Riston vanhojen Saabien projektit!

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8093
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja mestari »

hyvä että tulee ajetua pitkiäkin matkoja itse en tosin päässyt kuuppalla kurvailemaan kesän aikana kuin muutama tuhat km,pää asia että herkistyi siinä ensi vuoden leimalle ajoon, nyt sattumoisin kasattavana saman vm ja saman värinen 99 CC :mrgreen: siitä jotakin kehnäämiskuvia rojekti osiossa
viime viikolla ei edennyt yhtään eteenpäin, ainoastaan parit talvikumit ovesta sisään tasapainotettuina.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 3019
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Minullahan on Weberin kaasuttimet tuossa ”avattaren” kuvassa näkyvissä 96:ssa. Edessä olevassa vuoden 1979 yönsinisessä on 2-kurkkuinen ja takana olevassa vuoden 1976 topaasinkeltaisessa 1-kurkkuinen kaasari.

Kun keväällä ulkoilutin tuota keltaista 1226km reissun Järvenpäähän ja Hyvinkäälle se kulutti satasella 6,41 litraa. Ja nyt eilen sitten sinisellä 672km reissun Tornioon, niin tämä kulutti 7,19 litraa/satanen. Mielestäni molempien kulutukset olivat ihan passaavia tuloksia!

Olin kuitenkin eilen aamulla kuvitellut, että pääsen tällä 2-kurkkuisella myös alle 7 litran, mutta hiukan enemmmän se vei. Oletettavasti osa syy tuohon oli, että yhytin itseni Iissä Paason Vesan ja kahden hänen kaverinsa kera kolmen Cabben seuraksi! :D Herrat veivät tällaista vanhaa 96:sta aika reipasta vauhtia pohjolan moottoriväylillä Tornioon asti! Tämä neljän Saabin letka siellä sitten liikennevirrassa matkaili yhdessä ohitellen pitäen ”letkan” kunnossa! :lol: Kyllä 96:nen laukkasi ihan kunnolla 120 vauhdissa oikeaa nopeutta ainakin navigaattorin mukaan!? Siis, tuossa koko reissun kulutuksessa siis näkynee hiukan tämä ”karstojen” polttelu. Kun taas kevään matkalla keltaisen ekalla pitemmällä reissulla matkailin hyvin sievästi 80-90 vauhdilla! :D

Molemmat moottorit lienevät aika kohtuu kunnossa, ellei ihan hyvässä kunnossa, kun eivät pyytäneet öljyä lisää ollenkaan reissuilla. Sinisellä on ajettu nyt ajettu karvan alle 95000km ja keltaisella 129000km. Molemmat kilometrit pitävät kutinsa, koska minulla on katkeamaton autojen historia tiedossani!

Nyt minä sitten tulevalla viikolla pesen ja puunaan autot ja säilön talveksi! Tankit täyteen, suoja aineet sisään ja kosteuden poistajat paikalleen! Sitten odotellaan jälleen ensi kesän uusia seikkailuja! :D :saab:
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Numba
"Hirsch"
Viestit: 806
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja Numba »

Voi ristos :mrgreen: :facepalm_man:
Syrämmestä aivan ottaa, kun mietin kuka noita seuraavaksi tyyrää. 8O Eipä passaa miettiä enempää niitä skenaarioita.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8093
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja mestari »

olikos se vielä niin kuin vanhat mobilisti miehet sanois että kun auton pistää talviteloille ja sen kunniaksi ostaa ison konuplo ja kun plo on tyhjä onkin sitten aika käydä katsomassa miten auto pärjää eli jonkinmoinen ajan mittari se pullo? puhutaan siis kuukausista ei yon syrjästä :mrgreen:
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 3019
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

96:set ovat nyt valmiina jo talvisäilöön, mutta eivät vielä ihan oikeilla paikoillaan. Täytyy odotella kuivaa hetkeä, niin on helpompi tehdä nuo autojen siirrot tallista toiseen.

Hain eilen vielä tuon ”lappilaisen” hetkeksi ajoon, kun on niin vähän tullut sitä ajettua tämän vuoden aikana. Ajamattomuus tulikin sitten heti silmille, kun yritin käynnistää auton! 8O Lähti käyntiin sahaillen, mutta ei ottanut kierroksia? Aikani kun yrittelin ja ryypyn avulla kikkailin, niin sain auton siirrettyä talvitallista 7 kilsaa omaan talliin.

