Pitkälohkoisen 2.3T:n koneremontti

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
anttipa
"Saabisti"
Viestit: 598
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 16:36
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja anttipa »

Jaa-a en siis ole ainoa jolla on välillä työkalut hukassa :lol:

Kyllä kai siitä ohjariholkista on se apu että tiiviste pysyy paikallaan kun ohjarit on painettu lohkon puolelle. Kansikin menee kerralla paikalleen eikä tarvi pultteja laitettaessa kohdistella.
#1433 Antti Päivärinta, 050 4023 470
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3117
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Ei oo tiellä, tarvii sellasen(tai sellaset). Kansi pysyy kohillaan. Pultit on väljiä reikiinsä ja kansi ei kiristy oikeelle kohalle tai ainakaan ei pysy kohillaan.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

V-M kirjoitti:Ei oo tiellä, tarvii sellasen(tai sellaset). Kansi pysyy kohillaan. Pultit on väljiä reikiinsä ja kansi ei kiristy oikeelle kohalle tai ainakaan ei pysy kohillaan.

V-M
Ok, tattis neuvosta, pikaisesti katsottuna näytti kuin lohkossa olisi ollut paikat kahdellekin ohjurille, muttei sinä purettaessa ollut kuin yksi, kuten oli kanssa tuossa vaimon 9-5:ssäkin.
Saanee varmaan koneistamoilta ettei tartte mokomaa rinkulaa saabilta hakea?

Edit: unohtui vielä kysyä että miten on mahdollista hukata ok-talon sisätiloihin Trionic 5.2:n boksi niin ettei sitä kolmen viikon etsimisenkään jälkeen löydy? 8O :lol: :lol: 8)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Ehkä se tylsistyi ja löysi jo uutta kotia (Sabaa)... :roll: :D
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

No nyt on sitten männät, veivit ja kampura paikoillaan, ongelmia oli tuon Bilteman mäntätyökalun (lieriön) kanssa, näytti olevan kertakäyttökamaa, eli joka koneremonttiin pitäisi ostaa uusi.. no vain yksi rengas meni poikki.. uusi tilalle ja kasaan.
Lisäksi sähläsin yhden väärän kiertokangen paikalleen, kun niitä oli pari varaosana, vieläpä numerointikin sattui olemaan sama (3.), mutta ihmettilien että mitäs tuo yksi koneistettu veivi tekee tuossa pöydällä vaikka kaikki olivat jo paikoillaan ja momentissa :lol: :oops:

Riittävätkös nuo runkolaakerien ja kiertokankien kansien kiristysmomentit, jotka on ilmoitettu korjausoppaassa, eli runkolaakerit 110Nm ja kanget 48Nm, tuntuivat vaan jäävän aika löysälle, uskoisin että kestäisivät vetää kovemmallekin?

Edit: Muistaakos kukaan tuon momentinmuuntimen stefan kokoa, ettei tarvitsisi hakea alkuperäistä?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Viikonloppuna sain moottorin palasiksi ja kampiakselin auton perään. Jakopäätä tarkastellessa huomasin laahainten loppuneen. Yhdessä kohdassa oli kulunut jo metallille. Ketju oli vaihdettu edellisen omistajan toimesta joku 70tkm sitten, joten kiristimestä katsoen se oli vielä ihan toiminta-alueella. Siitä huolimatta kävin aamusella hakemassa PCS:ltä täydellisen jakopään setin.

Kuva


Kansi ja kaikki yläpään tiivisteet vaihdettiin koneeseen n. 10tkm sitten, mutta kiristimen puoleista laahainta ei saa irti, ilman kannen nostoa (Olisivat piulaiset tehneet siitä sentin lyhyemmän). Nyt pitää sitten uusia kannen- ja imusarjan tiivisteet.

Tasapainoakselien rattaissa ei ollut kummassakaan ainoatakaan hammasta. Eipä ollut kone rallattanutkaan, kun ei ollut hyppinyt hampaiden ylikään...Tuossa siis syy koko koneremonttiin. Metallihippuset olivat tunkeutuneet joka paikkaan ja aiheuttaneet alakerran laakereiden rikkoontumisen.

Kaikki o-renkaat ja tiivisteet, mitä on purkaessa osunut kohdalle, on ostettu uudet.

yllämainitut osat n.300e

Lisäksi tilattiin ASR-malliin uusi Kick-down -vaijeri, ilmastoinnin kuivain ja yläletku. yht n. 290e

Kävin tänään viemässä kampiakselin Kaarinaan Ojaselle.

http://www.moottorikoneistusojala.fi/

Kampiakselin koneistus n.200e, kaikki kaulat hiotaan, tarkastetaan säröjen varalta, tarkistetaan suoruus/suoristetaan. Kaikki alikoon laakerit alle 100e, mikä on mielestäni kohtuullinen (samaa luokkaa kuin standardikoko Motonetistä). Sovittiin vielä, että heivaan alastoman lohkon pukkeineen heille, niin tarkastavat vielä laakeripesät ja asentavat kammen paikalleen satasen hintaan. Tuleepahan sitten laitettua (laitatettua) viimesen päälle tuo alakerta.

Ojalan kustannukset n. 400e

Sylintereissä ei ole naarmun naarmua ja alkuperäiset hoonausjäljet paistavat, vaikka koneella ajettu 255tkm.

Lisäksi tiivistemassoja, hall- ja öljyntasoanturi, öljynpaineanturi, tarvikkeita, työkaluja, uudet öljyt lootaan ja moottoriin, jäähdytysnesteet ja turhaan ostetut alakerran STD laakerit (saa halvalla jos jollekin on käyttöä).

...elämä on.

