NG900 2.0T Cabriolet my95 (ja monta muuta mallia aikanansa)

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9000 CS 2.0t my96

Viesti Kirjoittaja haffu »

Nuo tallipaikat osaavat kyllä olla yllättävänkin tyyriitä. Itsekin taivasalla joudun näiden kanssa harrastamaan, eli aika pitkälti kelien armoilla ollaan välillä. Tokihan hyvällä kelillä sitten pystyykin tekemään jo paljon, mutta nämä viimeiset 2kk on ollut lähes jatkuvaa vesisadetta.

Ja ei kiitos. Pihalla on 2kpl mätiä satkuja. Toisen näistä ainakin olet nähnyt. Näistä purkamalla kuitenkin saa ihan hyvin käypiä osia. 60tkm ajettu piristetty T16-tekniikka, kootusti sisustan osia ym. Mutta mielellään jostain löytäisi sen koriltaan ehjän. Tekniikallahan ei tosiaan ole mitään väliä. :twisted:
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5429
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9000 CS 2.0t my96

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

haffu kirjoitti:Mutta mielellään jostain löytäisi sen koriltaan ehjän.
Voiskohan Etelä-Euroopasta viä löytää. Eikai ne kaikki ehjäkoriset karvalakit maksa sitä 25 k€, mitä yhes ketjus linkataan... Hitsaus on kyl peikko, ja tilkkutäkki on ikuisesti tilkkutäkki eikä siitä muuksi muutu.

Mut olispa edes piha, misä ruuvata. Josain pressutalliski tekis jo ihmeitä, vaikkei nyt ehkä hitsaiskaa mut kerrostalos ei ole edes sitä vähää. Tosin onneks kotopuoles on hienot tilat misä tehdä, mut sinne on vain sitä matkaa...

Lähti taas homma keulimaan. Piti ensin kunnostaa nykyset kiinatinavanteet avoon, mut ku selvittelin lasikuulapuhalluksien hintaa, niin miksi maksaa kunnostuksesta rumiin vanteisiin 200 e... Liikaa tää ei ehtiny keulimaan, ku ennätin ilmottaa jo vesa67:lle ostavani 16" sirkkelit eikä kehdannu sit samantien muuttaa mieltään. Eli NT8000 kumien kaveriks lähtee huomenna Jyväskylästä ALU86:set

Kuva

Eiköhän tolla setillä muutaman kesän aja ja jos paria tonnia kesäs menee, niin muutamaan mahtuu jokunen... Ja ku otin 205 leveet sirkkelit, niin ei varmaan vetelekkää älyttömästi. Pystyy juomaan Aku Ankka juomaa toisella kädellä ja pitämään jäätelöö toises samalla ku polvella ohjaa ja turbon vihellys saa ratin vääntymään :mrgreen:
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9000 CS 2.0t my96

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Jokos lämmitetyt pyyhkimet on päässy tositoimiin?
Löyty kaupallinenki vaihtoehto https://sulax.fi/tietoa-sulista/
Tosin ite värkkäämäl pääsee kohtuullisel tuntipalkal. :mrgreen:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5429
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9000 CS 2.0t my96

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Alkoholisteille eka askel voittoon on myöntää ongelma. Tein itse ja säästin -remppaajille eka askel kohti parempaa remonttia on myöntää tehneensä asennusvirheen, joka on jopa vaarallinen.

Vaihdoin tonnariin pyöränlaakerin syksyllä. Joku siä kronas vähä, eikä pyörä pyöriny kunnolla ku napamutteri oli momentis. Vika "korjaantu" kuitenki pitämällä vaihdetta hetken silmäs ja kone käynnis, jotta krönö välis, mitä sit olikaa, murskaantu/kulu pois. Ja tohon se jäiki. Ei tullu mieleenkään kaiken säädön keskellä jälkikiristykset tms...

Tänää sit olin reipas poika, ja katsastin tonnarin ekana mahdollisena päivänä. Ja laakeri väljä. Eipä siin, napamutteri sormimomentis... Nyt se on piukas ja toivottavasti ei oo ottanu damagee itteensä. Tuskin olis menny toukokuulle asti tolla menolla (renkaanvaihtokausi ja katsastusaika umpeen, kumpi eka niin siinä olis huomannu, useiden millien klappi kuitenki). Tiä sit olisko ensin irronnu pyörä vai laakeri alkanu ääntään.

Oli muutaki vikalistalla, kuten liian lähekkäin (2cm) olevaa huomiovaloo, palanu kylkivilkku (räpsy kuitenki normivauhtia) ja takajarrupala niin loppu, ettei inssille kelvannu.

