99 2.0L -75 kunnostus

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
lepidus
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: To Syys 28, 2023 22:20

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Viesti Kirjoittaja lepidus »

Siinähän se suurin kysymysmerkki verhoilun kanssa onkin, että löytyykö tähän mistään alkuperäistä verhoilumateriaalia ja jos ei, niin miten lähelle löyytyy korvaavaa. Tämän hetkinen toimintasuunnitelma on kuitenkin saattaa Saabi ajoon näillä ja rauhassa miettiä penkkien suhteen "viimeisen päälle" ratkaisu.

Penkkien kanssa pohdinan jatkuessa pitikin jo sovitella konepeltiä paikalleen. Hetki tuotakin pitää vielä säätää, että saa sen sievästi istumaan.
Kuva

Kuva

Kuva

Pellin takareunaa pitää selkeästi pudottaa hiukan alas, mutta onko tuo puskuri oikealla paikallaan? Pitäisikö ola hiukan alempana ja aavistuksen lähempänä koria?
Janne
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2396
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Viesti Kirjoittaja anv »

Muistelisin ( :lol: ) että tuo puskuri kuuluu olla suunnilleen noin, mutta niiden kiinnityskorvien ympärillä olisi ollut leveä kumirengas tms. Siis yksi molemmilla puolilla.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
lepidus
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: To Syys 28, 2023 22:20

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Viesti Kirjoittaja lepidus »

anv kirjoitti:
Ma Helmi 24, 2025 23:32
Muistelisin ( :lol: ) että tuo puskuri kuuluu olla suunnilleen noin, mutta niiden kiinnityskorvien ympärillä olisi ollut leveä kumirengas tms. Siis yksi molemmilla puolilla.
Jaa niin ne suikaleet? Eikös nuo tuolla ole paikallaan.

Kuva


No joo. Yllättävästi sitä uppoaa aikaa kaikkeen pieneen askarteluun, joka näkyy edistyksenä sitten vasta kun on valmista. Alkuperäiset ovipahvit olivat päässeet sen verran pehmeäksi, että niitä ei kätevästi saa ojennukseen. Eli ei kun vähän mittailemaan, poraamaan ja sahaamaan.

Kuva


Sitten vähän sovittelua ja liimaa. saapa nähdä miten äijän käy.

Kuva

Janne
lepidus
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: To Syys 28, 2023 22:20

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Viesti Kirjoittaja lepidus »

Vähitellen alkavat ovipahvit, tai siis vanerit, muotoutumaan.

Kuva

Kovasti on kurttuista käppyrää to 50v. vanha vinyyli. Pitää olla aika tarkkana tuota taivuttaessa ja lämmittäessä.

Kuva

Mutta ehkä noiden kanssa pärjää kunhan vähän vielä silittelee.

Kuva


Janne
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 3019
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Viesti Kirjoittaja ristos »

Kyllä tuli taas priimaa, kuten olemme tottuneet aina Jannelta saamaan! Upeaa!!! :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
rossnach
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Su Touko 21, 2017 13:25
Paikkakunta: Tampere

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Viesti Kirjoittaja rossnach »

Mahtavalta näyttää :)
-Og 900S -93 3d pte6262 ”aero”
-Og 900i -90 2d 8v trionic 5.5
-Og 900 -86 2d turbo
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5492
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: SUOMI

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Viesti Kirjoittaja VKe »

^^^ihastelin että nytpä on aitopuu-oviverhoilu :D Ei mitään pahvia, kuttaperkkaa fai puujäljitelmätarraa... Tohon vaan komia lakka päälle, kun oli oksatontakin :)

Aivan mahtavan upea tuli, kuten Ristokin totesi, priiman teko jatkuu!!
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2940
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Viesti Kirjoittaja Cona »

Kyllä tästä on rakentumassa todella autenttinen nostalgia-simulaattori. 8) Hienoa ja perusteellista rakentamista, täytyy arvostaa!
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Baas900
"Viggen"
Viestit: 642
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 21:49

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Viesti Kirjoittaja Baas900 »

Valmis peli vapun Classiciin Lahteen :D
lepidus
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: To Syys 28, 2023 22:20

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Viesti Kirjoittaja lepidus »

Ihan ei ihan taideta vapuksi Classikkiin ehtiä. Eikä tämän kanssa muutenkaan ole ollut ideana näyttelyt ja punaiset matot, vaan ajettavaksi tehty "kesäauto". Toki tuo jossain varmaan käy nähtävilläkin. Aika näyttää.

Sitä tulee aina kaiken laisia mutkia ja yllätyksiä matkaan puuhastellessa. Tälläkertaa ylimääräisen työn aiheuttaja ei ole välttämättä epämieluinen yllätys, mutta silti pitää penkit jumpata vielä uusiksi.