Jospa tuolla taas sen kymppitonnin sitten ajelis ennen moottoriremppaa...

tähän kohtaan ei uskalla laittaa hymiötä.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

8) Hyvä tosiaan huoltaa kone perusteellisesti, siirtyy koneremontin tarve kauemmas tulevaisuuteen :lol:
Tuo pitkälohkoinen on varmaan yksi maailmankaikkeuden kalleimmista koneista kunnostaa, kokonaissumma nousee meikäläisenkin yksilön kohdalla johonkin 1.5K euroon 8O
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jaa-a, ainakaan 2l pitkälohko ei ole kovin kallis. :) Mulla jäi pariin-kolmeen sataseen kustannukset..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

jcarlson kirjoitti:Jaa-a, ainakaan 2l pitkälohko ei ole kovin kallis. :) Mulla jäi pariin-kolmeen sataseen kustannukset..
Porautukset, 0.5mm:n ylikokomännät renkaineen, laakerit, tiivisteet, lohkon plaanaus ja pesu, kiertokankien uudet helat työstettyinä, uusi jakopää, uusi kansi, vesipumppu, putkia ja letkuja, kaikenmaailman pikkusälää, jnejne, ja kaikki tietty laatukamaa ;)
Kun on nipussa niin kylläpä taitaa olla se 1.5k mennyt, mutta elämä on

tavoitteena on että oma koneeni pysyisi vähintään 20tkm nipussa ennenkuin tarvitsee taas pelmauttaa auki 8)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Joo, no itse lähdin sitä reittiä että hommasin hyväkuntoisen 8v vaparin lohkon ja kampiakselin. Tämä onkin helpompaa kun 2l lohkoja riittää vaikka kuinka. Yhden männän ja kiertokangen vaihdoin hyväkuntoisiin käytettyihin. Tiivisteet lähinnä liimalla (paitsi yläpään tiivistesarja, tietysti Elring). Laakerit on ihan arvostetun merkin valmistamia, männänrenkaista valmistajaa en harmi kyllä tiedä. Säästyi luonnollisesti iso raha noissa koneistamon hinnoissa sekä siinä ettei jakopään satsia tarvinnut ostaa. Kansi ja vesipumppu olivatkin jo hyviä..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Jep, noita 2.3:n lohkoja ei liiemmin ole tyrkyllä, tai sitten niillä on ajettu luokkaa 400tkm.. eikä ylikokomäntiäkään kasva joka puussa, ja kasvaahan iskutilavuuskin jonkin promillen samalla :wink: Kansi oli halki, samoin jakopäästä lähinnä muisto jäljellä, kiertokankien holkit olivat väljät, jne, eli meni uusiin puihin koko romu.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Nyt tulivat kauan odotetut loppuosat, kiitokset PCS:n hherroille taas kerran, SPeedpartsin toimitukset tuntuvat vaan hieman kestävän, vika ei ole PCS:n toiminnassa, päinvastoin.

Viitsisikö joku linkittää EPC:n kuvat jakopäästä ja öljypumpusta jotta tulee oikein, mun EPC:n cd on hukassa edelleen ?? :oops:

Niin ja hommalla olisi vähän kiirus, pitäis saada viikonloppuna kone paikoilleen, tattikset etukäteen jos joku viitsii nähdä hieman vaivaa :!:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Nyt tulivat kauan odotetut loppuosat, kiitokset PCS:n hherroille taas kerran, SPeedpartsin toimitukset tuntuvat vaan hieman kestävän, vika ei ole PCS:n toiminnassa, päinvastoin.

Viitsisikö joku linkittää EPC:n kuvat jakopäästä ja öljypumpusta jotta tulee oikein, mun EPC:n cd on hukassa edelleen ?? :oops:

Niin ja hommalla olisi vähän kiirus, pitäis saada viikonloppuna kone paikoilleen, tattikset etukäteen jos joku viitsii nähdä hieman vaivaa :!:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Nyt tulivat kauan odotetut loppuosat, kiitokset PCS:n hherroille taas kerran, SPeedpartsin toimitukset tuntuvat vaan hieman kestävän, vika ei ole PCS:n toiminnassa, päinvastoin.

Viitsisikö joku linkittää EPC:n kuvat jakopäästä ja öljypumpusta jotta tulee oikein, mun EPC:n cd on hukassa edelleen ?? :oops:

Niin ja hommalla olisi vähän kiirus, pitäis saada viikonloppuna kone paikoilleen, tattikset etukäteen jos joku viitsii nähdä hieman vaivaa :!:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Nyt tulivat kauan odotetut loppuosat, kiitokset PCS:n herroille taas kerran, SPeedpartsin toimitukset tuntuvat vaan hieman kestävän, vika ei ole PCS:n toiminnassa, päinvastoin.

No niin, viikonloppuna kone paikalleen ja ensi viikolla käyntiin, tai ainakin kova tarkoitus olisi, pitää saada projekti valmiiksi ennen Peinua :lol:

Edit: mihinkä kohtaan kuuluu asentaa lohkolämmittimen vastus?
Meinaan asentaa lohkiksen vasta koneen ollessa paikallaan, mutta se peltitulppa olisi kätevä napata irti kun lohko on vielä pöydällä, eli vesipumppua varten on yksi reikä, sitten on kolme käytettävissä, mikä noista kannattaa valita?

Edit2: mistäs löydän huomenna eli lauantaina Loctite 510 tai 518-tasotiivistysliimaa, Loctiten jälleenmyyjäliikkeet näyttävät olevan kaikki kiinni lauantaisin?? Jos sitä sattuisi löyvyvän jostain varaosaliikkeesstä tms, niin ja pk-seudulta saisi löytyä. Tattis neuvoista jo etukäteen ;)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin