900c Combi Coupe MY89

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Pikapäivitys ennen jalkapallo-otteluun lähtöä:

Eilen illalla kaverin isän avustuksella selvisi että vesipumpun hinkkaava meteli, joka on taas palannut ja poistunut pariin otteeseen, johtuu siitä että tuplahihnoista toinen (tuulilasin puoleinen) on selvästi kapeampi ja pohjaa vesipumpun hihnapyörään, siis kiiltää "sisäpuolelta" kun muut ovat ihan pikimustia. Kun sinne pyörän ja hihnan väliin osuu sopivasti WD-40:stä meteli häviää hetkellisesti, välillä pidemmäksikin aikaa. Täytyy selvitellä onko joku laittanut sinne väärän hihnan ja katsella sitten jatkotoimenpiteitä. Onneksi on tuplahihna :mrgreen:

Äsken imuroin sisustan ja tavaratilan, ja samalla löysin paikan aiemmin päivällä takajalkatilasta löytämälleni ruuville, joka oli tippunut takapenkin istuinosan kuskinpuoleisesta etukiinnityssysteemistä (professional terms :mrgreen: ). Samalla tuli myös parilla nippusiteellä sidottua takakaiuttimien johtoja, kun yksi oli jo ottanut osumaa penkin lukituksen väliin joutumisen seurauksena...ihmetykseni noita sähköasennuksia kohtaan on melko rajaton...

Pitkät edelleen katoavat pidemmän ajelun aikana jossain vaiheessa, ja uskoisin vian olevan aiemman releen aikana paistuneessa relepohjassa joka pääsee laajenemaan ja supistumaan lämmön vaihdellessa, täytyy katsoa saisiko nastoja vähän soviteltua paremmin kohdilleen tai jos ei, siirtää rele rasian toiseen reunaan, tilaa kun on tuossa karvalakkimallissa :D

Oikea mittarivalo on toiminut uskomattoman varmasti jo ties miten pitkään, ja aina samalla logiikalla: kylmänä käynnistäessä tai hetken seisomisen jälkeen se on pimeänä ja syttyy parin minuutin sisällä, ja siis aivan satavarmasti eikä sammu sitten millään kun on kerran syttynyt :mrgreen:

Olin tuossa reilun viikon kipeänä joten auton laittaminen suuremmassa mittakaavassa on taas jäänyt, mutta imurointi oli kyllä vaihteeksi taas sen verran mukavaa puuhailua että pitää yrittää jatkaa kaikenmoisen pienen laittamista iltaisin, ennen pitkää tulee varmaan näkyvääkin tulosta enemmänkin. Jo imuroimalla tuli sisustasta melko paljon siistimpi, penkkien verhoilut pitäisi kyllä heittää pesukoneeseen.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: 900c Combi Coupe MY89

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Rattivaihde kirjoitti:Taustatietona satkun ensimmäinen omistaja oli Metallityöväen liitto...:
Mullakin on jonkun auton ensimmäinen omistaja ollut metallityöväen liitto mutta kun en muista että minkä. Mahdollisesti se oli eka autoni -87 900i Special jonka rekkarin kirjaimet olivat BEN. Pitääpä tarkistaa oliko se juurikin tuo auto.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

^Ainakin nuo rekkarin kirjaimet viittaavat Helsinkiin missä ko. liitolla on tosiaan pääkonttori. Joku 80-luvun lopulla Hakaniemessä kulkenut varmaan voi raportoida oliko siellä isot rivit satkuja parkissa kun kerran oli kotimainen metalliteollisuuden tuote kyseessä :mrgreen:

Unohdin vielä tuosta edellisestä tilanneraportista sen että lisäsin jäähdytysnestettä ehkä puolisen litraa kun huomasin että taso oli kylmällä koneella juuri alle min-tason. Hirveän siistin näköistä jäähdytysneste ei ole missään vaiheessa ollut mutta nyt tuli kyllä mieleen että voisi vaihtaa uudet nesteet kun homma ei ohjekirjan kuvauksen perusteella ole kovinkaan monimutkainen ja pitäisi tehdä kolmen vuoden välein (lyödäänkö vetoa ettei ole tehty ainakaan viiteen..).
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Olihan taas sanalla sanoen hauskaa leikkimistä noiden valojen kanssa... Ajelin tuossa Helsinkiin kaveria sieltä hakemaan, josta sitten Nikkilän kautta Pornaisiin. Ennen Nikkilää maantiellä tuli taas huomattua että pitkät olivat jääneet johonkin matkan varrelle, ja Nikkilän jälkeen tietysti katuvalaistus loppui. No, onneksi satkun lyhyet ovat samaa luokkaa kuin edellisen sukupolven VW Polon pitkät ja tie kun oli vielä 60-rajoituksella varustettua ja suht tuttua niin näin pärjättiin Pornaisiin asti. Loppumatkasta tosin takapuskurin tuntumassa ajeli pitkät päällä jokin saatananmoinen idiootti joka ei suuremmin reagoinut takasumuvaloon tai jarruvalojen vilautteluun, uskoi ilmeisesti voivansa työntää 70 km/h kulkevaan autoon lisää vauhtia jonkin magneettikentän kautta tms. Otin sitten eräässä reilumman kokoisessa alamäessä (seudulla liikkuneet tietävät :mrgreen: ) etumatkaa vähän reilumman kanssa ja perskärpänen sitten kääntyikin pois.

Kaveria kotiinsa jättäessä sitten samalla kokeilin matkalla keksimääni kikkaa eli otin releen irti auton käydessä, ja kuinka ollakaan valot rupesivat taas vaihtumaan, ilo tosin oli aina yhden valonvaihdon mittainen per releen irrotus. Kikkailun seurauksena keksin tavan jättää pitkät palamaan, jolloin viiksestä vetäessä joka toisella vedolla valot välkähtivät kuin pitkille vaihtaessa mutta muutoin olivat pysyvästi täysillä. Onneksi ei tullut kuin kaksi autoa vastaan Järvenpäähän ajaessa, kyllä nolotti kun vaihtoehdot olivat parkit (tai siis parkki, oli näemmä vasen palanut) tai pitkät. Ennen Järvenpäähän tuloa pysähdyin vielä pysäkille kokeilemaan saisinko lyhyet takaisin, luulin etten saanut ja ajoin sitten mahdollisimman suoraa reittiä kotiin toivoen ettei poliisit tule vastaan. Tässä vaiheessa viiksestä vetäminen ei enää aiheuttanutkaan välkähdystä, ja kotipihassa sain selville että olin kuin olinkin saanut lyhyet päälle siellä bussipysäkillä, enkä ole enää täysin varma oliko pitkät päällä edes aikaisemmin...

Joka tapauksessa, koska pohja on aivan saman näköinen ja tuntuinen kuin edellisen relen aikoihin, ja kun valot kerran aina suostuvat vaihtumaan releen irrottamisen jälkeen ja sen jäähdyttyä, vaikuttaa siltä että syyllinen on kuin onkin rele. Nyt täytyy myöntää että en ole varma kun en ole juuri muiden satkujen kanssa pelannut, mutta oletan ja toivon että 90-luvun puolenkin og-satkuissa (siis niissä joissa on takapenkin allakin sulakkeita) on valonvaihtorele samanlainen ja samassa paikassa. Jos näin on, niin taidan lainata tutun 92-satkusta relettä ja katsoa onko syyllinen proparts-rele vaiko pohja.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 900c Combi Coupe MY89

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

muistelen että -87/88 vaihtui releen malli.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Muutoin ei mitään erityistä ole autolle tapahtunut jatkuvan likaantumisen lisäksi kuin että tänään alkoi laturi temppuilemaan. Jo pidemmän aikaa on reilummilla kierroksilla (ohjekirjan lukemista laskettuna neljäntonnin paremmalla puolella nimim. ei kierroslukumittaria) alkanut latausvalo himmeästi palamaan. Muutoin toiminut aivan moitteetta eli käynnistyksen jälkeen jäänyt palamaan ja sammunut kaasunpainalluksella.

