Saab 900 -88 (Episode II - Karvalakista Deluxeen)

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Saab 900 -88 (Korityö vaiheessa)

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Ensi viikon alukupuolella hiivitään taas kärry perässä Espooseen remppaamaan huushollia. Siinä onneksi alkaa jo pää näkyä.

Korin ruosteet on aika hyvin näkyvissä, sillä kori on putsattu kaikista äänieristeistä, sisustuksesta yms. eli lähes pelkkä hylsy korin osalta. Kone ja tekniikka on toki pakoillaan.

Kun lokasuojat on siivottu papan ruostesuojauksista eli maantiekurasta, alkaa totuus hahmottua paremmin. Reaktiotankojen päät ovat OK, samoin iskarien yläpäät...ihme ja kumma, mutta on siellä silti tilkittävää omiksi tarpeiksi, eli tullee juniorille miggi tutuksi ja kolvikäsi vakaaksi :wink:
Saumat sitten viimeistellään hiomalla ja Sikamassalla. Onko meillä varaa puolinaisiin suorituksiin? 8O
# 419 Vesa Pohjalainen
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Saab 900 -88 (Korityö vaiheessa)

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Vesa Pohjalainen kirjoitti: Saumat sitten viimeistellään hiomalla ja Sikamassalla. Onko meillä varaa puolinaisiin suorituksiin? 8O
Mielenkiintoinen projekti, ja hatunnoston arvoista, että joku viitsii kunnostaa vanhaa perussatkua :)

Tuli vain mieleen omista hitsausharjoitteluista (todella vähäpätöisistä sellaisista, Vesahan lienee entisöinyt useitakin autoja tod. upeasti), että Sikaflexi ei tunnu olevan ihan riittävän soveltuvaa hitsaussaumoihin (tai sitten olen mokannut jotain jossain vaiheessa), vaan jostain syystä haluaa vanhetessaan mennä kasaan, ja irrota pellistä (eli siis sinkkimaalista, joka on vedetty ensin saumojen päälle).
Toistaiseksi toimivin tuote tuntuisi olevan Hagmansin korikitti.
Vai oliko tässä kyse jostain Sikaflexin korikitistä, ettei niistä liima + massa -yhdistelmistä, sellaisia itse kokeilin huonohkolla menestyksellä?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Saab 900 -88 (Korityö vaiheessa)

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Jotain sellaista saumakittiä olen käyttänyt. En nyt muista sen koodia. En muista, että olisi sen pahemmin kutistunut. Samalla periaatteella olen tehnyt pohjat, eli ensin maalit ja sitten kitti. Päälle vielä suoja-aineet. Hyvä, kun muistutit, että pitää olla tarkkana, ettei iso työ mene hukkaan, kun tuo pääasentaja on vasta 17v. ja auto pitäisi saada ajoon kevääksi, jolloin toivottavasti on ajokortti taskussa. :)
# 419 Vesa Pohjalainen
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: Saab 900 -88 (Korityö vaiheessa)

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Itse kans laittanut tuota Hagmanssia peltipaikkojen saumoihin, pohjaan tulevat olen jopa päällystänyt sillä. Alle pohjamaali ja pintamaali. Kätevää levittää pensselillä, kun on purkkitavaraa. Päälle kiveniskumassaa lopuksi .Varmaan Sikaflexilläkin on hyvää tavaraa, mutta taitaa olla ruuttatavaraa? Puhtaus ja ruosteettomuus kai tuossa lienee ratkaisevinta, miten aineet tarttuu .Aika näyttää, kuinka tuo omassa Saabissa pysyy kiinni :roll: .
Hyvällä alulla on teillä projekti , tekemisen meininkiä näkyy olevan :) .
900S(T5.5) M1991(KR)
Pohjalainen jr.
"Aero"
Viestit: 339
Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 19:08
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab 900 -88 (Korityö vaiheessa)

Viesti Kirjoittaja Pohjalainen jr. »

Aamupäivän aikana tuli tarkistettua pelkääjänpuoleiset pyöränkotelot. Ne olikin huonommassa kunnossa kuin kuskinpuoleiset. Etupäästä löytyi pari paikkausta vaativaa kohtaa ja takaa löytyikin sitten pari reikää vielä enemmän... ja isompia.

Takapää (Piti tilkitä reikiä pesun ajaksi, ettei mene vettä ihan hirveästi sisälle.)

Etupää

Tuli myös pestyä lattiamatot sillä välin, kun odotin, että auton ympäristö kuivui.
Välineinä oli liuotinpesuaine, mäntysuopa-vesiliuos ja harja (+vesiletku). Aluksi laitoin liuotinpesuainetta kauttaaltaan matoille. Sitten harjasin matot, minkä jälkeen harjasin vielä kertaalleen mäntysuopa vesiliuoksen kanssa. Lopuksi vielä huuhtelu reilulla vesimäärällä. Ihan siistit niistä tuli, ja jos ei muuta niin ainakaan eivät ole niin tunkkaisen hajuiset enää.
Kuva
Äidin kuivausteline sopii myös autonmatoille :)

Kuva
Takamatosta tuli puhtaampi, mutta ei etumattokaan huono ole.

Iltapäivän aikana pitäisi vielä yrittää vihdoin ja viimein ottaa takapuskuri pois. Ja katsoo nyt sitten, että kerkiääkö siinä sitten muuta tekemään.
Paavo Pohjalainen #3444
-Saab tapahtumakuvia///900 -88 projekti
900 2d T16 -88 / 9-5 Aero Sedan -00
aero
-
Viestit: 8716
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saab 900 -88 (Paljon kuvia)

Viesti Kirjoittaja aero »

Pohjalainen jr. kirjoitti: Tervetuloa vaan. Aikataulusta saa sitten sopia herra Isoherra "työnjohtajan" kanssa. :D
Jeh, pitää vaan saada ensin saabistitoverilta sytkäkasetti lainasta, että saa liikenteeseen kulkineen, jolla kehtaa pihaan ajaa. Tonnarin kadonneista ahdoista on ainakin osa jo löytynyt ja sehän meinaa sitä, että kun kesä on näin aluillaan, on kesälelukin kohta taas (toivottavasti) hengissä - sitten kehtaa vierailla :).
Pohjalainen jr. kirjoitti: Tähän on hankittuna jo Aero -sarja kokonaisuudessaan, eli keula kyllä muuttuu peruskeulasta hieman räväkämmäksi :wink:
Oikein :). 2-ovisia ei pahemmin Aerohelmoilla näy, kun ei niitä lie tehtaalta ulos rullannut. Tuolla etenemistarmolla auto tosiaan lie ajossa kortin saapuessa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: Saab 900 -88 (Korityö vaiheessa)

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Näyttää olevan takalokarit reikiintynyt samoista paikoista kuin omassakin :saab: :issa. Tuo kohta takalokarin etuosassa ei näkynyt mulla edes pyöräkoteloon, oli vielä massa ehjänä. Sisältä poistamalla sen päältä bitumit, tuli ammottava reikä esille ja sai laittaa kämmentä isompaa paikkaa ja rakentaa palkinpään uusiksi. Peräkontin etukulmat taitaa tuossa olla jo aikaisemmin paikattu?
Pitäis itselläkin pestä nuo matot, varmasti raikastaa tuota sisäilmaakin kovasti. Penkille kun olis joku märkäimuri tms... Vai millä puhdistatte penkit?
Hyvä tuosta tulee, kun intoa riittää.
900S(T5.5) M1991(KR)
Pohjalainen jr.
"Aero"
Viestit: 339
Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 19:08
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab 900 -88 (Korityö vaiheessa)

Viesti Kirjoittaja Pohjalainen jr. »

Iltapäivällä saatiin takapuskuri irti lopulta :o
Tämän jälkeen aloin rälläköimään ja sahaamaan ruostekohtia hitsausystävällisempään muotoon. En ihan kaikkia kerinnyt vielä tekemään, mutta kuskinpuolen etuosa on hoidettu ja sisäosat myös. Seuraavaksi projektipäiväksi jäi loput paikat. Nyt jäi kyllä kuvat ottamatta :oops:
Sukellusvene kirjoitti:Peräkontin etukulmat taitaa tuossa olla jo aikaisemmin paikattu?
Tähän en kyllä osaa sanoa, että onko vaiko eikö :?
Sukellusvene kirjoitti:Vai millä puhdistatte penkit?
Luultavasti penkinpäälliset irroitetaan ja laitetaan pesukoneeseen. Tai itse asiassa tämän auton omia penkkejä ei pestä, koska tulee toisesta autosta contour-penkit tilalle. Ne sitten olisi tarkoitus pestä. Saahan nuo vanhatkin pestä, mutta niissä on kyllä jo ollut niin kauan kuin minä muistan tuollaiset penkinpäälliset, niin en tiedä onko original-penkinpäälliset missä kunnossa :|

Kyllähän tuo tuosta pikkuhiljaa alkaa muotoutumaan. Sitten kun Espoon keikka on hoidettu niin kerkiää hitsailemaankin paremmin.
Paavo Pohjalainen #3444
-Saab tapahtumakuvia///900 -88 projekti
900 2d T16 -88 / 9-5 Aero Sedan -00
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Saab 900 -88 (Korityö vaiheessa)

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Joo kuskin puoleinen kulma on joskus paikattu, apparin puoli on nyt vuorossa. Tuo entinenkin katsotaan läpi parempaan kuntoon.

