9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Vois olla tyhjäkäyntimoottorin johto
Siinä on vaaleet johdot ja kytketty.
...tai kampiakselin asentoanturin.
Taitaa olla kolminapainen ja kytketty.
^^Kuten yllä Saba kirjotti. Moottori - tyhjäkäynnin säätö, juurikin sinipunainen/sinivalkoinen johdotus värit. Asentoanturille näyttää väreiksi punainen/vihreä-punainen, ainakin tuo M94> korjaamon sähkökaavio kirjanen :roll:
Tosin lieneekö jo liitin paikassansa, tähän aikaan :wink:
Pitääpäs tarkistaa vielä huomenna.... Olenkohan kytkenyt sitten tyhjikselle väärän johdon...
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

j0ne kirjoitti:
Vois olla tyhjäkäyntimoottorin johto
Siinä on vaaleet johdot ja kytketty.
...tai kampiakselin asentoanturin.
Taitaa olla kolminapainen ja kytketty.
^^Kuten yllä Saba kirjotti. Moottori - tyhjäkäynnin säätö, juurikin sinipunainen/sinivalkoinen johdotus värit. Asentoanturille näyttää väreiksi punainen/vihreä-punainen, ainakin tuo M94> korjaamon sähkökaavio kirjanen :roll:
Tosin lieneekö jo liitin paikassansa, tähän aikaan :wink:
Pitääpäs tarkistaa vielä huomenna.... Olenkohan kytkenyt sitten tyhjikselle väärän johdon...
Onko suuttimien johdot varmasti oikeat?
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2681
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa

Viesti Kirjoittaja CDTA »

9000LPT kirjoitti:Onko suuttimien johdot varmasti oikeat?
2-pytyn suuttimen johdot on sini-puna/sininen.
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3645
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Itellä oli 3 suuttimen ja tyhjäkäyntimoottorin johdot sekaisin. Johto missä on keltaista on ainakin tuossa omassa 3 suuttimen johto
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Hyundai i30 1.6crdi -14
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Prkl, tais se sittenkin olla se ISV:n johto mikä kuvassa. Tänään kaikki näytti menevän ihan oikein kun rupesin kattomaan, en tiedä mitä eilen sekoilin... :lol:

Nyt ois kaikki sähköt laitettu, kytkin ilmattu, vetarit paikallaan, vaihteensiirrin paikallaan, dp ja lambdat paikallaan jne.

Puuttuu öljynjäähy, syyläri, flekti, kampuran pultin kiristys, ahto ja imuputki.

Lisäksi pitäisi asentaa nuo öljynlämpö ja -painemittari. Johdotukset hieman hakusessa näille. Ohje vähän epäselvä(kuva) mutta tulkitsen sitä about näin:
-vihreä "WK" -napaan anturiin?
-anturin "G" -navasta johto suoraan maihin?

-mittarin kummatkin punaiset virtalukolta?
-mittarin oranssi mittarin valoista?
-mittarin kummatkin mustat maihin?
Mittarissa siis 2*musta johto, 2*punanen johto, oranssi johto ja vihreä johto. Anturissa kaksi johdon paikkaa WK ja G.
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2834
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Oikein ymmärsit. Kannattaa vetää esim. tuhkiksen valolta se valaistus mittareille, niin säätyvät himmenninpotikan kanssa.

Ja se anturi kannattaa maadottaa samaan pisteeseen mittarin kanssa, että eliminoi mahdollisen mittausvirheen.
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Eilen iltana kasasin koneen aikalailla loppuun, tälle päivälle jäi lisämittarit ja ahto ja imuputki.

Aamu meni noita ölämpö- ja öpainemittareita asennellessa, survoin nuokin tuohon keskikonsoliin muiden sekaan aikalailla pinta-asennuksena (alemmat 2kpl)
Kuva

Anturit tuli tosiaan tuohon bilteman suodattimenjalan välikappaleeseen kiinni
Kuva

Konehuone kasattuna, huohotusta muutettu ja kaasuläppäkotelon lämmitys heitetty arkistoon
Kuva

Sitten imu ja ahtoputki kiinni ja testaamaan autoa. DI-kasettimen liitin ja bensapumpun sulake irti starttailin muutamia kertoja ja kuulosti aikalailla normaalilta. Liitin ja sulake kiinni ja lähti ekalla pyörimään.

Öpaine aluksi melkein 4bar, josta tippuu aika nopeasti alle 2bar.

Huomioita: joku nostaja naputtaa helkatisti, kone kuulostaa muutenkin hieman traktorilta, CE herjaa IAT anturia, kaikki vaihteet ovat liian "alhaalla" eli keppi vapaa asennossa takakenossa. Selvittelyä tiedossa...
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa

Viesti Kirjoittaja j0ne »

joku nostaja naputtaa helkatisti, kone kuulostaa muutenkin hieman traktorilta,
Pyöritin tuossa about 20min lisää ja alkaa kuulostaa melko normaalilta tonnarilta.
CE herjaa IAT anturia,
Akun johdon irti käyttö ratkaisi tämän.
kaikki vaihteet ovat liian "alhaalla" eli keppi vapaa asennossa takakenossa.
Vaihteensiirtimen nivel taitaa olla liian "syvässä", en jaksanut yrittää enää säätää. Pakkia ei vaan ole niin en pääse pihasta pois.

