Eskin Aero-projekti

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Mites se testataan? Imemellä alipaineletkusta?

Joo, kyllä nuo mittarit näytti alussa ihan mitä sattui. Turbo/apc-mittari liikkui nykimällä ja näytti liian pientä painetta. Mittariston käytin irti, pyöräytin neulaa niin, että viisarin hammastus hyppäsi yli. Sillä lailla sain mittarin näyttämään "nollapaineen" oikein. Nykivään liikkeeseen auttoi uusi letku imusarjalta konehuoneen sisään ylipainekatkaisijalle. Oli muuten kiva vaihtaa, kun käsi kopelolla sai homman tehdä.

Nyt on sitten alkanu lämpömittarin neula pomppimaan. Yhden ainoan tapauksen tiedän joka teki noin. Se oli isän OGsatku ja siitä se loppui, kun lämpömittarin takana olleet mutterit kiristettiin :? Tämän neuvon isä sai Saabin merkkihuollosta :wink:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

En ole varma riittääkö alipaineletkusta imeminen. Itse olen testannut aina irroittamalla sen venan ja puhaltelemalla niihin isompiin rööreihin. Satkussa se vena on vaan aika ikävässä paikassa, joten melkein kannattaa varata uusi venttiili valmiiksi käsille (maksaa noin 30 euroa).

Minulla myös on välillä nykinyt lämpömittari, mutta yleensä se näyttää tosi alas, eli nousee vain hieman sille vihreälle alueelle. Jotain häikkää niissä lämmöissä tuntui talvella olevan, kun kovilla pakkasilla ei riittänyt lämmintä ilmaa kabiiniin vaikka ajoi pitempäänkin lämppäri täysillä. Termostaatin vaihto ei auttanut asiaan. Ostin uuden orggistermarin Saabin tiskiltä, mutta voihan se orggisosakin olla susi...

Eski
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Kun nyt päästiin vauhtiin tässä projektiraportoinnissa, niin lisätäänpä vielä yksi pikkukorjaus, joka tuli hiljaittain teetettyä PCS:llä. Aero nimittäin vuoti aika reippaasti ohjaustehostinöljyä ja vuoto paikallistettiin hammastangon stefaan rattiakselin juureen, eli tuonne:

Kuva

Alunperin tarkoitus oli vaihtaa koko hammastanko, mutta klubitoverilta ostettu purkuosa olikin sökö, kun hammastangon haitarikumit olivat täynnä öljyä... PCS:n Pete päätti vaihtaa stefan paikallaan vanhaan hammastankoon. PCS:ltä on saatavilla korjaussarja, joka sisältää em. tiivisteiden lisäksi noin sata o-rengasta ja muuta pikkunippeliä, mutta koko setin asentaminen on Peten mukaan erittäin ikävä homma. Eli stefan vaihto onnistui rattiakselin läpiviennin kautta, eli tuolta:

Kuva

Ainakaan toistaiseksi tehostinöljyä ei ole tarvinnut lisätä ja hammastankokin on pysynyt kuivana.

------------------------

Lisään tähän vielä linkin ketjunohjaimen irtoamis -episodiin: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=41076

Löysin vielä PCS:n metallijäteasiasta alkuperäisen mallisen venakopan kannen, joten nyt kone näyttää juuri sellaiselta kuin pitääkin:

Kuva

Eski
Kipe_9000
"Viggen"
Viestit: 665
Liittynyt: Ti Syys 30, 2003 13:07
Paikkakunta: Forssa(Jokioinen)

Viesti Kirjoittaja Kipe_9000 »

Muistatko eski oliko tuon tiivisteen alla toista stefaa :?: Tiiviste sarja hommattu äiteen kauppa ratsuun, mut ei viittis ihan mutu tuntumalta alkaa vaihtaan......
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Tuo oranssi mikä kuvassa näkyy on pölysuoja ja sen alla on varsinainen stefa, joka siis pitää vaihtaa. Tuossa vielä kuva Speedpartsin korjaussarjan sisällöstä: http://www.speedparts.se/kat/parts/images_3/85,2222.jpg

Eski
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24610
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ihan offtopiccina tähän. aika hintava tuo spedpartsin mittari kotelo og satkuun / verrattuna ihan yleismallin vastaaviin.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
moksu
"Hölösuu"
Viestit: 1260
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 16:33

Viesti Kirjoittaja moksu »

Yleismalli on aina yleismalli.
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Tuli haettua vähän lisää varaosia Aeroon... Nyt alkaa vaikuttaa siltä, että rakennan Aeroon toisen koneen, jota voisi vähän viritelläkin ja säilytän alkuperäisen padan mahdollista entisöintiä/museointia varten... Nyt tallista löytyy siis kannen lisäksi kone ja loota. Apulaitteet siirretään vanhasta koneesta, mutta turbo täytynee vielä hankkia ja tietysti kaikki tiivisteet ja laakerit yms. pientä sälää. Tavoitteena on saada kone ensi kevääksi uuteen uskoon...

