900c Combi Coupe MY89

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: 900c Combi Coupe MY89 käyttökunnostus-uskonpalautusprojekti

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

nalleolut kirjoitti:tai haarukan päästä se muovi murenee virheellisen asennuksen johdosta :mrgreen: :mrgreen:
''

Juu, koettu on. :D
Jos/kun oireet ovat olleet bensapumpun vaihdonkin jälkeen samanlaisia, on silloin vika jossain muualla. Bensan puutteeltahan tuo vaikuttaa selkeästi, tai sitä ei tule tasaisesti.
Uusi pumppu kuitenkin poistaa siihen kohdistuneet epäilyt.

Mulla oli aikoinaan semmoinen ongelma, ettei auto mennyt mihinkään, muuten kuin ryyppyä käyttäen. Kaasari putsattiin ja siihen vaihdettiin uusi neula ja pääsuutin. Sen jälkeen auto kyllä sai ihan uuden elämän. Mainitut huolto-osat sai ainakin jokin aika sitten PCS:ltä, eikä muistaakseni olleet kovin hintavia edes. Kirjoista löytyy oikea neulan korkeus.
# 419 Vesa Pohjalainen
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89 käyttökunnostus-uskonpalautusprojekti

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Tuosta käyttöhaarukan irtoamisesta taidettiin varoittaa korjausoppaassa, ja mainittiin muutama muukin erikoiskohta johon pitää kiinnittää huomiota H-koneisissa (B-koneelle ohje oli irrota pultit, vaihda pumppu, kiinnitä pultit, muista uusi tiiviste :D ). Älkää nyt pelotelko millään virheellisen asennuksen mahdollisuuksilla kun sain itseni psykkattua siihen että kokeillaan huomenna omin kätösin...

Kaasaria on auottu sen verran usein että putsauksen tarvetta ei ainakaan silmämääräisesti ole, mutta mistään ei tietenkään silmämääräisesti mitään pitäisi sanoa... Neula on vaihdettu, pääsuuttimesta en ole varma, pitäisi tarkistaa joulukuisesta korjaamolaskusta. Jonkin sellaisenkin voisi likaisena/rikkinäisenä hyvin kuvitella aiheuttavan moista mutta katsotaan nyt tuo bensapumpun vaihdon vaikutus ensin.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24610
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 900c Combi Coupe MY89 käyttökunnostus-uskonpalautusprojekti

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ai se on oikein pajalla huollettu... ja sen jälkeen oireet alkoi???

mitenkäs seokset.. nää vehkeet kun ei toimi 1.0 micran arvoilla. vaikka kuinka piipertäjät haluaisivat...


mie irrottaisin venakopan kun rupeen vaihtamaan pumppua.. näkee suoraan meneeks tanko oikeaan osoitteeseen ...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89 käyttökunnostus-uskonpalautusprojekti

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Sen jälkeen osittain kyllä, mutta sen jälkeen sitten on todettu että jo sitä ennen oli sytytysennakko aivan metsässä, se alipainesäätäjän tanko irti sekä sille menevä alipaineletku tukossa ynnä muuta, ja tuota kaasu pohjassa ponnettomuutta on ollut käytännössä niin kauan kuin se on itsellä ollut, siis tuolla koeajokerralla jolla lopulta tyhjäkäynti hävisi se ensimmäistä kertaa kiihtyi kuin normaali auto kaasu pohjassa eikä vain hyytynyt. Seokset on katsastuksen jälkeen säädetty takaisin rikkaammalle ja muutenkin auto on tammikuusta lähtien toiminut oikein mukavasti, silloin kun on toiminut eli tämänhetkisen diagnoosin mukaan silloin kun bensa kulkee häiriöttä sylintereihin saakka. Laiha seoshan aiheuttaisi noiden vanhojen topikkien perusteella helposti sitä että auto ei lähde kiihtymään heti tai että välillä tulee jokin tyhjä kohta kierrosalueella, mutta nyt siis vaihtoehtoina on a) ei kiihdy kaasu pohjassa lainkaan tai b) kiihtyy ihan iloisesti.

