Saisi varmasti melko paljon paremmin virtaavan ja fiksumman pakopuolen tuolla uudella pakosarjalla, ilmamäärämittariakaan kun ei enää tulevaisuudessa tarvita..
Og 900 T16 2d -89 tehoa,näköä ja ääntä..
Re: Og 900 T16 2d -88 tehoa,näköä ja ääntä..
Sain pikku vision taas 
 Eli mulla ois yks 16t kompuralla ja 6# pakopesällä oleva td04 "mitsu" siis kopio ahdin, mutta kuitenkin jos tekisi pakosarjan ja laittaisi ahtimen ns. Oikeinpäin eli pitkittäin! Onkos tälläistä ennen tehty? 
Saisi varmasti melko paljon paremmin virtaavan ja fiksumman pakopuolen tuolla uudella pakosarjalla, ilmamäärämittariakaan kun ei enää tulevaisuudessa tarvita..
			
			
									
									Saisi varmasti melko paljon paremmin virtaavan ja fiksumman pakopuolen tuolla uudella pakosarjalla, ilmamäärämittariakaan kun ei enää tulevaisuudessa tarvita..
Og 9-3 2.0T -99 (Masterpower)
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
						900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
Re: Og 900 T16 2d -88 tehoa,näköä ja ääntä..
Voi laittaa pitkittäin... itsekin siitä lähdin kun pakosarjaa suunnittelin.
Kun alat mallaamaan niin huomaat että ei onnistu järkevästi, ongelmaksi tulee downpipe jota ei pysty järkevästi viemään alas vetarin takia. Jos vetaria lähtee kiertämään niin sitten ahtimen saa viedä todella eteen jolloin 1. pytyn putkista tulee pitkät ja niille joutuu tekemään kummassakin päässä tiukat mutkat. Tämän lisäksi sitten vielä kaikkien muiden pyttyjen putket ja niiden reitti niin että se downpipe mahtuu kulkemaan. Ja itse en halunnut viedä ahdinta kuitenkaan kovin kauas tai ylös kannesta, kone on jo muutenkin tarpeeks kallellaan ja painopiste hanttarin puolelle.
Olen yhden tälläisen toteutuksen nähnyt mutta itse en nähnyt hyötyjä suuremmiksi kuin haittoja.
Suosittelen mallaamaan ahdinta likimain orggispaikkaan mutta vapaasti käänneltynä niin että putket menee kivasti ja downpipe mahtuu tekemään sen reilun 120ast mutkansa taakse ja alas.
			
			
									
									
						Kun alat mallaamaan niin huomaat että ei onnistu järkevästi, ongelmaksi tulee downpipe jota ei pysty järkevästi viemään alas vetarin takia. Jos vetaria lähtee kiertämään niin sitten ahtimen saa viedä todella eteen jolloin 1. pytyn putkista tulee pitkät ja niille joutuu tekemään kummassakin päässä tiukat mutkat. Tämän lisäksi sitten vielä kaikkien muiden pyttyjen putket ja niiden reitti niin että se downpipe mahtuu kulkemaan. Ja itse en halunnut viedä ahdinta kuitenkaan kovin kauas tai ylös kannesta, kone on jo muutenkin tarpeeks kallellaan ja painopiste hanttarin puolelle.
Olen yhden tälläisen toteutuksen nähnyt mutta itse en nähnyt hyötyjä suuremmiksi kuin haittoja.
Suosittelen mallaamaan ahdinta likimain orggispaikkaan mutta vapaasti käänneltynä niin että putket menee kivasti ja downpipe mahtuu tekemään sen reilun 120ast mutkansa taakse ja alas.
Re: Og 900 T16 2d -88 tehoa,näköä ja ääntä..
Nojoo voipi olla sitten fiksumpi edetä sillä linjalla, pakosarja kuitenkin kannattaa tehdä t25 laipalla, niin saa vähän lisää vaihtoehtoja noille jeesuksen aikaisille T3 laipallisille ahtimille 
Mitään mörköahdinta en haluaisi, mutta tuo 16t voisi olla noihin mun suunnitelmiin sopiva ja vähän nykyaikaisempi ainakin:
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-9 ... 213-x.html
			
			
									
									Mitään mörköahdinta en haluaisi, mutta tuo 16t voisi olla noihin mun suunnitelmiin sopiva ja vähän nykyaikaisempi ainakin:
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-9 ... 213-x.html
Og 9-3 2.0T -99 (Masterpower)
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
						900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
Re: Og 900 T16 2d -88 tehoa,näköä ja ääntä..
Ja mitä tuohon kiinakopio 16T:hen tulee, unohda se samantein 
 Sen perusteella ei ainakaan mitään sarjaa kannata tehdä koska ko. ahtimesta ei kovinkaan pitkälle ole iloa jos vähänkään enempää meinaa virittää tai kivempaa tehokäyrää hakee.
btdt, aidolla 16T #7:lla, tuintui se alkuun kivalta vakio T03:n jälkeen mutta siinä se.
Kyllä se niin taitaa olla että tämän päivän kokemuksien perusteella raati rankkaa mitsun 16T ahtimen aika huonoksi ahtimeksi. Hengittää vaivoin yli 250hp ja silloinkin yläpää pahasti tukkeessa?
Ja jos vähänkään enempää meinaat virittää niin unohda myös se T25 laippa, paitsi jos garretin kuuliksen meinaat laittaa. Jos yli 300hp tehoja haluat ei-garretilla niin sitten jaettu T3-laippa lienee paras valinta?
			
			
									
									
						btdt, aidolla 16T #7:lla, tuintui se alkuun kivalta vakio T03:n jälkeen mutta siinä se.
Kyllä se niin taitaa olla että tämän päivän kokemuksien perusteella raati rankkaa mitsun 16T ahtimen aika huonoksi ahtimeksi. Hengittää vaivoin yli 250hp ja silloinkin yläpää pahasti tukkeessa?
Ja jos vähänkään enempää meinaat virittää niin unohda myös se T25 laippa, paitsi jos garretin kuuliksen meinaat laittaa. Jos yli 300hp tehoja haluat ei-garretilla niin sitten jaettu T3-laippa lienee paras valinta?
Re: Og 900 T16 2d -88 tehoa,näköä ja ääntä..
Tommotti menee tommonen ahdin:

Tuossa piti jo pyöräkoteloon laikata reikä ja pistää pelti koveraksi. En halunnut tehdä downpipeen liian tiukkaa mutkaa. Johonkin suuntaan kun ois ahdinta vähän liikuttanut niin ois mennyt ilman kotelon muokkaamista.
Tälläistä lähin yrittään mutta en tykänny:

			
			
									
									
						Tuossa piti jo pyöräkoteloon laikata reikä ja pistää pelti koveraksi. En halunnut tehdä downpipeen liian tiukkaa mutkaa. Johonkin suuntaan kun ois ahdinta vähän liikuttanut niin ois mennyt ilman kotelon muokkaamista.
Tälläistä lähin yrittään mutta en tykänny:

Re: Og 900 T16 2d -88 tehoa,näköä ja ääntä..
Okei tuosta en ookaan kuullut, kun 15T /5# mitsulla päästään kuitenkin yli 250hp?f-19 kirjoitti:Ja mitä tuohon kiinakopio 16T:hen tulee, unohda se samanteinSen perusteella ei ainakaan mitään sarjaa kannata tehdä koska ko. ahtimesta ei kovinkaan pitkälle ole iloa jos vähänkään enempää meinaa virittää tai kivempaa tehokäyrää hakee.
btdt, aidolla 16T #7:lla, tuintui se alkuun kivalta vakio T03:n jälkeen mutta siinä se.
Kyllä se niin taitaa olla että tämän päivän kokemuksien perusteella raati rankkaa mitsun 16T ahtimen aika huonoksi ahtimeksi. Hengittää vaivoin yli 250hp ja silloinkin yläpää pahasti tukkeessa?
Ja jos vähänkään enempää meinaat virittää niin unohda myös se T25 laippa, paitsi jos garretin kuuliksen meinaat laittaa. Jos yli 300hp tehoja haluat ei-garretilla niin sitten jaettu T3-laippa lienee paras valinta?
Täytyy ehkä se 16T säästää tuohon automaatti kolkkiin, kun siitä menee garretti..
Mutta mutta oisko sulla jonkinlaista piirrosta/luonnosta tuollaisesta kuvan pakosarjasta vai meneekö kuitenkin oma suunnitteluksi? joka tapauksessa sisäinen hukkaportti miellyttäisi itseäni enemmän pelkästään kustannustenkin perusteella, kuitenkaan ei mitään yli 300 hepan tehoja olla ensimmäisenä hakemassa ja ahdot tulevat jäämään vakio T5 Mapin fuelcut rajan alapuolelle..
Tää ahdin homma nyt oli muutenkin tuommoinen oivallus, kun oli puhetta noiden kansien kanssa ja kanavien kohdistamisesta ym
Ensimmäiseksi tehdään tuo taka-akseli kunnolla ja sen jälkeen kansi> trionic 5
Og 9-3 2.0T -99 (Masterpower)
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
						900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
Re: Og 900 T16 2d -88 tehoa,näköä ja ääntä..
Speedparts näytti valehtelevan että 360hp saisi tuosta 16T:stä. En usko.
Sanokaa joku muu mitä tuosta 16T:stä voi saada ja paljonko siitä oikeaa tehoa voi saada?
Itse penkitin aika vakiolla satkulla 290hp "konetehoa", korkeimmillaan taisi olla 1.3bar ahtoa, yläkierroksilla 1.1bar tjsp. Olisi ollut varaa vielä ahtoa nostaa (yläkierroksilla väkisin lisäjousella) mutta tukossa se oli jo noillakin ahdoilla. Pakopaineet olisi olleet varmasti kovat.
En vaan voi suositella tuota ahdinta virikäyttöön jos vielä suinkin muuta voi valita.
			
