Opaalinvihreä 99 Combi Coupé

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Opaalinvihreä 99 Combi Coupé

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Uudemman -82 seutuun vaihtuneen navan laakerin pystyy vaihtamaan ilman prässiä. Olen itsekin alasimen päällä hakkaamalla vaihtanut kahteen autoon molemmat etupyörien laakerit. Tämä vanhempi malli on minun mielestäni senverran kenkkumaisempi, etten lähtisi pieksäntätyyliin vaihtamaan. En epäile, etteikö se onnistuisi. Muuten, vetonivelien suojakumit voi mennä uusiksi, koska laakerin asennusvaiheessa prässin työkalut asetetaan vetoniveltä vasten. Itse ainakin muistelen ottaneeni suojakumin pois.

Allekirjoittaneelta löytyy korjaamokirjat, joissa on esitelty tämä irroitus- ja asennustyö muuten ihan kuvien kera.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11502
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Opaalinvihreä 99 Combi Coupé

Viesti Kirjoittaja jus »

Mertmi kirjoitti:korjaamokirjat, joissa on esitelty tämä irroitus- ja asennustyö muuten ihan kuvien kera.
http://saabpics.com:3000/gallery2/v/Dou ... -bearings/
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Opaalinvihreä 99 Combi Coupé

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Kiitokset kuvista!
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11502
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Opaalinvihreä 99 Combi Coupé

Viesti Kirjoittaja jus »

Kuvatarina laakerin asentamisesta ilman prässiä (valmiiksi vanhat irrotettuna):
http://saabpics.com:3000/gallery2/v/Dou ... 8/albup96/
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Opaalinvihreä 99 Combi Coupé

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

No hittolainen! Pakko se on kait hankkia tarpeeksi järeä hylsy ja kanki, että saan sen navan auki. Ja sitten vaan reippaasti laakerinvaihtoon! Kiitos rohkaisevista kuvista!
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Opaalinvihreä 99 Combi Coupé

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Taisi satasen pintaan maksaa se laakeri, kun itelle ostin. Vasaroidessa pitää sitten kokoajan ajatella, mihin voi lyödä ja mihin ei. Iskut pitää kohdistaa ulkokooliin, kun painaa laakeria pesäänsä. Taasen voiman pitää kohdistua sisäkooliin, kun vetoniveltä pakotetaan sisäkoolin sisälle...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Opaalinvihreä 99 Combi Coupé

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Laittelin tuossa illalla stereoita autooni. Asennus sujui muuten ihan mukavasti, mutta kun samalla yritin korjata keskimmäisten tuuletussuulakkeiden vipua, onnistuin kadottamaan sähköt kojelaudasta... Jostain syystä yksikään kojelaudan valo ei pala -mittareiden merkkivalot kylläkin. Yrittäessäni päästä käsiksi tuuletuksen mekanismiin, purin kojelaudan pehmusteet mittareiden, lämmityslaitteen säätimien ja hansikaslokeron päältä. Minkähän liittimen olen nyt vahigossa kiskaissut irti..? Ja mainittakoon vielä, että olin stereoille vetänyt sähköt jo aiemmin, enkä siis nyt koskenut sähköihin millään lailla. Kojelaudan valot ovat tähän asti toimineet aiemman puhdistuksen jäljiltä hienosti.
Ja osaisikohan kukaan neuvoa, miten helkutissa se lämppärin säädinpaneeli irtoaa? Vaikka purin tavaraa ympäriltä, ei paneeli tullut kojelaudasta ulos kuin joitain millejä... Raitisilmasuulakkeiden vipu ei pysy auki-asennossaan, joten haluaisin vähän tutkailla sen mekanismia. Mutta miten pääsen siihen käsiksi?
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11502
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Opaalinvihreä 99 Combi Coupé

Viesti Kirjoittaja jus »

Lahti411 kirjoitti:miten helkutissa se lämppärin säädinpaneeli irtoaa?
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 88#p223588

Keskisuuttimen vivun varren ympärillä on alun perin pätkä kumiletkua tekee vivun liikkeeseen raossa sen verran kitkaa, vipu pysyy auki ja tarvittaessa väliasennotkin pysyvät. Kun sen säädinsysteemin saa pöydälle, muistaakseni vivun saa helposti purettua näkyville niin että saa asennettua uuden pätkän kumiletkua.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Opaalinvihreä 99 Combi Coupé

