Saab 9000 CDE MY94 entisöinti

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Vilho123
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 26, 2009 15:55
Paikkakunta: Hamina

Re: Saab 9000 CDE MY94 entisöinti

Viesti Kirjoittaja Vilho123 »

CDTA kirjoitti:Mulle ei tässä kohtaa merkannut mitään, mitä siellä konepellin alla on :D
Kerroin vaan mitä on odotettavissa kun tonnari noista paikoista kuplii.
Toivottavasti et pelkästään peitä löytöjäsi (kunhan totuus paljastuu) maalilla ja siirrä ongelmia seuraavalle omistajalle :wink:. Tai ainakin kerrot niistä jos korjaaminen ei jostain syystä sinulla onnistu.
Joo, tarkoitus ei siis ole peittää mitään vaan saada ihan kuosiin. Valitettavasti olen sellaisia tonnareita omistanut josta on ovia maalattu spraymaalilla ym. Mukavia yllätyksiä kun alkaa maali lohkeilemaan. Vihaksi pistää :x :lol: Se on aina kahta kauheampi homma sitten
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2681
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Saab 9000 CDE MY94 entisöinti

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Minun olisi pitänyt lainata tämä jo ihan aluksi!
Vilho123 kirjoitti: Mites noissa ruostekohdissa, pitääkö saada ihan kirkas pelti sieltä ruostekohtien alta? Aika tummunutta on niissä kohdissa vaikka itse ruosteruoste on poissa. Alkaako uudestaan leviämään muuten?
Kun se tummunut ON just sitä ruostetta...läpiruostunutta entistä peltiä :!:
Sen tummuneen reunasta kun piirrät semmosen n. 3-4cm marginaalilla kaaren, niin voit EHKÄ löytää ehjän pellin mihin voi/kannattaa hitsata uutta :wink:
Oletko muuten jo kopistellut takapyörän takaa alareunan ulkoa ja sisältä, varsinkin oikealta sisäpuolelta ilmanpoistoritilän ympärys.
Tai tankintäyttöaukon ympärystä sieltä sisältä, ja takakontin puolelta verhoilun alta pyörakotelo/sisälokasuoja vastaavalta kohdalta.
Vilho123
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 26, 2009 15:55
Paikkakunta: Hamina

Re: Saab 9000 CDE MY94 entisöinti

Viesti Kirjoittaja Vilho123 »

CDTA kirjoitti:Minun olisi pitänyt lainata tämä jo ihan aluksi!
Vilho123 kirjoitti: Mites noissa ruostekohdissa, pitääkö saada ihan kirkas pelti sieltä ruostekohtien alta? Aika tummunutta on niissä kohdissa vaikka itse ruosteruoste on poissa. Alkaako uudestaan leviämään muuten?
Kun se tummunut ON just sitä ruostetta...läpiruostunutta entistä peltiä :!:
Sen tummuneen reunasta kun piirrät semmosen n. 3-4cm marginaalilla kaaren, niin voit EHKÄ löytää ehjän pellin mihin voi/kannattaa hitsata uutta :wink:
Oletko muuten jo kopistellut takapyörän takaa alareunan ulkoa ja sisältä, varsinkin oikealta sisäpuolelta ilmanpoistoritilän ympärys.
Tai tankintäyttöaukon ympärystä sieltä sisältä, ja takakontin puolelta verhoilun alta pyörakotelo/sisälokasuoja vastaavalta kohdalta.
Ok! Kiitos infosta, tosiaan ihan ummikkona noiden ruosteiden kanssa lähdetty liikkeelle. Läpiruostuneeksihan tuli todettua tuo tummunut kohta kun reiän sain lopulta tuohon takavalon aihioon :lol: Mites tuollainen kohta, massalla paikataan lopulta?
Kuva
Sitten kuva vielä sisäpuolelta
Kuva

Takaluukku joka oli vielä 2009 ruosteeton kukkiii...
Kuva

En ole vielä kopistellut, jaksanut pariin päivään nyt edes käydä tallissa pyörähtämässä kun töissä ollut eikä sen jälkeen oikein jaksa... Pitääpi katsoa kun tuonne vaivaudun. Vapaapäivä olisi mutta ei niin yhtään nappaa.

