Tammen exät Ng900 sunbeach avo ja ng9-3 CAB, projektina 900S -92

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Tammen NG:t, -97 Turbo ja Cabriot -95 Sun Beach edition, MY2006 Vector Tids

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Tuli bongattuu omiaki vanhoi kirjotuksii Porvoon sukan eiku autonvaihtajan tarinoita lukiessa :mrgreen:
Aika pitkä tulis itelläki jatkotarinasta... :lol:
Tämä siis 2006
tetammi kirjoitti:
Ma Helmi 13, 2006 11:33
Kirjoitetaan nyt omakin kalustokanta niin tulee välillä itsekin laskettua. :)

Satunnaisesti pihaa koristavat(eli käyttöautot jotka ovat välillä muuallakin)

Luetellaan vaikka käyttö- vs rakentelusuhteessa(mitä myöhemmin sitä enempi aikaa vietetään rakentelun parissa)

9000 T16 -86
Kuva

Tämä tuli hommattu klubitoverilta(edit. nyk. PJ) keväällä 2005 kun ilmastointia rupes tekeen mieli, kauppaa hierottiin reilun kuukauden päivät. Hakureissulla tuli ekaa kertaa oltua pendolinon ja 9-3:sen kyydissä, kummastakaan ei pahaa sanottavaa.
Tähän ei ole mitään ihmeempiä rakenteluita tehty kuhan pidetty ajokunnossa, mukavia kilometrejä on kertynyt jo mukavasti. Kohtuu tilavahan tuo on mutta vielä piti hommata suksiboxi katolle että mummolan reissut onnistuu. Halvempi vaihtoehto kuin kattella tila-autojen perään.

Varusteina siis toimiva ACC, sähköpeilit ja -ikkunat, cruise, viuhkapesurit,JT 3", viimeisempien satkujen 3-puolainen ratti ja 16" alut(fondmetal 3600 joka on sama malli mitä saabiltakin myyty) talvirenkaissa. Kesävanteet on vielä auki mutta sunbursteja ei viitteis ruuvata alle.
Ja pelkän JT:n tuoma huima tehonlisä on kompensoitu uudemman mallisilla etujarruilla.
Kilsoja aika tarkkaan 300tuhatta.

900S T16 5D -92
Kuva
Tällä varmaan tulee kilsoja seuraavaksi eniten vaikka rakennella ois tarkoitus enempi kuin seuraavaa.
Eli tämä ässä tuli hommattua kevät-talvella 2004 kun saksalainen perusfarkku rupesi vaikuttamaan puulta vaikka olikin uudempi ja vähempi ajettu.
Tonnarin hankintaan saakka tämä oli välillä jopa ainoa käyttöpeli ja muutenkin suurimmat ajot ajeltiin tällä.
Jotain pientä on tuohon tullu rakenneltua mutta isommat vielä oottelee vaikka toi tuossa seisoikin reilun puoli vuotta, lämppärin hanan lisäksi sain tuona aikana laitettua hälyn ja sähköpeilit ja -lasit(tai no, vähän vaiheessa vielä), ahtomittarin A-tolppaan ja tulipa korjattua cruisekin.
Tarkoituksena olisi kun vaipparallilta kerkee talliin niin hieman tehä "kansiremppaa" 2.1& 2.3 plus jotain noihin liittyviä purnukoita ja kennoja jotka tietenkin vaatii uudet jäykemmät jouset(eteen sport ja taakse kuorma),iskareina on jo sahcsin advantaget, paremmat jarrut(ATE powerdisc), uuden kytkimen, koneen tuet, jakoketjun jne…
Henkitystä on jo paranneltu JT:n 3":lla, tosin sille yhdelle kuristimelle tarttis vielä jotain kehittää, budjetti kertonee mitä…

Varusteina tuossa noiden sähköhärpäkkäiden lisäksi bensalämppäri ja johdotukset on vedetty "hifille"ja peruutustutkalle.
Kesällä alla tonnarin aero92-vanteet ja talvella short spoket, seuraavat kesäkumit on varmaan samalla profiililla kuin talvisetkin, 195/55-15.
Tuninkia tuossa on ilmanpoistoaukkojen suojien verran.
Kilsoja tuohon on kertynyt kutakuinkin 270tuhatta.

99 AVO -80
Kuva
Tähän avoon ei ole juurikaan nyt tullut kilsoja mutta Oih! Mitä nautintoa ne vähätkin ovat olleet.
Tämä tuli ostettu loka-marraskuussa 2002 ihan täysin heräteostoksena, tulipa tuo ajettua kotiin reilut sata kilsaa vaikka lämpömittari näyttii nollaa ja valkoistakin oli paikotellen. :lol: Rättiähän tuossa ei ole minkäänlaista mutta lämppäri täysillä ja hyvillä varusteilla tuolla piti mukavasti 70kilsan matkavauhtia.
Tekniikkana tuossa mitä ilmeisemmin petron kone jota ruokkii kaksi kaasaria.
Tuo on muutosvaiheessa käyty kunnolla läpi ja saa kunnian olla ruosteettomin saabini.

