Kaverin nosturilla viime viikonloppuna päästiin auton alaosan kimppuun. Mukana myös "parin minuutin pikkuhommia

", eli
- pakoputken purku Maptun catbackia varten -> keskimmäinen haitariosa sen verran laho sekä takimmaisesta liitoksesta että haitarin juuresta, että pitää uusia
- tankin pannat -> "hiukan" oli toisen puolen mutteri jumissa. Muistutti lähinnä yhtä metallikappaletta pulttiosan kanssa. Lupulta saatiin nitkuteltua sitä hiukan auki ja nostettua ison aukon kohdalta pois, kun melkein puolet mutterista oli nysvätty irti siellä pienessä kolossa.
- bensansuodatin -> ruosteinen panta pysyikin ehjänä
. Luvassa ruosteen poisto ja maalaus. Ei tarvitsekaan askarrella uutta tähän
Sitten pääasiallinen huoltokohde, eli uuden alustasarjan (Eibach Pro-Kit + Sachs sport iskarit) asennus. Positiivisena voi todeta, että noi 2008 asennetut Bilstein B6 (edessä PE3-3104 ja takana BE5-2757) ovat hyväkuntoiset ja kun nykyiset renkaat on saman ikäiset, niin varmaan max 50tkm noilla ajettu. Luulin niiden olevan B4, kun on ollut vakiojouset ja siksi nuokin olivat menossa vaihtoon. Viime vuonna katsastuksessa vaimennusero edessä 0% ja takana 3% ja nyt käsillä kokeillen nousi hyvin. Pienellä myöhemmän purkamisen riskillä nämä jätetään, kun on näillä ollut kumminkin hyvä ajaa. Hankitut Sachs saa jäädä hyllyyn odottamaan tai ehkä voisi myydä pois.
No miten tolppien kanssa muuten meni, oliko jotain negatiivistakin ylläriä

? No ei tainnut mointaa vanhaa mutteria (tukivarret ja koiranluut olen jo vaihtanut ja ne lähtikin helposti nyt auki) suosiolla auennut, esim raidetangot ihan jumissa (ei mitään toivoa saada ehjänä irti), jarrukilpien ja ABS-antureiden kiinnikkeiden ruuvit sai porata irti jne. Jarrukilvet, -levyt ja -palat alkoivat olla jo ehtoopuolella. Samoin laakerit on nyt helppo vaihtaa (helppo ja helppo. Oli niissäkin lukkorenkaat umpiruosteisessa jumissa tolpan kanssa jne).
Joten pieni homma (alustasarjan vaihto) vaihtui etutolppien täydelliseen kunnostamiseen

. Onneksi auto saa olla tuolla nosturilla sen verran kun tarvitsee. Pikatilauksella lähti Aeromotorsista SKF laakerit, ATE jarruosat sekä Bosalin keskiputki ja PCS kautta nuo erikoisemmat Saab-osat tilaukseen. Ruvillen raidetangot minulla olikin jo hyllyssä valmiina odottamassa. Hyvällä tuurilla osat tulee tällä viikolla ja ensi viikonloppuna päästään niputtamaan.
Itse tolppiin tuli ruosteiden naputtelu jo tehtyä. Hiukan poistui materiaalia

. Seuraavaksi teräs/messinki/nylon -laikoilla mekaaninen puhdistus loppuun. Sen jälkeen sitruunahappokylpyyn juuri oikean kokoisessa
Ikean astiassa, johon saa noi tolpat iskareineen kivasti pystyyn. Oli iskareiden kiinnitysholkit sen verran jumissa, että ei ihan pienellä väkivallalla pihdeillä auennut. Isomman voiman jälkeen olisi ollut epäselvää saako niitä enää kunnolla kiinni, kun näissä on se Bilsteinin oman mallin kiinnitysholkki ja oikeaoppinen avaus/kiristus vaatisi Bilsteinin erikoistyökalun. Joten pidetään paikoillaan. Ja sitten lopuksi tolppiin tulee Hammeritella maalaus.
