Tänään Mitsun nauttiessa huollon hellää huomaa kävin koeajamassa tällaisen:
Hyundai Kona Electric 64 kWh Style. Muistaakseni aika sama variaatio kuin mistä löytyy foorumilta ketjuakin. Viime viikolla siis pohdin, että kun auto makaa huollossa, mitä minä sillä aikaa teen, ja totesin että naapurikaupassahan myydään sähkökonia. Tilasin koeajon huvikseen, kun hoksasin että en ole täyssähköautoa koskaan ajanut, ellei hupipuistojen törmäysautoja lasketa sellaisiksi

Suunnitelma meni silleen käteen, että huomasin matkalla Auto-Centeriin, että heidän Mitsu- ja Kia-toimpaikkansa on muuttanut kilometrin päähän varsinaisesta Auto-Centeristä, jonne olin ajelemassa. No onneksi aikataulu oli sellainen että kilsan kävely kehätien varren kevyen liikenteen väylällä oli ihan ok, ja sitäpaitsi saapuessani Hyundaikauppaan juuri koeajon varausminuutilla sain kuulla että Hyundaimyyjä jonka nimen olin saanut koeajoa varatessani, oli lounaalla. No ajolupa irtosi silti ja lounaansa nauttinut myyjäkin saapui hetkeä myöhemmin löytääkseen avaimet mulle.
Niin että miksi mun seuraava auto on sähköauto? Konasta autona ihan pidin, mukavan jämäkkä alusta ja laadukas vaikutelma. Mutta vaikutuksen teki toinen niistä kahdesta seikasta mitkä erottaa tämän auton perus koreankipoista: se mitä tapahtuu kun kaasua painaa.
Siis voimaa on nollasta saatavilla kuin isossa bensakasissa. Sitten kun auto liikkuu, on voimaa kuin modernissa turbodieselissä. Sitten kun ollaan satasen vauhdissa, on voimaa kuin bensaturbossa. Tämä kaikki katkeamattomasti ilman meteliä, tärinää, vaihteiden vaihtojen aiheuttamaa kiihtyvyyden pätkimistä tai mitään huomattavaa moottorin "vääntö-" tai "tehoaluetta". Sitä voimaa vaan on tarjolla nopeudessa kuin nopeudessa, eli moottori on aina tehoalueellaan.
Tuossahan on siis 204 hv, eli ei se mikään Ferrari ole, kun omapainoa on kuitenkin yli 1600 kg. 0-100 km/h 7,9 sekuntia, mikä on ihan hyvä lukema. Mutta jos mä nyt vertaan vaikka softattuun turbosaabiin tai V8-jenkkiin, niin se voiman vaivattomuuden tunne on ihan omaa luokkaansa.
Niin, se toinen asia joka erottaa sähkökonan peruskiposta: 21 t€. Hallissa oli nimittäin vierekkäin vastaava sähkökona 46 t€ lapulla ja 1.0 bensakona 25 t€ lapulla. Sillä erotuksella ostaa tämän ketjun pääosan esittäjän käytettynä, taikka sähkökonan kokonaishinnalla uuden töpselikärsän varusteltuna.
Sähkökonan käyttökulut on sähkökäytön vuoksi tietenkin alemmat. Mutta sitten realismia, eli töpselikärsän päivitettyjä lukuja elokuulta:
Elokuu 2020:
matkaa 288 km
sähköä 81 kWh
- maksullista sähköä 81 kWh = 9 €
- ilmaista sähköä 0 kWh
bensaa 0,0 litraa = 0,00 €
kulutus yhteensä (28 kWh + 0,0 litraa)/100 km
toteutuneet energiakulut yht. 9 € -> 3,1 €/100 km
Alusta laskien (10,5 kk):
matkaa 7894 km
sähköä 1895 kWh
- maksullista sähköä 1620 kWh = 173 €
- ilmaista sähköä 276 kWh
bensaa 127 litraa = 177 €
kulutus yhteensä (24 kWh + 1,6 litraa)/100 km
toteutuneet energiakulut yht. 350 € -> 4,4 €/100 km
Elikkäs paljonko kannattaa laittaa pääomaa kiinni sähköautoon, kun pääsee lataushybridilläkin tällaisiin lukemiin? Jos Mitsu olisi täyssähkö, niin maksimissaan olisin säästänyt tuon 177 oiroa bensakuluihin, tosin sitäkin olisi sitten kompensoitu maksullisella sähköllä ja sähköauton korkeammalla käyttövoimaverolla. Sehän vois jopa mennä tapiolle vaikkei huomioisikaan sitä että sähköauto on kalliimpi kuin lataushybridi.
Elokuu oli siis eka kalenterikuukausi mulle, että polttomoottori ei käynyt kertaakaan. Saavutusta hieman himmentää se, että ajomäärä jäi alle puoleen tavanomaisesta. Tulee mieleen se, kun nuorena ajelin kilpaa RC-autoilla ja voitin urallani vain yhden kansallisen tason kilpailun. Sehän oli hienoa se, mutta silloin kultapokaalia hieman himmensi se, että luokassani ajoi itseni lisäksi vain yksi toinen kilpailija

Niin, Mitsu sai tänään uudet öljyt suodattimineen sekä huolellisen merkkihuollon tutkiskelun. Kampanjoita ei ollut avoinna, ja auton alta ja päältä normaaleista tarkistuspaikoista ei löytynyt huomautettavaa. Luvatusta 215 euron huoltohinnastakin putosi vitonen pois, ja maksoin 210 euroa. Turkasen kallista, mutta nyt on kolmen timantin leimat sekä huolto-osiossa että koritarkastusosiossa huoltovihossa. Vuoden päästä sitten seuraava huolto, kun en saa kuitenkaan 20 tkm täyteen ennen sitä.
edit: korjattu heinäkuulta periytynyt neljän euron virhe sähkökuluissa