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Kiitokset opastuksesta hyvän työohjeen pariin! Pitänee tässä viikonloppuna paneutua kunnolla tuohon tuuletussuulakkeen vivun korjaukseen. Katselin suulakkeista sisään taskulampun kera ja huomasinkin, että vivuston liike vaikutti jotenkin väljältä. Ajattelin, että se on asennettu väärin, mutta ilmeisesti huonon toiminna tosiaan aiheuttaa tuo puuttuva kumiputken pätkä. En ainakaan muista nähneeni vivustossa mitään sellaista.
Samalla sitten katson vielä kojelaudan sähköt läpi. Tuota Alfamerin korjausopasta selatessani löysinkin yhden liittimen, jonka kautta kaikille kojelaudan taustavaloille menee virta. Pitää tarkistaa, olenko onnistunut avaamaan liittimen, vai löytyykö kojelaudan uumenista jotain muuta, mikä olisi voinut sähköjen häviämisen aiheuttaa. Ehkäpä jaksan samalla vaihtaa bensamittarin merkkivalon simahtaneen polttimon.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Opaalinvihreä 99 Combi Coupé

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Sain vihdoin stereot laitettua käyttökuntoon. Nyt on autossa aikakauteen sopiva järjestelmä: Philipsin nuppimankka ja Blaupunktin pallokaiuttimet takana ja upotettavat edessä.
Samalla kävin taas kerran kojelaudan valot läpi. Oikuttelevien taustavalojen syyksi löytyi lähinnä rotansyömää muistuttava sähköjohto mittarivalaistuksen säädölle ja säätimeltäkin vielä ekoille mittarivaloille. Ihme, ettei ollut lyönyt oikosulkuun missään vaiheessa! En ole kyllä ikinä törmännyt niin huonokuntoiseen johtoon; kuoresta ei ollut enää jäljellä, kuin joitain riekaleita siellä täällä. Kojelautaa peratessani otin mittaristonkin irti ja putsasin kaikki liittimet siitä, sekä irrotin mittarilasin ja puhdistin sen taustan.
Olin aiemmin huomannut, ettei bensamittarin varoitusvalo pala. No, senkin syy selvisi: polttimoa ei ollut lainkaan, eikä myöskään sitä kantaa, johon polttimo kiinnitetään... Onkohan tämäkin häirinnyt entistä omistajaa, kuten turvavyön valo, kun on mokoma kokonaan poistettu...
Purkasin myös keskimmäisten raitisilmasuulakkeiden mekanismin, kun se ei pysynyt auki-asennossaan. Niin kuin minulle täällä vihjattiinkin, oli syy huonoon toimintaan kulunut kumiprikka läpän akselilla. Laitoin kumiprikan seuraksi yhden metallisen, jonka avulla mekanismi tiukkeni sen verran, että laite toimii taas tarkoitetulla tavalla.
Kyllä tuo lämppäri/tuuletuspaneeli on vaan täynnä säälittävää muovikrääsää... Olen joskus 15 vuotta aiemmin korjannut yhden Tupliksen lämppärinamikat ja muistikuva systeemistä kyllä vahvistui: mikä tahansa osa saattaa murtua pienimmästäkin väännöstä ja mikäli vaijerit laittaa vähänkin väärään asentoon, ei nuppien kierto enää toimi sujuvasti. No, yrityksen ja erhedyksen kautta sain vaijerit toimimaan kunnolla. Nyt lämpötilan säätönuppikin kiertyy täysin kiinni ja auki, kun se aiemmin hieman hangoitteli vastaan ääriasennoissaan.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Opaalinvihreä 99 Combi Coupé

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Tässä vielä muutama kuva asennetusta radiosta ja kaiuttimista.
Kuva
Kuva

Ja tässä kojelaudan valaistuksen johto, joka aiheutti kaikenlaista mystistä sähköoiretta vuorotellen kojelaudan eri laitteissa.
Kuva
Kuva
Johdon kuoresta ei tosiaan enää paljoa ollut jäljellä. Ehkäpä valaistukselta on ryöstetty virtaa jollekin muulle laitteelle, kun se noin pahasti on päässyt kärvähtämään. Missään muissa johdoissa en havainnut vastaavaa.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Opaalinvihreä 99 Combi Coupé

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Tänään ajelin kehä kolmosta kamalassa iltapäiväruuhkassa, kun piti käydä Vantaan Motonetistä hakemassa venttiilikopan tiiviste. Auto toimi matkan Lahdesta pääkaupunkiseudulle kuin unelma -niin kuin kaikilla reissuilla tähän asti. Vasta pidemmän aikaa ruuhkissa köröteltyäni alkoivat lämmöt nousta suht korkealle. Autossa on lämmöt pysynyt tosi hyvin kurissa, mutta silti olen epäillyt, että flektin toiminnassa on jotain häikkää. Olen kyllä testannut, että flekti toimii ja relekin on raksutellut testin aikana, mutta en ole koskaan kuullut flektin käynnistyvän kaupunkiajossa tai pysähdyttäessä pidemmän ajon jälkeen. Veikkaanpa, että puhaltimen anutri on sökö. Harmi, että Vantaan Motonetissä ei ollut kyseistä osaa, niin olisin saanut senkin tässä viikonloppuna vaihdettua.
No, venakopan tiivisteen kuitenkin sain (oli muuten viimeinen, eikä tukkureilta enää saa uusia) ja vaihdoinkin sen jo. Entinen tiiviste olikin aivan koppura ja mutkalla kannessa. Ei siis ihme, että sen välistä öljyä tiputti! Samalla putsasin venakannen ja maalasin sen kuumankestovärillä, kun minulla sitä sattui olemaan.

Noissa ruuhkissa madellessani huomasin, että aikaisemmin epäilemäni pyörän laakerivaiva taitaa sittenkin olla laahava jarru. Keulan ulinaa ei ole vähään aikaan kuulunut, mutta nyt jatkuvien, kevyiden jarrutuksien toistuessa se jälleen ilmaantui. Huomasin äänen myös katoavan heti, jos hipaisenkin jarrua. Tästä päättelinkin kyseessä olevan jarru- eikä laakerivaivan. Pitää huomenna käydä jarrut läpi, putsata ne ja voidella satuloiden liukupinnat. Jarrupalatkin pitäisi varmaan vaihtaa. Motonetissä on kahdenlaisia etujarrupaloja kaupan. Sopivatkohan kummatkin autooni, vai onko satuloita ja paloja tehnyt useampi eri valmistaja, jolloin osat eivät sovi keskenään? Jos näin on, niin mistä tunnistan eri valmistajan tekemät jarruosat, että tiedän, mitä osia autooni tilaan?

Huomenna taidan myös nostaa keulan ylös ja katsoa, josko löytäisin ajoittain keulasta kuuluvan klonksumisen aiheuttajan. Kait siellä joku nivel oireilee.
Venttiilikannen tiivistettä vaihtaessani pudotin yhden kannen ruuveista moottoritilaan. Onkiessani sitä huomasin ruuvin lepäävän paksulla vaahtomuovilla, hammastangon päällä. Kuuluuko moottorin ja rintapellin välissä, hammastangon päällä tosiaan olla tuollainen vaahtomuovityyny?! Jotenkin tuollaisen huokoisen, vettä tehokkaasti imevän materiaalin sijoittaminen kyseiseen paikkaan tuntuu epäilyttävältä...
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Opaalinvihreä 99 Combi Coupé