Noh, tänään sitten tuli vähän ajettua sekalaista kauppareissua, ja ensimmäisen sammutuksen ja käynnistyksen jälkeenpä ei enää valo sammunutkaan edes kaasun pohjauksella, himmeni vain hieman ja kierrosten tippuessa kirkastui takaisin. Lähdin sitten kiroillen ajamaan takaisin kotia päin kunnes yhtäkkiä ihan normikierroksilla valo sammui. Jatkoin sitten epäileväisenä mummolle ja sieltä kauppaan ja takaisin, ja valo sammui joka käynnistyksellä, vaati vain pari kaasunpainallusta. Sitten kun tuli aika lähteä mummolta takaisin kotia ei enää sammunutkaan lainkaan, ei vaikka minkälaisia konsteja yritti kaasupolkimen kanssa. Jälleen himmeni kovilla kierroksilla mutta jatkoi palamistaan. Pihalla vielä yritin sammuttaa ja käynnistää uudestaan mutta ei mitään apua. Tutkiminen jäi sitten siihen kun seuraava tunti meni työasioita selvittäessä, jonka jälkeen perehdyin foorumin apuun, ja sää ja laskeutuva pimeys pitivät huolta siitä että uudestaan en ulos astunut.

Huomenna pitää aloittaa selvittely foorumin ja alfamerin vinkkien pohjalta. Epäiltyjä mahdollisia syyllisiä ymmärtääkseni kuluneet hiilet tai jännitteensäädin. Kyllähän taas lievästi meinasi usko loppua tuossa pihalla vesisateessa autolle kiroillessa mutta mutta...

Edit: Niin ja johtojen kunto ja kiinnitys pitää myös tarkistaa, pääsi unohtumaan päivällä ja jo tuossa välissäkin...
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2955
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 900c Combi Coupe MY89

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Haet Biltemasta/Motonetista uuden jännitteentasaajan (hinta alle 15e), siinä on uudet hiilet yms mukana ja on ihan helppo vaihtaa. Aika varmasti tällä kuntoon. Entisessä turbosatkussa kävi sama keissi aikanaan, uudella tasaajalla tuli kuntoon. Tosin kesti vain 10tkm kun alkoi taas laturin valo palamaan, oli pakko nöyrtyä ostamaan uusi laturi.. Ilmeisesti liukurenkaat oli kuluneet urille
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 900c Combi Coupe MY89

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tässä hiljattain meni yhdestä laturista liukurengas puhki. Uusi säätäjä hiilineen auttoi hetken, kunnes taas lakkasi lataamasta. Sen aikaa vissiin hiili hankasi vielä liukurenkaan rippeisiin että pelasi tyyliin 1000km. Kannattaa siis yrittää kurkkia liukurenkaiden kuntoa samalla kun vaihtaa säätäjän hiilineen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Juu tuon viestin lähettämisen jälkeen opiskelin vielä tunnin lisää ja päädyin samaan lopputulokseen eli tämän jännitteentasaajan vaihto on huomisen ohjelmassa. Tarkoitus on myös yrittää vilkuilla liukurenkaiden kuntoa... 10tkm lisäaikaakin olisi hieno homma, allekirjoittaneen kilometrienkeräystahdilla se tarkoittaa melkein vuoden ajoja. :mrgreen: Hyvä tietää että Biltemasta saa, sinne kun on muutakin asiaa. 9-3 on onneksi tälläkin kertaa vapaana auttamaan, hieman noloa satkun kannalta kun on jo aika mones kerta kun uudemmalla haetaan varaosia :D
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Seuraa kuvapitoinen raportti. Aamulla heräämisen jälkeen tuli haettua 9-3 pihaan, sitten tarkistin varmuuden vuoksi laturin merkin:
Kuva
Ilmeisen lujaa eilen vitutti kun en enää sisällä foorumia ja Alfameriä lukiessani muistanut oliko laturi Bosch vai Motorola. :mrgreen: Tämän jälkeen pikainen käynti netissä:
Kuva
Otin talteen Biltemankin sivuilta säätimen tiedot mutta loppujen lopuksi päädyin arpomalla vanhaan tuttuun Vantaan Motonettiin. Matkalla tankkasin 9-3:n Helsinki-Vantaan St1:llä, jossa palvelutankkaaja tuli kyselemään etanolimuunnoksesta ja kolkin moottorista yms., oli kuulemma edellisenä iltana juuri lueskellut aiheesta. :D