Sitten vain pelti pystyyn ja tutkimusmatkalle? Ei ollut yllätys, mikä auton käyntiä vaivasi??? :D Kaasarin kansi auki ja siellähän vaiva oli esillä, kaasarin kalvossa reikä ja kaks! Kuinka vanha lie ollutkaan, mutta matkansa päähän tullut kuitenkin? Tänään sitten etsin Kajaanista uutta kalvoa ja se olikin työn takana? Eipä ole enää joka paikassa hyllytavarana, mutta lopulta yksi löytyi. Nyt kalvo on paikoillaan ja auto toimii taas oikein hyvin! :D

Nyt voisi kyllä vanhoilla kaasarimalleilla harrastavia kannustaa ottamaan kalvoja talteen, jos jostain niitä tavoittaa, ettei jää tämän puutostaudin vangiksi! :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 3019
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Minun kaasarinkalvo-projekti ajoi tänään maaliin! Sain postipaketissa kaksi uutta kalvoa hyvin talkatattuna ja kauniisti tiiviiseen muovipussiin pakattuna! Oma varasto on nyt kunnossa. Kun vielä muistaa sen, että nämä varakappaleet varastoi huolella, viileään pimeään paikkaan, niin homma on ok! :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24610
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Oon kuullu museomiehiltä et apteekin parafiiniöljy on hyvää kamaa kaasarinkalvoihin.

Mulla on kasa jemmattuna yks ja kaks kurkkuseen ja ajattelin sitten kun jos tarve ni kokeilla tuota öljyä.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8093
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja mestari »

ai että se vanha orkkis scanialta ns sikahinnalla ostettu kaasarin kalvo siis pitää nyt uittaa parafiinissa ja laittaa takaisin hyllylle että se säilyy sitäks sä tarkotit :?:
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24610
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

en
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8093
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja mestari »

nalleolut kirjoitti:
Ma Loka 09, 2023 18:47
Oon kuullu museomiehiltä et apteekin parafiiniöljy on hyvää kamaa kaasarinkalvoihin.

Mulla on kasa jemmattuna yks ja kaks kurkkuseen ja ajattelin sitten kun jos tarve ni kokeilla tuota öljyä.
jaa kerroppa sitten mitä olet kuullut :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 3019
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Siitä on aika kauan, kun olen täällä projektisivuillani jotain kirjoitellut?

Tällä viikolla sain ryhdistäydyttyä ja innostuin LAPPILAISEN katon verhoilusta! Tuo 35 vuotta vanha 900:sen katto on jo hetken aikaa oireillut ja ruvennut roikkumaan useammasta kohdasta. Eilen sitten otin katon alas ja ulos takakontin kautta. Samantien puhdistin vanhan verhoilun pois. Katon rungossa oli muutamissa kohdissa hieman murtumia. Korjasin ne kosteutta kestävällä Eri-keeperillä ja vanhan lakanan palat pääsivät korjauskohtien tukikankaaksi. Hyvin toimi ja sitten tänä aamuna liimaukset olivat kuivuneet.

Pääsin aloittamaan katon verhoilun tänään aamulla siinä klo 9 aikoihin. Olin jo aikaisin keväällä tilannut kattoverhoilukankaan muovikum.fi kaupasta Raisiosta. Liimana käytin tietysti hyvin kuumuutta kestävää 3M 08080 spray-liimaa. Sitä menee kaksi tölkkiä (a500g) katon laittoon.
Sitten vaan toimeen ja homma alkaa. Vaikka yksin tätä hommaa puuhailinkin, niin täytyy todeta, että kyllä tuo vanhalta vaarilta vielä onnistui! :D
Liimatessahan täytyy tietysti muistaa, että noudattaa hyvää käsisiisteyttä, ettei likaa uutta kangasta! Sekä tietysti se, ettei liimatessa kangas joudu missään kohtaa ”vedätykseen”!!! Tämä on siksi niin tärkeä, ettei sitten käytössä erilaisissa lämpötiloissa kangas ala elämään ”omia vedätyksiä”?
Kankaan levityksen jälkeen on sitten reunojen kääntöpuolella viimeistelyssä hyvä käyttää 6-8mm niittejä taitoksen varmistukseen. Itse käytän kompressori nitojaa ja ammuin reunat vinosti 8mm niiteillä ja se onnistui hienosti.

Verhoilun jälkeen sitten vaan korjattu katto-elementti takakontin kautta sisään. Täytyy sanoa, että homma on kyllä yksin aika haasteellinen??? No, itse tuohon uskaltauduin, kun olin näitä kattoja laittanut aiemminkin. Suosittelen kyllä apurin käyttöä, silloin muutama kirosana jää väliin!!!
Katon paikalleen laittamisessa kannattaa kattorungon tuuulilasin puoli ensin nostaa ylös paikoilleen ja sen jälkeen nostaa verhoilu C-pilarin verhoilun päälle ja nostaa takalasin tiiviste uuden verhoilun takareunan päälle. Sitten pääseekin takaovien yläpuoliseen tukikahvojen kiinnittämisellä tukemaa verhoilun paikoilleen. Tämän jälkeen homma helpponee todella paljon. Nyt voikin helposti laitella verhoilun päälle tulevat tuet, peili, aurinkosuojat ja B-tolpan suojaverhoilun ja turvavyöt laittaa paikalleen!

