten voi kasata taka-akselille jarrusatulat(vähän käytetyt ja maalatut) , samoin uudet jarruletkut ja putket odottaa hyllyssä . Entiset kun oli jo rapeaa tavaraa, että hajosi purkaessa .
Edessä kunnostetut jarrusatulat on jo paikallaan uusilla letkuilla ja jarruputken pätkillä. Vähintään nämä saatava kasaan tulevalla viikolla. Tietenkin osien saannin puitteissa, ettei mene taas tilaustavaraksi .
900S(T5.5) M1991(KR)
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: 900S m1991 Käyttö kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

No niin, vanhat etupuslat on reaktiotangoista poistettu.
Ruuvipenkissä lähti se kumi irti holkista, mutta holkkia piti sahailla muutamasta kohtaa ja sitten se lähti taltalla irti. Oli ruoste kai turvottanut sen kiinni tuohon reikäänsä. Uusien painaminen jäi siis puolitiehen, vaikka yritin liukastaa puslan reikää reaktiotangosta. Tuossa ruuvipenkissä vaan ei onnistunut saamaan tehoa tarpeeksi. Yritän huomenna saada ne paikalleen tai sitten pitää käydä jossain prässäämässä ne. Jäi ärsyttävään vaiheeseen :twisted: :twisted: . Ei vaan ollut aikaa tarpeeksi tänään siihen.

Muuten panhard ja iskarin alapäät on kiinni nyt. 12x70 riitti just ja just iskarin alapultiksi . Ehkä 12x75 ois paras.
Toivomus olisi että takapää jarruineen olisi valmis viikonloppuna. Viikolla aika ei ole riittänyt , joten vkl täytyy yrittää senkin edestä.
900S(T5.5) M1991(KR)
Vastaa Viestiin