Ja niistä pyyhkijöistä... Sillon ku tein ne, sato vettä. Siitä suoraa tuli jäätävät pakkaskelit. Eli pöydällä odottaa sitä varttin kestävää asennusintoa. Jos lauantaina koittais, ku pääsee lämpöseen halliin. :D Ei mitää hätää, vuoden päästä on taas talvi...
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5429
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9000 CS 2.0t my96

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Roudatkaamme olkkarin lattialle kasa kaiuttimia, auton akku ja muut poppeihin liittyvät tarvikkeet. Kesä kuitenki tulos lujaa, ja kesäauto pitäs saada kesätälliin 8) Eli aikasempiin hifi-postauksiin jatkoa:

Ja jotta muillekkin kuin hihistelijöille olisi juttua, niin vanteekki tuli Rikulta

Kuva

Mullahan oli vanha festariboombox, jossa Bilteman 5,25 ämyrit, ledivaloa leiriin, tupakansytyttimiä 2 kpl kännykän lataukseen yms kivaa. Siitä nyt näin talvella saanee lainata vähä kajareita...

Kuva

Kaveriks hain Biltemasta samaa sarjaa olevat 4" elementit. Lopulliseen tulee 4 identtistä mölykartioo, mutta tässä protossa riittää erilaisekki. Kuitenki jos tonnari joskus tulee myytyä tms, niin noi 4" saa dumpata siihen sit... Ettei jää hukkaan.

Mullahan oli se avoon ostettu spoileri edelleen laatikossaan, jolloin siitä tuli juuri oikean levuinen kojelauta. Eikä se niin sentin päälle ole... Periaatekokeiluhan tämä vasta on. Ehkä kuitenki tää on 10-20 cm todellista leveämpi.

Kuva
Keskikajarit on siks taaempana, ku soittimes ei oo viiveiden säätöä... Vähä koitan kompensoida. Kaikki kaiuttimet suunnattu suoraan kuuntelijoille eli kuskille ja apparille omansa, kuten tarkotus onki. Takapenkillä on tuulisuoja, ne ei tartte mitää.

Kuva
Näkymä kuskin paikalta...

Kuva
Ja eikun levy pyörimään.

Mahtava saundi. Bilteman kympin kajarit free-airina. Noo eihän tässä musiikista ollu tarkotuskaa nauttia, vaan kokeilla vaa...

Lavastettu tilannehan ei ihan vastaa avoautoa (lähinnä seinät ja puuttuva tuulilasi), mutta yllätyin homman toimivuudesta. Sain korvakuulolla (en mitannu) kanavat tasapainoon, ja äärioikealta tuleva ääni ei ainakaan häiritsevästi kuulunut korvaan väärin tai että keskellä oleva vasen olisi sekoittunut oikeaan. Väittäisin, etten huomannut mitään häiritsevissä määrin väärää oikealla puolella.

Stereokuva tuli selväksi, eli vasen vasemmalla ja oikea oikealla, mutta sweetspottia en saanut aikaiseksi. Tosin se on noilla "kunnon" vehkeilläki niin millihommaa, että tuskin sitä koskaan saankaan autoon. Tai jos penkis istuis vähä sivus Hondamiestyylillä (keskellä maaten), niin se olis taas menetetty. Tosin en harrasta sitä.

Dsp-mankka olis tonnaris kii, mut tää näytti niin lupaavalta, et taidan seuraavaksi hakea neljä ämyriä ja aloittaa asennushommat. Isoimmat kysymysmerkit tulee kylläkin olemaan vielä se, että niitä kojelaudan kaiuttimia ei saa oikeen mitenkään menemään alle 300 Hz (järkeväs koos, free-airina ne on "pakko" asentaa), joten onko ovien midit sitte sekottamas homman ihan hassuks... Mene ja tiedä sitte...

Rahakki alkaa olemaan kortilla. Ostin vanteet, mut pitää laittaa niihin vanhat kumit. Piti tonnariinki laittaa mossemiehen dp, mut se saa jäädä kakkoseks nyt. Ostin Coltilta aeron penkit eteen, mutta nekin pitäisi vielä värjätä beigeks... Onneks kytkimen romut ja vaihdelaatikon stefat on jo ostettuna, niin niissä on vain raakaa työtä jäljellä :mrgreen:

Nyt alan kuunteleen kunnon vehkeillä musaa, jäi paha fiilis noista Biltemoista 8)

EDIT: pakko oli kokeilla viä kunnon rautalangasta väännettyä vasen-oikee-vasen rämpytystä. Eli soittimeen Metallican Metallica, biisiksi heti ykkösenä Enter Sandman. Kokeilin sekä kuskin että apukuskin paikalta. Toimii riittävän hyvin. Eihän se Saabbikaa aina toimi oikuttelematta, joten miks poppienkaa pitäs :mrgreen:

EDIT2: tyhmä minä. Enhän mä noilla ikinä sweetspottia saakkaa, koska pilariin tuleva kaiutin on liian lähellä :idea: Dsp korjaa sit lopullises <3

EDIT3: paitti jos vetäsee keskimmäiset kaiuttimet kojelaudan reunaan, niin ei tartte dsp:tä ollenkaa viiveisiin :wink: Eli sweetspot molemmille puolille. Kelpaa sit apparinki olla luu ulkona ja olut kädes (kuka lähtee kuskiks?)