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Viikonlopun remottisaldoksi muodostui siis: vaihdettu venttiilikannen tiiviste, putsatut jarrut ja uudet jarrupalat joka nurkkaan, flektin anturin vaihto ja jäähdytysjärjestelmän ilmaus.
Venakopan tiiviste näytti irrotuksen jälkeen tältä:
Kuva
Uusi oli hieman toista maata:
Kuva
Siistitty venakoppa:
Kuva
Uudet jarrupalat ja asennussarjat edessä:
Kuva
Takapalat palasina:
Kuva
Uusi flektin anturi:
Kuva
Vetiilikopan tiivisteen vaihto teki ajosta huomattavasti miellyttävämpää, kun autoon ei enää jokaisessa pysähdyksessä tulvi öljyn käryä. Myös reviiriä ysiysi merkkaa nyt huomattavasti maltillisemmin -moottorin ja vaihteiston välinen tiiviste pitää kyllä vielä vaihtaa, jotta tiputtelu loppuisi täysin.
Kumma, miten väärin tulkitsin tuon ajossa kuuluneen ulinan, mitä olen aiemmin täällä valitellut. Äänen aiheuttajaksi osoittautuikin TAKAjarrupala, jonka kitkapinta oli irronnut niittauksistaan! Palan aiheuttama resonointi tuntui polkimissa ja ratissa asti, jonka vuoksi ajattelin sen tulevan jostain auton edestä. Ja koska ääni oli niin tasaista, matalaa ulinaa, en osannut paikallistaa sitä oikein. Takapaloja vaihtaessani parista muustakin palasta irtosi kitkapinta, joten kyllä jarrut olikin syytä käydä läpi! Vanhoissa paloissa olisi kyllä ollut vielä hyvin pintaa jäljellä, mutta ilmeisesti auton vähäinen käyttö oli aiheuttanut niittien ruostumisen ja palojen hajoamisen.
Remontoin autoani yleensä vanhempieni luona Kotkassa. Kotkassa on varmaan pari-kolme vuosikymmentä toiminut Risto Rämän huoltamo, josta olen usein löytänyt osia autoihini. Tälläkin kertaa se osoittautui ainoaksi paikaksi, josta sain hankittua jäähdyttimen flektin anturin. Osa löytyi suoraan hyllystä ja sain onneksi senkin vaihdettua viikonlopun aikana. Tämäkin oli muuten viimeinen anturi, joka heillä oli, eikä uusia enää saanut tilattua...
Auto on nyt ollut minulla n. 1,5 kuukautta ja olen jo onnistunut ostamaan useita osia, jotka ovat olleet myyjän viimeisiä kappaleita. Volkkarini kanssa olin jo tottunut, että uusia osia ei saa mistään, mutta kyllä hiljakseen taitaa olla sama tilanne edessä Saabinkin suhteen. Mitähän osia sitä pitäisi alkaa hamstrata tulevaisuuden varalta..?
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Opaalinvihreä 99 Combi Coupé

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Voi jumpe! Säätelin just käsijarrua ja kurkkasin samalla auton alle, kun sieltä kuuluu tietyillä kierroksilla jotain räminää. No, räminän ilmeisesti aiheuttaa pakoputken keskipönttö, sillä meteli katoaa sitä kevyestikin jalalla painaen. Samalla kuitenkin huomasin, että repsikan puolelta pohjasta, etuoven edestä oli alustamassat vähän rapisseet irti. Niitä irtonaisempia repaleita pois raaputellessani sitten huomasin, että pohja on noilta kohdin aika haperossa kunnossa n. 8X8cm alueelta. Hitto, kun mulla ei ole nosturia, että pääsisin kunnolla katsomaan pohjaa, ettei näitä ylläreitä enää löytyisi. Haluaisin saada kaikki laput jo hitsailtua, ettei tarvis autoa montaa kertaa käydä katsurilla näyttämässä... Muuten auto pitäisi kyllä olla katsastuskunnossa. Ehkäpä kattelen pohjan läpi yhdessä katsurin kanssa, niin pääsenpähän sitten arvioimaan auton alustan kunnon.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Opaalinvihreä 99 Combi Coupé

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Jee!! Katsastus meni juuri hetki sitten puhtain paperein läpi! Ainoa kommentti katsurilta oli, "Tiukka peli". Kehui myös vetaritunnelin korjausta, jonka tein viime yönä... Nyt voin rauhassa laittaa autoa, ilman, että tarvitsee hätäillä katsastuskunnon täyttymisestä. Vähän jännitti, mitä autosta löytyy, koska se on ollut ennen minua niin vähällä käytöllä ja seisonut lopulta taivasallakin.

Tässä vielä lista hommista, joita tein, että kehtasin auton katsastukseen viedä:

-Ruostevikojen korjaukset etupyörien holveissa, etuovien edessä pohjassa, B-pilareiden alla helmassa sekä takakontissa
-Oikean puolen vetaritunnelin siistiminen, kun aiemmin tehty korjaus oli vähän hutiloidun näköinen.
-Sähköjen läpikäynti
-Jarrujen herkistely ja palojen vaihto + käsijarrun säätö
-Oikean puolen takatukivarren vaihto
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Vastaa Viestiin