Saapastelua (eli tarinointia pihakoristeista)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Saapastelua (eli tarinointia pihakoristeista)

Viesti Kirjoittaja jariha »

En löytänyt sopivan mukavaa topikkia kertoa omista fiiliksistä, niin tehdäänpä uusi. Kurkistetaanpa pihalle:

Ajossa 900i '85 "combi": Vaimon ajokki pitäisi leimata tämän kuun loppuun mennessä ja muuten olen valmistellutkin, mutta käsijarru on kovin tehoton. Katsari saa sitten antaa arvionsa umpioiden sameuteen ja tuohon ruostevaurioon pintapellissä. Nykyaikaisen tekniikan vuoksi ei kuulu lempilapsiini tämä auto ja autoa uhkaa myyminen tai seisottaminen, mutta eihän autoa voi seisottaa ilman leimaa...

Ajossa 900 GLs '83 "sedani": Tämä auto palveli luotettavasti talven pakkasten yli, joten olen päättänyt palkita sen etu- ja takaspoilereilla. Lisäksi tuplakaasarit on hankittu, mutta en vielä tiedä tohtiiko hyvin toimivaa kaasaria vaihtaa vain sen takia, ettei se ole auton takalaudan mukaisesti tuplakaasari. Hieman karuhan tämä on, mutta siksi kai tästä tykkään.

Tallissa 99 GL Super '76 "superi": Päätin siis säästää tämän auton talven pakkasilta ja mielestäni ratkaisu oli oikea, sillä tänä vuonna pakkanen koetteli meitä kovin ankarasti. Nyt kun mittari näyttää enää -12 C, niin alkaa tehdä mieli tupliksen rattiin. Se taas tarkoittaisi, että combi joutuis seisoo ja siihen taas vaimo ei suostu (kaikkien onni olisi, että combi ei sais leimaa). Kajaanissa liikkuu muutama klassikko-99 ja tulen ne nähdessäni aina kateelliseksi unohtaen, että itsellänikin on tuollainen klassikko.

Tulossa 900 '87 "karvalakki": Auto pitäisi hinata tänään tai huomenna pihaan ja tehdä arvio siitä, että onko siitä autoksi ensinkään. Mutta tästä lisää juttua hieman myöhemmin.

Lopullista tuomiota odottava 99 '77 "kanelisaappi": Auto on kansivaurioiden vuoksi jäänyt ajosta viime kesänä (oli tuttavani käytössä ja omistuksessa) ja ruostevaurioiden vuoksi en sitä aio kuntoon enää laittaa. Seisoo nyt pihalla, koska en raaskinut vielä syksyllä hävittää. Ja olishan tuossa paljon hyvää osaa superia varten. Kanelisaappi nimitys on klubitoverin keksimä ja tuli siitä, että auton kansivikaa yritettiin elvyttää kanelijauheella. Koe oli menestyksekäs ja auto kävi koeajolenkillä todella upeasti. Mutta kolmen tunnin päästä ei enää suostunutkaan käymään kuin kahdella pytyllä..

Lopputulema lienee, että autoja on pihassa aivan liikaa, mutta mitäpä tuosta, ympäristöviranomaiset eivät ole vielä lähestyneet uhkauksin. Mutta aika näyttää, ketkä niistä jää. Arvostan kuitenkin ysiysejä yli kaiken, mutta minkäs teet, kun satkuja tunkee ovista ja ikkunoista. Hyviä autojahan nuokin, joiden luotettavuus ja osien saatavuus ovat erinomaiset. Se hyvä puoli näissä vanhoissa Saabeissa on, että eipähän tarvii haaveilla mistään uudemmasta ;)
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja qaw »

Vastataanpa sitten samoin, kai tässä sitä haettiin :)

Talvisäilössä 9000 CS(E) 2.3t(T) -95: Kun nyt talven joutuu ajelemaan vaan lyhyet pätkät aamuin illoin niin ei viitti tonnaria rasittaa turhaan kylmäkäynnistyksillä. Odotelkoon kevättä tallissa rauhassa. Sitten keväällä pitäisi tehdä 190tkm huolto ja sen semmosta. Olen kyllä ajatellut laittaa myyntiin koko pirssin kun tekisi mieli jotain v6+automaatti -yhdistelmää, mutta koko ajan vaihtuu mieli että välillä taas ei teekään mieli luopua...

Talvisäilössä 99L -73 avo "Sitruuna": Kesän ajelun jälkeen ansaitulla talvilevolla. Toiminut pirun hyvin ja ainoa vika valitettavasti johti tielle jättöön, kärjet hajosi. On nyt kohta 2 talvea ollut tarkoitus pohja rapsutella puhtaaksi ja maalata, hitsattavaa ei löydy, mutta saamattomuus vaivaa. Sisustan eli lähinnä ovet sain sentään viime kesänä tehtyä edustuskuntoon. Visioitakin olis, kuten täydellinen airflow-sarja, mutta en taida raaskia pilata wanhaa olemusta, se on jotenkin tyylikäs sellaisenaan. Kun vaan se kevät tulisi niin pääsis ulkoiluttamaan :)

Ajossa 900S -90 "Ässä": Uusin hankinta vielä lopputalveksi ja keväämmällä sitten paremman puoliskon käyttöön. Kattava huolto pitäis tehdä, pakoputki uusia (jos PCS muka meinaa joskus saada sen toimitettua), kaikkea pientä muutakin nyhrättävää. Vaan kylläpä tuntuu että oli hyvä ostos ja satkulla ajo saa aina hymyn huulille, sille vaan ei voi mitään :D
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

qaw kirjoitti:Vastataanpa sitten samoin, kai tässä sitä haettiin :)
Tämähän toimii :D
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Käyttöauto 99 GL -84 5Speed -84: Entinen harraste/pyhäauto siirtyi viime vuoden aikana käyttöauton rooliin. Kuukaudessa bensaa palaa n. 350-400 euron edestä, ja siihen verrattuna ylläpitokulut ovat ilahduttavan pienet. Lämppäri ei tuota kunnolla lämpöä kabiiniin, muuten auto toimii hienosti kaikin puolin. Ruosteeton yksilö tämä ei ole vaikka kuvissa siltä näyttääkin. Askartelulistalla olisi kolmen jarrulevyn vaihto, pikkusormenpään kokoisen paikan hitasuttaminen, ja äänitorven korjaus. Viimeisistä remonteista kiitollinen klubitoverille Juholle (ja niille joita en muista tässä mainita).