EDIT4: tyypitetty muokatulla kokoonpanolla, eli äärimmäiset kaiuttimet suoraan taakse ja reunakaiuttimet enemmän sivulle kuin kohti kuuntelijaa, jotta väärää kaiutinta kuulisi mahdollisimman vähä. Vähä kyl pelkään, että ylös nostetut sivuikkunat tänki ilon viä pilaa... Eikä sillä avolla aja edes kaupunkinopeutta lasi alhaalla. Jos tää olis näin helppoa, niin kaikillahan olis jo tämmöset :roll:
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5429
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9000 CS 2.0t my96

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Tuli tehtyä shoppailureissu Coltin pajalle. Eli taas tietää, miksi tälläkin viikolla on 6 työpäivää plus yksi yövuoro...

Eli munhan piti ostaa Griffinin ilmastoidut jakkarat, mutta no nii no kaikkea sitä höpöttää... Valitsin siis oikotien onneen eli värjään Aeron jakkarat avoon. Kaupantekijäisenä tuli sähkösäädöt ja sohvaprojekti. Viä ku olis parveke, johon se sohva tehdä... (Ostin siis täyden kierroksen penkkejä. Ei kukaa haluis pikkurahaa vastaan hakea pois?)

Kuva

Maalaan penkit beigeks. Olen kuitenkin sen verran luulotautinen värjäilyä kohtaa, että takapenkkiin en koske, vaikka värjäyksen jälkeen olisikin hiukan eri paria sävyltään. Lisäksi takapenkkiä peittää 98% ajasta tuulisuoja, joten ongelma olisi lähinnä mun omassa päässä.

Pelkäks beigeks vetäsy olis aika tylsä ratkasu, eikä mulla siistiä oem-henkistä stylinkiä vastaan mitään ole.

Tällänen eli mustat olis beigenä ja noi valkoset lätkät mustana
Kuva

Ja takapenkkiin en tosiaan viä koske. Ja mitää värihirvitystä tuosta en tee, mutta eikai ainakaan nuo pienemmät mustat yksityiskohdat "pilaisi" kokonaisuutta? Vieläkin tuoreessa muistissa se Nettiauton V6 avo, josa oli sinisellä värillä tuunattu penkkejä :twisted:

Takapenkkiin ei oikeen mitää mustia raitoja sais naitettua, koska on aika tylsälla ruutukuviolla... Joten ehkä siks maltilliset pikkuosat vain mustalla, eikä Viggenin tyyliä apinoiden.

Kuva
Huono kuva takapenkistä.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5429
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9000 CS 2.0t my96

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Aikansa laiskottelee, niin kaikki kostautuu. Tänään olisi ollut tarvetta niille pyyhkimien lämmittimille, ku sato alijäähtynyttä vettä. Lasi puoliks jääs, pyyhkimet jääs ja puhallin niin kuumalla lasille kuin vain saa ja nopeutta sillee, ettei silmät päähän kuivuis...

Kuva

Oli loppumatkasta niskat kipeet :mrgreen: Kuva otettu siltä korkeudelta, misä silmät muutenki on ajaes.

Tonnariki sai uudet öljyt koneeseen. Johan vanhat oli jo 12 tkm ja 6 kk pyörinykki. Eikä silmämääräsesti tikusta katottuna yhtään öljyä kadonnu matkan varrella!

Kuva

Mun tonnaris turbo hoitaa viheltelyt, joten M-Filter on valintani hiljaisuutta arvostaen.

Kuva

Ja tuolla samalla kuralla ajettu autoa kuin autoa jo jokunen vuosi. Tiä sit onko hyvää vai halpaa, Tokmannilta yleensä saa n. 20 e kannu.

Kuva

Piti ne jarrupalakki vaihtaa. Leimalla sanoivat et loppu, ja pari päivää myöhemmin alkoki rahina. Isän pajas on mukava rengaski irrottaa, ku on värikoodattu ristikkoavain. Pinkki (muistaakseni) Transiittiin, jesari Saabbiin :) Toki mopoki olis, mut se pitää meteliä tämmöseen pikkuhommaan aivan liikaa...

Kuva

Perusköyhäs jarrupalojen vaihdos (ilman turhia hifistelyjä, säästän ne kaikki hetket avoa varte) aina tuo rautalankahässäkkä eniten tuottanu harmaita hiuksia. V*ttupihdit ja crc kyl hoitaa homman aina kotiin. Ja vanhaan reikään saa aina uuden naputella lekan kans.

Kuva

Jarruteltu koko rahan edestä.

Kuva

Ja tietenkin Biltemalaiset tilalle. Avoon meni Atet...

Kuva

Tämä ruuvattava mäntä tuotti harmaita hiuksia, ku en muistanu sitä 20v paikalleen ruostunutta suojatulppaa hakata lekan kans auki, kun satula oli vielä tukevasti kiinnitettynä. Mut aukeshan se muutenki. Kerran vain lipsahti leka jarrukilpeä päin ja sehän hajos siltä kohtaa... Mätä mikä mätä.

