Saab 900 -88 (Episode II - Karvalakista Deluxeen)
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: Saab 900 -88 (Korityö vaiheessa)
Ensi viikon alukupuolella hiivitään taas kärry perässä Espooseen remppaamaan huushollia. Siinä onneksi alkaa jo pää näkyä.
Korin ruosteet on aika hyvin näkyvissä, sillä kori on putsattu kaikista äänieristeistä, sisustuksesta yms. eli lähes pelkkä hylsy korin osalta. Kone ja tekniikka on toki pakoillaan.
Kun lokasuojat on siivottu papan ruostesuojauksista eli maantiekurasta, alkaa totuus hahmottua paremmin. Reaktiotankojen päät ovat OK, samoin iskarien yläpäät...ihme ja kumma, mutta on siellä silti tilkittävää omiksi tarpeiksi, eli tullee juniorille miggi tutuksi ja kolvikäsi vakaaksi
Saumat sitten viimeistellään hiomalla ja Sikamassalla. Onko meillä varaa puolinaisiin suorituksiin?
Korin ruosteet on aika hyvin näkyvissä, sillä kori on putsattu kaikista äänieristeistä, sisustuksesta yms. eli lähes pelkkä hylsy korin osalta. Kone ja tekniikka on toki pakoillaan.
Kun lokasuojat on siivottu papan ruostesuojauksista eli maantiekurasta, alkaa totuus hahmottua paremmin. Reaktiotankojen päät ovat OK, samoin iskarien yläpäät...ihme ja kumma, mutta on siellä silti tilkittävää omiksi tarpeiksi, eli tullee juniorille miggi tutuksi ja kolvikäsi vakaaksi
Saumat sitten viimeistellään hiomalla ja Sikamassalla. Onko meillä varaa puolinaisiin suorituksiin?
# 419 Vesa Pohjalainen
Re: Saab 900 -88 (Korityö vaiheessa)
Mielenkiintoinen projekti, ja hatunnoston arvoista, että joku viitsii kunnostaa vanhaa perussatkuaVesa Pohjalainen kirjoitti: Saumat sitten viimeistellään hiomalla ja Sikamassalla. Onko meillä varaa puolinaisiin suorituksiin?
Tuli vain mieleen omista hitsausharjoitteluista (todella vähäpätöisistä sellaisista, Vesahan lienee entisöinyt useitakin autoja tod. upeasti), että Sikaflexi ei tunnu olevan ihan riittävän soveltuvaa hitsaussaumoihin (tai sitten olen mokannut jotain jossain vaiheessa), vaan jostain syystä haluaa vanhetessaan mennä kasaan, ja irrota pellistä (eli siis sinkkimaalista, joka on vedetty ensin saumojen päälle).
Toistaiseksi toimivin tuote tuntuisi olevan Hagmansin korikitti.
Vai oliko tässä kyse jostain Sikaflexin korikitistä, ettei niistä liima + massa -yhdistelmistä, sellaisia itse kokeilin huonohkolla menestyksellä?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: Saab 900 -88 (Korityö vaiheessa)
Jotain sellaista saumakittiä olen käyttänyt. En nyt muista sen koodia. En muista, että olisi sen pahemmin kutistunut. Samalla periaatteella olen tehnyt pohjat, eli ensin maalit ja sitten kitti. Päälle vielä suoja-aineet. Hyvä, kun muistutit, että pitää olla tarkkana, ettei iso työ mene hukkaan, kun tuo pääasentaja on vasta 17v. ja auto pitäisi saada ajoon kevääksi, jolloin toivottavasti on ajokortti taskussa.
# 419 Vesa Pohjalainen
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1170
- Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Saab 900 -88 (Korityö vaiheessa)
Itse kans laittanut tuota Hagmanssia peltipaikkojen saumoihin, pohjaan tulevat olen jopa päällystänyt sillä. Alle pohjamaali ja pintamaali. Kätevää levittää pensselillä, kun on purkkitavaraa. Päälle kiveniskumassaa lopuksi .Varmaan Sikaflexilläkin on hyvää tavaraa, mutta taitaa olla ruuttatavaraa? Puhtaus ja ruosteettomuus kai tuossa lienee ratkaisevinta, miten aineet tarttuu .Aika näyttää, kuinka tuo omassa Saabissa pysyy kiinni .
Hyvällä alulla on teillä projekti , tekemisen meininkiä näkyy olevan .
Hyvällä alulla on teillä projekti , tekemisen meininkiä näkyy olevan .
900S(T5.5) M1991(KR)
-
- "Aero"
- Viestit: 339
- Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 19:08
- Paikkakunta: Espoo
Re: Saab 900 -88 (Korityö vaiheessa)
Aamupäivän aikana tuli tarkistettua pelkääjänpuoleiset pyöränkotelot. Ne olikin huonommassa kunnossa kuin kuskinpuoleiset. Etupäästä löytyi pari paikkausta vaativaa kohtaa ja takaa löytyikin sitten pari reikää vielä enemmän... ja isompia.
Takapää (Piti tilkitä reikiä pesun ajaksi, ettei mene vettä ihan hirveästi sisälle.)
Etupää
Tuli myös pestyä lattiamatot sillä välin, kun odotin, että auton ympäristö kuivui.
Välineinä oli liuotinpesuaine, mäntysuopa-vesiliuos ja harja (+vesiletku). Aluksi laitoin liuotinpesuainetta kauttaaltaan matoille. Sitten harjasin matot, minkä jälkeen harjasin vielä kertaalleen mäntysuopa vesiliuoksen kanssa. Lopuksi vielä huuhtelu reilulla vesimäärällä. Ihan siistit niistä tuli, ja jos ei muuta niin ainakaan eivät ole niin tunkkaisen hajuiset enää.
Äidin kuivausteline sopii myös autonmatoille
Takamatosta tuli puhtaampi, mutta ei etumattokaan huono ole.
Iltapäivän aikana pitäisi vielä yrittää vihdoin ja viimein ottaa takapuskuri pois. Ja katsoo nyt sitten, että kerkiääkö siinä sitten muuta tekemään.
Takapää (Piti tilkitä reikiä pesun ajaksi, ettei mene vettä ihan hirveästi sisälle.)
Etupää
Tuli myös pestyä lattiamatot sillä välin, kun odotin, että auton ympäristö kuivui.
Välineinä oli liuotinpesuaine, mäntysuopa-vesiliuos ja harja (+vesiletku). Aluksi laitoin liuotinpesuainetta kauttaaltaan matoille. Sitten harjasin matot, minkä jälkeen harjasin vielä kertaalleen mäntysuopa vesiliuoksen kanssa. Lopuksi vielä huuhtelu reilulla vesimäärällä. Ihan siistit niistä tuli, ja jos ei muuta niin ainakaan eivät ole niin tunkkaisen hajuiset enää.
Äidin kuivausteline sopii myös autonmatoille
Takamatosta tuli puhtaampi, mutta ei etumattokaan huono ole.
Iltapäivän aikana pitäisi vielä yrittää vihdoin ja viimein ottaa takapuskuri pois. Ja katsoo nyt sitten, että kerkiääkö siinä sitten muuta tekemään.
Re: Saab 900 -88 (Paljon kuvia)
Jeh, pitää vaan saada ensin saabistitoverilta sytkäkasetti lainasta, että saa liikenteeseen kulkineen, jolla kehtaa pihaan ajaa. Tonnarin kadonneista ahdoista on ainakin osa jo löytynyt ja sehän meinaa sitä, että kun kesä on näin aluillaan, on kesälelukin kohta taas (toivottavasti) hengissä - sitten kehtaa vierailla :).Pohjalainen jr. kirjoitti: Tervetuloa vaan. Aikataulusta saa sitten sopia herra Isoherra "työnjohtajan" kanssa. :D
Oikein :). 2-ovisia ei pahemmin Aerohelmoilla näy, kun ei niitä lie tehtaalta ulos rullannut. Tuolla etenemistarmolla auto tosiaan lie ajossa kortin saapuessa.Pohjalainen jr. kirjoitti: Tähän on hankittuna jo Aero -sarja kokonaisuudessaan, eli keula kyllä muuttuu peruskeulasta hieman räväkämmäksi :wink:
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1170
- Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Saab 900 -88 (Korityö vaiheessa)
Näyttää olevan takalokarit reikiintynyt samoista paikoista kuin omassakin :issa. Tuo kohta takalokarin etuosassa ei näkynyt mulla edes pyöräkoteloon, oli vielä massa ehjänä. Sisältä poistamalla sen päältä bitumit, tuli ammottava reikä esille ja sai laittaa kämmentä isompaa paikkaa ja rakentaa palkinpään uusiksi. Peräkontin etukulmat taitaa tuossa olla jo aikaisemmin paikattu?
Pitäis itselläkin pestä nuo matot, varmasti raikastaa tuota sisäilmaakin kovasti. Penkille kun olis joku märkäimuri tms... Vai millä puhdistatte penkit?
Hyvä tuosta tulee, kun intoa riittää.