Avokin käyttöauto 99 GL -84 5Speed -84: Alunperin itselleni ostama käyttöauto, välillä oli kaverinkin lainassa, nyt avokin päivittäisessä käytössä. Toimii kuin junan vessa, kauneusvirheenä pakotiivisteiden vuoto aiheuttaa ikävää räpätystä. Jouluna vaihdettu sylinterinkansi sekä kytkinasetelma. Katsastuksessa 27.2.2006 hylky ruostevaurioista helmassa, pohjassa ja ovissa. Viimeisistä remonteista ja varaosista kiitollinen klubitovereille Karille, Lefalle ja Juhalle (ja niille joita en muista tässä mainita).

Harraste/vara-auto 99 GL Super Aut CC -76: Kesäautoksi ostettu nostalginen harvinaisuus. Odottaa taivasalla parempia päiviä ehkä jopa omasta toimestani kevään koittaessa. Muuten moitteettomassa käyttökunnossa, mutta öljynpaineongelmat kiusaavat. Myös moottorin etukiinnitystä pitäisi kiristää. Tähän saisi edelleen tarjota 5-ovisen ehjää ja siistiä kattoverhousta. Viimeisistä remonteista kiitollinen klubitoverille Jarille. Pisteosatäydennyksestä kiitollinen klubitoveri Teemulle.

Harraste/kesäauto 99 -71 2d: Talvisäilössä kaverin kylmässä tallissa. Teknisiä ongelmia moottorin kanssa, jakoketju kovin löysällä, ja ilmeisesti kampiakselin stefa vuotaa koska öljynkulutus on kova. Ruosteettomin saabini, kesäksi toivoisin saavani moottorin ongelmat kuntoon että pääsisi nautiskelemaan.

(edit 27.2.2006)
Viimeksi muokannut lucaf, Ma Helmi 27, 2006 09:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1992
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Niin laitetaampas nyt vaikka allekirjootus selvittää jo autokannan..

käyttis 9000 urpo
Tämän ostin syksyllä 2004 Kaveriltani, autossa oli tuolloin nestevuotoa sylinteriin, kuskin pekki oli notkahtanut, ja paljon kaikkea pikkuvikaa. Nestevuoto osoittautui pahviviaksi, ja pian se korjattin. Samoihin aikoihin tupaan lykättiin harmaa nahkkasisusta sähköjakkaroilla. Sittemmin pikkuvikoja korjailtu ja ajeltu, jä tällä hetkellä yritän kaivella siitä vähän lisähummia kesäksi. Mukava käyttöauto.

Eka saappini 900 t8
Tämän ostin ...ööö... 2003 syksyllä kun piti väliaikainen turboauto saada. Auto oli kuitenkin meleko pommi koriltaan ja tekniikkakkin heikossa hapessa ahtimen puolesta. Sitä vähän korjailin, ja siiten aloin hitsailemaan. ja sillä tiellä vieläkin. Ensi keväällä alan pöristelemään tällä ja se muutetaan pystykeula-aeroksi ennen käyttöönottoa. Sitä päivää odotellessa. Tämä katiska tartutti pöpön.

Saab 99 ems
Kolmas saabini, Lucan ex ajokki. Oli myynnisä Lucalla kaiketi meleko pitkään ruostevaurioiden sekä monen muun vian tähden. Joulun jälkeen satuin bongaamaan ilmon jossa auton sai hakea oikein hyvään ostohintaan. Tätä nykyä on peltiä osteltu ja uusi tekniikkakin haalittu, tosin vielä ostamista odottaa yli 6 kilolla tavaraa, joten emme tule näkemään tätä liikenteessä ihan vielä ensi kesänä, jollen lotossa voita. Ajanut olen autolla reilu 130 kilsaa, ja fiilis oli niin tapissa kuin vain tällä pojalla voi. Ihan loistava peli.

Saab 99 kossu..eiku finkku
Tämä, kaikista ostamistani saabeista kallein oli nejäs saappini parin vuoden sisään. Hän odottaa pääsyä tuon ysisatasen tilalle talliin, ja kunnostusta olisi tiedossa ja mikäli museomiehet on tyytyväisiä lopputulokseen niin sitten pöräytetään museoajoneuvoksi. Aikaa vievä projekti tulee tästäkin. Mutta jos parinvuoden päästä jo ajelisi..