Sälää:
http://i63.photobucket.com/albums/h149/ ... /loota.jpg

B201(T8) -lohko pesun jälkeen:
http://i63.photobucket.com/albums/h149/ ... /pata1.jpg

Ruosteet pitää poistaa ja vetää väriä pintaan:
http://i63.photobucket.com/albums/h149/ ... /pata2.jpg

B201(T8)-kiertokanget:
http://i63.photobucket.com/albums/h149/ ... kanget.jpg

B201(T8)-kampura:
http://i63.photobucket.com/albums/h149/ ... ampura.jpg

Eski
Viimeksi muokannut Eski, Ke Tammi 10, 2007 08:53. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Tulipa hinkattua blokki puhtaaksi:

Kuva

Kaapista sattui löytymään mustaa Miranolia:

Kuva

Toinen kylki ei ollut ollenkaan niin ruostunut:

Kuva

Kylki maalattuna. Sylintereissä on hoonausjäljet näkyvissä, joten eiköhän tuosta vielä koneen saa rakennettua:

Kuva

Uudet männät:

Kuva

Eski
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Aeroon tulee myös isompi kytkin, joten myös vauhtipyörä pitää vaihtaa. B202S-moottorista löytyi passeli vauhtipyörä, joka on muuten samanlainen kuin tämä tonnarin limppu, mutta siinä on myös ajoitusmerkit kohdallaan:

http://i63.photobucket.com/albums/h149/ ... ipyora.jpg

Eski
Viimeksi muokannut Eski, Ke Tammi 10, 2007 10:52. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Päivitetäänpäs tännekin hieman projektikuulumisia. Tuli hieman jumpattua kampuroiden ja lohkojen kanssa vielä, mutta nyt on osat koneistamossa. Vein lopulta koneistamoon B201-lohkon, kun se on kuitenkin samanlainen kuin auton alkuperäinen. Kampura ja kiertokanget löytyivät M1990 B202S-koneesta.

Tuosta ketjusta voi lukea tarkemmin mitä eroja lohkoista ja kampuroista löytyy: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=50061

Tuosta löytyy tarinaa ja kuvia kansien ja nokkien eroista:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=33050

Koneistamon työlistalle tuli kannen oikasu, venttilien hionta ja istukoiden koneistus. Myös sylinterit hoonataan ja kampiakselin laakeripinnat hiotaan. Vauhtipyörää kevennetään hieman ja se tasapainotetaan kampuran ja kytkinasetelman kanssa. Niin ja vaihdetaan uudet männät kiertokankiin ja tietenkin uudet laakerit. Eiköhän tuolla reseptilla jo alkuun pääse...

Tallissa alkaa olla jo hieman ahdasta:
Kuva

Tuli myös kokeiltua imusarjan kiillotusta kuvassa näkyvällä työvälineellä:
Kuva

Eski
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5320
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Eski kirjoitti:Toinen kylki ei ollut ollenkaan niin ruostunut:

Kuva


Eski
Etkös ole kuullut sanontaa ettei öljyinen rauta ruostu. :D

-Sami

ps. onnea vaan projektille, itselläkin taas tajuton satkukuume, eikä moiset kuvatukset helpota kyllä yhtään.
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Aeron tekniikkaprojekti ei ole edennyt suunnitelmien mukaisesti, koska moottorin osat makaavat edelleen koneistamolla... Osahankintoja on kuitenkin jatkettu ja hankittu mm. uudet tukivarret eteen. Samalla uusitaan myös pallonivelet, pyöränlaakerit ja kaikki etupään puslat.

Myös uusi turbo löytyi klubifoorumin myyntipalstalta. Harkinnassa kävi jo erilaisia viritysahdin vaihtoehtoja, mutta kun löytyi alkuperäinen Garretti sopuhintaan, niin laitetaan sellainen sitten... PCS:ltä on myös tilattu JT:n "akkuputki", eihän ruosteista ryssämutkaa voi laittaa uuteen ahtimeen...

Kuva

Kuva

Eski
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Noiden urpåjen pakosarjat on tehty täällä valimolla joten voinee olla, että ryssämutkakaan ei ole ryssämutka vaan suomimutka :lol:

Eipä leipä. Hyvä, että tuo Aero pääsi noin hyvään kotiin niin saa paljon uutta osaa, huolenpitoa ja pysyy maailmankartalla.

Ja tulipa tuossa moottorintukikumea vaihtaessa katsottua, että olishan tuo varmasti paljon parempi jos siinä olisi ahtimessa tuota "ylimääräistä" palaa. Varmasti jo tuollainen about 2.5" eli vakioputkikokoa oleva downpipe toimisi ihan kivasti.

Ja lissää kuvia vaan kehiin.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Tuli hankittua whaletail-projekti:
http://i63.photobucket.com/albums/h149/ ... G_0779.jpg

Eski
Viimeksi muokannut Eski, Ma Marras 12, 2007 07:13. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Vastaa Viestiin