Pitäis itselläkin pestä nuo matot, varmasti raikastaa tuota sisäilmaakin kovasti. Penkille kun olis joku märkäimuri tms... Vai millä puhdistatte penkit?
Hyvä tuosta tulee, kun intoa riittää.
900S(T5.5) M1991(KR)
-
- "Aero"
- Viestit: 339
- Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 19:08
- Paikkakunta: Espoo
Re: Saab 900 -88 (Korityö vaiheessa)
Iltapäivällä saatiin takapuskuri irti lopulta
Tämän jälkeen aloin rälläköimään ja sahaamaan ruostekohtia hitsausystävällisempään muotoon. En ihan kaikkia kerinnyt vielä tekemään, mutta kuskinpuolen etuosa on hoidettu ja sisäosat myös. Seuraavaksi projektipäiväksi jäi loput paikat. Nyt jäi kyllä kuvat ottamatta
Kyllähän tuo tuosta pikkuhiljaa alkaa muotoutumaan. Sitten kun Espoon keikka on hoidettu niin kerkiää hitsailemaankin paremmin.
Tämän jälkeen aloin rälläköimään ja sahaamaan ruostekohtia hitsausystävällisempään muotoon. En ihan kaikkia kerinnyt vielä tekemään, mutta kuskinpuolen etuosa on hoidettu ja sisäosat myös. Seuraavaksi projektipäiväksi jäi loput paikat. Nyt jäi kyllä kuvat ottamatta
Tähän en kyllä osaa sanoa, että onko vaiko eiköSukellusvene kirjoitti:Peräkontin etukulmat taitaa tuossa olla jo aikaisemmin paikattu?
Luultavasti penkinpäälliset irroitetaan ja laitetaan pesukoneeseen. Tai itse asiassa tämän auton omia penkkejä ei pestä, koska tulee toisesta autosta contour-penkit tilalle. Ne sitten olisi tarkoitus pestä. Saahan nuo vanhatkin pestä, mutta niissä on kyllä jo ollut niin kauan kuin minä muistan tuollaiset penkinpäälliset, niin en tiedä onko original-penkinpäälliset missä kunnossaSukellusvene kirjoitti:Vai millä puhdistatte penkit?
Kyllähän tuo tuosta pikkuhiljaa alkaa muotoutumaan. Sitten kun Espoon keikka on hoidettu niin kerkiää hitsailemaankin paremmin.
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: Saab 900 -88 (Korityö vaiheessa)
Joo kuskin puoleinen kulma on joskus paikattu, apparin puoli on nyt vuorossa. Tuo entinenkin katsotaan läpi parempaan kuntoon.
Alkuperäiset verhoilut on kuskin penkkiä lukuunottamatta OK. Siihenkin olisi ollut uusi päällinen. Verhoilut irroitetaan ja äiti lupasi pestä koneessa. Sillä tavoin olen kajakin verhoukset saanut uuden veroisiksi. Not a big deal.
Tuohon Paten projektiin otetaan penkit purkuautosta, tosin toinen parempi etupenkki on etsinnässä. Ei tuo -88 ruisku ole kaikkein helpoin löytää, kun siinä on hieman vaaleampi verhous kuin myöhemmissä malleissa. No kaikkea on tähän mennessä löydetty ja yksi mahdollinen kohde on tiedossa.
Ruostereikien osalta periaate on, että mennään niin pitkälle, että löytyy ehjä ja kova pelti. Reunat kirkkaalle pellille ja reunat suoriksi. Paikka puskuun ja mikkiliimalla kiinni.
Vähän mietittiin, jos vaikka käytettäisiin koneen kansi ja nokka paikallisella virivelholla hoidossa. Saisi hieman lisää katu-uskottavuutta kokonaisuuteen.
Luulisin, että tuollaiset 130 - 135 heppaa pitäisi aika helposti saada ulos paremmilla virtauksilla ja nokan kulmilla.
Alkuperäiset verhoilut on kuskin penkkiä lukuunottamatta OK. Siihenkin olisi ollut uusi päällinen. Verhoilut irroitetaan ja äiti lupasi pestä koneessa. Sillä tavoin olen kajakin verhoukset saanut uuden veroisiksi. Not a big deal.
Tuohon Paten projektiin otetaan penkit purkuautosta, tosin toinen parempi etupenkki on etsinnässä. Ei tuo -88 ruisku ole kaikkein helpoin löytää, kun siinä on hieman vaaleampi verhous kuin myöhemmissä malleissa. No kaikkea on tähän mennessä löydetty ja yksi mahdollinen kohde on tiedossa.