Täytyy nyt huomenna katsoa miten se pumpunvaihto luonnistuu jos luonnistuu. Sitä ennen, nukkumaan.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24610
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 900c Combi Coupe MY89 käyttökunnostus-uskonpalautusprojekti

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

eli seokset on säädetty vaikka sytytys on päin persettä....

en ihmettele yhtään laiskuutta... :mrgreen: :mrgreen:
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
heksi
"Ruisku"
Viestit: 132
Liittynyt: Ma Huhti 17, 2006 14:43
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900c Combi Coupe MY89 käyttökunnostus-uskonpalautusprojekti

Viesti Kirjoittaja heksi »

Maalipinnan epätäydellisyydet on siitä ikäviä, että kun alkaa paikkailemaan kiven/nastan iskemiä pinnasta, niin hommaa riittää vanhassa pelissä. Tulee yleensä kerran vuodessa käytyä läpi satkun maalipintaa, mutta tuo päällemaalaus on aika lailla vastassa jatkossa.
Miten ajankohtainen maalitilanne on tässä ysisatasessa?
Saab 900i 16v 2.1 4d
EX: Saab 900S 2.3i 5d -94 - KA: Peugeot 106
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89 käyttökunnostus-uskonpalautusprojekti

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Nyt sytytys on kohdallaan ja seos on säädetty sen jälkeen hiukan rikkaalle, molemmat olivat pielessä joulukuussa katsastuksen jälkeen.

Maalipinta on...noh :mrgreen: Ei mitenkään mairittelevassa kunnossa, kaikenmoisia pikkujälkiä ja lakkavaurioita riittää mutta ne ovat pysyneet vain ulkonäköhaittoina, eivät ole ainakaan toistaiseksi lähteneet ruostumaan. Koko autossa ei ruostekohtia ole kuin konepellin oikea takareuna, oikean etuoven helma ja varapyöräkotelon pohja, ja mikään näistäkään ei ole vielä läpi, varsin rapeita vain. Jos olen oikein ymmärtänyt niin metalliväri kestää paremmin aikaa vastaan kuin nuo perusvalkoiset ja punaiset? Tässä satkussahan on pinnassa metallivihreä. Jonkinmoisena ajatuksena (jota ei kyllä ole suuremmin harkittu) on ollut että kaikkia pikkujälkiä kestetään siihen asti kunnes tulee jokin uudempi Saab käyttöautoksi, ja sitten tuo laitetaan kuntoon ihan siitä päällemaalauksesta lähtien...
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89 käyttökunnostus-uskonpalautusprojekti

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Noniin, nyt tilanne on se että pumppua ei vaihdettu kahdesta syystä: A) olisi mennyt turhan hankalaksi tiivisteliiman kuivumisajan kanssa (ei kunnollista lämmintä tilaa ja ulkona vielä melko kylmää) ja tärkeämpänä, auto toimii täysin normaalisti :? Toisin sanoen kiihtyy, käy tyhjäkäyntiä jne... Tämän takia, kun pumpun vaihtoa ei ole enää pakollista tehdä saman tien että saa auton liikenteeseen, siirryn takaisin alkuperäiseen suunnitelmaan eli se vaihdetaan kun hovikorjaajan talliin tulee tilaa.

Nyt tuli mieleen mahdollinen syyllinen tuolle käytökselle (sammuilu, bensansaannin ongelmat ym.), nimittäin jää polttoainejärjestelmässä. Nyt on ollut jo muutama päivä ja pari viimeistä yötäkin plussan puolella, ja tosiaan mitään outoa ei tänään tapahtunut vaikka kolmisen varttia pyörittiin pitkin kaupunkia ja käytiin moottoritielläkin. Ei outoja nykimisiä, ei puutumista, jatkuvasti toimii samalla tavalla. Vähän on puhtia kateissa mutta se luultavasti johtuu pääasiassa siitä että sytytysennakko ei ole aivan tarkalleen kohdallaan koska viimeksi sitä säädettäessä ei ollut tarkkaa tietoa mukana (kun joku huonomuistinen unohti korjausoppaan kotiin pöydälle :roll: ), ja sitten osaltaan kaasuttimessa on vieläkin säätämisen varaa eikä vanha pumppu varmaankaan enää pysty loistosuorituksiin (takana 188 000 kilometriä ja 23 vuotta puhdistamatta). Mutta paremmin mulle käy edes jollakin tavalla kiihtyvä auto joka toimii kuin välillä hyvin kiihtyvä joka sammuu risteykseen pysähtyessä...