:!: Vakavampi vika vaan ilmeni nyt :!: Kone kun tuossa kunnolla lämpeni öljynpaineet rupesi hiipumaan pikkuhiljaa. Nyt kuumana (vesi 100C, öljy +80C) enää alle 1bar ja välkytteli jo öpaineenmerkkivaloa. Kierroksia jos kokeili edes kevyesti niin painetta heti vajaa 4bar.

Mistä vikaa etsimään/korjaamaan? Ja kyllä, öljyä on koneessa (motonetin 5W-40 öljyä, laitan jotain parempaa kunhan vähän tuota pyörittelen eka).
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 892
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

MOI.tulis heti mieleen muutama juttu kun lueskelin kasausta.oliko edellisen moottorin kampiakseli std koossa,onko oikeat laakerit.bilteman väli adapteri suotimella.(huonoja kokemuksia biltema osista).öljypumppu onko liikaa välystä pumpussa ja pumpun rataissa pisteet onko kohillaan.
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa

Viesti Kirjoittaja j0ne »

oliko edellisen moottorin kampiakseli std koossa,onko oikeat laakerit
Std laakerit oli ennen ja std laakerit on nyt.
bilteman väli adapteri suotimella.(huonoja kokemuksia biltema osista).
Ei uskos että tuo suodattimen välilaippa vaikuttaisi, mutta eihän sitä koskaan tiedä.
öljypumppu onko liikaa välystä pumpussa ja pumpun rataissa pisteet onko kohillaan.
Hyvä kuntoisen näköinen pumppu oli, taidan ostaa uuden silti. Onko tuolla pisteellä muuta merkitystä kuin että osoittaa ulospäin?

Tänään vaihdan öljyt ja suodattimen ja tarkistan öljynpaineenrajoitinventtiilin ettei ole jumissa (ja laitan sen jousen alle mutterin).
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa

Viesti Kirjoittaja V-M »

Kokeile myös ilman tuota bilteman suodatin jalka adapteria. Toiseksi epäilen tuota rajotin venaa.

Se piste on vain sen takia että ne hampaat on sovittuvat pyöriessä. Olen kyllä suvereenisti sekoitellut noita osia keskenäänkin kun on parhaita osia koittanut kaivaa laatikoista. En usko sen paineen laskun tuosta johtuvan.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa

Viesti Kirjoittaja jus »

Eikös piste ole sitä varten että sitä katsomalla saa asennettua rattaan samoin päin (sama kylki vasten pumpun kantta) samaan moottoriin purkamisen jälkeen. Ja silläkään tuskin on merkitystä sekoitettaessa rattaita ja pumpun/jakopään kansia moottorista toiseen kun rataan kyljessä olevat (toivottavasti vähäiset)kulumisurat on yksilölliset.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Kokeile myös ilman tuota bilteman suodatin jalka adapteria. Toiseksi epäilen tuota rajotin venaa.
Pitää kokeilla jossain vaiheessa. Rajoitin venttiili oli hyvä ja lähti ulos hienolla ulosvetäjällä helposti (M10pultti+jeesusteippi).
Kuva

M6 mutterin työsin tuonne venan pohjalle, jotta jousessa olisi enempi esijännitystä.
Eikös piste ole sitä varten että sitä katsomalla saa asennettua rattaan samoin päin (sama kylki vasten pumpun kantta) samaan moottoriin purkamisen jälkeen. Ja silläkään tuskin on merkitystä sekoitettaessa rattaita ja pumpun/jakopään kansia moottorista toiseen kun rataan kyljessä olevat (toivottavasti vähäiset)kulumisurat on yksilölliset.
Samaa mieltä. Taidan kyllä vaihtaa tuon pumpunkin uuteen joku päivä.

10W-30 TB mineraaliöljyt vaihdoin ja samoin suodattimen.

DP:n takaliitosta joutui avaamaan ja vääntämään putkea että sopi suodatin pois tuon jalan kanssa, persiist. Suodattimen kääräsin lopuksi thermotecciin ku sen verto lähellä tuo DP.
Kuva

Nyt paineet tyhjiksellä aikalailla samat 1bar ja kierroksilla joku 3-5bar. Pitää jatkaa testailua.
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Voi prkl, tulikohan tästä valmista...

Lähdin sitten ajelee sisääntuota ja ajossa öpaineita olikin hyvin. Ehkä 3km kerkesin vedättelee eri kierrosalueilla motarilla kun hävisi kaikki paineet (~0bar).

Sammutin auton ja rullailin parkkiin.Ei näyttäs vuotaneen mitään ja öljyä on, pitää käydä illalla kokeilemassa mitä se jäähdyttyä sanoo vai sanooko enää mitään...
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4992
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: 02

Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Toivottavasti on pata vielä ehjänä.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Vastaa Viestiin