Tuohon on vaihdettu Gabrielin VST-iskarit tasaamaan kulkua ja ässästä jäävillä jousilla varmaan hieman säädetään tuota maavaraa. Ompahan tuohon tullu hamstrattua sähköpeilit, väriin sopiva parempi sisusta ja kovat ovipahvit. Tekniikankin voisi jossain vaiheessa päivittää mutta vielä ei ole ajatukset "jäätyneet" että pysytäänkö cruisailulinjalla, i16 aut vai pitäisikö tuo petron alakerta käyttää hyödyksi.


Ja jos sit siirrytään "pihakoristeisiin" jotka siis harvemmin liikkuvat, ainakaan pihalta pois niin rakkaimpana on tietenkin finkut:
900 GLE 5D -79
Kuva
Tämän ukko hommasi jo 90-luvulla useamman vuoden tinkattuaan naapurin kanssa, surullista oli että samaan aikaan auto seisoi maapohjaisessa peltitallissa joten tämä on aika pitkälle pellitetty puolesta välistä alaspäin. Rekisteriin tuo saatiin vuonna -98 ja toimi joka päiväisenä kulkineena kunnes rosmot lainasi sitä päästäkseen humppilaan. Tuon jälkeen ajoja tuli tosi vähän, kun tekniikka ei ollu enää parhaassa iskussa. Ajatuksena oli päivittää tuoreempi tekniikka mutta kun valintatalon jollekin isommalle pamppulle nuo ruiskun tehot olivat olleet neljän kuukauden ajon jälkeen liikaa niin rekisteriotteeseen on jääny merkintä "korjattu auto".
Tätä on jossain vaiheessa, ilmeisesti ruotsissa sattuneen kylkikolarin(-82)jonkin verta modernisoitu ja nyt olenkin pikku hiljaa hankkinu alkuperäisiä osia.
Ajatuksena palauttaa tuo ikäisensä näköiseksi, haaveena olisi tälle vielä mr-kilvet mutta saa nähä riittääkö omat rahkeet…

900 T8 Aut. -83 Finlandia
Kuva
Tämä on ihan ikioma ja lähes eka turbosaabini. Lähes siksi että kerkesin hommata tuota ennen toisen saman ikäisen T8 automaatin
Kuva
jolla ajelin vain muutaman viikon kun tämä finkku tuli klubitoverilta myyntiin. Tätä olin aiemmin tapahtumissakin kuolannu eikä paljoo tarvinnu mietiskellä, bussilla kattoon ja finkulla kotiin. :D
Tämä on Norpe Oyn entinen edustusauto, klubilaiselta löytyy myös toinen saman firman edustuspeli mutta muistaakseni T16 ja ilmastoinnilla.
Tämä oli pari kesää ajossa kunnes kansi/pahvi antoi lopullisesti periksi, vielä kun alustassa on jonkun verta hitsaamista mm.ratsupaikkoja niin vein kilvet konttorille. Tämä on tarkoistus kunnostaa seuraavaksi kun käyttöautot antaa myöden. Mielellään tuon kävisi kokonaan lävitse mutta voi olla että korjataan pahimmat ruosteet ja tekniikka ja nautiskellaan vain kesäisin…

Sitten voisin mainita varsinaiset pihankoristeet jotka suurin osa vaativat hieman traktorin apua liikkuakseen, nämä on pienen painostuksen jälkeen siirtyneet pois varsinaiselta pihalta.
Luetellaan vaikka ikäjärjestyksessä:
96 -74
Tämä tuli bongattua yhtenä joulun välipäivistä töissä ollessa ja pitihän tuota ruokkiksella lähtee katsomaan ja kuinkas ollakkaan…
Ei olis ihan mahoton projekti vaikka ruostettakin löytyy mutta se aika…

96 -77
Tämän lahjoitti yksi klubilainen ja pienestä kuumeesta huolimatta tuota pari tuntia pihalta käynnisteltiin jotta sain sen ajettua kotio. Kytkin oli sökö mutta onneksi vapaakytkin toimis. Tässä oli ruostetta enemmän kuin omiksi tarpeiksi mutta kone ja vaihdelaatikko ovat kohtuullisia jos satun joskus tuon vanhemman saamaan hitsattua.

99 GLSA -76
Tämän tuttu toi rumentamasta omaa pihaansa, tähän liittyy sellainen hauska juttu että olin juuri hieman ennen bongannu lucalle vastaavan pelin. Tämä on ehkä lahoin saabi ikinä mitä on pihalla ollut mutta tekniikka tuntuisi vielä toimivan, tästä ehkä toi laatikko saa siirtyä tuohon avoon.