Alkuperäiset verhoilut on kuskin penkkiä lukuunottamatta OK. Siihenkin olisi ollut uusi päällinen. Verhoilut irroitetaan ja äiti lupasi pestä koneessa. Sillä tavoin olen kajakin verhoukset saanut uuden veroisiksi. Not a big deal.

Tuohon Paten projektiin otetaan penkit purkuautosta, tosin toinen parempi etupenkki on etsinnässä. Ei tuo -88 ruisku ole kaikkein helpoin löytää, kun siinä on hieman vaaleampi verhous kuin myöhemmissä malleissa. No kaikkea on tähän mennessä löydetty ja yksi mahdollinen kohde on tiedossa.

Ruostereikien osalta periaate on, että mennään niin pitkälle, että löytyy ehjä ja kova pelti. Reunat kirkkaalle pellille ja reunat suoriksi. Paikka puskuun ja mikkiliimalla kiinni.

Vähän mietittiin, jos vaikka käytettäisiin koneen kansi ja nokka paikallisella virivelholla hoidossa. Saisi hieman lisää katu-uskottavuutta kokonaisuuteen.
Luulisin, että tuollaiset 130 - 135 heppaa pitäisi aika helposti saada ulos paremmilla virtauksilla ja nokan kulmilla. :D
# 419 Vesa Pohjalainen
Pohjalainen jr.
"Aero"
Viestit: 339
Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 19:08
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab 900 -88 (Korityö vaiheessa)

Viesti Kirjoittaja Pohjalainen jr. »

Tuli tässä illan kuluessa, kun ei ollut muutakaan tekemistä, tehtyä hieman sunnitelmaa Luisin Grifon ratista.

Eli tässä olisi lähtötilanne:
Luisi Grifon (original)

Ja tähän pitäisi päästä:
Kuva

Alempi ratti on photoshopattu ylemmästä kuvasta. Ei nyt mitenkään erityisen hyvin, mutta näkeepähän ainakin, että mitä yrittää sitten hakea.
Tiedä sitten, että saako nuita rakoja tehtyä sitten ihan käytännössä. Kuvankäsittelyllähän kaikki onnistuu... :mrgreen:

Edit: Kuva ei ilmeisesti sitten näkynytkään... merkillistä... Esikatselussa se kyllä näkyi, eikä kuvan osoitteessakaan ollut vikaa :? :oops:
Edit2: En tiedä näkyykö nyt 8O , mutta jos ei muu auta, niin ainakin sitten tuossa ao. viestissä on sama kuva :wink:
Viimeksi muokannut Pohjalainen jr., Su Kesä 15, 2008 22:51. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Paavo Pohjalainen #3444
-Saab tapahtumakuvia///900 -88 projekti
900 2d T16 -88 / 9-5 Aero Sedan -00
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Saab 900 -88 (Korityö vaiheessa)

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Pistetään vielä se photoshoppauskin näkyviin :)

Kuva
# 419 Vesa Pohjalainen
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: Saab 900 -88 (Korityö vaiheessa)

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Ratti näyttää tutulta. :wink:

Asiallinen projekti tästäkin tulossa.Aina kiva katsoa kun satkua kunnostetaan.
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Saab 900 -88 (Korityö vaiheessa)

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

tomaatti kirjoitti:Ratti näyttää tutulta. :wink:

Asiallinen projekti tästäkin tulossa.Aina kiva katsoa kun satkua kunnostetaan.
Se tutun näköinen ratti on jo vanhemman pojan autossa ja hyvin pelittää.
# 419 Vesa Pohjalainen
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: Saab 900 -88 (Korityö vaiheessa)

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Vesa Pohjalainen kirjoitti:
tomaatti kirjoitti:Ratti näyttää tutulta. :wink:

Asiallinen projekti tästäkin tulossa.Aina kiva katsoa kun satkua kunnostetaan.
Se tutun näköinen ratti on jo vanhemman pojan autossa ja hyvin pelittää.
Selvä.
Ei jaksa aina muistaa kaikkea mitä on tullut myytyä. :oops:

Sillä rahalla minkä kansipaja ottaa porttauksesta/venttiilien vaihdosta suurempiin,saisi jo varmaankin kohtuullisen 8v turbokoneen.
Ja siitä saisi aika helpolla vaikka 175hv.
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Saab 900 -88 (Korityö vaiheessa)

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Hyvä pointti. Koneen vaihto on kyllä ollut mielessä, mutta katsotaan, mihin ensin päästään auton kanssa muuten. Pitää ensin opetella ajamaan ihmisiksi autoa tuhoamatta. :)
# 419 Vesa Pohjalainen
Vastaa Viestiin