Pikainen Motonet-käynti myöhemmin (ja paskat, omalla haahuilutahdilla ja logiikalla Motonetissä menee aina melkein tunti) olin taas kotipihalla. Yrityksen ja erehdyksen kautta totesin että toisin kuin Saab, Bosch käyttää/käytti ristipääruuveja. Purin edestä ilmanputsarilta kaasarille tulevan röörin, irrottelin laturin ja öljynsuodattimen (?!) sähköjohdot ja löysin oikeat työkaluyhdistelmät joilla sain lievästi sanottuna hankalassa paikassa olevat ruuvit auki. Irti saatu vanha säädin näkyy tässä:
Kuva
Jos oikein muistan, toinen hiilistä oli neljä ja toinen kaksi milliä korkea, korkeimmalta kohdaltaan, Alfamerin todetessa alle viisimillisten olevan vaihtokunnossa. :mrgreen:
Pientä vertailua:
Kuva
Uusi säädin on foorumilla kovassa huudossa oleva Unipoint. Peilin ja kännykkäkameran avulla sain jonkinlaisen kuvan liukurenkaista:
Kuva
Isompi kuva https://lh6.googleusercontent.com/-jZfF ... AG0814.jpg
Enpä osaa sanoa noiden kunnosta juuta enkä jaata, tietävämmät kommentoikoot.

Uusi säädin kiinni, käynnistys ja voi sitä riemua kun latausvalo sammui heti kaasuun koskiessa. :) Ei myöskään enää ala loimottamaan kovilla kierroksilla. Akunlatausmielessä ajoin vähän pidempää reittiä tallille, jossa olisi kyllä ollut enemmänkin tehtävää mutta aikataulu ei sallinut kuin pikapesun. Letkukiristintä etsiessä löysin kuitenkin tallinseinällä olevasta vanhasta vitriinikaapista tällaisen kokoelman:
Kuva
Ylempi pari on Hellan tuotantoa, toinen hieman säröllä, alempi pari Boscheja ja molemmat kunnossa, oikeanpuoleinen myös Bosch mielenkiintoisilla reunaheijastimilla tms. osuuksilla, ja vasemmanpuoleinen ilmeisesti zkw-merkkinen. Ovatkohan nuo lisäpitkiä vai huomiovaloja? Paapan Escorteista ja 240:sistä luultavasti peräisin, muistan ainakin yhden kotivideon 80-luvulta jossa on Volvon puskurin alla tuollaiset.

80-luvun rekvisiittaa vähän lähempää omaa merkkiä löytyi myös samasta hyllystä:
Kuva
(Rikkinäinen umpio on 240:n takavaloista, toivottavasti paappa ei aikanaan osunut mihinkään Saabiin. :mrgreen: )
Pesun ehdin vielä tehdä tästä sivupolulle ajautumisesta huolimatta, ja hyvä niin:
Kuva
Pesun jälkeen:
Kuva
Oli kyllä tarkoitus vielä jatkaa tänään mutta onnistuin kastelemaan kengät melko läpikotaisin tuossa pestessä ja pimeätäkin on jo taas näemmä...siirtyy huomiselle.