900 GLE -79
Piti vaan ostaa tuosta maski tuohon GLE finkkuun mutta tuli koko auto kaupan päälle. Tästä saan jotain pisteosia tuohon finkkuprojektiin.

99 -80
Tämän pelastin paaliin menolta, tässä olisi kori ollut parempi mitä monissa käyttöautoissani mutta ikävä kyllä verorästit jätti tämän pihalle maatumaan.

99 -82
Tuttu möi työkaverilleen oman saabinsa ja hän sai vaihdossa tehtäväkseen hävittää tämän vanhan saabin ja kuinka ollakkaan se päätyi tuonne. Tämä oli useamman kesän mutsin mökkiautona, tällä kuskattiin myös ruohonleikkuria paikasta toiseen ja paljon muuta kun hanttarin penkki oli poissa. Lopulta taka-akseli ei pysynyt enää ees narun kanssakaan kiinni ja mökkiautoksi vaihtui suzuki alto, tuota ei kyllä tarvinnu montaa kertaa kesässä tankata.

900 T8 -83
Tämän turbon bongasin jostain lehdestä ja kun se oli samoilta kyliltä niin pitihän toi hakea. Ajelin tuon loskakelillä kotiin kesärenkain ja ilman kilpiä joten hauskaa riitti… Enemmät ajelut tuolla jäi väliin sen verta turbo päästi öljyä läpi, tästä on moni saabisti saanu hyviä varaosia. Sitä ei tuosta kuvasta helposti uskoisi kuinka laho tuo on.

900 GLE -83
Tämä on toinen saabeista jonka kävin pelastamassa metallinkierrätykseltä. Pitkään pidin tätä kilvissäkin kun tuota oli alettu jo hitsatakkin mutta tarkempi tutkiskelu osoitti että korjaukset oli aika hepposia ja uutta hitsaamistakin löytyi niin tämäkin joutui varaosalistalle, tästä sain varapenkit tuohon tuoreempaan finkkuun.
Vaimo tämän ajoi kotiin vaikka molemmat takaiskarit olivat korkanneet. :o)

900 GLs -83
Tämä tuli samalla reissulla kuin tuo GLE mutta trailerin kyydissä. Tässäkin olisi melkoisen hyvä kori ja tekniikkakin on joskus rempattu. Ei vaan ollu oikein tarvetta tuollaisella niin varaosiksi tuokin joutaneen, tosin vielä ei ole purettu kuin tuplakaasarit.
Kuten huomaatte niin tätä vuotta on melko reilusti. :D

900i 2D special -84
Ekan vuosikerran satkuspesiaali, ostettiin aluksi vaihteistovikaisena velipojalle mutta kun remppa ei edenny niin tuli mulle kun myin nopan velipojalle ja siitä edelleen sitten toiselle velipojalle joka romutti ässänsä. Tuosta piti tullu turbo mutta kun velipojalle tuli halpa japsi tyrkylle niin laittaminen tyssäs siihen ja tuosta tuli varaosapeli kun siitä oli kolme vuotta maksettu veroja…
Korimallina mielestäni ehkä se kaikkein makein.

900i aut. 5D -85
Yhdeltä klubilaiselta tuli viesti että tämmönen olisi noudettavissa polkuhintaa, yhteystietojen saaminen kesti vaan sen aikaa että isäntä oli kerinny viemään laput konttorille mikä oli iso harmi. Tuo oli melkoisen siisti olihan se ollu samassa perheessä uudesta asti mutta muuten karvalakkina en jaksanut sitä uudelleen rekisteröidä kun kaikkien ovien sisäreunat olisi pitäny hitsata ja käyntiinlähdön kanssa oli onkelmia.
Tätä en näköjään olekkaan syöttäny rekisteriin?!

9000i -86
Tämän ukkon kaveri oli bongannu erään hinausfirman pihalta, oli menossa romuttamoon. Tuon sai romuraudan hinnalla kotiinkuljetettuna. Tuolla on yli puoli miljoona taivallettu mutta ruoste on tehnyt pahat tepposensa esim. Kori on takaosastaan niin laho että pellolla ajellessa takapää notkahti ales ja enää ei takaovia saa auki ilman melkoista väkivaltaa, tosin takarenkaiden kulutuspinnan voi tarkistaa sisältä käsin.
Positiivista on että tuossa on toimivat sähköikkunat ja -peilit. Alla olevista renkaista sain melkein tuon raudan hinnan.



900i -87
Tämä on varmaan ollu onnistuneimpia kauppoja odotuksiin nähden. Tuttu soitti että olisi 87-vuotinen satku tiedossa varaosiksi, poistettu rekisteristä jne…
Yllätys oli suuri kun saavuttiin paikalle, olikin viistokeula, oli kilvet paikoillaan ja leimaakin muutama kuukausi. Oli jääny seisomaan kun ohjausvaihde oli hajonnu. Ratissa oli noin 20 senttii tyhjää aluetta ennen ohjausvastetta mutta niin vaan tuonkin ajoin kotiin ja parin tunnin päästä oli ehjä hammastanko paikoillaan ja kovaa ajoa muutama kuukausi. Tuosta sain aikoinaan vielä puskureista enempi mitä olin autosta maksanu niin hyvinhän tuossa kävi.

