Viikonloppuna sain moottorin palasiksi ja kampiakselin auton perään. Jakopäätä tarkastellessa huomasin laahainten loppuneen. Yhdessä kohdassa oli kulunut jo metallille. Ketju oli vaihdettu edellisen omistajan toimesta joku 70tkm sitten, joten kiristimestä katsoen se oli vielä ihan toiminta-alueella. Siitä huolimatta kävin aamusella hakemassa PCS:ltä täydellisen jakopään setin.
Kansi ja kaikki yläpään tiivisteet vaihdettiin koneeseen n. 10tkm sitten, mutta kiristimen puoleista laahainta ei saa irti, ilman kannen nostoa (Olisivat piulaiset tehneet siitä sentin lyhyemmän). Nyt pitää sitten uusia kannen- ja imusarjan tiivisteet.
Tasapainoakselien rattaissa ei ollut kummassakaan ainoatakaan hammasta. Eipä ollut kone rallattanutkaan, kun ei ollut hyppinyt hampaiden ylikään...Tuossa siis syy koko koneremonttiin. Metallihippuset olivat tunkeutuneet joka paikkaan ja aiheuttaneet alakerran laakereiden rikkoontumisen.
Kaikki o-renkaat ja tiivisteet, mitä on purkaessa osunut kohdalle, on ostettu uudet.
yllämainitut osat n.300e
Lisäksi tilattiin ASR-malliin uusi Kick-down -vaijeri, ilmastoinnin kuivain ja yläletku. yht n. 290e
Kävin tänään viemässä kampiakselin Kaarinaan Ojaselle.
http://www.moottorikoneistusojala.fi/
Kampiakselin koneistus n.200e, kaikki kaulat hiotaan, tarkastetaan säröjen varalta, tarkistetaan suoruus/suoristetaan. Kaikki alikoon laakerit alle 100e, mikä on mielestäni kohtuullinen (samaa luokkaa kuin standardikoko Motonetistä). Sovittiin vielä, että heivaan alastoman lohkon pukkeineen heille, niin tarkastavat vielä laakeripesät ja asentavat kammen paikalleen satasen hintaan. Tuleepahan sitten laitettua (laitatettua) viimesen päälle tuo alakerta.
Ojalan kustannukset n. 400e
Sylintereissä ei ole naarmun naarmua ja alkuperäiset hoonausjäljet paistavat, vaikka koneella ajettu 255tkm.
Lisäksi tiivistemassoja, hall- ja öljyntasoanturi, öljynpaineanturi, tarvikkeita, työkaluja, uudet öljyt lootaan ja moottoriin, jäähdytysnesteet ja turhaan ostetut alakerran STD laakerit (saa
halvalla jos jollekin on käyttöä).
...elämä on.
Jospa tuolla taas sen kymppitonnin sitten ajelis ennen moottoriremppaa...
tähän kohtaan ei uskalla laittaa hymiötä.