			
									
									
						Sanokaa joku muu mitä tuosta 16T:stä voi saada ja paljonko siitä oikeaa tehoa voi saada?
Itse penkitin aika vakiolla satkulla 290hp "konetehoa", korkeimmillaan taisi olla 1.3bar ahtoa, yläkierroksilla 1.1bar tjsp. Olisi ollut varaa vielä ahtoa nostaa (yläkierroksilla väkisin lisäjousella) mutta tukossa se oli jo noillakin ahdoilla. Pakopaineet olisi olleet varmasti kovat.
En vaan voi suositella tuota ahdinta virikäyttöön jos vielä suinkin muuta voi valita.
Re: Og 900 T16 2d -88 tehoa,näköä ja ääntä..
Ei oo muuta luonnosta kuin noita rakennuskuvia, tässä valmiihko tuote vielä ilman hukkiksen lähtöjä:

			
			
									
									
						
Re: Og 900 T16 2d -88 tehoa,näköä ja ääntä..
Jos tehotavoitteena on alle tai ~tasan 300hp ja voi ajaa etanolilla, niin esim. 9000 Aeron td04hl-15T #6 pakopesällä juuri piisaa siihen. 
T25 olisi sitten mukavampi käytökseltään, herää aikasemmin ja vastaa paremmin kaasuun. Mutta tehoja saa etanolilla ehkä n. 250-260hp.
T25llakin saa vaihteistoja hajalle, joten sen mukaan
. Holsettia en edes näe järkeä soveltaa, koska vaihteistot vaan ei tule sitä rääkkiä kestämään, ellei neiteile 0.5bar paineilla...
1200kg auto kuitenkin liikahtaa ihan mukavasti jo 240hplla.
			
			
									
									T25 olisi sitten mukavampi käytökseltään, herää aikasemmin ja vastaa paremmin kaasuun. Mutta tehoja saa etanolilla ehkä n. 250-260hp.
T25llakin saa vaihteistoja hajalle, joten sen mukaan
1200kg auto kuitenkin liikahtaa ihan mukavasti jo 240hplla.
Eero Tiainen 
T7 & T8 JC performance softat.
Www.EerosGarage.fi
Hinaukset- ja laserpuhdistus sekä hitsaustyöt.
						T7 & T8 JC performance softat.
Www.EerosGarage.fi
Hinaukset- ja laserpuhdistus sekä hitsaustyöt.
Re: Og 900 T16 2d -88 tehoa,näköä ja ääntä..
Joo ei oo tosiaan tarkoitus pommia rakentaa, tuolla cosworh sierran T03 ahtimella kerää 0.9 paineet siinä 2800rpm kohilla että ihan perus mukava vielä.Coltti kirjoitti:Jos tehotavoitteena on alle tai ~tasan 300hp ja voi ajaa etanolilla, niin esim. 9000 Aeron td04hl-15T #6 pakopesällä juuri piisaa siihen.
T25 olisi sitten mukavampi käytökseltään, herää aikasemmin ja vastaa paremmin kaasuun. Mutta tehoja saa etanolilla ehkä n. 250-260hp.
T25llakin saa vaihteistoja hajalle, joten sen mukaan. Holsettia en edes näe järkeä soveltaa, koska vaihteistot vaan ei tule sitä rääkkiä kestämään, ellei neiteile 0.5bar paineilla...
1200kg auto kuitenkin liikahtaa ihan mukavasti jo 240hplla.
Tuotoista en hirveesti tiedä, mutta inducer imu/pako n.50mm, Dp:n lähtö 70mm eli suoraan 3" hormi kiinni ahtimessa.. Ulkomitoiltaan aika sama mitä perus öljyjäähytteinen T03
Og 9-3 2.0T -99 (Masterpower)
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
						900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
Re: Og 900 T16 2d -88 tehoa,näköä ja ääntä..
Toi cossusierran t03 on ihan riittävä. Riittänee n. 240-250hp asti. 
Kattoo ettei keskialueella tuu kauheeta ahtopiikkiä, niin kytkin ja vaihteistokin kestää
.
			