90 -87
Tämän viimeisen vuosikerran nopan pelastin myös paalilta kun olin ensiksi kysyny runkonumeron.
Koriltaan tuo ei olisi mahdottoman paha mutta itsellä ei taida riittää resurssit tuon kunnolliseen taltioimiseen.
YV:nä voi kysellä lisää jos joku haluaa tämän vielä pelastaa ajoon, ei varaosiksi.

Tämmösiä on tällä hetkellä, tarkoitus olisi olla hamstraamatta lisää kunnes nykyiset projektit on edenneet ja varaosa-autot on purettu.
Eli 3 käyttistä, 2projektii ja 14 varaosa-autoa, melko läjä. :lol: :D
Viimeksi muokannut tetammi, Su Huhti 14, 2019 07:48. Yhteensä muokattu 6 kertaa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Tammen NG:t, -97 Turbo ja Cabriot -95 Sun Beach edition, MY2006 Vector Tids

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Tuossa osa kulkineista mitä tuon jälkee ollu, vanhemmista ässä on edelleen
Kuva
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Tammen NG:t, -97 Turbo ja Cabriot -95 Sun Beach edition, MY2006 Vector Tids

Viesti Kirjoittaja tetammi »

1986CC tonnarin jälkeen tais tulla
Saudien kautta kulkenut tonnari, -87 TA
Kuva
Tämä oli niin laho et ajelin leiman loppuun ja purkasin osiksi.
2006 loppusyksystä tuli jo 9000TA CDE-97 170tuhatta ajettuna.
Kuva

Prätkäkortin taisin ajaa samana syksynä, tosin kaahailut rajoittui isän 250cc kawan kyyteihin.
Seuraavana keväänä CDE tonnari lähti ex-vaimon matkaan, muksut jäi sentään mulle.
Ässän olin varmaan myynyt velipojalle koska kevään ajelin vuoden -87 corollalla
Kuva
tässä oli mittarissa vain noin satatonnia mutta oli se tylsä. Oman prätkän ostin samoihin aikoihin.
Suzuki Freewind
Kuva
Juhannukseen 2007 asti jaksoin toitsun kanssa ajaa kun naapuripitäjästä tuli V6:nen ng900 vastaan.

Kuva

Kuva
Tähän hain Hookilta alustan ja rosteriputkiston kanssa tuli mukavat soundit.
Samoihin aikoihin tontille tuli myös V6 kuuppa.
Kuva

Puuhakilvillä ajoin pari reissuu, kiva peli mutta laho..
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Tammen NG:t, -97 Turbo ja Cabriot -95 Sun Beach edition, MY2006 Vector Tids

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Marrakuussa kävin vaihtaa prätkän, vähä jännitti kun vaihtopäivän aamulla -12C, paikoin oli vähä liukastakin.
KTM 640 Adventure 2004
Kuva

2008 kesällä hain ekan diisseli saabini 2000 9-3.
Kuva

Kuopiosta junalla, käsi hoffmanin raudoissa.
Tässä oli sit kaikki tyyppiviat vaikka kilsoja tais ostaessa reilusti alle 300t.

Uusioperhekuvioiden takia löyty naapurikunnasta toiselta saabistilta 7hlö 740 2.0 turbo volvo,

Kuva

Se vaihtui kyl aika pian parempikuntoiseen 2.3litraseen turboon.
Kuva
Tämä oli kyllä hyvä yksilö mut selvästi janoisempi mitä saman ikäkauden saabit, nätisti maantiellä saatto just kymppiin päästä.
2009 itsenäisyyspäivänä tämä vaihtui sitten
1992 vuoden 9000 TurboS
Kuva

Kuva

Samana viikonloppuna ostettiin perheautoks 8hlö Toyota Previa 4WD
Kuva
Hyvä peli tarkoitukseensa mutta emännän ollessa autokoulussa totesin ettei absiton ja juutuben perusteella aika turvaton peli sovellu ensiautoksi.

Mahdoinkohan tämän korvaajaksi aatella T4 Caravellea, se ilo ei kestäny kuin pari kuukautta kun vaihdeloota porsi.
Onneks en ollu previaa vielä myyny..