Uskaltaiskohan, nooh kokeillaan Off topic
Skoda 130 rapid S
Kahden kaverin kanssa kimpassa ostettu leikkiauto roolia suorittamaan Mutta nyt ilmeisesti saa osakseen lämmintä kättä, kuttaperkkaa ja maalia ynnä muuta ehostusta...ostettu syssyllä 2005
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
maakuth
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Ma Tammi 30, 2006 15:24
Paikkakunta: Viitasaari

Viesti Kirjoittaja maakuth »

Itsellä on tämän päivän hankintana 900i '88 2l koneella. Mukavastihan tuo liikkuu, en ole vielä kerinnyt kauhean tarkasti tutustumaan. Pihassa seisoo myös 90-malli, jonka velimies uhkaa pelto- ja jääautoksi kunnostaa, saa nähdä mitä siitä tulee.
aon
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Pe Marras 25, 2005 23:20

Viesti Kirjoittaja aon »

Tuossa pihassa seisovat yleensä 90 ja äidin Focus. Tässä tilannekuvaa viime perjantailta, nooppa oli muutamaa tuntia aikaisemmin leimattu :)
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

No juu, tässä tämänpäivän kameraotokset ja mietelmät pihamaalta löytyneistä yksilöistä:

1992 9000 CS 2.3T
Ysipommi. Kolmatta vuotta "perheessä" ollut saksantuonti on viimeisen kuukauden palvellut kakkosautona, kun ei ole ollut tarvetta kuin yhdelle autolle. Ajossa ehkä n. kerran viikossa. Suurta hämmästystä on herättänyt seuraavat asiat: n. 2v vanha Biltema 72Ah akku ei ole milläänsäkkään viikon seisonnasta, lähtee käyntiin kuin palmun alta. Vajaa vuoden vanha orkkistermari sen sijaan on susi, sillä kone lämpiää hienosti ja nopeasti normaalilämpöön, mutta heti kun termari ekan kerran aukeaa, tipahtaa lämmöt ja ne myös jää alakanttiin maantieajossa. Ilmiö on sama ainakin -5...-25 pakkasilla. Hämmästystä herättänyt asia nro 2: Joulukuun katsastukseen öljyvuodoille kanssasaabistin ystävällisellä avustuksella tehty "valohoito" on osoittautunut toimivaksi, aivan minimaalista vuotoa on havaittavissa, mutta mittatikussa ei ole vajetta enään huomannut. Ja mikä on kaikkein eniten hämmästyttänyt on se, että auto ei ole kiukutellut KERTAAKAAN ainakaan pariin kuukauteen. Hämmästyttävää. Kunhan kelit lauhtuu, niin kaikkea pientä kivaa pitänee taas kesää vasten touhuta ja olemassaolevia pikkupuutteita fiksailla.

1984 900 T8A Combi
Tämän talven pääasiallinen pihakoriste. Ollut joulukuun puolesta välistä seisonnassa. Valitettavasti syksyn sairastelut sun muut loppuvuoden häpeningit esti edes väliaikaisen suojan rakentamisen ja raukkaparka on joutunut seisomaan pihalla :( Seisonta-aikaa ilmoiteltu maaliskuun alkupuolelle, kunhan pakkaset edes hiukan lauhtuu, olisi vielä ennen ajoon laittoa tarkoitus vaihtaa syyläri, asentaa IC ja uusia tomaattiöljyt. Tämän lisäksi pitäis vielä fiksata yksi ruiskun putki. Onnistuin tuon katkaisemaan, kun pesukoneen liitäntään irroittelin "lainaan" letkuklemmaria ja -20 pakkasilla meisseli lipes rukkasesta ja hipaisi rusikuputkea. Oikeasti se vain hipaisi, mutta putki murtui paloiksi. Silloin ns. viiksetti. Noh, kesäohjelmaan kuuluu ilmastoinnin kunnon tarkastus, muutama hitsilappu ja ulkokuoren ehostusta. Auto olisi tarkoitus pitää fiilistelykäytössä, toivon syvästi että resurssit riittää tuon hienon auton entisen loiston palauttamiseen. Yritystä tulee ainakin olemaan, projektiprioriteetissä nro 1. :wink: .

Nopsa a.k.a 1985 900
Talventappaja vailla vertaa. Vanha sotahevonen nostettu täksi talveksi ykköskäyttikseksi tonnarin ohi. Ykskaasarinen H-moottori ei ole mikään ajonautinto turboihin verrattuna, mutta tekniikan 108% luotettavuutta on vaikea olla arvostamatta. Eikä sillä teholla näillä pidoilla tee mitään, kaasarisatkullakin tuntuu perä edellä vastaantulijoita olevan ihan riittämiin, kun (talvi)ajo-ominaisuudet on kohdallaan. Katsastuksen (joulukuun alussa) jälkeen on hommattu uusi akku x+n vuotta vanhan Ahman tilalle (joka muuten ainakin roikasta käynnisti vielä satkun -27 pakkasilla vaivatta) ja konehuoneen puolella yksi bensalinja hinkkautui puhki, kun oli "erilläpitoliitin" unohtunut laittaa paikoilleen. Hiukan ihmetytti n. 9 litrasta 12 litraan sadalla pompannut kulutus, mutta bensankatku ja asian tutkinta konepellin alla toi selvyyttä. Bensan paluuputki oli tosiaan puhki hankautunut. Laitoin vähän letkua väliin ja taas mennään. Kertakaikkiaan luottopeli. Kesän ohjelmassa pintaruosteiden fiksailua ja kovaa ajoa.