Ruostereikien osalta periaate on, että mennään niin pitkälle, että löytyy ehjä ja kova pelti. Reunat kirkkaalle pellille ja reunat suoriksi. Paikka puskuun ja mikkiliimalla kiinni.
Vähän mietittiin, jos vaikka käytettäisiin koneen kansi ja nokka paikallisella virivelholla hoidossa. Saisi hieman lisää katu-uskottavuutta kokonaisuuteen.
Luulisin, että tuollaiset 130 - 135 heppaa pitäisi aika helposti saada ulos paremmilla virtauksilla ja nokan kulmilla.
# 419 Vesa Pohjalainen
-
- "Aero"
- Viestit: 339
- Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 19:08
- Paikkakunta: Espoo
Re: Saab 900 -88 (Korityö vaiheessa)
Tuli tässä illan kuluessa, kun ei ollut muutakaan tekemistä, tehtyä hieman sunnitelmaa Luisin Grifon ratista.
Eli tässä olisi lähtötilanne:
Luisi Grifon (original)
Ja tähän pitäisi päästä:
Alempi ratti on photoshopattu ylemmästä kuvasta. Ei nyt mitenkään erityisen hyvin, mutta näkeepähän ainakin, että mitä yrittää sitten hakea.
Tiedä sitten, että saako nuita rakoja tehtyä sitten ihan käytännössä. Kuvankäsittelyllähän kaikki onnistuu...
Edit: Kuva ei ilmeisesti sitten näkynytkään... merkillistä... Esikatselussa se kyllä näkyi, eikä kuvan osoitteessakaan ollut vikaa
Edit2: En tiedä näkyykö nyt , mutta jos ei muu auta, niin ainakin sitten tuossa ao. viestissä on sama kuva
Eli tässä olisi lähtötilanne:
Luisi Grifon (original)
Ja tähän pitäisi päästä:
Alempi ratti on photoshopattu ylemmästä kuvasta. Ei nyt mitenkään erityisen hyvin, mutta näkeepähän ainakin, että mitä yrittää sitten hakea.
Tiedä sitten, että saako nuita rakoja tehtyä sitten ihan käytännössä. Kuvankäsittelyllähän kaikki onnistuu...
Edit: Kuva ei ilmeisesti sitten näkynytkään... merkillistä... Esikatselussa se kyllä näkyi, eikä kuvan osoitteessakaan ollut vikaa
Edit2: En tiedä näkyykö nyt , mutta jos ei muu auta, niin ainakin sitten tuossa ao. viestissä on sama kuva
Viimeksi muokannut Pohjalainen jr., Su Kesä 15, 2008 22:51. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: Saab 900 -88 (Korityö vaiheessa)
Pistetään vielä se photoshoppauskin näkyviin
# 419 Vesa Pohjalainen
Re: Saab 900 -88 (Korityö vaiheessa)
Ratti näyttää tutulta.
Asiallinen projekti tästäkin tulossa.Aina kiva katsoa kun satkua kunnostetaan.
Asiallinen projekti tästäkin tulossa.Aina kiva katsoa kun satkua kunnostetaan.
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: Saab 900 -88 (Korityö vaiheessa)
Se tutun näköinen ratti on jo vanhemman pojan autossa ja hyvin pelittää.tomaatti kirjoitti:Ratti näyttää tutulta.
Asiallinen projekti tästäkin tulossa.Aina kiva katsoa kun satkua kunnostetaan.
# 419 Vesa Pohjalainen
Re: Saab 900 -88 (Korityö vaiheessa)
Selvä.Vesa Pohjalainen kirjoitti:Se tutun näköinen ratti on jo vanhemman pojan autossa ja hyvin pelittää.tomaatti kirjoitti:Ratti näyttää tutulta.
Asiallinen projekti tästäkin tulossa.Aina kiva katsoa kun satkua kunnostetaan.
Ei jaksa aina muistaa kaikkea mitä on tullut myytyä.
Sillä rahalla minkä kansipaja ottaa porttauksesta/venttiilien vaihdosta suurempiin,saisi jo varmaankin kohtuullisen 8v turbokoneen.
Ja siitä saisi aika helpolla vaikka 175hv.
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: Saab 900 -88 (Korityö vaiheessa)
Hyvä pointti. Koneen vaihto on kyllä ollut mielessä, mutta katsotaan, mihin ensin päästään auton kanssa muuten. Pitää ensin opetella ajamaan ihmisiksi autoa tuhoamatta.
# 419 Vesa Pohjalainen