2010 ensilumien aikana iski nulikkavirus ja samalta kylältä löyty vanha 2.2l Legacy.
Oli se hauska ja hyvä ajaa ikäisekseen. Ikänä en ole vielä millään muulla autolla ollut niin kovin tai useasti jumissa..
Tuollainen tonnin pommi niin sen kanssa tuli mentyy kans joka paikkaan.
Kuva
Saman vuoden välipäivinä hain sit pihaan kolmannen tila-auton..
Kuva

GMC Suburban 6.5TD 4x4 -95
Kuva

Kuva
Oli hieno peli ajella tuiskussa ja mitä enemmän viritti niin aina kulutus tippui 17->14l/100km.
Porukka mahtui tosi hyvin, ei paljoo haitannu turvaistuimetkaan. Ainoo ero ajettavuudessa oli vaikka koko porukka mökkivarusteineen kyydissä et takajousitus hieman pehmeni.

Subarusta tuli sitten emännän ensiauto ja jaksaa kyl joka talvi muistuttaa kuinka hyvä oli ajaa.

Jossain vaiheessa tuli se V6 ng900:nen takas hänen ajoon.
Viimeksi muokannut tetammi, Pe Tammi 18, 2019 13:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Tammen NG:t, -97 Turbo ja Cabriot -95 Sun Beach edition, MY2006 Vector Tids

Viesti Kirjoittaja tetammi »

2012 se 99 avo vaihtui avokuuppaprojektiin

Kuva

Trailerin kanssa vanhalla pajerolla Kalajoelta. Alle vuorokauteen tuli reissu tehtyy(23.5h), pajeroon joutu sadan kilsan välein lisää vettä. :mrgreen:
Se vaihtui melko pian toiseen kuuppaan

Kuva

Samal kesäl emännälle hommattiin 7hlö Mazda 626 kun tosi usein muksui harrasteisiin kuskatessa ois tarvinnu saada se kuudes mukaan.
Kuva

Loppusyksystä suburbanin laatikko luovutti ja ajelin isän 1996 vuoden CD tonnarilla hyvän aikaa.

2013 joulun tienoilla Mazda vaihtui 2000 vuoden Zafiraan
Kuva
sai takapenkkiläiset
nenä menosuuntaan. Kätevä peli mutta kaikkee pientä laitettavaa oli turhan paljon mutta paljon silläki ajettiin.

Samoihin aikoihin hain reilun 400tkm ajetun 1999 vuoden Tid kolkin junalla Jyväskylästä kun halvalla sai.
Kuva
Muistaakseni alle tonnin maksoi ja eberi ja ilmastointi toimis.
Ainoo isompi remppa tähän oli etutolpat ja vähä pohjaa joutu hitsaan.
2018 kesällä tuon myin pois nuorelle klopille kun 146tuhatta ajettu bemari hyytyi niin mittarissa oli joku 592tkm. Eberi hyytyi matkalla mutta ilmastointi toimis ja nahkapenkit oli edelleen ehjät. Ja alusta rupes oleen aika väsy..
Kävin tällä mm. Nuorgamin potkuissa

Kuuppa jäi venttiilivian takia seisomaan ja erehdyin vaihtaan sen CC turbotonnariin.

Kuva

Muuten olikin vähä rauhallisempaa autorintamalla.

640:sen kotarin vaihdoin jossain vaiheessa Jammun XTZ750 SuperTenereen
Kuva

Sen kaveriksi tuli vanha 350kuutioinen 2-T kotari vuodelta 1989 alkuperäiseltä omistajalta. Tämänki myin jossain vaiheessa kun olin työttömänä opiskelemassa uuteen ammattiin.
Olisi pitänyt kyllä säästää tämä ja myydä kesällä 2015 ostamani Kotarin 990 adventure 2007 pois kun joutusin senkin myymään.

Kuva

Pikkukotarin kaupoista sopisin jouluaattona 2015
Seuraavana jouluna vaihdoin sitten ison kotarin pikkaseen jammuun, tämäkin vuodelta 1989
Kuva

2015 Tammikuussa tuli tämän topiikin alkuperäinen tähti, tuo ng900 Cabbe.

Samana kesä avo oli vkl lainassa hyvityksenä techin lainasta, paha vaan et ajoon tuli siks aikaa femma.
Rupes toi tidi kolkki tuntuu vähä ankeelta ja 2016 helmikuussa hain 1998 vuoden femman Raumalta.
Kuva

Se ei ollutkaan pitkää kun kulutus tuntui aika kovalta tidin jälkeen. Kovasti kattelin diisselifemmoja mut ne oli tuolloin vielä melko kovissa hinnoissa. 2005 vuoden mondeon sai huomattavasti halvemmalla.
Voimaa ja ajettavuutta tuossakin on, ainoastaa sisämetelissä ja varusteissa joutuu ottaa takkiin. Tämä on edelleen ajossa(1/2019) alustaan on saanut uusii paljon tavaraa, siis lähes kaiken. Onneks osat on halpoja.
Kuva

Zafira vaihtui jossain vaiheessa Hondan VFR800:seen mutta se ei ollut kuin yhden kesän.