Siinäpä se "laivue". Mukavana lisäbonuksena kummankin satkun rek.nron vika numero on nolla ja tonnarin käyttöönottopvm on 18.12., eli koko katraan ktsastus sattuu syyskuu-joulukuu välille. Ei ole ollut tekemisenpuutetta viime syksyinä. :roll:
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
hatami
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ti Marras 04, 2003 21:59
Paikkakunta: Laukaa

pihankoristeet

Viesti Kirjoittaja hatami »

9000 turbo automaatti vm.88 ajossa lastutettuna,hybridiahtimella,modatulla apc boxilla,3"putkisto vaimon kauppakassina. 9000 turbo manuaali vm.86 lastutettu,modattu apc boxi,ajossa itsellä 9000 turbo manuaali vm.85 odottaa katsastusta 99 turbo A-ryhmän ralliauto 99 turbo cabriolet vm.81 nahkapenkit,nelivalot,intercooler yms. 96 vm.72 odotteleepi inspiraatiota kunnostuksen osalta.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: pihankoristeet

Viesti Kirjoittaja lucaf »

hatami kirjoitti:9000 turbo automaatti vm.88 ajossa lastutettuna,hybridiahtimella,modatulla apc boxilla,3"putkisto vaimon kauppakassina. 9000 turbo manuaali vm.86 lastutettu,modattu apc boxi,ajossa itsellä 9000 turbo manuaali vm.85 odottaa katsastusta 99 turbo A-ryhmän ralliauto 99 turbo cabriolet vm.81 nahkapenkit,nelivalot,intercooler yms. 96 vm.72 odotteleepi inspiraatiota kunnostuksen osalta.
oho mitä ysiysejä! vähänkö olisi kiva nähdä nuo.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7360
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Kirjoitetaan nyt omakin kalustokanta niin tulee välillä itsekin laskettua. :)

Satunnaisesti pihaa koristavat(eli käyttöautot jotka ovat välillä muuallakin)

Luetellaan vaikka käyttö- vs rakentelusuhteessa(mitä myöhemmin sitä enempi aikaa vietetään rakentelun parissa)

9000 T16 -86
Tämä tuli hommattu klubitoverilta keväällä 2005 kun ilmastointia rupes tekeen mieli, kauppaa hierottiin reilun kuukauden päivät. Hakureissulla tuli ekaa kertaa oltua pendolinon ja 9-3:sen kyydissä, kummastakaan ei pahaa sanottavaa.
Tähän ei ole mitään ihmeempiä rakenteluita tehty kuhan pidetty ajokunnossa, mukavia kilometrejä on kertynyt jo mukavasti. Kohtuu tilavahan tuo on mutta vielä piti hommata suksiboxi katolle että mummolan reissut onnistuu. Halvempi vaihtoehto kuin kattella tila-autojen perään.

Varusteina siis toimiva ACC, sähköpeilit ja -ikkunat, cruise, viuhkapesurit,JT 3", viimeisempien satkujen 3-puolainen ratti ja 16" alut(fondmetal 3600 joka on sama malli mitä saabiltakin myyty) talvirenkaissa. Kesävanteet on vielä auki mutta sunbursteja ei viitteis ruuvata alle.
Ja pelkän JT:n tuoma huima tehonlisä on kompensoitu uudemman mallisilla etujarruilla.
Kilsoja aika tarkkaan 300tuhatta.


900S T16 5D -92
Tällä varmaan tulee kilsoja seuraavaksi eniten vaikka rakennella ois tarkoitus enempi kuin seuraavaa.
Eli tämä ässä tuli hommattua kevät-talvella 2004 kun saksalainen perusfarkku rupesi vaikuttamaan puulta vaikka olikin uudempi ja vähempi ajettu.
Tonnarin hankintaan saakka tämä oli välillä jopa ainoa käyttöpeli ja muutenkin suurimmat ajot ajeltiin tällä.
Jotain pientä on tuohon tullu rakenneltua mutta isommat vielä oottelee vaikka toi tuossa seisoikin reilun puoli vuotta, lämppärin hanan lisäksi sain tuona aikana laitettua hälyn ja sähköpeilit ja -lasit(tai no, vähän vaiheessa vielä), ahtomittarin A-tolppaan ja tulipa korjattua cruisekin.
Tarkoituksena olisi kun vaipparallilta kerkee talliin niin hieman tehä "kansiremppaa" 2.1& 2.3 plus jotain noihin liittyviä purnukoita ja kennoja jotka tietenkin vaatii uudet jäykemmät jouset(eteen sport ja taakse kuorma),iskareina on jo sahcsin advantaget, paremmat jarrut(ATE powerdisc), uuden kytkimen, koneen tuet, jakoketjun jne…
Henkitystä on jo paranneltu JT:n 3":lla, tosin sille yhdelle kuristimelle tarttis vielä jotain kehittää, budjetti kertonee mitä…

Varusteina tuossa noiden sähköhärpäkkäiden lisäksi bensalämppäri ja johdotukset on vedetty "hifille"ja peruutustutkalle.
Kesällä alla tonnarin aero92-vanteet ja talvella short spoket, seuraavat kesäkumit on varmaan samalla profiililla kuin talvisetkin, 195/55-15.
Tuninkia tuossa on ilmanpoistoaukkojen suojien verran.
Kilsoja tuohon on kertynyt kutakuinkin 270tuhatta.


99 AVO -80
Tähän avoon ei ole juurikaan nyt tullut kilsoja mutta Oih! Mitä nautintoa ne vähätkin ovat olleet.
Tämä tuli ostettu loka-marraskuussa 2002 ihan täysin heräteostoksena, tulipa tuo ajettua kotiin reilut sata kilsaa vaikka lämpömittari näyttii nollaa ja valkoistakin oli paikotellen. :lol: Rättiähän tuossa ei ole minkäänlaista mutta lämppäri täysillä ja hyvillä varusteilla tuolla piti mukavasti 70kilsan matkavauhtia.
Tekniikkana tuossa mitä ilmeisemmin petron kone jota ruokkii kaksi kaasaria.
Tuo on muutosvaiheessa käyty kunnolla läpi ja saa kunnian olla ruosteettomin saabini.