Edit: Ja Kuopioon ja Joensuuhun diagnosointiavusta kiitokset :D
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Rattivaihde kirjoitti:...siirtyy huomiselle.
Ja kerrankin onnistuin olemaan lykkäämättä viikolla.

Tähän alkuun vähän kontrastia Kärkkäisen arkipäivän sankari-nopan ultrasiistille tallille:
Kuva
:mrgreen: Pientä siivousta voisi jossakin vaiheessa yrittää harrastaa, vaikka säilytystilan määrä onkin rajattu...toisaalta, reilu kuukausi sitten koko tallissa ei mahtunut pahemmin kävelemään, saatika sitten että sinne olisi saanut auton.

Lasinpesunesteen lisäämisen jälkeen vaihdoin vasemman etuparkkipolttimon, ja tämän toimenpiteen onnistuttua ensimmäisellä yrityksellä päätin vaihtaa koko kulmastaan kolhitun vilkku-umpion. Uusivanha osa on ollut muovikassissa jo jostain tammi-helmikuusta lähtien (myöhäiset kiitokset nimim. Sebardille) mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Kuitenkin ennen vaihto-operaatiota päätin kehittää ratkaisun päätäkolhivaan, takakenossa olevaan konepeltiin:
Kuva
En tiedä kuuluisiko tuon saranasysteemin pysyä ihan itsekseen pystyssä, voin hyvin kuvitella että on hieman väsähtänyt.
Uusi umpio vasemmalla:
Kuva
Vaihdettuna:
Kuva
Seuraavana oli ohjelmassa takaluukun oikean valoumpion ajovalon vaihto, jota varten päätin varmuuden vuoksi konsultoida ohjekirjaa vaikka melkein arvasin (ja arvasinkin) mitä siinä sanotaan. Hyvä että konsultoin, sillä ohjekirjaa esilleottaessa törmäsin auton muihin papereihin ja päätin saman tien käydä ne läpi kun historiaa kerran on pidemmältä ajalta tallella.
Kuva
Uudessakaupungissa syntynyt, Hakaniemessä kasvanut. Melkoisen hitaasti oli kilometrejä uudesta asti kertynyt, auto on luovutettu elokuussa 1989, ja 15tkm on ollut täynnä vasta kesäkuussa 1991, 30tkm 1993 kesällä ja 60tkm kesällä 1997 (huollettu edelleen alkuperäisellä myyjällä). Tuon jälkeen ja ennen parin kuukauden takaista öljynvaihtoa oli vain yksi merkintä tarjoushuollosta 120tkm:ssä, Vantaan Länsiautolta keväältä 2005.

Vanhoja katsastuslappuja on vuodesta 2009 asti, ja niistä selvisi mm. syy edellisen omistajan aikaan tehtyyn apukuskin oven hitsaukseen sekä muutama vuosi sitten jälkitarkastukseen määrätty kuskinpuolen alapallonivelen vaihto (matkustajanpuoleinen on nyt vaihtovuorossa). Selailin myös vähäsen tätä todella komeilla valokuvilla varustettua kirjasta:
Kuva
Tuosta pitäisi melkein skannailla parhaita otoksia, oli pari sellaista jotka sopisivat melko hyvin mittasuhteidenkin puolesta foorumin yläbanneriin. Mielenkiintoista sinänsä että yhdessäkään noista auton alkuperäisistä dokumenteista (ohjekirjaa lukuunottamatta) ei ole käytetty Saab-Scania-logoa vaan tuota kirjainmerkkiä.

