Riston vanhojen Saabien projektit!

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Kyllä se lopullinen ja todellinen vikadiagnoosi on vanhan miehen tumpelointi! Nyt auto käy ja kukkuu erinomaisesti. Todellisuudessa vikaa oli kauan seisoneissa sähköliitoksissa, mitä minä tietysti neuvojien kannustuksella menin herättelemään. Siinä se ongelma sitten syntyi, koska sekottelin johtimet ja lopputulos oli seis stop! :oops:
Täytyy vain uskoa, etten saisi mennä tuusailemaan sellaisia hommia, mitä en oikeasti osaa. No, ei tämä maailmaa kaada, koska on helppo tämä oma osaamattomuus tunnustaa. Nyt auto kuitenkin toimii oikein hienosti ja starttia ei tarvinnut vaihtaa. No, tulihan ainakin varaosavarastoa kartutetuksi. :D

Kuva

Mutta pakosarjan tiivisteen huomenna kuitenkin vaihdan ja saan tuon käyntiäänenkin kuntoon. Auto kulkee oikein hyvin ja sillä on mukava käydä "fiilistelemässä" 30 vuoden takaisia ajotuntumia!

Tekevälle sattuu! :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Kuva

Nyt on uusi pakosarjan tiiviste paikallaan ja samoin pakoputkeen tiivisteet on uusittu. Auto käy nyt todella kauniisti. Nyt voikin sitten keskittyä tuon ulkoisen museovalmiuden rakenteluun. Katsellaan miten homma lähtee etenemään?
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Kyllä on ollut mukava nyt ajella tuolla 99:llä! Sillä saa mielestäni oikein hyvää kyytiä. Nämä ajot ovat kuitenkin poikineet uusia harrastuksia! :D Nämä ajelut ovat todistaneet, että autoilla pitäis ajaa eikä seisotella!

Nytkin lyhyet ajotuokiot ovat tuoneet esille noita vanhan auton vaivoja? Vaikka auto näyttääkin hienolta ja hyväkuntoiselta, niin käyttämätömyys tulee näitten ajojen kautta esille.
Tänään vaihdettiin oikealle puolelle ulommainen vetonivel. Samalla reissulla uusin myös taakse uudet alaslyöntikumit. Myös pakoputki sai tänään uudet vetreät kumit.

Tuossa aiemmin kerroin, että vaihdoin uuden pakosarjan tiivisteen. Käyntiääni parani uuden tiivisteen myötä. Vanha tiiviste oli palanut puhki auton etummaisen pakoreiän takasivulta. Nyt uusi tiiviste on paikallaan, mutta näiden muutamien ajopäivien jälkeen tuon pakoäänen "säksätys" vedätyksessä on palannut?
Tämä uusi tiiviste oli tällainen metallinen, missä on nuo puristetut tiivisterenkaat. Olen joutunut kiristämään sitä monta kertaa, enkä uskalla sitä enempää kiristää? Luulen, että joudun ottamaan vielä kerran auki tuon pakosarjan ja laittamaan vielä massatiivisteet avuksi? En tiedä on tuo järkevää? Mutta jotenkin tuo käyntiääni ei tunnu mukavalta, Etta jotain varmasti teen, että saan lopputuloksen itseäni tyydyttäväksi! 8O

Sitten on vielä toinen ongelma minulle? Kun vaihdoin tuon oikeanpuoleisen ulommaisen vetonivelen, niin vanha oli oikeasti jo tiensä päässä. Siis toimenpide oli oikea! Mutta, kun liikutan autoa taaksepäin, oikealta edestä kuuluu pyörivä "kolina"? Oma ymmärrys ei nyt riitä selittämään syytä, koska normiselitys, tuo ulomainen vetari on aivan uusi? Siis lisäpohdinta jatkuu? :D

Tämä harrastaminen on kuitenkin aika kivaa ja kyllä tämä Saab 99 on kuitenkin aika hieno auto!

Kuva

Tässä ovat komeasti meidän kadun 99:sit vierekkäin!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

ristos kirjoitti:Sitten on vielä toinen ongelma minulle? Kun vaihdoin tuon oikeanpuoleisen ulommaisen vetonivelen, niin vanha oli oikeasti jo tiensä päässä. Siis toimenpide oli oikea! Mutta, kun liikutan autoa taaksepäin, oikealta edestä kuuluu pyörivä "kolina"? Oma ymmärrys ei nyt riitä selittämään syytä, koska normiselitys, tuo ulomainen vetari on aivan uusi? Siis lisäpohdinta jatkuu? :D
Ihan ulkomuistista foorumin lueskelun pohjalta veikkaisin etukäsijarrua, siellä muistaakseni jokin saattoi pitää pakittaessa meteliä ollessaan tavalla tai toisella löysällä. Tai jotain sellaista. Ittellä ollut vain takakäsijarrullisia Saabeja niin omakohtaista kokemusta ei ole. :D
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Todellakin, tuo etupyöriin vaikuttava käsijarru voisi olla yksi tutkinnan kohde? Tuo "kolinan" aiheuttaja on varmasti joku muu kuin tuo ulompi vetari, mitä aluksi itse luulin syylliseksi? Aihe on mielenkiintoinen!? :mrgreen:
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
aero
-
Viestit: 8754
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja aero »

Se jarrusatula kolahtaa kerran, kun pakittaessa painaa ekan kerran jarrua. Se kolahtaa seuraavan kerran toisen kerran, kun tuon pakkijarrutuksen jälkeen suuntaa taas eteenpäin ja painaa ekan kerran jarrua. Ei siis aiheuta jatkuvaa kolahtelua, vaan yksittäisen kolahduksen kerrallaan.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Olen yrittänyt yhdistellä käymieni keskustelujen pohjalta tuota pakosarjan "säksätys-ääntä" ja sen syntyä?