Tuohon on vaihdettu Gabrielin VST-iskarit tasaamaan kulkua ja ässästä jäävillä jousilla varmaan hieman säädetään tuota maavaraa. Ompahan tuohon tullu hamstrattua sähköpeilit, väriin sopiva parempi sisusta ja kovat ovipahvit. Tekniikankin voisi jossain vaiheessa päivittää mutta vielä ei ole ajatukset "jäätyneet" että pysytäänkö cruisailulinjalla, i16 aut vai pitäisikö tuo petron alakerta käyttää hyödyksi.


Ja jos sit siirrytään "pihakoristeisiin" jotka siis harvemmin liikkuvat, ainakaan pihalta pois niin rakkaimpana on tietenkin finkut:
900 GLE 5D -79
Tämän ukko hommasi jo 90-luvulla useamman vuoden tinkattuaan naapurin kanssa, surullista oli että samaan aikaan auto seisoi maapohjaisessa peltitallissa joten tämä on aika pitkälle pellitetty puolesta välistä alaspäin. Rekisteriin tuo saatiin vuonna -98 ja toimi joka päiväisenä kulkineena kunnes rosmot lainasi sitä päästäkseen humppilaan. Tuon jälkeen ajoja tuli tosi vähän, kun tekniikka ei ollu enää parhaassa iskussa. Ajatuksena oli päivittää tuoreempi tekniikka mutta kun valintatalon jollekin isommalle pamppulle nuo ruiskun tehot olivat olleet neljän kuukauden ajon jälkeen liikaa niin rekisteriotteeseen on jääny merkintä "korjattu auto".
Tätä on jossain vaiheessa, ilmeisesti ruotsissa sattuneen kylkikolarin(-82)jonkin verta modernisoitu ja nyt olenkin pikku hiljaa hankkinu alkuperäisiä osia.
Ajatuksena palauttaa tuo ikäisensä näköiseksi, haaveena olisi tälle vielä mr-kilvet mutta saa nähä riittääkö omat rahkeet…

900 T8 Aut. -83
Tämä on ihan ikioma ja lähes eka turbosaabini. Lähes siksi että kerkesin hommata tuota ennen toisen saman ikäisen T8 automaatin jolla ajelin vain muutaman viikon kun tämä finkku tuli klubitoverilta myyntiin. Tätä olin aiemmin tapahtumissakin kuolannu eikä paljoo tarvinnu mietiskellä, bussilla kattoon ja finkulla kotiin. :D
Tämä on Norpe Oyn entinen edustusauto, klubilaiselta löytyy myös toinen saman firman edustuspeli mutta muistaakseni T16 ja ilmastoinnilla.
Tämä oli pari kesää ajossa kunnes kansi/pahvi antoi lopullisesti periksi, vielä kun alustassa on jonkun verta hitsaamista mm.ratsupaikkoja niin vein kilvet konttorille. Tämä on tarkoistus kunnostaa seuraavaksi kun käyttöautot antaa myöden. Mielellään tuon kävisi kokonaan lävitse mutta voi olla että korjataan pahimmat ruosteet ja tekniikka ja nautiskellaan vain kesäisin…

Sitten voisin mainita varsinaiset pihankoristeet jotka suurin osa vaativat hieman traktorin apua liikkuakseen, nämä on pienen painostuksen jälkeen siirtyneet pois varsinaiselta pihalta.
Luetellaan vaikka ikäjärjestyksessä:
96 -74
Tämä tuli bongattua yhtenä joulun välipäivistä töissä ollessa ja pitihän tuota ruokkiksella lähtee katsomaan ja kuinkas ollakkaan…
Ei olis ihan mahoton projekti vaikka ruostettakin löytyy mutta se aika…

96 -77
Tämän lahjoitti yksi klubilainen ja pienestä kuumeesta huolimatta tuota pari tuntia pihalta käynnisteltiin jotta sain sen ajettua kotio. Kytkin oli sökö mutta onneksi vapaakytkin toimis. Tässä oli ruostetta enemmän kuin omiksi tarpeiksi mutta kone ja vaihdelaatikko ovat kohtuullisia jos satun joskus tuon vanhemman saamaan hitsattua.

99 GLSA -76
Tämän tuttu toi rumentamasta omaa pihaansa, tähän liittyy sellainen hauska juttu että olin juuri hieman ennen bongannu lucalle vastaavan pelin. Tämä on ehkä lahoin saabi ikinä mitä on pihalla ollut mutta tekniikka tuntuisi vielä toimivan, tästä ehkä toi laatikko saa siirtyä tuohon avoon.

900 GLE -79
Piti vaan ostaa tuosta maski tuohon GLE finkkuun mutta tuli koko auto kaupan päälle. Tästä saan jotain pisteosia tuohon finkkuprojektiin.

99 -80
Tämän pelastin paaliin menolta, tässä olisi kori ollut parempi mitä monissa käyttöautoissani mutta ikävä kyllä verorästit jätti tämän pihalle maatumaan.

99 -82
Tuttu möi työkaverilleen oman saabinsa ja hän sai vaihdossa tehtäväkseen hävittää tämän vanhan saabin ja kuinka ollakkaan se päätyi tuonne. Tämä oli useamman kesän mutsin mökkiautona, tällä kuskattiin myös ruohonleikkuria paikasta toiseen ja paljon muuta kun hanttarin penkki oli poissa. Lopulta taka-akseli ei pysynyt enää ees narun kanssakaan kiinni ja mökkiautoksi vaihtui suzuki alto, tuota ei kyllä tarvinnu montaa kertaa kesässä tankata.