Sattui taas löytymään "yksisarvislauma"; nippu käyttämättömiä tehtaan penkin verhouksia.
Kuva

No penkkien purku ja kasaus onkin jo harjoiteltu, sekä tuoreessa muistissa. Eikä harmita yhtään harjoitella uudestaan :)


Janne
lepidus
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: To Syys 28, 2023 22:20

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Viesti Kirjoittaja lepidus »

Ehkä tuosta vielä istuin syntyy jahka hoksii miten tuo niskatuen reikä tulee hyvä.

Kuva

Janne
lepidus
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: To Syys 28, 2023 22:20

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Viesti Kirjoittaja lepidus »

Kyllä niistä vielä istuimet syntyy jahka vähän korjailee vaahtomuoveja
Kuva


ja keksii miten tuo niskatuen tunneli kätevästi tehdään. Alkuperin kiinnityskappale lienee ollut kyllin joustava, että sen voi liimata ja nitoa paikalleen minkä jälkeen se on tungettu "reikelistä" läpi.
Kuva


Niskatuen rakennetta pohtiessa olikin hyvä sovitella kunnostettuja ovipahveja lopullisemmin kiinni. Tuo kahvan koristelista vaatii vielä sopivan kiinnitysratkaisun ennen mittaansa leikkaamista ja tuo elvytysaineen jättämä "hullunkiitlto" tietenkin pyyhitään pois jos ei itsekseen hälvene.
Kuva

Kuva


Niin ja tietenkin peilit piti laittaa paikalleen ennen ovipahvien kiinnittämistä.
Kuva


Jos joku on jumpannut tämänkaltaisten istuinverhoiluiden kanssa, niin niksejä tuon niskatuen osalta otetaan vastaan.

Janne
lepidus
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: To Syys 28, 2023 22:20

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Viesti Kirjoittaja lepidus »

No niin se ratkesi niskatuen "reikeliongelmakin. Mitään pätevää ja kätevää konstia en keksinyt, joten piti tehdä työlään kautta. Ensin etsimään kaupasta mukavaksi pehmitettyä PVCtä ja eikun leikellen, viilaten hioen uutta "kiinnikerinkulaa" kivettyneiden tilalle.

Kuva


Sitten vain hetki miettien, että miten päin istuinverhoilun pussi pitää kääntää ja missä järjestyksessä pyöritellä paikalleen. Sit vaan rinkula niitaten kiinni verhouksen tötteröön ja pussia paikalleen. Kuvissa on vielä vetoketju puoliksi auki.

Kuva

Kuva

Sinnehän se näyttäisi taas istuvan kuin sialle luistimet. Vähän kun asettuu paikalleen ja pikkaisen silittää, niin kai tuohon voi nojailla.

Ai niin, superlonihommia piti tietenkin vähän tehdä ennen verhoilua, mutta kuvat unohtui ottaa.

Janne
lepidus
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: To Syys 28, 2023 22:20

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Viesti Kirjoittaja lepidus »

Se alkaa olla kabiini vimeistelyjä vaille, ennen kattoverhoilun asennusta. Apukuskin selkänoja saakin vielä huilata pöydällä, että mahtuu katto mukavasti kyytiin.


Kuva

Kuva

Auts. Onpas tuo kamera armoton tai sitten vääntää kännykkä itsekseen kurveja suoraksi ja päin vastoin kuvia pakatessaan.


Kattopaneli tuli siivottua puhtaaksi jo aiemmin ja se odottaa vain velourin liimaamista pintaansa. Vanha kangashan lähti siitä irti ihan itsekseen, kuten näillä on kai aina ollut tapana, mutta superlonin jämät piti imuroida pois.

Kuva


Sitä pitää hetki vielä pohtia, että kannattaisiko kattopaneliin vetäistä pintaan joku "sealeri" parantamaan liiman tartuntaa koska tuo levy on kovin huokoista kampetta. Toisaalta tuo alkuperäienkin velourin taustasuperloni on pysynyt ihan hyvin kiinni kattopanelissa edellisen 50v. Kangas vain on hapettunut pois ja irronnut superlonista. Liiman kanssa pitää myöskin hiukan kokeilla, että löytää sopivat ohennussuhteet ja säädöt ruiskuun. Paukkupulloliimat totesin jo aiemmin, ensimmäisen purkin jälkeen, ihan "rötväilykamppeiksi". Ruiskutettavaksi tarkoitettu kontaktiliima ja halpa maaliruisku rokkaa ihan toisella tavalla.

Janne
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7680
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Mä oon ainaki kuullu/lukenut useammalta että on vetänyt tohon pintaan liimaa ja antanut kuivuu koska oli tuo pohja lähtenyt liuskoittumaan ekalla kerralla ilman esikäsittelyä.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Vastaa Viestiin