			
									
									Kattoo ettei keskialueella tuu kauheeta ahtopiikkiä, niin kytkin ja vaihteistokin kestää
Eero Tiainen 
T7 & T8 JC performance softat.
Www.EerosGarage.fi
Hinaukset- ja laserpuhdistus sekä hitsaustyöt.
						T7 & T8 JC performance softat.
Www.EerosGarage.fi
Hinaukset- ja laserpuhdistus sekä hitsaustyöt.
Re: Og 900 T16 2d -88 tehoa,näköä ja ääntä..
Joo sillä olikin tarkoitus mennä etiäpäin, siihen asti kun kaikki muu saadaan pelittämään..
Tuo orggis 215mm kytkinhän toimii hyvin vaihteiston suojana jos luistamaan rupeaa
 
Mut siis tuossa ekassa viestissä mainitsinkin että Black diamondin stage1 220mm setti tulee koneen jatkoksi, pitäis riittää noihin omiin suunitelmiin.
			
			
									
									Tuo orggis 215mm kytkinhän toimii hyvin vaihteiston suojana jos luistamaan rupeaa
Mut siis tuossa ekassa viestissä mainitsinkin että Black diamondin stage1 220mm setti tulee koneen jatkoksi, pitäis riittää noihin omiin suunitelmiin.
Og 9-3 2.0T -99 (Masterpower)
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
						900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
Re: Og 900 T16 2d -88 tehoa,näköä ja ääntä..
Holsetti voi olla satkun lootalla jopa pelastus kun ne tehot tulee ylempää ja mitään alavääntöpiikkiä ei ole. Yhtään lootaa en ole saanut holsetilla rankoessa rikki. Okei, ei kilsojakaan niin paljon kuin mitsulla tuli.
16T saa tosiaan sen 300hp, mutta oli kyllä kamala ajaa kun tuntui että meno hyytyi mitä enemmän kierroksia oli. Tehokäyrän kulmakerroin oli positiivinen mutta kone vaan ei hengittänyt kun ahdin oli tulppana, ei kiva.
Pitäytyisin mielummin nykyisessä cossun T03:ssa kuin 16T. 16T ei loppujen lopuksi herää erityisen alhaalta (pikkupesä auttaa toki) eikä se pitkälle hengitäkään, molemmissa päissä huono, vrt esim. tuo cossun T03.
Turboguru jcarlson voisi antaa oman syväluotaavan analyysin ahtimesta.
			
			
									
									
						16T saa tosiaan sen 300hp, mutta oli kyllä kamala ajaa kun tuntui että meno hyytyi mitä enemmän kierroksia oli. Tehokäyrän kulmakerroin oli positiivinen mutta kone vaan ei hengittänyt kun ahdin oli tulppana, ei kiva.
Pitäytyisin mielummin nykyisessä cossun T03:ssa kuin 16T. 16T ei loppujen lopuksi herää erityisen alhaalta (pikkupesä auttaa toki) eikä se pitkälle hengitäkään, molemmissa päissä huono, vrt esim. tuo cossun T03.
Turboguru jcarlson voisi antaa oman syväluotaavan analyysin ahtimesta.
Re: Og 900 T16 2d -88 tehoa,näköä ja ääntä..
Noniin ahtimista jarruihin, tuossa "myyydään saabin osat ja tarvikkeet" oli -89 Turbo tonnarin etusatulat, jotka voisi tuohon satkuun sovitella?
Kompensoisi noiden "sport jarrujen" hyödyn ja tulisi itseasiassa halvemmaksi ostaa ihan peruslevyt ja palat, noissa tonnarin uudemmissa etujarruissa on 25% enempi jarrupala pinta-alaa kuin 88-93 900 etujarruissa ja lueskelin, ettei mikään amerikan temppu ole sovittaa..
Kysymys kuulukin, käykö tonnarin jarruletkut satkuun pikku vaivalla eli jos tilaisi tonnarin teräspunos letku sarjan niin saisiko sillä tuon etusatuloiden orggis jarruletkujen pituus vajeen korjattua? Ken tietää, tietty voihan noi takaletkut antaa olla rauhassa ja teettää eteen vaan teräspunokset
Letkusarja: http://shop.speedparts.se/sv/prod/9000- ... s-061.html
Satkuun sport sarja : http://shop.speedparts.se/sv/prod/900-7 ... b-203.html
Ja sitten puolestaan jos laittaa tonnarin isommat satulat eteen ja uudet orggis levyt/palat eteen sekä taakse niin hinta jäisi alle 220 euroon + mitä menee letkuihin!
			