Nyt siis jatkosuunnitelmana on pumpun vaihto, sytytysennakon säätö ja mahdollisesti jotain muutakin pientä hovikorjaajalla, ja sitten kevään edetessä renkaiden vaihto (nykyisillä heitetään vesilintua, ei kun siis viedään rengaskeräykseen) ja yleinen siistiminen ulkoa ja sisältä.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: 900c Combi Coupe MY89 käyttökunnostus-uskonpalautusprojekti

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Rattivaihde kirjoitti:Noniin, nyt tilanne on se että pumppua ei vaihdettu kahdesta syystä: A) olisi mennyt turhan hankalaksi tiivisteliiman kuivumisajan kanssa (ei kunnollista lämmintä tilaa ja ulkona vielä melko kylmää)
Mihin tiivisteliimaa olisi tarvittu? Pumpun kalvon ja kannen väliin ei kuulu liima ja pumpun taso moottoriinhan hoituu muistaakseni alunperinkin pahvitiivisteillä. Jos jotakin tahnaa tahtoo käyttää niin parhaita ovat anaerobiset tiivistetahnat, esim. Hylomar; Eivät ole riippuvaisia lämpötiloista, kovettuvat vain tasopintojen välissä ja tiivistetty laite on heti käyttövalmis ilman erillisiä odotteluja.
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89 käyttökunnostus-uskonpalautusprojekti

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Minuteman kirjoitti:Mihin tiivisteliimaa olisi tarvittu? Pumpun kalvon ja kannen väliin ei kuulu liima ja pumpun taso moottoriinhan hoituu muistaakseni alunperinkin pahvitiivisteillä. Jos jotakin tahnaa tahtoo käyttää niin parhaita ovat anaerobiset tiivistetahnat, esim. Hylomar; Eivät ole riippuvaisia lämpötiloista, kovettuvat vain tasopintojen välissä ja tiivistetty laite on heti käyttövalmis ilman erillisiä odotteluja.
Alfamerin korjausopas neuvoi käyttämään pumpun asennuksessa (ymmärtääkseni) o-tiivisteen kanssa tiivisteliimaa... Osittain tämän ennätyksiä rikkovan tietotason takia olen ihan iloinen että se pumpun vaihto siirtyi noista hieman enemmän ymmärtävän tehtäväksi. :)
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: 900c Combi Coupe MY89 käyttökunnostus-uskonpalautusprojekti

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

nalleolut kirjoitti:ai se on oikein pajalla huollettu... ja sen jälkeen oireet alkoi???

mitenkäs seokset.. nää vehkeet kun ei toimi 1.0 micran arvoilla. vaikka kuinka piipertäjät haluaisivat...


mie irrottaisin venakopan kun rupeen vaihtamaan pumppua.. näkee suoraan meneeks tanko oikeaan osoitteeseen ...
Nalle puhuu vähän mutta asiaa.
Mulla oli ennen katsastusta 900 c seoksen tarkistuksessa ja avrot olisivat menneet vähäpäästöisenä läpi CO:n osalta. Autokin liikkui kuin täi tervassa. Seos tasolle 2,5 ja jopa alkoi meno maittaa.

Juu, kuten Nalle sanoi, ota venttiilikoppa pois. Pistä sytytys merkkiin, niin ajoitus ei sekoa, vaikka jakaja lähtee mukaan, mutta koppa lähtee nätisti poispikkuisen ylviistoon itseesi päin vetäen. Jakajasta pyörijän asento mieleen ja menee samassa asennossa takaisin ilman ongelmia. Menee muuten se pumpun haarukkakin kivuttomasti paikalleen, eikä säry myöskään se bakeliittiholkki sieltä pumpun päästä.

Sytyn säätöä varten siellä vauhtipyörässä on merkit ja jos on strobolamppu, niin se on helppo homma. Alipaineen olen irrottanut ja tukonnut säädön ajaksi.

Maalipinta on paljon hoidosta kiinni. Oma 900c -89 on edelleen alkuperäisessä maalissaan ja on ns. peruspunainen. Käsittääkseni se on aika siisti. Kilometrejä on 210.000km
https://picasaweb.google.com/vesa.pohja ... inen900c89

Jos joskus ajelet vaikka kesällä Jämsän suunnalla, niin poikkea, ihmetellään porukalla perus Saabin olemusta ja tekniikkaa. :) Jotain niksejä voisi olla takataskussa neuvoiksi. Luotettava peli se kaasari Saabi on edelleen.
# 419 Vesa Pohjalainen
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89 käyttökunnostus-uskonpalautusprojekti

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Juuh, täytyy se seos katsoa myös vielä kohdalleen samalla kun säädetään sytytys (hovikorjaajalla on myös strobolamput yms. tarvikkeet mm. pylväsnosturin ohella, kun itse yritän pärjäillä parilla kuusiokoloavainsarjalla ja ruuvimeisselillä). Venttiilikopan ottaminen pois edestä varmaankin auttaa sen pumpun vaihtoa.

