Roudatkaamme olkkarin lattialle kasa kaiuttimia, auton akku ja muut poppeihin liittyvät tarvikkeet. Kesä kuitenki tulos lujaa, ja kesäauto pitäs saada kesätälliin

Eli aikasempiin hifi-postauksiin jatkoa:
Ja jotta muillekkin kuin hihistelijöille olisi juttua, niin vanteekki tuli Rikulta
Mullahan oli vanha festariboombox, jossa Bilteman 5,25 ämyrit, ledivaloa leiriin, tupakansytyttimiä 2 kpl kännykän lataukseen yms kivaa. Siitä nyt näin talvella saanee lainata vähä kajareita...
Kaveriks hain Biltemasta samaa sarjaa olevat 4" elementit.
Lopulliseen tulee 4 identtistä mölykartioo, mutta tässä protossa riittää erilaisekki. Kuitenki jos tonnari joskus tulee myytyä tms, niin noi 4" saa dumpata siihen sit... Ettei jää hukkaan.
Mullahan oli se avoon ostettu spoileri edelleen laatikossaan, jolloin siitä tuli juuri oikean levuinen kojelauta. Eikä se niin sentin päälle ole... Periaatekokeiluhan tämä vasta on. Ehkä kuitenki tää on 10-20 cm todellista leveämpi.

Keskikajarit on siks taaempana, ku soittimes ei oo viiveiden säätöä... Vähä koitan kompensoida. Kaikki kaiuttimet suunnattu suoraan kuuntelijoille eli kuskille ja apparille omansa, kuten tarkotus onki. Takapenkillä on tuulisuoja, ne ei tartte mitää.

Näkymä kuskin paikalta...

Ja eikun levy pyörimään.
Mahtava saundi. Bilteman kympin kajarit free-airina. Noo eihän tässä musiikista ollu tarkotuskaa nauttia, vaan kokeilla vaa...
Lavastettu tilannehan ei ihan vastaa avoautoa (lähinnä seinät ja puuttuva tuulilasi), mutta yllätyin homman toimivuudesta. Sain korvakuulolla (en mitannu) kanavat tasapainoon, ja äärioikealta tuleva ääni ei ainakaan häiritsevästi kuulunut korvaan väärin tai että keskellä oleva vasen olisi sekoittunut oikeaan. Väittäisin, etten huomannut mitään häiritsevissä määrin väärää oikealla puolella.
Stereokuva tuli selväksi, eli vasen vasemmalla ja oikea oikealla, mutta sweetspottia en saanut aikaiseksi. Tosin se on noilla "kunnon" vehkeilläki niin millihommaa, että tuskin sitä koskaan saankaan autoon. Tai jos penkis istuis vähä sivus Hondamiestyylillä (keskellä maaten), niin se olis taas menetetty. Tosin en harrasta sitä.
Dsp-mankka olis tonnaris kii, mut tää näytti niin lupaavalta, et taidan seuraavaksi hakea neljä ämyriä ja aloittaa asennushommat. Isoimmat kysymysmerkit tulee kylläkin olemaan vielä se, että niitä kojelaudan kaiuttimia ei saa oikeen mitenkään menemään alle 300 Hz (järkeväs koos, free-airina ne on "pakko" asentaa), joten onko ovien midit sitte sekottamas homman ihan hassuks... Mene ja tiedä sitte...
Rahakki alkaa olemaan kortilla. Ostin vanteet, mut pitää laittaa niihin vanhat kumit. Piti tonnariinki laittaa mossemiehen dp, mut se saa jäädä kakkoseks nyt. Ostin Coltilta aeron penkit eteen, mutta nekin pitäisi vielä värjätä beigeks... Onneks kytkimen romut ja vaihdelaatikon stefat on jo ostettuna, niin niissä on vain raakaa työtä jäljellä
Nyt alan kuunteleen kunnon vehkeillä musaa, jäi paha fiilis noista Biltemoista
EDIT: pakko oli kokeilla viä kunnon rautalangasta väännettyä vasen-oikee-vasen rämpytystä. Eli soittimeen Metallican Metallica, biisiksi heti ykkösenä Enter Sandman. Kokeilin sekä kuskin että apukuskin paikalta. Toimii riittävän hyvin. Eihän se Saabbikaa aina toimi oikuttelematta, joten miks poppienkaa pitäs
EDIT2: tyhmä minä. Enhän mä noilla ikinä sweetspottia saakkaa, koska pilariin tuleva kaiutin on liian lähellä

Dsp korjaa sit lopullises <3
EDIT3: paitti jos vetäsee keskimmäiset kaiuttimet kojelaudan reunaan, niin ei tartte dsp:tä ollenkaa viiveisiin

Eli sweetspot molemmille puolille. Kelpaa sit apparinki olla luu ulkona ja olut kädes (kuka lähtee kuskiks?)
EDIT4: tyypitetty muokatulla kokoonpanolla, eli äärimmäiset kaiuttimet suoraan taakse ja reunakaiuttimet enemmän sivulle kuin kohti kuuntelijaa, jotta väärää kaiutinta kuulisi mahdollisimman vähä. Vähä kyl pelkään, että ylös nostetut sivuikkunat tänki ilon viä pilaa... Eikä sillä avolla aja edes kaupunkinopeutta lasi alhaalla. Jos tää olis näin helppoa, niin kaikillahan olis jo tämmöset