			
									
									Kompensoisi noiden "sport jarrujen" hyödyn ja tulisi itseasiassa halvemmaksi ostaa ihan peruslevyt ja palat, noissa tonnarin uudemmissa etujarruissa on 25% enempi jarrupala pinta-alaa kuin 88-93 900 etujarruissa ja lueskelin, ettei mikään amerikan temppu ole sovittaa..
Kysymys kuulukin, käykö tonnarin jarruletkut satkuun pikku vaivalla eli jos tilaisi tonnarin teräspunos letku sarjan niin saisiko sillä tuon etusatuloiden orggis jarruletkujen pituus vajeen korjattua? Ken tietää, tietty voihan noi takaletkut antaa olla rauhassa ja teettää eteen vaan teräspunokset
Letkusarja: http://shop.speedparts.se/sv/prod/9000- ... s-061.html
Satkuun sport sarja : http://shop.speedparts.se/sv/prod/900-7 ... b-203.html
Ja sitten puolestaan jos laittaa tonnarin isommat satulat eteen ja uudet orggis levyt/palat eteen sekä taakse niin hinta jäisi alle 220 euroon + mitä menee letkuihin!
Og 9-3 2.0T -99 (Masterpower)
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
						900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
Re: Og 900 T16 2d -88 tehoa,näköä ja ääntä..
Mulla oli og:ssa aikoinaan Tonnarin isot etujarrut ja Og900 teräspunosjarruletkut, muistaakseni sopi kohtuu suoraan noihin tonnarin satuloihin. Jos on ongelmia niin pieni pätkä jarruputkea väliin ja sopivat liittimet molempiin päihin ratkaisee ongelman. Jarrukilvistä pitää myös rälläköidä hitusen tavaraa pois isommille satuloille.
Tonnarin teräspunosletkut ovat täysin erilaiset mitoitukseltaan. Og900ssa on myös takakäsijarrulla kahdet letkut per puoli taka-akselilla, joten senkään puolesta ei tonnarin sarja kannata.
Tässä og:n sarja:
http://shop.speedparts.se/sv/prod/900-7 ... s-015.html
Huom. kierteet tonnarin etujarrusatuloissa on samat, kuin og900 orggisjarruissa.
Tonnarin etujarrut on kyllä tosi hyvä jarrupäivitys og:hen, ei saa jarruja häipymään mm. Affella juuri mitenkään.
Jos et vielä ostanut, mullakin saattaa olla pari ylimääräisenä
.
			
			
									
									Tonnarin teräspunosletkut ovat täysin erilaiset mitoitukseltaan. Og900ssa on myös takakäsijarrulla kahdet letkut per puoli taka-akselilla, joten senkään puolesta ei tonnarin sarja kannata.
Tässä og:n sarja:
http://shop.speedparts.se/sv/prod/900-7 ... s-015.html
Huom. kierteet tonnarin etujarrusatuloissa on samat, kuin og900 orggisjarruissa.
Tonnarin etujarrut on kyllä tosi hyvä jarrupäivitys og:hen, ei saa jarruja häipymään mm. Affella juuri mitenkään.
Jos et vielä ostanut, mullakin saattaa olla pari ylimääräisenä
Eero Tiainen 
T7 & T8 JC performance softat.
Www.EerosGarage.fi
Hinaukset- ja laserpuhdistus sekä hitsaustyöt.
						T7 & T8 JC performance softat.
Www.EerosGarage.fi
Hinaukset- ja laserpuhdistus sekä hitsaustyöt.