Tämän päivän yksin askarteluun sain tuhrittua 7,5 tuntia aikaa. Aika rattoisasti tuo onnistui! Saas nähdä innostuskoisihan jotain muutakin harrastamaan! No ainakin Lapin poikien tapahtumaan meinasin osallistua! :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 3019
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Sain näköjään jonkinlaisen innostuksen näihin vanhoihin autoihini, sillä tänään hain tuo 1976 Saab 96L:n ajoon! Sieltä se kummasti pärähti käyntiin ja ei muutakuin renkaiden ilmanpaineiden tarkastukseen kumikorjaamolle. Osassa renkaissa oli aika vähän ilmaa, että ajo korjaamolle oli aika tahmaista? 8O No, nyt on ”vaunu” taas menollaan! :D

Viikonvaihteessa on jälleen Imatralla Saimaan Cycle Tour 2024! Ajattelin ulkoiluttaa tätä topaasinkeltaista Imatralle ja takaisin, että saan hieman autolle kilometrejä tälle vuodelle. Samalla pääsee muistelemaan mennneitä ja katsomaan jälkikasvunsa vuoden urakan tulosta. Imatralle on tulossa reilut 3000 pyöräilijää, joista noin 20% on ulkomailta! Poikien projekti on kyllä aika isollaan!

Edellinen pitempi ajo olikin tälle WST -23 Hyvinkäälle, siis ei näitä liikaa tule ajettua?

Saas nähdä kuinka tuo reissu tälläisen tauon jälkeen onnistuu, aika näyttää??? :saab:
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 3019
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Nyt on topaasinkeltainen ulkoilutettu Kajaani - Imatra - Kajaani reissulla! Matkaa kertyi kaikkine mutkineen lähes tuhat kilsaa. Auto toimi ajossa mielestäni toisi hienosti! :D Kulutus oli kohdillaan, kun koko reissun keskikulutus oli 6,45 litraa satasella. Koko reissun aikana öljyä vajeni öljytikun tarkkailussa noin 3 milliä, ei siis oikein mitäään?! :heart_eyes: Lopputulema taitaa olla, että 48 vuotta vanha auto, mille mittariin vaihtui 30000km lukemat (toinen kierros). on vielä oikein hyvässä iskussa!

Kun viime perjantaina ajoin Joensuun kautta Imatralle, niin reitillä kohtasin kuusi ”Saab-lajitoveria”. Kaksi oli OG 95 ja loput 9-3 malleja. Paluumatkalla lauantaina vastaan tuli yksi 9-3 farkku. Eipä näkynyt muita malleja? Aika vähissä näyttää Saabit olevan? :facepalm_man:

Se täytyy vielä todeta, että kyllä vanhallakin Saabilla on mukava olla tuolla liikennevirrassa! Iloisesti siellä Saabia morjesteltiin? :D

Ps. Saimaa Cycle Tourissa oli yli 3000 pyöräilijää ja hieno pyöräilysää suosi tapahtumaa. Vaikuttaa, että tapahtuma laajenee taas ensivuodeksi, kun myös Cravelit tullevat mukaan ja samalla tapahtumalle kolmas päivä!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Niin se vaan on. Täällä Joensuussa oli takavuosina oikein kattavasti Saabin eri mallit suosittuja. Melkolailla käytettyjen 9-5:n tullessa Itä-Suomeen ostettiin meidänkin eka vuonna 2006. Alkuun niitä oli vähän. Sitten paljonkin ja nyt taas alkaa olla jo käsillä tilanne, että alkaa tehdä mieli moikkailla jos näkee Saabin. Muutkin Saabit on kadonneet jonnekin. Olen toki itsekin osasyyllinen, kun möin toisen Saabin pois. (En sentäs paalannut).

Hienoa että 48 vuotiaalla teit roadtripin. Hyviä pelejä nuo Saabit on, kun huoltaa ja katsoo että nesteet on sisällä oikeissa paikoissa. :lol:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Numba
"Hirsch"
Viestit: 806
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja Numba »

^Heh, minäkin olen osasyyllinen, kun hain tuon Katrin vanhan etanolin pois Joensuusta, jotain 7 v. sitten. Just sai uusinta suojauksen ja 2. keraamisen käsittelyn. Alkuperäisessä kuosissa ja n. 120 tkm. :mrgreen:
Vastaa Viestiin