Ja tuollainen viritys löytyi tuolta.. Minkä johtoja?
Kuva

Olen näitä epäolennaisia kahminut nyt; syyläri, uusi ratti ja nahkasisusta :lol:

Kuten tuossa aiemmin sanottiin niin mikäs olisi sen ihanteellisempaa kuin siirtää tekniikkaa sitten hyvään ja kunnossa olevaan koriin. Oon sitäkin miettinyt kyllä kun tuli aikoinaan tarjolle halpa 2.3t kone, jäi sitten unholaan. Se vaatii vähän enemmän hommaa. Sori jos jäi vastaamatta joillekin, nopeasti tätä kirjoitin =)
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
Vilho123
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 26, 2009 15:55
Paikkakunta: Hamina

Re: Saab 9000 CDE MY94 entisöinti

Viesti Kirjoittaja Vilho123 »

Sitten siitä takapäästä vielä. Koristepaneelin irroitus vaati lopulta väkivaltaa. Liimallahan se oli kiinni tuossa vaikka ruuveista aina täällä on puhuttu. Se on nyt ns. ex-koristepaneeli 8)
Kuva

Karun näköinen tapaus takapää nyt. Joitakin paneelin kiinnityskohtia ei ole vielä irroitettu. Kertokaa mitä keksiä sitten tuohon luukkuun tilalle ellei sitä paneelia löydy? Noi on ihan hinnoissaan jos moista aikoo ostaa. Olen käynyt ebayt läpi + uutena myytävät. Hinnat siinä 200-300e kieppeillä. Lisäksi haku päällä täällä klubissa, saa tarjota!
Kuva Kuva

Voisihan tuota koristepaneelia yrittää elvyttää maalaamalla kuten muut ovat tehneet mutta mutta ei oikein sytytä. Taitaa olla entinen :roll:
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5224
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Saab 9000 CDE MY94 entisöinti

Viesti Kirjoittaja Risto »

jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Saab 9000 CDE MY94 entisöinti

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

herranjumala miten halvalla on osia.. :)
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Vilho123
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 26, 2009 15:55
Paikkakunta: Hamina

Re: Saab 9000 CDE MY94 entisöinti

Viesti Kirjoittaja Vilho123 »

Voi hitto, eikö noita saa tilattua suomeen... :x

Aikataulu kiristyy, kovasti himottaisi mennä pyörähtämään tuonne Hyvinkäälle 29.pv kuluvaa kuukautta. Turbotonnari on myyty ja menossa kaupaksi nyt torstaina, jäljelle ei jää kuin tuo iivari. Tosin olisihan 9-3ss tuolla mutta se ei sovi oikein klassiseen sarjaan saati sitten tuo käyttis-Volvo :lol:
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
Vilho123
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 26, 2009 15:55
Paikkakunta: Hamina

Re: Saab 9000 CDE MY94 entisöinti

Viesti Kirjoittaja Vilho123 »

Keula parsittu kasaan, ei enään ole töpselinenä :lol:

Kuva

Lattiaverhoilun alta löytyi tuo pirullinen tapaus eli jälkiasennettu hälytin joka huusi välillä kuin hyeena eikä sitä saanut sammumaan aina kaukosäätimellä. Lopulta meni niin jumiin että piti leikata johdot poikki sireeniltä. Saattoi joskus jopa kesken ajon vetäistä ovet lukkoon ja sitten ajettiin sireeni huutaen. Voi sitä noloutta...
Kuva

Kuva

Ja tuota bensakorkin alapuolella olevaa pahinta kaarta...
Kuva Kuva
+ Sisäpuolelta
Kuva
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
Vilho123
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 26, 2009 15:55
Paikkakunta: Hamina

Re: Saab 9000 CDE MY94 entisöinti

Viesti Kirjoittaja Vilho123 »

Kuten todettiin niin kuskin lattian matto on ollut hieman kosteahko, no totuushan purkamisen jälkeen oli että eristematot olivat litimärät joiltain kohdin... Ja arvatkaapa minkä makuista mehua sieltä löytyi? Vihreä väri kertonee jo paljon?
Kuva Kuva Kuva

Taitaa tältä vuodelta Hyvinkään 29.5 Iivari Keikarin osalta olla käsitelty ja sinne pitää suunnistaa sitten jollain toisella "klassikolla" :lol:
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
aero
-
Viestit: 9120
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saab 9000 CDE MY94 entisöinti

Viesti Kirjoittaja aero »

Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2681
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Saab 9000 CDE MY94 entisöinti

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Eihän nuo nyt edes kovin pahalta näytä :D No takakaaret varmaankin vaatii uutta peltiä, mutta muut on sitä mainitsemaasi pintaruostetta ja paljon helpompia korjata...ainakin vähäksi aikaa.
Kunnon ruosteenpoisto, jotain ruosteenestopohjamaalia ja pintäväri. Mutta tärkeintä on ruikkia öljypohjaista kotelosuoja-ainetta tai esim. teräketjuöljyä sinne ruostekohdan takapuolelle, koska se ruoste on myös siellä :idea:
Vilho123
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 26, 2009 15:55
Paikkakunta: Hamina

Re: Saab 9000 CDE MY94 entisöinti

Viesti Kirjoittaja Vilho123 »

Kiitos hyvistä neuvoista ja tuosta linkistä. Tietääkö kukaan jotain voorumilaista joka tekisi noita hitsaushommia korvausta vastaan? Laitteita kun ei itseltä __vielä__ löydy niin paha moiseen alkaa, saati nyt suoraan alkaisi hommiin harjoittelematta niin lopputulos on varmaan sen mukainen :lol:

Nyt tuossa projektissa olisi noiden ruosteiden kiinniottaminen ajankohtainen. Sen jälkeen lähdetään sitten kannentiivisteen, syylärin + muiden härpäkkeiden vaihtoon. Tuo kennon vaihto vissiin sellainen urakka että siihen ei taida omat kädet riittää. On varmaan mukavan hintainen homma teetättää ammattilaisella, nauraa varmaan pystyyn kun tuo tuon louskun sinne :roll:

Iivari sai kaverikseen eilen suomalaisen turbo-satkun, sille voisi myös oman projektinsa perustaa tänne kun kerkeää. Siitä olisi tarkoitus tulla kesäpeli ja talvet saisi olla tuolla kylmässä pihatallissa sitten talviunilla. On tämä harrastus, juuri kun yhdestä rojusta pääsee niin toinen tulee pihaan :saab:
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 705
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Saab 9000 CDE MY94 entisöinti

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

Vilho123 kirjoitti: On tämä harrastus, juuri kun yhdestä rojusta pääsee niin toinen tulee pihaan :saab:
Kuulostaa tutulle, mutta itse en vaan ole pääsyt yhdestäkään eroon, vaan tuli taas yksi lisää, että kiitosta vaan :lol: Tosin eipä noista mistään raski kyllä toistaiseksi luopuakkaan :D
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
aero
-
Viestit: 9120
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saab 9000 CDE MY94 entisöinti

Viesti Kirjoittaja aero »

Vilho123 kirjoitti:Nyt tuossa projektissa olisi noiden ruosteiden kiinniottaminen ajankohtainen. Sen jälkeen lähdetään sitten kannentiivisteen, syylärin + muiden härpäkkeiden vaihtoon. Tuo kennon vaihto vissiin sellainen urakka että siihen ei taida omat kädet riittää. On varmaan mukavan hintainen homma teetättää ammattilaisella, nauraa varmaan pystyyn kun tuo tuon louskun sinne :roll:
Ei se kennon vaihto mikään tekemätön paikka ole. Aikaa voi mennä kun ekaa kertaa tekee, mutta johan sulla auto tallissa on, joten ei muuta kuin kalupakki auki ja ruuvaamaan. Pahimmat haasteet on löytää puhallinkotelon kiinnitysklipsit, muistaa lämmönsäätöläpän kiinnitys (älä riko sitä) ja löytää asento, jossa puhallinkotelo tulee pois paikoiltaan ja menee sinne takaisin.

Sitä paitsi aina kun autoprojektissa tekee pykälää hankalamman (tai vähintään sellaiseksi väitetyn) tempun kuin kertaakaan aikaisemmin, tulee siitä hyvä mieli :). Eli rohkeasti kimppuun vain.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Saab 9000 CDE MY94 entisöinti

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Eka autoon tekemäni remontti oli juurikin tonnarin lämppärin kennon vaihto. Oikeastaan ainut vaikea homma on puhaltimen kotelon irrotus. Tuokin vaikeus johtuu kotelon koosta ja muodosta. Vähän aikaa kun pyörittelee, niin on suht simppeli homma kuitenkin.
Vastaa Viestiin