Saab 900 -88 (Episode II - Karvalakista Deluxeen)

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Pohjalainen jr.
"Aero"
Viestit: 339
Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 19:08
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab 900 -88 (kokoamista pikkuhiljaa)

Viesti Kirjoittaja Pohjalainen jr. »

Aero -palat on nyt lakattu ja tällä hetkellä kuivumassa pannuhuoneessa:

Kuva

Kuva

Pannuhuone on ollut sen verran täynnä autonosia, että puntille ei ole ollut asiaa :)
Paavo Pohjalainen #3444
-Saab tapahtumakuvia///900 -88 projekti
900 2d T16 -88 / 9-5 Aero Sedan -00
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Saab 900 -88 (kokoamista pikkuhiljaa)

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Hieno projekti kaikenkaikkiaan. Sopiiko udella että millä maalilla/pohjamaalilla nuo muoviset aero-helmat on maalattu, kuvien lopputuloksesta päätellen on maalattu, ja lakattu paineilmaruiskulla (ja taidokkaasti)?
Tuosta tulee kyllä uutta parempi kulkupeli.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
MNeva
"Viggen"
Viestit: 504
Liittynyt: Ti Kesä 03, 2003 18:25
Paikkakunta: Söörmarkku

Re: Saab 900 -88 (kokoamista pikkuhiljaa)

Viesti Kirjoittaja MNeva »

Menee nyt ihan ohi aiheen mutta tuosta kuvasta arvailin arimax eetta 17 kattila sähkövastuksella, oertli poltin ja palosuojattu 1500l li-plast :D
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Saab 900 -88 (kokoamista pikkuhiljaa)

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

ng900aero kirjoitti:Hieno projekti kaikenkaikkiaan. Sopiiko udella että millä maalilla/pohjamaalilla nuo muoviset aero-helmat on maalattu, kuvien lopputuloksesta päätellen on maalattu, ja lakattu paineilmaruiskulla (ja taidokkaasti)?
Tuosta tulee kyllä uutta parempi kulkupeli.
Palat oli ennestään maalattu, joten lähinnä hionta pohjalla. Näin maalin myynyt myyjä neuvoi. Ennen maalaamattomat loksunreunat pohjustin Motipin muovipohjusteella.
Maalina MIPA:n Saabin numerolla ( thänks Mimmi ) teetetty maali.
Nykyään yleensä vesiohenteinen, mutta sain "liukkarina". Päälle satiinilakka eli joku himmeähän se on, vaikka tuossa kiiltääkin. Ja ruiskulla on vedetty...jopa usempaan kertaan, kun niitä hitsin silikoonitäpiliä tuli, vaikka moneen kertaan pyyhittiin silikoonin poistoaineella. Pohjamaalaushan olisi paljastanut heti tuon ongelman, joten otetaan opiksi. Koriakaan ei muuten pohjamaalattu kokonaan. Maalarimestari neuvoi vain karhentamaan pinnan. Maalauksen taidokkuudesta en mene sanomaan mitään. Harrastelijan puuhastelua ennemminkin, sillä virheitä on. :)

Edelleen autotallissa liuotinmaalien maalaaminen ruiskulla on hirveää puuhaa, vaikka kuinka on kaasunaamaria. Tallin saaminen tarpeeksi lämpimäksi on myös oma hommansa. Peruslämpö on jossain +10 -12 C astetta, joten melkein tuplata pitää. Pölyä ja roskaa leijuu joka tapauksessa. Onneksi tuollainen himmeä pinta antaa anteeksi enemmän kuin kiiltävä.

Mikolle: Juu Arimax eetta on pannu ja poltin Bentone. Öljysäiliö on Motoralin 2000 litrainen. Hyvin on pelannut. :)
# 419 Vesa Pohjalainen
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Saab 900 -88 (kokoamista pikkuhiljaa)

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

No niin, nyt ainakin näyttäisi kaikki maalattava olevan nipussa. Tietenkin tuli tehdyksi koriväriä sen verran, että olisi toinenkin spoikka siinä maalattu. Parempi niin, kuin että olisi ohueksi jäänyt. Takaspoileri maalattiin nyt kolmannen kerran. Paukkupullon sävy oli hieman tummempi, joten se ei kelvannut. Korimaalia oli jäänyt, joten ruiskulla taas taisteltiin väriä pintaan. Otettiin uusi ruisku peliin ja hyvä olikin. Ei yhtään valumaa tai harvaa kohtaa. Jokunen roska oli kuitenkin taas kerran ilmatilassa ja lennonjohdon kielloista huolimatta laskeutunut maalattavalle pinnalle. Lokasuojan levikkeet lakattiin vielä uudelleen, kun oli jäänyt liikaa appelsiinipintaa.
Huomenna voisi viimein siivota tallin oikein paremman jälkeen. Aivan kamalassa kunnossa se on. Mutta niinhän se on aina tämänlaisen projektin aikana. Kaikki uudet jarrujen hilppeet odottelevat asentamista: levyt, satulat, palat, letkut jne. Luulisi pysähtyvän noiden asennuksen jälkeen. :)

Iskarit pitää hankkia samoin renkaat. Sitten aletaankin olla konkurssin partaalla. Toivoa sopii, ettei auto niputeta heti eka päivänä kortin saamisen jälkeen purkukuntoon. Onhan näistä autoprojekteista kuitenkin työtä ja vaivaa, mutta on niistä sitten rahan menoakin :mrgreen:
# 419 Vesa Pohjalainen
Pohjalainen jr.
"Aero"
Viestit: 339
Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 19:08
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab 900 -88 (kokoamista pikkuhiljaa)

Viesti Kirjoittaja Pohjalainen jr. »

Kuvia lisäilin verkkoalbumiin:

KLIK!
Tuosta etiäpäin.

Itse olen ollut (taas kerran) flunssassa lomalla, joten omat toimet projektin parissa ovat jääneet lähinnä katselemiseksi, miettimiseksi ja istuskeluksi. Noh, jospa sitä olisi jo huomenna sellaisessa kunnossa, että pääsisi edes jotain tekemään. Lauantai menee pelireissussa, jos kunto on sen mukainen, että kykenee lähtemään. Sunnuntaina täytyy yrittää saada sitten itsekin jotain aikaan :)
Paavo Pohjalainen #3444
-Saab tapahtumakuvia///900 -88 projekti
900 2d T16 -88 / 9-5 Aero Sedan -00
BaConi
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Su Helmi 22, 2009 20:01
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Saab 900 -88 (kokoamista pikkuhiljaa)

Viesti Kirjoittaja BaConi »

tein jotakin niin sairasta kun luin tämän koko 15 sivusen jutun projektista ja ootan nyt sit innolla että koska toi o valmis :D
siisti projekti kaikinpuolin ja vielä tehty vielä samalla tyylillä kun ite tekisin eli hinkataan kaikki puhtaaks ja nii hyväks ku vaan saa :)
#4113
Ng900 -94
Pohjalainen jr.
"Aero"
Viestit: 339
Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 19:08
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab 900 -88 (kokoamista pikkuhiljaa)

Viesti Kirjoittaja Pohjalainen jr. »

BaConi kirjoitti:tein jotakin niin sairasta kun luin tämän koko 15 sivusen jutun projektista ja ootan nyt sit innolla että koska toi o valmis :D
siisti projekti kaikinpuolin ja vielä tehty vielä samalla tyylillä kun ite tekisin eli hinkataan kaikki puhtaaks ja nii hyväks ku vaan saa :)
Ihan kunnioitettava suoritus lukea koko juttu läpi :D
Itse koitin joskus samaa, mutta luovutin :)

Perjantai-iltana täytyy yrittää jatkaa hommia.
Paavo Pohjalainen #3444
-Saab tapahtumakuvia///900 -88 projekti
900 2d T16 -88 / 9-5 Aero Sedan -00
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Re: Saab 900 -88 (kokoamista pikkuhiljaa)

Viesti Kirjoittaja himmee »

Nii jääkö tämä kaasutinkoneiseksi?
VW transporter 2.5tdi vm.99
Pohjalainen jr.
"Aero"
Viestit: 339
Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 19:08
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab 900 -88 (kokoamista pikkuhiljaa)

Viesti Kirjoittaja Pohjalainen jr. »

himmee kirjoitti:Nii jääkö tämä kaasutinkoneiseksi?
Toistaiseksi jää. Mutta melko todennäköisesti tullaan tulevaisuudessa muuttamaan tekniikka (T16), täytyyhän tekniikan vastata ulkonäköä :)

Kuitenkin käytännössä vastaa brittien T16 2d mallia. Tosin niitä ei tainnut pahemmin olla pystykeulaisina.
Paavo Pohjalainen #3444
-Saab tapahtumakuvia///900 -88 projekti
900 2d T16 -88 / 9-5 Aero Sedan -00
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Saab 900 -88 (kokoamista pikkuhiljaa)

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Ajatus on, että opetellaan ajamaan ja siihen ekaksi opetteluautoksi sopii Saabin peruskone ihan hyvin. Sillä kun on ajettu vasta piirun verran alle 200.000 km. Turvallisuuteen liittyvät asiat pistetään kerralla kuntoon. Jarrut ja alusta rakennetaan vastaamaan aeroa uusilla osilla.

Moottorin muutoshan vaatii myös katin nykyään, joten projektiin syvennytään tuonnempana, kun ajokokemusta on kertynyt ja asenteet liikenteessä osoitettu terveiksi ja ns. yleisen oikeuskäytännön mukaisiksi. Ei siis ole tarvetta lähteä yleisille teille kilpaa ajamaan tai elvistelemään muilla typeryyksillä. Luotan kuitenkin vakaasti ajajan harkintaan ja järjen käyttöön aiempien kokemusten perusteella, joten käytännössä tekniikan päivitykseen olen henkisesti varautunut. :)
# 419 Vesa Pohjalainen
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: Saab 900 -88 (kokoamista pikkuhiljaa)

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Vesa Pohjalainen kirjoitti:Ajatus on, että opetellaan ajamaan ja siihen ekaksi opetteluautoksi sopii Saabin peruskone ihan hyvin.

Moottorin muutoshan vaatii myös katin nykyään, joten projektiin syvennytään tuonnempana, kun ajokokemusta on kertynyt ja asenteet liikenteessä osoitettu terveiksi ja ns. yleisen oikeuskäytännön mukaisiksi. Ei siis ole tarvetta lähteä yleisille teille kilpaa ajamaan tai elvistelemään muilla typeryyksillä.
Aivan oikein.
Kannattaa aloittaa ajelut perus autolla ja sitä myöden stressikin on vähempää liikenteessä (lue:eihän tämä mene minnekään,menköön noi nopeammat sitten).

Itsellä oli juuri päinvastoin nuorena ja maksoin isot oppirahat ja tuli muutenkin käyttäydyttyä liikenteessä niin että oikein näin vanhempana hävettää..

Joka sakko ja ajokielto tuli varmasti aiheesta.
Vasta ruvetessani ajamaan rekkaa homma rauhoittui kertalaakista.
Pohjalainen jr.
"Aero"
Viestit: 339
Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 19:08
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab 900 -88 (kokoamista pikkuhiljaa)

Viesti Kirjoittaja Pohjalainen jr. »

Iltapäivän ja illan aikana sain tehtyä kaikennäköistä pientä.

Aluksi tutustuin ihan ajatuksella (käyttöohjeen kanssa :) ) raarion toimintoihin. Sitten paransin kromiteipillä ovien sisäökahvoja, mitkä oli hieman heikossa hapessa.

Kuva
Nyt meinaan kiiltää!

Nyt illemmalla sitten koitin asennella etulippaa. Alaosan sain kiinni, mutta ylhäältä puuttuikin metallikäikäleet, niin en saanut sitä sitten vielä kokonaan kiinni.

Huomenna voisi sitten perehtyä jarruihin ja jousiin. Autollekin sain sopivasti reilun viikon lisää rakennusaikaa, kun pääsen liukkaankelin harjoitteluun vasta 2.4. :|
Paavo Pohjalainen #3444
-Saab tapahtumakuvia///900 -88 projekti
900 2d T16 -88 / 9-5 Aero Sedan -00
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: Saab 900 -88 (kokoamista pikkuhiljaa)

Viesti Kirjoittaja Suppari »

''iskä,saanko asentaa turbon?'' :mrgreen:

Hieno siitä on tulossa.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Lanius
"Tuplakaasari"
Viestit: 89
Liittynyt: Su Kesä 08, 2008 18:10
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Saab 900 -88 (kokoamista pikkuhiljaa)

Viesti Kirjoittaja Lanius »

Hienoo että joku jaksaa dokumentoida (ja ennenkaikkea väsätä) huolellisesti... Mistä ootte nuo lokasuojien kumilistat (sekä tuon takaspoilerin 8) ) hommannu?
S. Niittumaa
900 T8
99 T8
Vastaa Viestiin