Kuva

2018 kesä piti olla ilman prätkää mutta velipoika osti itteleen mökkiprojektin ja oli pakua vailla, toisella velipojalla sellane oli joka taas himoitti mun ng kolkkii joten yhtäkkiä mun pihalla oli 2003 vuoden Civic joka mun piti hävittää et saisin kolkista rahat.
Hieman olin matkapyörii kattellu ja loimaal sattu oleen V4 koneella oleva PanEuropen myynnis ja välirahastaki päästiin yhteisymmärrykseen niin sellane on nytten tallissa.
Kuva
Loput löytynee tästä topiikist...
Melko kirjavaa on ollut mutta aina on tainnut joku saabikin olla..
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Lancer 225 2d
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2017 21:09
Paikkakunta: Paimio

Re: Tammen NG:t, -97 Turbo ja Cabriot -95 Sun Beach edition, MY2006 Vector Tids

Viesti Kirjoittaja Lancer 225 2d »

Komea historiikki, mukavaa luettavaa! Henkilökohtaisella tasolla säväytti eniten toi '87 Corolla :D . Meillä on perheessä uudesta asti ollut samanvärinen liftback, tosin '86 mallinen. Löytyy vieläkin meiltä perikunnan omistuksesta, mittarissa n. 160tkm...1,6 koneella ja virheettömällä plyyshisisustalla, öljyt vaihdettu 5000 km välein. On tainnut olla tallissa käyttämättömänä jo 10 vuotta.

Hyviä kuvia sulla kaikista kulkineista on säilynyt. Vaikka ainahan noita autoja tulee kuvattua, joskus jopa enemmän kuin ihmisiä...pitäisikö itsekin laatia samanlainen historiikki, no se nyt ei tälle foorumille sovi, kun saabeja löytyy vain tuo yksi.
Saab 900 '95 2,3
BMW 325D M-sport E91 '07
BMW 320d E46 '04
Alfa Romeo 75 1,6 '89
Ford Thunderbird 3,8 '91
Mitsubishi Colt 1,2 '86
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Tammen NG:t, -97 Turbo ja Cabriot -95 Sun Beach edition, MY2006 Vector Tids

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Toi corolla oli naapureilla uudesta asti, eikä ollu taidettu repii heidän aikana kun sen yhden kerran kymmenen vuotta aiemmin kun olin heillä kuskina :mrgreen:

Mukava kuulla et viihdytti, oli siinä aika naputtaminen kännyn kanssa...
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Tammen NG:t, -97 Turbo ja Cabriot -95 Sun Beach edition, MY2006 Vector Tids

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Lukiessani muiden autohistorioita niin muistin että oon tänne joskus postannut listan. Täydensin sitä vähä kuvilla ja tarinoilla, koittakaa saada selvää.

tetammi kirjoitti:
Ti Loka 26, 2010 11:26
tetammi kirjoitti:
tetammi kirjoitti:Muistelisin että oon joskus vastaillu vastaavaan kyselyyn mutta kalusto on taas vaihtunu niin ahkeraan että vois taas laskeskella.
L-merkityt ovat olleet pitkäaikasessa lainassa yleensä kuukausia.

Ennen ajokorttia peltoautoina oli

Tipparellu -77
Pikku Corolla -77, keulakolaroitu. Köysi alatukivarren ja puun väliin niin sai kulmat lähes kohilleen.
Iso Corolla -7x
Ysikuuppa -78( ruosteeton pohja, tuli meinaan ajettuu tää katolleen niin näki hyvin, ainoo vika oli trukkipiikkien jäljet kyljes)
varmaan jotain muitakin...

Eka auto oli mutsin nimissä sen muutaman kuukauden ennen kuin romuttui(civic ajoi perään)
Mazda 818 -77
Kuva
Toyota Hiace -82
Tämä oli isällä parisen vuotta ja kilsoi oli tullut sinä aikana alle kymppitonni, mä taisin ajaa ekassa kuukaudessa saman.. Töihin päästyäni ostin sitten itselleni.
Kilsoja mittarissa vuonna 1995 noin 130tuhatta, 2000-luvun alussa myydessäni joku 300tuhat.
Isä hitsaili tuon kuntoon ennen kuin otti ajoon ja naapurin maalarilta löytyi sopivasti maaleja...
Kuva

Puskurit tehtiin viiden millin U-raudast.

Mutta eihä se ruostuminen loppunu..
Koskahan Vito esiteltiin, muistan et ekaa kertaa nähdessäni väri teki niin kovan vaikutuksen et kävin kysyy värikoodin veholt
Kuva

Tähän rakensin monennäköisii poppisysteemejä. Ovissa mm. 8" midit ja väliseinäs 2x12" subbareita..

(L)Datsun 100A, oli edullisempaa seisottaa intin parkkipaikalla.

Saab 900 GLS -80
Kuva
Mä oisin halunnut 740:sen volvon mutta silloisen puolison ajellessa korttia niin takaveto ei kelvannu.
En voi käsittää mistä saanut päähänsä ettei niillä voi ajaa suoraan..