Tuota Vesan c:tä olen ihaillut siitä lähtien kun sen ensimmäistä kertaa tällä foorumilla bongasin joskus 2000-luvun puolivälissä. :D Oma ei valitettavasti ole läheskään yhtä hyvässä kunnossa käytyään läpi Metallityöväen liitolta lähdettyään mitä erilaisimpia omistajia ja päätyen minulle, jonka näin vuoden kokemuksella ilmeisesti olisi vain pitänyt nöyrtyä oman kädettömyyden edessä ja ostaa aikanaan jokin 90-luvun japanilainen... Aivan tajuttomasti kaikkea on tuosta autosta oppinut mutta sitä myöten on tullut vastaan vielä enemmän kaikkea mikä vie rippeetkin uskosta omaan osaamiseen.

Täytyy katsoa mihin kevät ja kesä vie, tulevan kesätyöpaikan työmaat ovat pitkin Suomea joten saatan johonkin Jämsän tienoillekin eksyä, silloin tulen kyllä mielelläni käymään. :D Tässä jo muutamaan kertaan on tullut mieleen että jos alun alkaen vuosi sitten olisi ollut joku Saab-harrastaja jonka kanssa tuota autoa olisi voinut tutkia niin se olisi ollut kunnossa jo kesästä asti, mutta onhan tässä näinkin pärjätty jotenkuten...
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89 käyttökunnostus-uskonpalautusprojekti

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Kuten kuka tahansa järjellä varustettu (mutten siis minä) saattoi kuvitella, tämä taisteluhan ei tämän päivän osalta ollut tässä. Lyhyt kertaus tapahtumista: lähdin koeajolle kuulostelemaan miten toimii, ensimmäinen sammuminen vapaalla rullatessa tuli parin kilsan päässä, ja sen jälkeen hävisi kiihtyvyys kaasu pohjassa. Kun sitten pääsin takaisin pihaan ja avasin konepellin, ehdin nousta autosta ja moottori sammui normaalilta tyhjäkäynniltä kuin saunalyhty. Käynnistyi taas saman tien avaimesta, ja kun menin sitten moottorin luokse ja käänsin kaasarin kyljestä kaasua, kierrokset ensin nousivat, ja sitten laskivat niin alas että koko moottori tärisi kuin horkassa. Tämä jatkui tyhjäkäynnillä niin kauan kunnes sammutin ja käynnistin uudestaan, jolloin edelleen tyhjäkäynti tippui kaasunväännön jälkeen alemmas mutta ei yhtä radikaalisti. Ikään kuin tässä ei olisi vielä ollut riittävästi, kaasua antaessa alkoi pakoputkessa paukkumaan.

Nyt tämä asia selvitetään vaikka olisi viimeinen tekoni, lista oireista:
- Sammuu kun vauhdista painetaan kytkin pohjaan ja annetaan rullata vapaalla. Tapahtuu aivan satunnaisesti, välillä pysyy tyhjäkäynnillä vaikka kuinka pitkään, välillä ei meinaa edes herätä takaisin vaihde päällä kytkintä nostaessa. Ei koskaan sammu heti kytkimenpainalluksen jälkeen vaan sekunnin-parin viiveellä.
- Ei kiihdy kunnolla. Tämä tuntuu aaltoilevan siten että välillä kiihtyy kaasu pohjassa todella iloisesti, ja välillä jo pienenpieni lisäys pintakaasusta (eli siitä jolla auto jatkaa samaa nopeutta tasaisella) aiheuttaa suoran tyssäyksen moottorin toiminnassa, niin kauan kuin kaasu on painettuna auto jatkaa hidastumista, hyvin paljon samalla tyylillä kuin mopo josta bensa on loppumassa mutta hidastettuna (eli vauhti tippuu hitaasti). Vaihtelee todella paljon eli ensin ei kiihdy lainkaan, ja kohta kiihtyy taas iloisesti.
- Tyhjäkäynnillä kun antaa kaasua, tyhjäkäynnille palatessa kierrokset sukeltavat alemmas, välillä vain hieman, välillä niin että koko moottori meinaa pysähtyä. Tämä siis ilmaantui takaisin oltuaan poissa viime säätökerrasta, jolloin siis sytytys, sytytysennakko, seos, alipainesäädin yms säädettiin uudestaan kun kaikki oli niin syvästi pielessä.
- Ja viimeisenä muttei vähimpänä, pakoputkessa alkoi taas paukkumaan kaasun päästäessä, tätäkään ei ole ollut viime säätökerran jälkeen, ja ilmaantui samanaikaisesti tyhjäkäynnin romahtamisen kanssa. Toisaalta en tiedä onko näitä kahta tapahtunut ajossa silloin kun moottori on sammunut...
- Vielä pienenä lisänä huomasin että ensinnäkin alunperin ennen lähtöä käynnistäessä, ja sitten kerran moottorin sammuessa rullatessa latauksen merkkivalo jätti syttymättä. Olisikohan tällä sittenkin jotain tekemistä sähköpuolen kanssa? Hihnat ovat jo pitkään pitäneet kovaa kahinaa jonka erottaa sisälle liikennevaloissa seistessä, eli saattaisiko laturi tehdä jotain temppuja?