900 T8 -83
Tämän turbon bongasin jostain lehdestä ja kun se oli samoilta kyliltä niin pitihän toi hakea. Ajelin tuon loskakelillä kotiin kesärenkain ja ilman kilpiä joten hauskaa riitti… Enemmät ajelut tuolla jäi väliin sen verta turbo päästi öljyä läpi, tästä on moni saabisti saanu hyviä varaosia. Sitä ei tuosta kuvasta helposti uskoisi kuinka laho tuo on.

900 GLE -83
Tämä on toinen saabeista jonka kävin pelastamassa metallinkierrätykseltä. Pitkään pidin tätä kilvissäkin kun tuota oli alettu jo hitsatakkin mutta tarkempi tutkiskelu osoitti että korjaukset oli aika hepposia ja uutta hitsaamistakin löytyi niin tämäkin joutui varaosalistalle, tästä sain varapenkit tuohon tuoreempaan finkkuun.
Vaimo tämän ajoi kotiin vaikka molemmat takaiskarit olivat korkanneet. :o)

900 GLs -83
Tämä tuli samalla reissulla kuin tuo GLE mutta trailerin kyydissä. Tässäkin olisi melkoisen hyvä kori ja tekniikkakin on joskus rempattu. Ei vaan ollu oikein tarvetta tuollaisella niin varaosiksi tuokin joutaneen, tosin vielä ei ole purettu kuin tuplakaasarit.
Kuten huomaatte niin tätä vuotta on melko reilusti. :D

900i 2D special -84
Ekan vuosikerran satkuspesiaali, ostettiin aluksi vaihteistovikaisena velipojalle mutta kun remppa ei edenny niin tuli mulle kun myin nopan velipojalle ja siitä edelleen sitten toiselle velipojalle joka romutti ässänsä. Tuosta piti tullu turbo mutta kun velipojalle tuli halpa japsi tyrkylle niin laittaminen tyssäs siihen ja tuosta tuli varaosapeli kun siitä oli kolme vuotta maksettu veroja…
Korimallina mielestäni ehkä se kaikkein makein.

900i aut. 5D -85
Yhdeltä klubilaiselta tuli viesti että tämmönen olisi noudettavissa polkuhintaa, yhteystietojen saaminen kesti vaan sen aikaa että isäntä oli kerinny viemään laput konttorille mikä oli iso harmi. Tuo oli melkoisen siisti olihan se ollu samassa perheessä uudesta asti mutta muuten karvalakkina en jaksanut sitä uudelleen rekisteröidä kun kaikkien ovien sisäreunat olisi pitäny hitsata ja käyntiinlähdön kanssa oli onkelmia.
Tätä en näköjään olekkaan syöttäny rekisteriin?!

9000i -86
Tämän ukkon kaveri oli bongannu erään hinausfirman pihalta, oli menossa romuttamoon. Tuon sai romuraudan hinnalla kotiinkuljetettuna. Tuolla on yli puoli miljoona taivallettu mutta ruoste on tehnyt pahat tepposensa esim. Kori on takaosastaan niin laho että pellolla ajellessa takapää notkahti ales ja enää ei takaovia saa auki ilman melkoista väkivaltaa, tosin takarenkaiden kulutuspinnan voi tarkistaa sisältä käsin.
Positiivista on että tuossa on toimivat sähköikkunat ja -peilit. Alla olevista renkaista sain melkein tuon raudan hinnan.



900i -87
Tämä on varmaan ollu onnistuneimpia kauppoja odotuksiin nähden. Tuttu soitti että olisi 87-vuotinen satku tiedossa varaosiksi, poistettu rekisteristä jne…
Yllätys oli suuri kun saavuttiin paikalle, olikin viistokeula, oli kilvet paikoillaan ja leimaakin muutama kuukausi. Oli jääny seisomaan kun ohjausvaihde oli hajonnu. Ratissa oli noin 20 senttii tyhjää aluetta ennen ohjausvastetta mutta niin vaan tuonkin ajoin kotiin ja parin tunnin päästä oli ehjä hammastanko paikoillaan ja kovaa ajoa muutama kuukausi. Tuosta sain aikoinaan vielä puskureista enempi mitä olin autosta maksanu niin hyvinhän tuossa kävi.

90 -87
Tämän viimeisen vuosikerran nopan pelastin myös paalilta kun olin ensiksi kysyny runkonumeron.
Koriltaan tuo ei olisi mahdottoman paha mutta itsellä ei taida riittää resurssit tuon kunnolliseen taltioimiseen.
YV:nä voi kysellä lisää jos joku haluaa tämän vielä pelastaa ajoon, ei varaosiksi.

Tämmösiä on tällä hetkellä, tarkoitus olisi olla hamstraamatta lisää kunnes nykyiset projektit on edenneet ja varaosa-autot on purettu.
Eli 3 käyttistä, 2projektii ja 14 varaosa-autoa, melko läjä. :lol: :D
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 963
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Eihän tästä elämästä tule mittään, kun ei taho aika riittää opiskelun takia ennää ees autojen laittoon. Tai oishan sitä aikaa, mutta ei ole oikein viikoilla mahdollisuutta laitella ajopelejä.