Kuva

Kuskin puolella oliki edellisen omistajan toimesta uus melkein kiiltävä jarrupala paikallaan, ei ollu edes ruostunu pinnastaan 8O No mä jatkoin sitte samaa rataa ja jätin sen vaihtamatta, muutenki oli kiire. Ja nyt näillä eväillä saa päästellä sit 2015 toukokuun loppuun, jolloin koko auto lienee jo paalikunnos. Tai sit taas tekohengitetään sinne toukokuulle 2016... Autoon ei saisi rakastua, mutta onneksi mä perustelen tämän ihan vain laskemalla tuottavuutta Excelissä.

Kuva
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5429
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9000 CS 2.0t my96

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Päätin kerranki tehdä kunnolla, joten ranetuksen sijasta ajattelin vaihtaa uudet pyyhkimet tonnarin lampunpesimiin. Sulat kuitenki oli semihalvat, joku 5e tai 10e pari tms... Ja sit olis niinku blingbling.

Homma kuitenki tyssäs jo heti alkumetreille, ku pyyhkimien pitimet oli yhtä hapertuneet 20v aikana kuin itse sulakki. Eli se muoviklipu hajos.

Kuva

Mallailin jo hetken mielessäni ihan pientä läpipulttiakin, mutta soitto PCS:lle varmisti, että kun uudet klipsut maksaa 1,2e/kpl, niin jos kerranki tekis kunnolla...

Kuva
Ranetusmallailua.

No eipä siinä mitää. Sain lopulta ne uudet nätit klivut, ja pehmustetupot sai poistaa varsien päästä.

Kuva

Kuva

Mut ei se mee niinku elokuvis. Mitä pienempi homma, sitä isompi työmäärä. Vai miten se menikää...

Kuva

Nois Speedpartsin halvois tarvikesulis on yhtä isot niitit, kuin jokka petti Titanicis jäävuoreen törmättyään. Ei mahdu ilman ranetusta ei. Eli vaihtoehtona joko tehdä kolo muoviin (kestääkö?), Proxxonilla pyyhkästä niittiä matalemmaks (jaksaako?) tai sitten palata ranettamiseen, ja vääntää varren kärkeä avarammaksi, ja lopulta puristaa koko roska kasaan.

Päädyin sitten kuitenkin ranettamiseen, ja nyt on blingbling

Kuva

Kuva
Ja hyvin pyyhii 8)

Avoon ostin kans uudet sulat ja klipsut, mut taidan sittenkin vain siirtää sulkien kumiosan vanhoihin runkoihin... Ei kaikkea viittis aina vääntää, jotta sopii ranet :twisted:

OT:

Virtsankeltaiset sumarien kalvotukset on taas muotia. Onneksi Saabeis oli sellaset jo vuonna 1996 esitteessä, eli muodin edelläkävijä :!:

Kuva
Juu tiedän, joku heijastushan tuo vain on
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5429
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9-3 SS 2.2 TiD my03

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Siniset pellit ja beiget nahat. Eihän siihen voi kuin rakastua.

Kuva

Kuva

Kun tonnari tuli jokseenkin kuntoon, oli aika ostaa taas uusi vika tilalle :mrgreen: Tällä kertaa Salosta kävin hakemassa traktorin.

-Arc
-305 tkm (jossei ruuvattu)
-ICM2, mut köyhät popit
-Beiget manuaalinahat
-Manuaaliloota
-Manuaali-ilmastointi
-Cruise
-Parkkitutka

Kuva

Laiskahan toi on, mutta no nii no. Eikä se traktoriäänikää haittaa maantievauhdissa. Ensimmäinen käyttöön ostettu auto mulla, jossa manuaalinupit ilmastoinnissa, mutta ehkä mä opin elämään sen kanssa.

Autosta käytiin kauppaa viikko, koska valmiin vian ostaminen on aikamoista arpapeliä. Seuraavat ainakin listalla

-Parkkipolttimo
-Kuskin nahkapenkki vähä kulahtanu, mut no siinähän istuu aina, joten ei sitä näe
-Pelkääjän ikkuna ei toimi
-Pelkääjän penkki ei liiku ees taas
-ICM näyttö puoliks pimee (itQparQ)
-Koneessa ehkä jotain...

Kuva

Ekalla koeajolla auto veti pitkäs vedos vian P0244 eli ei tavoita ahtopyyntöä. Vissiin tuttu kaikille traktorikuskeille... Edellinen omistaja oli kuulemma 3000 e (joko paljo tuntivelotusta tai uusia osia :P ) laittanu tähän viimesen vuoden aikana ja vika ei poistu. Jobbari oli sanojensa mukaan vaihtanu alipainepumpun ja alipaineletkut. Nyt lopuks se oli vaihtanu viä MAP-anturin, eikä vikaa ilmennyt viimesellä koeajolla, joten ehkä tuli kuntoon, ehkä ei. Tai ehkä pumpun sähköt lähtee Puolaan, tai sitten ei...