Päätin myös tuon tyhjäkäynnin häviämisen jälkeen ottaa käyttöön kovat aseet eli kuvat ja videokuvan. https://picasaweb.google.com/1118561487 ... directlink
Viimeiset kolme ovat videoita, muut kuvia pitkin konehuonetta.

Itsellä on rajatut mahdollisuudet nyt itse ruveta mitään ropaamaan, mutta tarvittaessa voin tietysti tutkia lisää sen mitä osaan, ja lisää kuvia ja videota tulee myös pyynnöstä ja tietystä paikasta. Päähyötynä siitä jos joku näistä pystyy jotain päättelemään olisi siis se että olisi jotain mitä tutkia tai sulkea pois ensimmäisenä ennen kuin siirrytään hakuammuntaan.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: 900c Combi Coupe MY89 käyttökunnostus-uskonpalautusprojekti

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Onko jakajan kannen ja pyörijän kunto tarkistettu. Appiukon autossa ( myös 900c ) oli jotain tuollaista ja jakajan kansi oli ihan kaameassa kunnossa. Käytetyllä, mutta siistimmällä kannella auto alkoi pelta paljon paremmin ja uudella oikein hyvin.

Kannattaa se pumppu uusia ja puhaltaa samalla pumpulta lähtevä letkut paineilmalla.
Kyllä tuohonkin tautiin lääkkeet löytyvät, mutta joskus se ottaa aikansa. Kun vika on selvitetty ja korjattu, tuollainen perussatku on hyvin luotettava peli. Siksi en omaanikaan ole hukannut, vaikka ajomäärät ovat lähinnä 1000km/vuosi
# 419 Vesa Pohjalainen
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89 käyttökunnostus-uskonpalautusprojekti

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Kansi ja pyörijä on uusittu vuosi sitten ja ne olivat viime säätökerralla ainakin silmämääräisesti kunnossa, mutta täytyy kyllä harkita uusien ostamista varmuuden vuoksi. Tuon pakoputkessa paukkumisen ainakin voisi siihen suuntaan jäljittää, tai sitten se alipainesäädin ei palauta kunnolla ennakkoa minkä takia tyhjäkäynti romahtaa kaasuttaessa/sen jälkeen... Pumpun uusinta on kyllä joka tapauksessa ohjelmassa.

Siihen olenkin tuon auton kanssa kärsivällisyyteni perustanutkin että kaikki ongelmat ovat konehuoneen sisällä, ja sielläkin lähinnä kaasuttimen ja virranjakajan sekä mahdollisesti laturin tienoilla. Muu auto on lähes ruosteeton, puslat ovat kunnossa jne., ja tuolla on vain niin pirun hauska ajaa 9-3:n tai jonkin muun auton jälkeen. :D Tämä siis myös silloin kun moottori on temppuillut, silloin kun se hetken matkaa mutkapätkällä toimi aivan moitteettomasti meinasi naama revetä hymystä .:mrgreen: Koko autossa on niin hyvä tunnelma, ja matkustusmukavuuskin olisi hyvällä tasolla elleivät nykyiset renkaat olisi niin perin paskat. Yhtä paljon ongelmia aiheuttaneen Opelin tai Volkswagenin olisin varmaankin jossain vähävikaisessa vaiheessa hukannut, mutta tuon kanssa päätin jo aivan alkuvaiheessa että luovuta ei ellei ole pakko. Jossain vaiheessa tietenkin siirryn käyttöauton osalta uudempaan kalustoon mutta c pysyy. 8)
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Vastaa Viestiin