Takavalon polttimon vaihdon jälkeen vertailin vähän tarkemmin auton omaa takavaloyhdistelmää ja niinikään Sebardilta saatuja 99 CC:n/MY79 900:n vastaavia:
Kuva
Kuva
Ovat muuten ranskalaisvalmisteiset nuo vanhemmat umpiot, kun satkun omat ovat kaikki Talmun suomalaistuotantoa. Tuo sanalla sanoen mielenkiintoisen näköinen maadoitussysteemi varmistaa sen etten ihan heti ole noita sovittamassa paikalleen. :mrgreen: Jos jollakulla vanhemman CC:n omistajalla on entisöinti meneillään ja toinen tai molemmat uupuu/on hajalla, voin lahjoittaa koko parin hyvään tarkoitukseen semminkin kun nuo sopivat huonosti yhteen takaluukun valoparien kanssa (joita ei siis noiden valojen vierellä ollut).

Tämän jälkeen olin jotain tarkastelemassa konehuoneessa kun rupesi kuulumaan vedenlorinaa. Säätila huomioonottaen tämä tuntui varsin oudolta ja kiersin sitten auton eteen:
Kuva
Kauhukuvat ehtivät jo vilisemään silmissä ennen kuin huomasin että eihän tuo tuoksu jäähdytysnesteeltä lainkaan, pikemminkin pesuaineelta.
Kuva
Luulin ensin että vesi tulee tuon ihme torven sisältä, mutta sitten totesin että torvi on sisältä ihan kuiva, ja kiersin taas toiselle puolelle konepeltiä, mistä löytyikin pikaisen tarkastelun johdosta tällainen, joka selitti samalla lasinpesunesteen yllättävän loppumisen:
Kuva
Yksi letkuista oli ilmeisesti ratkaisevasti löysällä, koska tiputtelu ei enää jatkunut tuon käteenottamisen ja letkujen varmistelun jälkeen. Sitä en kyllä käsitä mikä ihme tuo nesteen kulkureittinä toiminut äänilaite oikein on kun oikeassa etulokasuojassakin on torvi, ja molempien johdot tulevat auton omasta johtosarjasta eli eivät ilmeisesti ole mitään hälytinasennuksia :?

Tässä vaiheessa kyllästyin kameran säätelyyn ja hylkäsin sen etupenkille, koputtelin ja puhaltelin ilmansuodatinta puhtaammaksi, tarkistin vaihteistoöljyn joka oli yllättävän siistin näköistä ja jota oli oikea määrä, kiristelin sytytysjohtojen kiinnitykset virranjakajaan ja puolaan, laitoin uuden rullan talouspaperia takapenkin alle (on muuten yllättävän haluttua tavaraa autossa), kiristelin radion käyttöpaneelin pieniä ruuveja toivoen tällä tavalla hiljentäväni resonoivan äänen joka siitä lähtee (epäonnistuin tässä mutta paneelin fletkuusaste väheni kyllä huomattavasti) ja laitoin mittarivalojen paikallaanpysymistä tukemaan sähköteippiä (pitäisi hankkia uudet polttimonkannat).

Lisäksi saatoin saada korjattua yhden pahimmista vioista, nimittäin pitkien valojen tai tarkemminottaen valonvaihdon häviämisen pidempään ajaessa. Tarkistin ensin ettei joku ole laittanut valoihin jotain ylitehopolttimoita kun en itse ole niihin tähän asti koskenut, mutta polttimon rautalankapidikkeen lopulta naulan avulla selätettyäni paljastui umpiosta ihan normaali Osramin 55/60W polttimo, enkä pitänyt mitenkään mahdollisena että sellaista sitten olisi toisellakaan puolella. Siispä rupesin tarkastelemaan valonvaihtorelettä, ja kuinka ollakaan, tallin hieman keskimääräistä syysiltaa kirkkaamassa valaistuksessa huomasin että yksi releen nastoista oli taipunut sivuun, eikä ottanut kunnolla kiinni relepohjaan. Jää nähtäväksi jollain vähän kotimatkaa pidemmällä ajomatkalla auttoiko tuo mutta mahdollisuus on ainakin kohtalaisen suuri.