Edellinen omistaja myös sanoi, että auto ei lähe seisomisen jälkeen käyntiin. Vikahan voi olla paluuputket, ylivuotoputket, pumpun tiivisteet, huono starttti, huono akku, hehkut tai sitten ihan jotain muuta. Ainaki yön seisomisen jälkeen tuo lähti ihan nätisti käyntiin ongelmitta.

Huoltokirja tossa on yksi iso aukko, joten riskipeliähän tää on. Mutta pitäshän tos olla luja kone... Edellisestä tiedetystä öljynvaihdosta on yli 40 tkm aikaa, ja pääsen kotiin halliin vaihteleen öljyjä vasta n. 5 tkm päästä, joten elin tänään herroiksi.

Kuva

En nyt mitenkään itseäni pidä parempana ihmisenä, mutta sääliks käy heitä, jokka aina autonsa noilla taksoilla huollattaa. Eikai se ihme ole, että pitkät vaihtovälit on plussaa... Nyt kuitenki on uudet kurat konees, joten voi ottaa ekan intervallin huomenna Joutsaan ja takaisin :wink:

Joku nippu huoltokuitteja autosta oli kuitenki tallella, ja siä oli alatukivartta yms vaihdettu.

Tekkiä toi kaipais. Lukkojen avaus on mallia Jenkki, eli aukee aina kuskin ovi ensin :twisted: Sit jos Webaston/Eberin ohjauksen sais pois automatiikalta... Mahtaako onnistua, vai pitääkö tehdä katkasija? Tossahan se lienee väyläohjattu jo? Mulla on työmatka n. 10 min suuntaansa, joka tappaa lämppärin alta aikayksikön. Toki tuuppaan pitkää matkaa sit ku maailmalle lähden, mut aina päivä alkaa ja päättyy sillä pikkutuuppauksella.

Mut toivotaan ny, etten ihan kyykys ton romun ansiosta ole. Ja miksikö hylkäsin hyvän tonnarin vara-autoks? Semmosella on tullu ajettua pian 7v ja yli 100tkm... Jotenki tuli sellanen fiilis, et se on jo nähty... Lisäks tonnari on 80-luvun suunnittelua, SS on 2000-luvun. Järkisyitä ei ole kuin turvallisuus. Mut tunneperäsiä autot yleensä muutenki on.
Viimeksi muokannut JP_Vette, Pe Helmi 28, 2014 19:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5429
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9-3 SS 2.2TiD my03

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Illalla oli luppoaikaa, niin aloitin pikkufiksailut jo.

Palaneita polttimoita oli auton takaosassa muutama. Samalla paljastui rosvoliitoshärdelli koukun valoihin. Jotenki mä olen aina elänyt luulossa, että tohon olisi ollut saatavilla myös ihan virallinen väyläohjattu boksi. Mitäköhän auton sähköt tykkää, ku väyläsähköä tollee ryöstetään :roll:

Kuva

Toinen rekkarivaloistaki oli palanu, joten pistin kunnon Jonne-valot sit tilalle. Ja tietenkin CAN-versiot, ku kuulemma niillä voi välttää diskovaloeffektin.

Kuva

Kuva

Kuva
MuTulla kirkkaammat, kuin avoon laittamani. Ne oli niitä semmosia, josa oli ledien edes rosonen valonhajottaja tms...

Mut se diskojuttu. Kyl noilla Motonetistä haetuilla on diskostrobovälke. Ei se mua henk.koht. häiritte mitenkään, mutta ihan vain tiedoksi, jos joku muukin maksaa lamppuparista sen euron kaks lisää välttääkseen välkynnän :D

Kyynärnoja kans liukuu vähä turhan herkästi ees taas, joten pistin kakspuolista teippiä, jolla sen sais teljettyä paikalleen. En sitä hobittiasentoa tartte, joten mun puolesta se sais aina olla niin takana kuin sen saa.

Kuva

Kuva

Vaikka teippi oliki aika tujua, niin ei se tota pitäny. Pitää varmaa laittaa alapuolelta pieni ruuvi tms...

Apparin penkin säätöongelmatkin ratkesivat. Vipu vetää vaijeria, joka on poikki.

Kuva

Ongelmahan on se, että miten ton vaijerin vaihtaa. Pitäs saada penkki ääriasentoihin, että se irtoaa, ja käsin vipujen käyttö on hankalaa, koska kyseessä on aika ahdas kolo. Onneks penkki on kuitenki aikalailla keskiasennossa, eikä kummassakaan äärilaidassa. Pitää palata ton kimppuun joskus paremmalla ajalla...

Tilasin avon vanteiden keskiökuppeihin sopivat logot, ja nyt nekin sitte saapui.

