Saab 90 turbo, projekti päättynyt.

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Jäähdytä mieluimmin villan sisällä parempi mitä hitaamminin
jäähtyy.
Ari 1622
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

J-ani kirjoitti:
Missä alipaineletkuissa kuuluu takaiskut?
Ohut letku venttiilikopalta imusarjaan. Siinä oltava takaiskuvena ja virtaus suunta kopasta imusarjaan päin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
J-ani
"Aero"
Viestit: 463
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 15:22

Viesti Kirjoittaja J-ani »

Turbon kompura puoli purettu. Olipa juoksupyörän mutteri tiukassa... Meinasi uskallus loppua kesken. Ylipäätään turbo näyttää omaan silmään kuin kaupanhyllyltä vasta ostetulta. Kompuran juoksupyörä näytti kuin uudelle ja muutenkin yleisilme on enemmän kuin hyvä. Luovuttaja autolle on markka aikaan tehty reilun 10:nen kilomarkan koneremppa olisiko tuossa samalla tehty turboakin uusiksi ainakin jossain määrin.

Mutta mutta tuo öljyvuoto, laakereissa ei juuri tunnu akselin suuntaista välystä, akselin säteen suuntaista välystä löytyy jonkin verran. O-rengas ei vuoda. Tosin akselin päässä oleva tiiviste rengas (männänrenkaan tyylinen) oli syönyt uraa tuohon kompura puolen väliseinän läpivientiin. Ja juuri tuosta välistä se öljy kompuran puolelle tulee... Oma äly kun ei riitä öljyvuodon syytä tulkkaamaan niin taidampa viedä garretin korjaamolle diagnoosiin.

Pakopuoleen ei alustarin kanssa koskettu, todettiin ruosteisten pulttien avaus liian riskialttiiksi yritykseksi.
#1890
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Miulla ainaskin tuo turbo savuutteli tyhjäkäynnillä, ennen kuin asensin siihen ohueen huohotinletkuun takaiskuvenan. Sitä ohutta letkua ei ollut ollenkaan paikallaan ennen takaiskun laittoa. Savutus loppui siihen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
J-ani
"Aero"
Viestit: 463
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 15:22

Viesti Kirjoittaja J-ani »

Garretti korjaamon viisaat totesivat, että laakereissa väljää. Hetkellisessä mielenhäiriössä käskin laittaa korjaussarjan turboon 8O . Nyt sitten odotellaan viikonlopun lottokierrosta.
#1890
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja qaw »

J-ani kirjoitti:Mikäli jollakin on APC järjestelmän kytkentäkaaviot tallessa niin ilomielin otan vastaan.
Täältä löytyy ensiapua
http://www.saabismionsairaus.net/tietopankki
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
J-ani
"Aero"
Viestit: 463
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 15:22

Viesti Kirjoittaja J-ani »

Turbo tuli korjaamolta, nätti on.

Tulin siihen tulokseen että muotoilen palotilat uudelleen, että saa puristuksia alaspäin. Mittasin äsken palotilan hyvällä virhemarginaalilla noin 50ml/50cc kokoiseksi. Tuosta pitäisi laajentaa noin 10ml/10cc, jotta puristukseksi saisi n 8,2:1.

Tutkailin kannen vesikanavia ja näytti siltä ettei tuo ehkä haittaa mitään vaikka nuo ylimääräiset tuosta "amme" tilasta ajaisi pois ja tekisi pyöreän muotoisen palotilan.
#1890
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Muista, että paljealuetta pitää jäädä. Se palotilaa silmää hämäävästi täyttävä osa kannesta on tarpeellinen myöskin. Jos teet palotilasta isomman, niin voi olla, ettei kone toimi sitäkään vähää, mitä se toimii nykyisin...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
J-ani
"Aero"
Viestit: 463
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 15:22

Viesti Kirjoittaja J-ani »

Hmm... No siinä tapauksessa.. :) harkitaan vielä puristusten jättämistä ennalleen.. Palotilan muotoilua on oulun korkeudella harrastanut eräs henkilö jolta asiaa tiedustelin sähköpostilla. Odottelen hänen näkemystä ja sen jälkeen teen ratkaisun.

Mikä tuon ylimääräisen klöntin tehtävä palotilassa/palotapahtumassa on?
#1890
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Jos tarkoitat tulppaa vastapäätä olevaa,niin detonaation välttämiseksi.
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

J-ani kirjoitti:Turbo tuli korjaamolta, nätti on.

Mittasin äsken palotilan hyvällä virhemarginaalilla noin 50ml/50cc kokoiseksi. Tuosta pitäisi laajentaa noin 10ml/10cc, jotta puristukseksi saisi n 8,2:1.
Miten mittasit? Laskemalla vai empiirisesti kokeilemalla? Itse mittasin kerran b-koneen kannen palotilan panemalla muovin kanneksi, ja siihen kaksi reikää, joista toisesta työnsin vettä injektioruiskulla. Omaksi mittaustuloksekseni sain 55 ml.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
J-ani
"Aero"
Viestit: 463
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 15:22

Viesti Kirjoittaja J-ani »

Mittaamalla. Laitoin kannen suoraan ja palotilan päälle en laittanut kantta. Sitten ruutalla vettä palotilaan ja kun vesi oli laitojen tasalla niin oli tuo 50ml menny. Heittoa tuossa voisi olla noin +/- 2ml.
#1890
J-ani
"Aero"
Viestit: 463
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 15:22

Viesti Kirjoittaja J-ani »

Ei tästä tainnut helpolla päästä.. Taidan vaihtaa ne männät 8.2:1 puristeisiin kun koneen joutuu nostamaan pois joka tapauksessa vuotavan kampiakselin stefan vuoksi. Saas nähdä jos vaihtais vähän muutakin niin ei tarvitsisi välttämättä konetta aukaista auton elinkaaren aikana :)
#1890
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

J-ani kirjoitti:Saas nähdä jos vaihtais vähän muutakin niin ei tarvitsisi välttämättä konetta aukaista auton elinkaaren aikana :)
Pidemmän päälle varmaankin fiksumpi vaihtoehto. Olen esimerkiksi kuullut tarinoita moottoreista, joiden kansi on rempattu. Ja muutaman kymppitonnin jälkeen on alakerta sanonut poks - ei ollut enää kestänyt kasvaneita puristuksia. Puhumattakaan mitä tapahtuisi turbotuksen yhteydessä.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
J-ani
"Aero"
Viestit: 463
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 15:22

Viesti Kirjoittaja J-ani »

Hmm toisella kansipahvilla saisi palotilaa kasvatettua noin 10ml -> puristukset 8.2:1. Tätähän on harrastettu stockmann turbo sierroissa jo kultaisella 80-luvulla ja lada projekteissakin kuulin purituksia lasketun kahdella kansipahvilla. Turbon männät on kyllä maailmalta tulossa mutta jos ne laittaisi sitten koneen seuraavaan evoluutioon niin kuin ne uudet laakerit ynnä muut.
#1890
Lukittu