Tallin lattian imuroimisen jälkeen (auto pölyyntyi silmissä tuossa parin tunnin aikana) lähdin kotia, ja postia laatikkoon viedessä tuli otettua vielä pari kuvaa keskimääräistä valoisammasta kojetaulusta sekä täydellisestä ulkovalaistuksesta.
Kuva
Kuva
Kuva
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
kärkkäinen
"Hirsch"
Viestit: 708
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54

Re: 900c Combi Coupe MY89

Viesti Kirjoittaja kärkkäinen »

No olihan siinä kontrastia, haha :mrgreen: Varsin mukavaa luettavaa ja varsin hieno saab, sopii tosi hyvin värikin. 8)
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

kärkkäinen kirjoitti:Varsin mukavaa luettavaa ja varsin hieno saab, sopii tosi hyvin värikin. 8)
Kiitoksia :D

Tänään tuli taas kuusituntinen, hyvin monipuolinen työpäivä Saabin parissa. Tallille päästyäni ensimmäisenä päätin käydä akuuteimman asian eli pitkien valojen kimppuun. Viiksi toimii, polttimot kunnossa, maadoitus kunnossa -> releboksin kimppuun.
Kuva
En tiedä mutta oletan että nuo liittimet ovat alkuperäisiä ja jostain syystä tuossa. Missään eivät olleet kiinni. Alkuperäisen releen jäljiltä relepohjaan jääneen sulaneen kohdan alla on nimenomaan tuo oikeanpuolimmainen tuplakeltainen, jonka eriste on myös ottanut vähän osumaa entisen releen aikoina. Lämmetessään releen nastalta ja johdolta katkeaa kontakti kun reikä relepohjassa on sulaneen muovin sekoittama ja liitinlaattakin taitaa olla hieman alaspäin karannut. Laitoin kaikkiin valonvaihtoreleen nastojen reikiin CRC:tä joka lupaa poistaa sähköhäiriöitä, likaa ja kosteutta, tuskinpa auttaa ainakaan pitkäaikaisesti mutta jää nähtäväksi.

Enempää kun tuolle releasialle en osannut tai voinut tehdä käännyin ryyppyvaijerin pariin. Irrotin sen suojakuoren kaasarin kyljestä ja katkaisin nippusiteen jolla se pysyi kiinni venttiilikopan huohotinletkun juuressa. Tämän jälkeen rupesin ihmettelemään mihin tuo suojakuori oikein katoaa moottoritilan ja keskikonsolin välillä, tähän asti olin siis luullut että johonkin auton alle. Nyt sain kuitenkin varrellisen peilin ja taskulampun kanssa kurkittua että sehän meneekin sisään etujalkatilaan vaihteensiirron läpiviennin vierestä. Ennen tätä auton vieressä ryömiessä tuli nähtyä pikakatsaus ruostetilanteeseen joka ympäri helmoja tuntui huutavan "ei vielä läpi, hoida kuntoon kun vielä voit!"... Juuri ennen vaijerin läpiviennin löytöä löysin roiskeläpästä keskemmälle päin lattiasta pehmeän kohdan, jota ei kuitenkaan näkynyt moottoritilan puolelta.

