Kuten kuka tahansa järjellä varustettu (mutten siis minä) saattoi kuvitella, tämä taisteluhan ei tämän päivän osalta ollut tässä. Lyhyt kertaus tapahtumista: lähdin koeajolle kuulostelemaan miten toimii, ensimmäinen sammuminen vapaalla rullatessa tuli parin kilsan päässä, ja sen jälkeen hävisi kiihtyvyys kaasu pohjassa. Kun sitten pääsin takaisin pihaan ja avasin konepellin, ehdin nousta autosta ja moottori sammui normaalilta tyhjäkäynniltä kuin saunalyhty. Käynnistyi taas saman tien avaimesta, ja kun menin sitten moottorin luokse ja käänsin kaasarin kyljestä kaasua, kierrokset ensin nousivat, ja sitten laskivat niin alas että koko moottori tärisi kuin horkassa. Tämä jatkui tyhjäkäynnillä niin kauan kunnes sammutin ja käynnistin uudestaan, jolloin edelleen tyhjäkäynti tippui kaasunväännön jälkeen alemmas mutta ei yhtä radikaalisti. Ikään kuin tässä ei olisi vielä ollut riittävästi, kaasua antaessa alkoi pakoputkessa paukkumaan.
Nyt tämä asia selvitetään vaikka olisi viimeinen tekoni, lista oireista:
- Sammuu kun vauhdista painetaan kytkin pohjaan ja annetaan rullata vapaalla. Tapahtuu aivan satunnaisesti, välillä pysyy tyhjäkäynnillä vaikka kuinka pitkään, välillä ei meinaa edes herätä takaisin vaihde päällä kytkintä nostaessa. Ei koskaan sammu heti kytkimenpainalluksen jälkeen vaan sekunnin-parin viiveellä.
- Ei kiihdy kunnolla. Tämä tuntuu aaltoilevan siten että välillä kiihtyy kaasu pohjassa todella iloisesti, ja välillä jo pienenpieni lisäys pintakaasusta (eli siitä jolla auto jatkaa samaa nopeutta tasaisella) aiheuttaa suoran tyssäyksen moottorin toiminnassa, niin kauan kuin kaasu on painettuna auto jatkaa hidastumista, hyvin paljon samalla tyylillä kuin mopo josta bensa on loppumassa mutta hidastettuna (eli vauhti tippuu hitaasti). Vaihtelee todella paljon eli ensin ei kiihdy lainkaan, ja kohta kiihtyy taas iloisesti.
- Tyhjäkäynnillä kun antaa kaasua, tyhjäkäynnille palatessa kierrokset sukeltavat alemmas, välillä vain hieman, välillä niin että koko moottori meinaa pysähtyä. Tämä siis ilmaantui takaisin oltuaan poissa viime säätökerrasta, jolloin siis sytytys, sytytysennakko, seos, alipainesäädin yms säädettiin uudestaan kun kaikki oli niin syvästi pielessä.
- Ja viimeisenä muttei vähimpänä, pakoputkessa alkoi taas paukkumaan kaasun päästäessä, tätäkään ei ole ollut viime säätökerran jälkeen, ja ilmaantui samanaikaisesti tyhjäkäynnin romahtamisen kanssa. Toisaalta en tiedä onko näitä kahta tapahtunut ajossa silloin kun moottori on sammunut...
- Vielä pienenä lisänä huomasin että ensinnäkin alunperin ennen lähtöä käynnistäessä, ja sitten kerran moottorin sammuessa rullatessa latauksen merkkivalo jätti syttymättä. Olisikohan tällä sittenkin jotain tekemistä sähköpuolen kanssa? Hihnat ovat jo pitkään pitäneet kovaa kahinaa jonka erottaa sisälle liikennevaloissa seistessä, eli saattaisiko laturi tehdä jotain temppuja?
Päätin myös tuon tyhjäkäynnin häviämisen jälkeen ottaa käyttöön kovat aseet eli kuvat ja videokuvan.
https://picasaweb.google.com/1118561487 ... directlink
Viimeiset kolme ovat videoita, muut kuvia pitkin konehuonetta.
Itsellä on rajatut mahdollisuudet nyt itse ruveta mitään ropaamaan, mutta tarvittaessa voin tietysti tutkia lisää sen mitä osaan, ja lisää kuvia ja videota tulee myös pyynnöstä ja tietystä paikasta.
Päähyötynä siitä jos joku näistä pystyy jotain päättelemään olisi siis se että olisi jotain mitä tutkia tai sulkea pois ensimmäisenä ennen kuin siirrytään hakuammuntaan.