Oli kyl melkone pommi.

Saab 900 Finlandia -79

(L) Toyota Crown Custom 2.3/6 -69
7hlö versio, näitä ilmeisesti rekisteröity silloin 7kpl.
Kuva

Tämä on isäl edelleen, ollu 80-luvult saakka. Jonkun tarttis kuulemma herättää ja herkistää ajoon.

(L) Skoda 105 super -88
Melko laiska mutta talvella eteni hienosti, ohjaukseenki sai jotain tuntumaa kun madalsi keulaa siten ettei keulinut enää.
Lähti hyvin käymään ja lämpenikin.

Ford Escort LX -86
Kuva

Brassiesco, saastejärjestelmien kanssa meni hermo. Ainakin vuoden tappelin, välillä tuos oli skodanki kaasari jolla toimi huomattavasti paremmin mut kulutus nousi parilla litralla. Kaasarin vaihdettuani Ex-appivanhemmat ajeli tällä useamman vuoden kunnes hommasin heille og satkun. Ja kyllä, iha itte suunnitellu maalauksen. Toi oli muistaakseni optimi et sai ruosteet piiloon ja väri tais olla jostain naapurin työkoneen maalauksen jämiä.

Kupla -72

Kuva
Työkaveri myi niin pitihän se kokeilla tälläistäkin. Kytkinrempan tähän jouduin tekee ja hitsaamaan...
Tämä ois vaatinut oikein harrastamista niin parin kesä jälkeen sai lähtee.

Saab 900c -89
Kuva
Tämän myötä musta tuli saabisti, tuohon tuli tehtyy vaikka mitä ja ekat saab tapahtumat kierrettyy.

Saab 900i -87
Opel Astra 1.6i GL -96
Kuva
Esikoista varten "piti" hommata farmari, ostin oikein autoliikkeestä
Tietty piti madaltaa, tummentaa laseja yms Vilkkupeilitki asensin kun vastaantulija vei kuskin peilin.

Nämä loput olenkin suurinpiirtein selittänyt jo...
Saab 900 T8A -83
Saab 900 Finlandia -83
Saab 90 -86
Saab 99 avo -80
Saab 900i -88
Saab 900S -92
Saab 99 -82
Saab 9000 T -86
(L) Subaru Justy 4wd -88
Saab 9000 TA -87
(L) Toyota Corolla -87
Saab 9000 CDE -96
Saab 96 V6 -75
Saab 900SE V6 -94
Saab 900 T8A -86

Lisäksi lukematon määrä varaosa-autoja joista nimissä on ollu:
90 -85
900 T8 -83
900 GLE -83
96 -74
96 -77

Ja lähes kaikki saabit edelleen pihalla lukuunottamatta ekaa GLS:ää, ässää ja CDE:tä
Päivitetään taas listaa:
Tuo viimeisenä ollut NG900 V6 vaihtu
-9-3 TiD -99, melkein vuoden se oli ainoana menopelinä sitten tuli 7-hengen
-Volvo 740 2.3 Turbofarkku. Sitten diisseli vaihtu
-9000 CDE 2.0tA -96 tämän jälkeen todettiin että tavaratilaakin ois kivaa olla perheen kanssa liikuttaessa niin pihaan tuli
-Toyota Previa 4WD -94 ja vollen jäädessä virattomaksi niin vaihdossa tuli
-9000 CS 2.3 TurboS -92 ja CDE:n myin pois koska manuaali oli enempi emännän mieleen. :mrgreen:

Boldatut kulkineet löytyy siis pihasta tänään 11.1.2010
Ja viime vuoden kaikki kuus autokauppaa tapahtu noin kuukauden aikana. :oops:
Edellisestä postauksesta puuttu myös mun avo 99.

Tänään tilanne on taas eri.
9000 turboS meni kesällä klubikaverille.
Talvella toitsun kaveriksi tuli toinen nelikko, subaru Legacy 2.2 AWD -91 mikä kyllä seisoi koko kesän talvirenkaat alla, pitää leimata kuhan tulee lunta.
Keväällä luopusin myös tuota avo-99:stä ja tilalle tuli avokuuppaprojekti.

Kuukausi sitten totesin toitsu syö ihan liikaa bensaa ja tilaaki sais olla enempi ku koko perhe ollaan liikkeel-> pihaan ilmesty VW Caravelle 2.4D -91, paris viikos kerkesin pari tonttuu ajamaan ja ny vitonen mekkaloi niin kovin että joutu seisontaan.