Muutenkin pihapiirit kauhian näköisiä, kun autonraatoa jokapaikka täynnä, olisi edes saappeja kaikki. Vaan eipä noista mittään voi "pihakoristeeksi" sanoakkaan! Laitellaanhan jottain mitä tuosta pihasta kuitenkin löytyy (jos ei muuten, niin ainahan siitä joku saa vitutusta kun kylvää kuvia muunmerkkisistä kulkineista tänne...), tuoreita kuvia ei juurikaan löydy, voisikin ottaa kunhan kottiin pääsee.

http://personal.inet.fi/koti/log/asko/r ... /final.jpg
Tuossa tuo velipojan "asko", kyllä siitä hyvä tulee kun valmiiksi saadaan. Saattaa vaan olla lunta sisällä kun lasit/kattoluukku on sattuneista syystä "irrallaan".
http://personal.inet.fi/koti/log/tallissa.jpg
Tuossa on taas jottain velipojan projekteja, ke-20. Taitaapi tuokin seisoa ulkona tällä hetkellä kun Starletti ottaa aikaa/tallitilaa...
http://personal.inet.fi/koti/log/starlet/IMG00036.jpg
...ja siinähän se ko. Starletti, hieman vaiheessa. Väri sentään jo pinnassa (ja miun vanteissa perkele, noh kuulapuhallukseen ne on muutenkin menossa). Huomatkaa taustalla ke-30, sekä ennen kaikkea MF-675, tuolla massikalla on kiskottu mooonta autoa hangesta/ojasta (ml. useita saappeja)...
Kuva
...kuten esim. tuossa. Tuo suapikas odottaa pihassa purkutoimenpiteitä. Johan siitä on melkein kaikki irrotettu, ohjausvaihdehäsmäkän jos vielä jaksaisi nykäistä irti, ja kiinniittää tuohon "ajossa olevaan" 99:iin.
Kuva
Tuossa tuo toinen 99, vanha kuva muttei mikkään noista autoista oo pahemmin liikkunu. Kadetti ja 99 vaihtanut paikkoja. Taustalla kiiluu porukoitten entinen combi900i. "Ajon jäljiltähän sekin on, mutta tuskin enää omin avuin liikahtaa". Laatikkoa meinasin siitä tuohon ommaan 99:iin?
Kuva
Ja onhan siellä tuo 900turbon raatokin, saa nähdä jaksaako tuostakaan ennää mitään irrotella.
Kuva
Ja onhan siellä pihassa vielä tuo 9000:kin vastuksina.
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
JugiBoy
"Viggen"
Viestit: 627
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 17:03
Paikkakunta: Piikkiö

Viesti Kirjoittaja JugiBoy »

Kun muutkin niin sitten minäkin. Onhan noita tuossa allekirjoituksessa mutta laitetaan tähän vähän paremmin juttua autoista.

900 GLE -91
Olin auton tarpeessa?? pari vuotta sitten ja kyseinen ajokki haettiin isän kanssa Kuopiosta. Pikkusen pelotti ajaa yli 400 km yhteen suuntaan jos auto ei vastaisikaan odotuksia. Mukava peli sähköherkuilla. Huilaa kesät.
Näitä oli vielä viime kesänä mulla kaksi mutta myin toisen pois.

900 Finlandia t8 5D -83
Mänttän paperitehtaan materiaalijohtajan auto. Pelastettu Lehtimäeltä Hernesmaan purkaamosta. Autosta oli myyty jo aut. aski, joten muutin sen kova-askiseksi ja tehtiin autoon käyttöentisöinti. Koneremppa, turbo uusiksi, yms. yms. asiaan kuuluvaa. Maalityöt on suunnitelmissa. Valmistusmääristä en osaa sanoa mutta ainuttakaan toista -83 viisiovista finkkua ei ole tullut vastaan. Huilaa puolestaan talvet. Kuva autosta avatarissa.

900 Finlandia -83
Valtioneuvoston kanslian vanha. AA-16. Haettiin Kauhajoelta pilkkahintaan kauheessa lumipyryssä joitakin vuosia sitten. Toiminut osienluovuttajana mutta on edelleen ajokunnossa ja toivottavasti saisin senkin joskus liikenteeseen.

900 CD T16 -86/85
Asko-Upon vanha edustusauto. -86 malli rekisteröity -85 puolella. Rekisterissä ajokunnossa mutta odottaa entisöintiä suulin vintillä kuivassa. Haettiin Hesasta vuosi sitten.

900 t8 3D -82
Kupari tai niinkun työkaverit sanoo "kullitettu" :roll: airflow helmasarjalla. Tämäkin haettiin Hesasta joskus -98 loppuvuodesta. Tehty kaikki uusiksi. Ruosteet, kone, turbo, aski , jne.jne. Kone porattu 2.1:si kansi modattu, nokalla tonnarin cooleri, fööninä pikkumukava TE05. Ollut telakalla nyt taas muutaman vuoden. Kiva ärhäkkä peli jolla ei taatusti ole jaloissa ei vaan toimi talvella. Työn alla koneen muuttaminen 16V: si ja ruiskuksi Mega. Kun vaan kerkiäis kaikki tekemään.

900 -86 sedan varaosa- auto. Saatiin Turusta tosi halvalla.

900 -88 sedan varaosa-auto ilmatteeks ruinattu osien luovuttaja.

900 -89 16v sedan pilkkahintaan Ruotsista saatu varaosa-auto abs
jarruilla.

900 -84 5D aut. Kaljakorin hinnalla Turusta. Suoraan ajosta varaosiksi. Suunnitelmissa siirtää tästä autom. aski ajo Finukkaan.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

Käyttöautona 900i -88, jolla tulee ajettua noin tankillinen (= 500 km) kuukaudessa, lähinnä työmatkoja. Ajettu kaikkiaan noin 350 tkm. Suurin ongelma tämän harrasteauton kanssa on se, että siinä ei ole mitään laittamista :lol:

No, kohta satku pääsee kesälomalle, kun mp-kausi alkaa vappuna :D

Suunnitelmissa on maalata auto kokonaan, vaikkei siinä maalivikoja suuremmin olekaan.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vakari
"Aero"
Viestit: 315
Liittynyt: La Loka 08, 2005 19:32
Paikkakunta: pirkanmaa

saabini

Viesti Kirjoittaja vakari »

tämä kaikki on tapahtunut 2005-2006

96 -77L super tampere
tämä on ensimmäinen saappini.se seisoi nurkalla vuodesta -94 asti,mutta sitten ei malttanut enää ajella millään mersulla vaan saabi käytiin(huolimatta veljeni tinneri ajosta)hetken starttauksen jälkeen kuului vaan pamaus ja käynnisssä!sitten vielä liikkeelle 10 vuotta seissseellä orkkidean valkoisella kuupalla!sen jälkeen saabi oli ykkös piha auto!
käynnistyi hyvin 25pakkasessa ilman lohkolämmitintä jolloin mersu ei enään pärjännyt ilman lämppäriä!siitä se sairaus alkoi joka päivä vaan kuuppaan ja pröpötteleen!ps tämä auto on kunnostus kohde!

