Saab 90 turbo, projekti päättynyt.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1531
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
- Paikkakunta: Lempäälä
Ohut letku venttiilikopalta imusarjaan. Siinä oltava takaiskuvena ja virtaus suunta kopasta imusarjaan päin.J-ani kirjoitti:
Missä alipaineletkuissa kuuluu takaiskut?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Turbon kompura puoli purettu. Olipa juoksupyörän mutteri tiukassa... Meinasi uskallus loppua kesken. Ylipäätään turbo näyttää omaan silmään kuin kaupanhyllyltä vasta ostetulta. Kompuran juoksupyörä näytti kuin uudelle ja muutenkin yleisilme on enemmän kuin hyvä. Luovuttaja autolle on markka aikaan tehty reilun 10:nen kilomarkan koneremppa olisiko tuossa samalla tehty turboakin uusiksi ainakin jossain määrin.
Mutta mutta tuo öljyvuoto, laakereissa ei juuri tunnu akselin suuntaista välystä, akselin säteen suuntaista välystä löytyy jonkin verran. O-rengas ei vuoda. Tosin akselin päässä oleva tiiviste rengas (männänrenkaan tyylinen) oli syönyt uraa tuohon kompura puolen väliseinän läpivientiin. Ja juuri tuosta välistä se öljy kompuran puolelle tulee... Oma äly kun ei riitä öljyvuodon syytä tulkkaamaan niin taidampa viedä garretin korjaamolle diagnoosiin.
Pakopuoleen ei alustarin kanssa koskettu, todettiin ruosteisten pulttien avaus liian riskialttiiksi yritykseksi.
Mutta mutta tuo öljyvuoto, laakereissa ei juuri tunnu akselin suuntaista välystä, akselin säteen suuntaista välystä löytyy jonkin verran. O-rengas ei vuoda. Tosin akselin päässä oleva tiiviste rengas (männänrenkaan tyylinen) oli syönyt uraa tuohon kompura puolen väliseinän läpivientiin. Ja juuri tuosta välistä se öljy kompuran puolelle tulee... Oma äly kun ei riitä öljyvuodon syytä tulkkaamaan niin taidampa viedä garretin korjaamolle diagnoosiin.
Pakopuoleen ei alustarin kanssa koskettu, todettiin ruosteisten pulttien avaus liian riskialttiiksi yritykseksi.
#1890
Miulla ainaskin tuo turbo savuutteli tyhjäkäynnillä, ennen kuin asensin siihen ohueen huohotinletkuun takaiskuvenan. Sitä ohutta letkua ei ollut ollenkaan paikallaan ennen takaiskun laittoa. Savutus loppui siihen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Täältä löytyy ensiapuaJ-ani kirjoitti:Mikäli jollakin on APC järjestelmän kytkentäkaaviot tallessa niin ilomielin otan vastaan.
http://www.saabismionsairaus.net/tietopankki
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
Turbo tuli korjaamolta, nätti on.
Tulin siihen tulokseen että muotoilen palotilat uudelleen, että saa puristuksia alaspäin. Mittasin äsken palotilan hyvällä virhemarginaalilla noin 50ml/50cc kokoiseksi. Tuosta pitäisi laajentaa noin 10ml/10cc, jotta puristukseksi saisi n 8,2:1.
Tutkailin kannen vesikanavia ja näytti siltä ettei tuo ehkä haittaa mitään vaikka nuo ylimääräiset tuosta "amme" tilasta ajaisi pois ja tekisi pyöreän muotoisen palotilan.
Tulin siihen tulokseen että muotoilen palotilat uudelleen, että saa puristuksia alaspäin. Mittasin äsken palotilan hyvällä virhemarginaalilla noin 50ml/50cc kokoiseksi. Tuosta pitäisi laajentaa noin 10ml/10cc, jotta puristukseksi saisi n 8,2:1.
Tutkailin kannen vesikanavia ja näytti siltä ettei tuo ehkä haittaa mitään vaikka nuo ylimääräiset tuosta "amme" tilasta ajaisi pois ja tekisi pyöreän muotoisen palotilan.
#1890
Muista, että paljealuetta pitää jäädä. Se palotilaa silmää hämäävästi täyttävä osa kannesta on tarpeellinen myöskin. Jos teet palotilasta isomman, niin voi olla, ettei kone toimi sitäkään vähää, mitä se toimii nykyisin...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Hmm... No siinä tapauksessa.. harkitaan vielä puristusten jättämistä ennalleen.. Palotilan muotoilua on oulun korkeudella harrastanut eräs henkilö jolta asiaa tiedustelin sähköpostilla. Odottelen hänen näkemystä ja sen jälkeen teen ratkaisun.
Mikä tuon ylimääräisen klöntin tehtävä palotilassa/palotapahtumassa on?
Mikä tuon ylimääräisen klöntin tehtävä palotilassa/palotapahtumassa on?
#1890
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Miten mittasit? Laskemalla vai empiirisesti kokeilemalla? Itse mittasin kerran b-koneen kannen palotilan panemalla muovin kanneksi, ja siihen kaksi reikää, joista toisesta työnsin vettä injektioruiskulla. Omaksi mittaustuloksekseni sain 55 ml.J-ani kirjoitti:Turbo tuli korjaamolta, nätti on.
Mittasin äsken palotilan hyvällä virhemarginaalilla noin 50ml/50cc kokoiseksi. Tuosta pitäisi laajentaa noin 10ml/10cc, jotta puristukseksi saisi n 8,2:1.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Pidemmän päälle varmaankin fiksumpi vaihtoehto. Olen esimerkiksi kuullut tarinoita moottoreista, joiden kansi on rempattu. Ja muutaman kymppitonnin jälkeen on alakerta sanonut poks - ei ollut enää kestänyt kasvaneita puristuksia. Puhumattakaan mitä tapahtuisi turbotuksen yhteydessä.J-ani kirjoitti:Saas nähdä jos vaihtais vähän muutakin niin ei tarvitsisi välttämättä konetta aukaista auton elinkaaren aikana
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Hmm toisella kansipahvilla saisi palotilaa kasvatettua noin 10ml -> puristukset 8.2:1. Tätähän on harrastettu stockmann turbo sierroissa jo kultaisella 80-luvulla ja lada projekteissakin kuulin purituksia lasketun kahdella kansipahvilla. Turbon männät on kyllä maailmalta tulossa mutta jos ne laittaisi sitten koneen seuraavaan evoluutioon niin kuin ne uudet laakerit ynnä muut.
#1890