Kuva
Tän idea apinoitu zuustolta

Kuva

Pitää kattoa, jos laittais muuallekki. Kylkivilkun alle ehkä sopis. Ostin siis enemmän kuin neljä, koska alotuskulut oli 40e mut itse palikat 1,2e/kpl :D
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9-3 SS 2.2TiD my03

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Iha tyylikäs, eikä pyyntikään ollu paha. Pitää potkuis tulla ihmettelee onko yhtään vähempi traktori ku vanhempi. :mrgreen:

Saabilla on kyl käyny joku lapsus tuossa nahan valinnassa ku tuossa melkein puol miltsii ajetussaki on paremmin säilyny.

Mulla ei ainakaan viel oo kummassakaan kakskakkosessa ollu tota koodii. Oon sanonu aiemminkin että tosa koneessa jos jotain kiukkuu niin imusarja auki ja putsaukseen. Kannattaa myös kattoo ne paluuletkut uusiks ja varsinkin että T-kappaleet on uusittu, vaihtaa samal vaikka messinkisiin.

Eiks tuossa ollu juuttuva säätönen turbo jo?

Onko tuossa eeberissä ajastinkäyttö?
Jos on esilämmitys käytössä niin toi sittenhän ei toi 10minsan työmatka ei haittaa, pääasia että eberi tohottaa ittensä kunnolla lämpimäksi, vartti startista jo riittänee.

Saakohan tuon jollain näppäimellä sammutettuu kuten vanhemmastakin jossei haluu käyttää... Ku vaihdoin omaani termostaatin niin ei oo usein ollu tarvetta enää manuaalisesti sammutella.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
kalle
"Aero"
Viestit: 467
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2010 19:33
Paikkakunta: Sotkamo

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9-3 SS 2.2TiD my03

Viesti Kirjoittaja kalle »

Siistin näköinen peli. Nuista ledi-rekkarivaloista luovuin og kolkissa, kun kontakti pinnat sulivat irti. Tietenkin siinä on erimalliset polttimot . Nuo sun kolmepuolaset vanteet kävis tähän tosi hyvin. :wink:
9-3 ss -03
Sotkamo
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5429
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9-3 SS 2.2TiD my03

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

tetammi kirjoitti:Iha tyylikäs, eikä pyyntikään ollu paha.

Mulla ei ainakaan viel oo kummassakaan kakskakkosessa ollu tota koodii. Oon sanonu aiemminkin että tosa koneessa jos jotain kiukkuu niin imusarja auki ja putsaukseen. Kannattaa myös kattoo ne paluuletkut uusiks ja varsinkin että T-kappaleet on uusittu, vaihtaa samal vaikka messinkisiin.

Eiks tuossa ollu juuttuva säätönen turbo jo?

Onko tuossa eeberissä ajastinkäyttö?
Jos on esilämmitys käytössä niin toi sittenhän ei toi 10minsan työmatka ei haittaa, pääasia että eberi tohottaa ittensä kunnolla lämpimäksi, vartti startista jo riittänee.

Saakohan tuon jollain näppäimellä sammutettuu kuten vanhemmastakin jossei haluu käyttää... Ku vaihdoin omaani termostaatin niin ei oo usein ollu tarvetta enää manuaalisesti sammutella.
Kiitos. Ja tosiaan oli hintapyyntö ihan kohdallaan, plus valmiista vioista sai viä vähä pois :wink: Toivottavasti lähtee pelaa, ettei ihan pommi ole. Ite oon aina tota 9-3 SS pitäny korimallina tosi nättinä. Mut mun silmään taas SC on sit vähä öööh... Tosin en kyllä mitään farmaria osaa sanoa nätiks.

PCS:ltä on tilattu jo tiivisteet imusarjaan, et sen puolesta homma otettu työn alle. Tosin tosta ei vissiin saa egr:ää pois, et se on aika iso miinus :( Mut jos sitä putsailee kerran pariin vuoteen, niin ei oo paha homma. Paluuletkuille en nyt viä mitään tee, kun toistaiseksi lähtee käyntiin. Pitää seisottaa sitä pari päivää, jos sais vaikka ongelmat esiin sillä.

Jumittuvasiipisestä turbosta en tiä, mutta Eberin saa ajastettua SIDin (tai mikä se näyttö siä kojelaudalla onkaa) kautta. Sen saa myös manuaalisesti SIDistä päälle, mutta automaattista kytkentää ei saa pois napista eikä Techillä. Techin ainoot säädöt oli lämmitysajan muuttaminen manuaalikäynnistyksessä. Eikä ole edes merkkivaloa, joten savupilvi ja ulina ovat ainoat havainnot, että nyt se käy.
kalle kirjoitti:Siistin näköinen peli. Nuista ledi-rekkarivaloista luovuin og kolkissa, kun kontakti pinnat sulivat irti. Tietenkin siinä on erimalliset polttimot . Nuo sun kolmepuolaset vanteet kävis tähän tosi hyvin. :wink:
Kiitos, ihan siistihän toi on 300 tkm tuupatuks, mutta maalipinta näyttää siltä, että ei oo ikinä vahattu tai myllytetty sekä jollain teräsharjalla aina pesty. Tosin uusiahan saa kaupastas rahaa vastaan...

Niin siis ledi kävi niin kuumana, että se muoviin valettu lamppuhässäkkä suli vai pelkästään se ledipolttimo suli? 8O

Jos laitan kolmepuolaset tähän, niin millä avo sit liikkuu? :D

Ajelin tolla eilen sitten 700 km talvipäivien kunniaksi, ja jotenkin se osasi yllättää. Automaattitihku toimi kuten kuuluukin, pitkät valot oli yllättävän hyvät, kun miettii et kotimatkalla sato vettä ja yleensä pimeässä sateella ei mitään näe ilman lisävaloja 8) Saabin ratkasut tuntuu myös ihan fiksuilta, koska näistä en ole aikasemmin ollut tietoinen (tai voihan muiski autois olla, mutta itelle perustelen noita Saabin juttuina):

Kuva
Tuhkakupis lovet, johon iPhonen saa kyljeleen. Ei tartte viritellä telinettä :wink:

Kuva
Kyynärnojas laturin johdolle läpivientilovi :!:

Itku pääsee, kun hyppää ng900 puikkoihin. Siä ei oo edes lokeroita pikkuroinalle.

Kotimatkalla poikkesin kargin kämpillä, ja samallahan tuo sai valohoitoa. Nyt keskuslukko avaa kaikki ovet kerrasta, viivanappi on aktivoitu (jos vaikka tarvii johonki), aux on aktivoitu (piuha tulos PCS:ltä) ja ihmeteltiin vähän koneen sielunelämää.

Vikakoodeja ei ollut muistissa. Ahtopyynnöt on tontilla toteutuneen kanssa (vajaa 1 bar tais olla), mutta täyskaasukiihdytykses ilmamassapyynti on sadan mg:n paikkeilla, vaikka toteutunut on parhaillaan luokkaa 1500 mg. Auto pelas ja tuntuu kulkevan 125 heppaseks ihan ok, joten onko toi nyt joku bugi, vika vai jääkö massamittaus vain pois kuvioista, ku kaasun survoo pohjaan? Pintakaasulla ajelles pyyntö ja toteutunut on samaa luokkaa, mutta sellasta puolikaasulla kiihdytystä ei hoksattu kokeilla.

On vissiin karg ennenki noita romuja 9-3:sia ruuvannu. Tiesi heti sanoa et apukuskin lasimoottorin saa käteen todella helposti, ja moottoris lienee vain ruostetta ja huonoa rasvaa, ku kuitenki naksuu painaes nappia. Eli halpa remontti siitä. Sain myös kuulla, et pelkääjän penkis on vain takana pultit ja edes hakaset, eli sen saa kipattua tosi helposti vaijerin vaihtoon.

Tankkasin yöllä 100 km ennen Turkua ja tarkistin SIDin kulutuslukemat. Ne se laskee oikein. Sitte otin viimesen etapin eli sen 100 km vakkarin kanssa 85 km/h lasis (ei ohituksia, ei nopeuden tiputuksia), jolloin kulutus oli 6,6 l/100km. Tuntuu olevan tolle liikaa. Huoltsikalta otin lähtökiihdytyksen kolmosella tavoitenopeuteen, mutta eikai se mittausta noin pitkällä välillä nostanu merkittävästi, ku koneki oli lämmin kokoajan. Tosin renkaat voi tehdä jo litran (205/55 16" @2,4bar), mutta tonnariki olis polttanu bensaa tolla matkalla ihan samat. Myös Tech näytti lämpösen koneen lämmöiks 83 astetta, et termarillaki vois saada hiukan tiputettua (Motonetti myy 92 asteista). Tai sitten konees on vain vikaa.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
kalle
"Aero"
Viestit: 467
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2010 19:33
Paikkakunta: Sotkamo

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9-3 SS 2.2TiD my03

Viesti Kirjoittaja kalle »

Niin se lampun kanta kuumeni ja sitten siitä ledistä irtos ne kontakti pinnat :lol: Ensit tietenkin välkytteli hienosti. Sekin mahdollista että jos ne on ollu löysästi kiinni siellä niin kuumenivat.


Laitat kitkarenkaat niihin ja ajat samoilla vanteilla sitten. Avolla kesällä tällä talvella :lol:
9-3 ss -03
Sotkamo
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5429
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9-3 SS 2.2TiD my03

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Kävin hakemassa autooni vikalista aamulla Nummen katsastuksesta.