1. Koska pakosarjassa on nyt uusi ja ehjä tiiviste ja se on myös jälki-kiristetty, alkaa uskomukseni kääntyä sellaisen teorian puolelle, että vikaa on itse pakosarjassa? Siis olettamukseni on, että kunn tuo pakosarja on kaksi-osainen, niin keskimmäisten sylinterien pakosarja on ehjä, mutta kahden päissä olevan sylinterin pakosarja on viallinen.

Viaksi oletan hiushalkeamaa moottorin etupäässä olevassa pakosarjan päässä? Tuo ääni jonka oletan tuolta tulevan syntyy aina moottorin lämmettyä ja kuormituksessa. Siksi oletan, että tuo oletettu hiushalkeama aukeaa lämmönvaikutuksesta ja silloin pakosarja vuotaa? Tämä on olettamukseni? Tämä voi olla täyttä mutua, tai en tiedä?

2. Tuo oikealta tuleva "pyörivä kolina" on toinen ongelmani? Kun oikean ulommainen vetari on vaihdettu, luuloni alkaa kohdistua johonkin vaivaan jarrusatulassa? Käsijarru aiheuttanee siis kertakolauksen? Jos taas jarrupalat olisivat kuluneet ja kiinntysjousi syystä tai toisesta joustaisi, voisivatko jarrupalat löystyessään aiheuttaa tuon äänen? Tässä näitä päätelmiäni? Mielenkiintoista sanoisin?
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja core2 »

Hyvä Risto osuit oikeaan. Tämä pakosarja vika oli useampivuotinen riesa aikanaan.
Osassa saabeista oli niin hienoja halkeamia jotta ne näkyivät vain röntgenkuvauksissa.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7574
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja mestari »

ja hyvä puoli on se että pakosarjoja löytyy melkein jokaiselta
ja jarrusatulassa on siis hieman väljää joka korjaantuu huoltokitillä eli bellinpalaa hieman migittää väliin.
joskus kyllä niitä oikein jyrsittiinkin ja hitsailtiin. :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Oikeassa "mestari" oli, melkein jokaisella on tuollaisia pakosarjoja?! Nyt on jo kaksi pakosarjaa tulossa Kajaanin suuntaan! :D Oikein hieno juttu, että löytyivät. Uusi jarrusatula taitaa löytyäkin omasta Saarijärven tallista. Taitaa 99 nyt tulla pikkuhiljaa oikeaan timmiin! :wink:
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Oliko vika satulassa, vai vetopuolella?
# 419 Vesa Pohjalainen
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Tuohon Vesan kysymykseen ei ole vielä fakta-vastausta? Minulla on nyt työn alla tuo vaimon Megane, mikä ei tänään saanut leimaa, kun takajousi oli katkipoikki! :wink:
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Harrastaminen jatkuu! Tänään sain hiekkapuhalluksesta vanhan 99:sin 1.ja 4. Sylinterin pakosarjan ja nyt se sitten maalattu! Oikein hyvä siitä tulI.

Kuva

Tuli tuossa joku aika sitten tuota sutta ja sekundaa hosuttua, niin edestään ne löytää ja nyt sitten pitäis niitä ruveta korjailemaan? Tälleen sitä työllistää helposti itseään! :mrgreen:

Aluksi varmasti tuo syylärin etupuolen tukipellin maalaus ja sitten konehuoneen "sutimaalauksen" korjailu kunton. Sen jälkeen odottaa konepellin sisäpuoli maalausta, että voi laittaa uuden äänieristeen paikalleen. Sitten sitä ollaankin jo aika lähellä, että autoa voisi jo kokeilla museokatsastajalle?
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

No lopultakin on ruosteet konepellin sisäpuolelta voitettu. Aika kova homma minulle, mutta eivätpä ole enää ruosteet voitolla!

Kuva

Kuva

Tuo pohjaus sujui aika asiallisesti, mutta tuo värin laitto ei ole kyllä minun juttuni. En ole siihen tyytyväinen ja huomenna pitää taas korjailla omaa osaamattomuutta? Sen jälkeen pääsee vasta laittamaan lakan pintaan. Mutta sitkeyttähän minulta ei kuitenkaan puutu! :D

Tuossa kannessahan on ollut äänieriste ja se on ollut kiinni kyllä aika rajulla liimalla? Yritin liotella tuota liimaa pois useammallakin aineella siinä onnistumatta? Siis se sai jäädä paikalleen ja laitan uuden äänieristeen sitten tuon vanhan osoittamaan muotoon ja paikkaan, niinkuin pitääkin.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Pienin askelin eteenpäin. Tänään lähti sitten keulan kiven iskut pois ja etupään poikkituki sai uuden maalin. Nyt tuo alkaa olla vähän siihen suuntaan, mitä pitääkin tavoitella.

Kuva

Sitten onkin se minulle vaikein osa jäljellä, siis konetilan maalauksen korjailu. Olen nyt hionut korjattavat kohdat. Edessä on suojateippauksien laittaminen. Ensi viikolla pitäisi tuo maalaus tehdä. Tiedän jo etukäteen homman olevan minulle hyvin vaikea ja haastava. No, niinkuin sanotaan, ei muuta kuin "tuulta päin"! :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Vastaa Viestiin