99 -85 4D kangasala
tämä"hopea saabi"oli eka ysiysi joka on mätä mutta varma,
sain tämän tutultamme.ensimmäinen kerta kun joku ihmetytti miksi tämä ei anna avainta!no hetken mietittyäni kuuppaa niin pakki päälle ja avain taskuun!tämä on kuitenkin toinen saabini joten on kuitenkin harkinnassa oleva projekti.

96 -76 kummeli
eli tämä on se kuuluisa 96 joka räjäytettiin kolme kertaa(onneksi mine en ollut sillon vielä saabisti)kone siinä on väliä mutta tarkoitus olisi vaihtaa kone ja jokukerta tulla radalle.

99 -80 petro kangasala
tämän hankin kytkin vikaisena varaosiksi,mutta tämä oli taas eka petro saabi joten kohtalo on avoin.


96 -75 V4 ja 96 -74 V4 valkeakoski
nämä on minun esimmmäiset kuuppani josta maksoin jopa 130e!
-74 ruskea koneremontti tehty 2000 kori on ihan mätä venyy lattiasta ja on liinalla nipussa on kuitenkin tekniikan luovuttaja 95 vaniin.-75 tämä on joskus ollut Tommi j llä joen hän tiesi tästä paljon saabi on koriltaan terve ja kone hyvä auto kärsii auringon paahtamasta verhoilusta,tämä on kunnostus kohde.

90 -86 sahalati
tämä on eka noppani joka on tällähetkellä vara osa saabi.
tämä oli hyvin pienivikainen saabi ei käynnistynyt koska hitsin eugemit tulppina :evil: no nut on koneestaan hyvä ja tällähetkellä varaosa auto.sain tämän ilmaiseksi.

96 -78 96 -79 juupavaara
nämä ostin 15eurolla ja vain sentakia että niissä on 1.7 paperit.

99 -79 kangasala
tämä on koneestaan ok mutta mätä hankittu 40e ja varaosiksi.

96 -78 viitasaari
tämän sain ilmaseksi ja haimme tiedolla:lommoinen mätä hyvällä tekniikalla noh haimme tuon kotiin ja tutkimme mitä kaikkea tuli mukana esim:2 piikkipyörää,tykki alut,kello sisä lokasuojat ja takalasin ritilä
onhan tuossa jo monta hyvää asiaa hakea auto näillänäkymin laajien ruostuiden ansiosta on varaosa kuuppa.

95 -70 VAN ja 96 -69 lahti
esimmäinen viippa! ja kuuppa lentokone mittaristolla!näistä maksoin 200e ja viippa hyvä koriltaan mutta kone väliä.kuuppa kori terve kone on hyvä.kytkin on pohjassa joten odottaa hetkeään.molemmat projekteja.

90 -85 tampere
tämä oli katsastettu ja aika hyvä.vihteisto vollottaa muutoin on priima,maksoin tästä jopa 40e!tämä toimii vielä käyttöautonamme.

96 -61 rovaniemi
olimme jutelleet jo pitkään kaksitahti saabista ja etsimme sellaista kunnes tänne foorumille tuli ilmoitus että:saab 95 -63 oja hauki tämän välitti saippualaatikko joka oli pongannut sen keltaisesta pörssistä.
no eikun soitto numeroon kukaan ei vastaa ja ajattelin se siitä kunnes puhelimeen tuli viesti:olen saksassa saitan huomenna kun olen kotona!tämän jälkeen on nukkunút koko yönä en malttanut odotaa että minkälainen viippa on kyseesä oli kuitenkin saab 96 -61 no olihan vuosimalli paremaaan suuntaan mutta olisi saanut olla 95.
no sitten hakureissulla toteamme hyvän puutteen tässä ei ole ruostetta!
kotona ei muutakuin pumppu kuntoon ja häyntiin kylläpäs tuo savuttaa!
sitten tuo otettiin sisään odottaamaan maalaust.tämä on ehdoton projekti!

96 -79 liminka
tästä auringon paahtamasta,lähes ruosteettomasta tein vaihtokaupan päittäin datsunin koneeseen.tämän saabin kohtalo on avoin.haku reissulla mentiin ensin oulun liminkaan ja löydettiin oikea tie mutta siellä oli vain mökki,soitto kaverille ja kysymään:niin teidän pitäisi olla limingan limingassa!no eikun sata kilometriä takaisin saabi vinssillä kyytiin!

95 -74 pori
niin täytyihän sitä hankkia yksi 7hengen saabi ja mikäs sen parempi kuin 95!tästä maksoin 500e koska verhoile oli virheetön ja pellit kovat!tämä on
projekti!

96 -79 humppila
tämä läpimätä pohjaton kuuppa on varaosa kuuppa mutta ei huono koska kone remontoitu 1999 joten kone on priima!tämä on varaosa kuuppa.
Vastaa Viestiin