Kuva

Oli raidetangonpäitä vähän heikossa hapessa. Onneksi Motonetistä niitä saa 16 e/kpl, joten konkurssi ei ole suuri. Lisäksi kun jobbari myi auton toimivana, ja kokoajan sanoi, että toimivaa vain myy, niin soitin hänelle tästä. Lupasi ilman mutinoita maksaa pyörien suuntauksen, pisteet siitä. En edes pyytäny korjaamaan, koska osat on halpoja ja haluan ite asentaa, jotta tasan tiän sen, mitä autolle ei ole tehty :mrgreen:

No työpäivähän jatkui leppoisasti, ja lopuksi lähdin turhantärkeänä shoppailemaan Metroautoon, jotta saisin termospullon. Kuitenki voitin talvipäivien tietovisasta säälipistekakkossijalla termosmukin, joten Gotta Catch 'Em All... Talviales oli roiskeläpät (jokka ei mun helmoihin sovi) ja takakonttiin kuramatto (jonka hinnan muistin 50 e pieleen), joten piti sit ostaa pari orkkistermaria (avoon ja toinen varastoon) saadakseen 25 e täyteen.

Termari kainaloon ja ulos. Traktori käyntiin ja kuulu pamaus. Olin vähä et öööö. No auton alla ei näkyny mitää ja auto lähti käyntiin, joten eikai siin ku pakki silmään. Mut raskas ohjaus... Laturin valoa ei tässä taida olla, kun ei sellanen palanu. SID noi taitaa ilmotella (en edes kattonu).

Saappifoorumi on tosi hyvä vikavinkeissä ja tyyppivioissa, mutta haarukka on aina luokkaa

Sytkäkasetti 1-300 tkm
Bensapumppu 150-350 tkm

joten eihän noista sinänsä iloa ole. Ooppelistit taas on jämptiä porukkaa, ja ennenkaikkea heidän autoissaan on tasalaatuista osaa kiinni. Jos joku hajoaa 300 tkm kohdalla, niin silloin se hajoaa. Vajaa 6 tkm heitto on prosenteissa aika pienessä haarukassa.

Kuva

Kuva

Ei siinä muuta kuin sisälle ja kysymään Kallelta osia. Oli tosin sen verran hintaa, että taksilla kotiin ja siitä tonnarilla Motonettiin. Auto siirtyi n. 100 m entisen K-Raudan parkkikselle, jossa oli hyvin tilaa tehdä remonttia. Sääkin oli helmikuuhun suhteutettuna täydellinen, koska ei satanu eikä ollu kylmäkää. Avon kytkinvaijeria ojapenkalla vaihtaes tuli vettä vaakatasos :x Tosin olis sitä illalla muutaki voinu tehdä...

Ja sitten vain pyörä irti. Mikäs se siellä luuraa...

Kuva

Kuva

Ruuvejakaa ei katkennu sisälokarin irrotukses kuin kaks. Muutenhan siä oli sekalainen joukko ristipäätä, 8 mm normaalia ja itsestään porautuvia pelliruuuveja :D

Kuva

Mutterimopoa kun ei nyt sattunut keskellä parkkipaikkaa hollilla olemaan, aukesi kampiakselin pultti laittamalla hylsy ja varsi 10 cm päähän alatukivarressa, kaveri starttasi ja kun homman toisti n. 10 kertaa, oli pultti sormimomentis.

Kuva

Ja tilalle Gatesin tuote

Kuva

Jotta ei sitten seuraavaksi rullan laakeri leikkaa, pistin uuden kiristimenkin. Fiksusti piti ostaa koko kiristin, ei pelkkää rullaa myyty Motonetis :roll: Ruuvilukitekin unohtui kotio, joten kampiakselin pultti on nyt niin piukas, kuin pikkuavaimilla kaksin käsin saa. Toivottavasti ei aukea itekseen :roll:

Kuva

Hihnalle oli myös ohjainrulla, jota katalogissa ei ollut Saabille, vaan piti poimia Opelin listalta. Niin v-mäises paikas se oli, että jäi vaihtamatta. Pitää kattoa kotona hallis joskus

Kuva

Ja vanne oli apurungon alla henkivakuutuksena.

Kuva

Mutta ei saa valittaa. Joka tapauksessa jossain vaiheessa olisin remmin vaihtanu, koska sen iästä ei ollut tietoa. Paikka, johon Opel jätti välille, oli myös aika optimi. Se olisi voinut myös olla motari tai ydinkeskusta. Ja sääkin suosi...

Ja Opel toi on Motonetinkin mielestä. Kaikki osat kuitissa Ooppeliin, ei mitää Saabbiin liittyvää :|

Kuva

Ja pesupose. Pitäähän just saikulta parantuneen raasun hygieniasta huolehtia.

Kuva

Hihnapyörästä en ala vinkumaan myyjälle. Auto myytiin toimivana, joten katsastuksen vikalistat luonnollisesti ylittää mun reklamaatiokynnyksen. Se, että tyyppivialla tuli kilometrit täyteen just nyt, oli vain huonoa tuuria. Toki olisihan tämäkin iloinen ylläri ollut iloisempi joko edellisellä omistajalla tai vaikkapa koeajolla :D
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Vastaa Viestiin