Kalusto siis tällä hetkellä(10/2010):
96 avo, ajoon ens kesän ellivuoren tapahtumaan....?
subaru
previa
caravelle

Pihalla lisäks ex 900S -92, joka vaateis huomiota sekä aika usein ng900 V6 ja monta vanhaa satkun raatoo. :mrgreen:
Mopouran aloitin jo ekalla luokalla ja kevarilla. :mrgreen:
Kuva
Honda Dax, tämä on isän työkaverilla entisöitynä.
Kuva on luultavasti ekalta ajelulta koska muistaakseni meinasin täräyttää tuoho tutun kadetin kylkeen mikä oli uudehko.
Omat muksut on joutuneet kyllä opettelee mopoilun vähä paremmissa varusteissa.

Sen jälkee oli erinäisii raatoja ja monta vuotta ajelin naapurin äijän nuoruuden mopolla Tunturi sport, ehkä -77. Muistaakseni 3v puhallinjäähdytteinen.

Kuva

Tuo kypärä oli edelleen iso kun sen muutama vuos sitten heitin pois.

15-vuotiaana kesätyörahat meni sitten Solifer Suzuki S:ään.
Kuva
Tässä kuvassa 10vuotta nuorempi velipoika on maalannut sen mustaks ku alunperin oli kirkkaan keltainen. Tämän vaihdoin jossain vaiheessa lähes uuteen PV:seen jonka serkkupoika oli onnistunut saamaan ajokunnottomaksi. Siitä ei taida olla kuvaa.

Ässä palautui jossain vaiheessa vanhemmalle pikkuveljelleni.
Noita pv:tä oli sitten useampiki, yhteen versioon asennettiin kaverin kans 70-luvun crossikawan piikkine kone. Onneks kaveri muutti ja toi hirvitys meni myyntiin. Paikalliset poliisit sitä jahtas useampaan otteeseen seuraavan omistajan toimesta.
Isän kokeili joskus saada hiasella kiinni, ei onnistunut ees suoral.

Kevarikorttii ei tullut koskaan ajettuu kun rahat meni mopon korjaukseen kun yhtä koiraa karkuun ajaessa täräytin sen auton keulaan. Jälkeenpäin ajetelles kävi hyvä tuuri. Autolla oli ollu kumminki 80 vauhtii eikä kauhean pitkät jarrutusjäljet olleet.
Reilu 14tmk meni auton korjaukseen kun vakuutusyhtiöstä tuli selvitys ja itellä murtui pikkase isovarvas laskeutuessani polvilleni siihen
Asconan konepellil.
Prätkäkortin ajoin sit kolmenkympin villityksessä ja tämän näköinen tykki
Kuva
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Tammen NG:t, -97 Turbo ja Cabriot -95 Sun Beach edition, MY2006 Vector Tids

Viesti Kirjoittaja AZP »

On siinä ollu kaikenlaista 8O

Ja oheistarinathan vahvistaa mielikuvaa siitä, että kyllä maalla on mukavaa :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3367
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Tammen NG:t, -97 Turbo ja Cabriot -95 Sun Beach edition, MY2006 Vector Tids

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Tuota Mazda 818:n keulaa kun katsoo, niin mahtaa olla Mustang II ollut läheisessä syynissä Hiroshimassa.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Tammen NG:t, -97 Turbo ja Cabriot -95 Sun Beach edition, MY2006 Vector Tids

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Ehkä.. Keulan kiilamaisuus tuo itel enempi mieleen z28 camaron minkä juliste roikkui silloin seinällä ku tuota "etuspoikkaa" suunniteltu. :lol:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Tammen NG:t, -97 Turbo ja Cabriot -95 Sun Beach edition, MY2006 Vector Tids

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kun lähdin noita kuvia selaamaan niin huolimattomasti katoin sitä Mazdan kuvaa ja ajatuksissa ehti käväistä jo "kappas, pikkumustangihan se siinä", kunnes tarkensin katseeni. Että kyllä siinä kai on aikakautensa mukaisesti japanialaisilla ollut amerikan herkkujen julisteet omilla seinilläänkin :D
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Tammen NG:t, -97 Turbo ja Cabriot -95 Sun Beach edition, MY2006 Vector Tids

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Isä laitteli sattumalta vanhoi kuvii..
Kuva
Poppeja ja handsfree
Kuva
Kuva
Aika surkeessa kunnossa oli alkuperäinen hiekkapelti.
heh ei noi alla olevat talvirenkaat hyviltä näytä mut niillä kyl viel ajelin.
Kuva on muuten otettu mun tallist, ei kyl enää noin tilava kun on hyllyjä yms.

Ooppelin tuninkit
Kuva
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Tammen NG:t, -97 Turbo ja Cabriot -95 Sun Beach edition, MY2006 Vector Tids

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Ei oo kukaan kyselly ng satkuu..
Kuva
Pressutalliki rupee olee melko tukevasti ankkuroitu.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Tammen NG:t, -97 Turbo ja Cabriot -95 Sun Beach edition, MY2006 Vector Tids

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Vanhempaan avoon vaihdoin nastat alle ja kävin pienen koeajonki tekemässä..
Kuva
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Vastaa Viestiin