Siirryin sitten lempiremonttipaikkaani jalkatilaan availemaan lattiaverhoiluja, ja löydettyäni ryyppyvaijerin reitin vaihteensiirtotunnelin kyljessä päätin ottaa oven kynnys- ja karmilistat pois että sai mattoa enemmän auki.
Kuva
Tuli pienenä yllätyksenä että nuo listat ovatkin metallia eivätkä muovia. Päivän yllätyksistä tuo oli kuitenkin niitä pienempiä.
Kuva
Aiemmin mainittu pehmeä kohta, tarkemmin sanottuna reikä, seuranaan märkä äänieriste ja kohtalaisen kokoinen vesilammikko.
Kuva
Kuva
Jos olisin tuossa muutama aika takaperin hälytinasennuksia purkaessa vetänyt mattoa pikkuisen taaemmas ja nostanut äänieristettä olisin löytänyt tuon, luultavasti vielä hieman kuivempana ennen näitä sateita. :D Noh, eipä siinä, vesi imuriin (rakennusimuri on jumalallinen keksintö) ja reiän kartoitus ja putsaus samaisella imurilla.
Kuva
Oikean reunan ruskeamustat kohdat ovat vain metallia irronneen maalin alla, aivan kovia. Tässä vaiheessa soittelin hovikorjaajalle, joka edellisen korjattavan auton pukilta saatuaan ottaa käsittelyyn samalla kertaa alapallonivelen, tuon reiän, ja varmaankin vielä tämänkin pehmeän kohdan varapyöräkotelossa:
Kuva
Kuva
Sitten pitäisikin muuten olla katsastus seoksen laihennusta vaille tehtävissä :D Sain vielä ohjeet tuon reiän tukkimiseksi vedeltä mutten sitä tehnyt vielä kun ei ollut tarveaineita tallilla eikä hirveitä lätäköitä teillä. (juuri muuten tajusin että vesi varapyöräkotelossakin on varmaankin peräisin siitä pehmeästä kohdasta :mrgreen: heureka-moment...)

Noh, tässä vaiheessa ei ollut vielä edes hiki pinnasssa joten rupesin järjestämään ryyppyvaijeria sisätiloihin. En päässyt kunnolla näkemään sisääntuloreikää joten päädyin tällaiseen ratkaisuun:
Kuva
Tässä vaiheessa voinen todeta että tuolla sisätiloissa työskenteleminen on todella epämieluisaa kun pituutta on se 195 cm, talli on juuri sen verran kapea että ovi ei suostu pysymään kokonaan auki, aina on joku vaihdekepppi, turvavyön lukko tai ratti tiellä ja asennot niin epäergonomisia että tuon auton sisätilojen suunnittelijat saisivat slaagin.
Kuva
Sitten pitää vielä yrittää keksiä että ovatkohan nämä viritykset jonkun ranen vai ihan alkuperäisiä. :mrgreen: Kaikesta huolimatta, tunnin tai parin taistelun ja kiroilun jälkeen ja verensokerin tiputtua miinusmerkkisiin lukuihin, ryyppyä käyttävä metallilanka on keskikonsolissa näkyvissä! *tuulettaa* Nyt ei tarvitse kuin keksiä jokin keino jolla sen saa kiinni ryyppyvivun metalliosaan (tässä vaiheessa menen vaikka ostamaan migin jos se siitä on kiinni) sekä kiinnittää vaijeri eli lanka kaasarin kylkeen, ja sitten on taas ensimmäistä kertaa pariin kuukauteen sisäryyppy. :mrgreen:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
kärkkäinen
"Hirsch"
Viestit: 708
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54

Re: 900c Combi Coupe MY89

Viesti Kirjoittaja kärkkäinen »

Itse kans isoveljen tupliksessa tutkin penkinlämmittimien piuhoja ja asennot oli tosiaan mitä jumalaisimpia. :lol: Kyllä oli seuraavana päivänä kyljet ja selkä jumissa.
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Juu, kyllä nyt yön jälkeen naksuu ja tuntuu :D Kädetkin tuntuvat siltä kuin olisivat menneet mankelin läpi kun piti takajalkatilan kautta kurkotella matkustajan penkin kiinnityspultteja ja edessä pitää samaan aikaan kiinni ryyppykahvasta ja venyttää toisella kädellä lattiamattovuoren yli keskikonsolin alle... Taitaa tämän päivän aktiviteetit rajoittua ilmastointiteipin hakemiseen tarjoustalosta ja sijoittamiseen reiän päälle...
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Vastaa Viestiin