Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Olipas ruoste ehtinyt jo pesiytyä tuonne, tosin kuvassa tuo tilanne saattaa näyttää todellisuutta karummalta :wink:
Tuo perä tuskin olisi kestänyt noita kuormia joita noopan peräkontissa olen kuljetellut (laastisäkkejä), kerran 350kg ja toisen kerran 400kg :D

No ei muuta kuin rälläkkä laulelemaan ja uutta peltiä haperon tilalle :wink:

Ettei olisi virranjakaja päässyt väljäksi jos ei käy kunnolla perusasetuksella?

Edit: eikös muuten tuo koko ruosteinen kohta kannattaisi leikata irti ehjästä autosta ja kemppiliimata tuon ruostuneen tilalle, tulisi vähemmän askaresta?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

ihan tutun näköistä. onkohan tuo ruoste näiden combicoupe mallien vakiovaruste? omassani löytyy massakerrosten alta tuota samaa tavaraa. niin kun toivoin että 76 vuosimallina se olisi ollut vähän ehjempi kun ei osu huonomaineisten vuosien haarukkaan, ja mitä vielä.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

ng900aero kirjoitti:Olipas ruoste ehtinyt jo pesiytyä tuonne, tosin kuvassa tuo tilanne saattaa näyttää todellisuutta karummalta :wink:
Tuo perä tuskin olisi kestänyt noita kuormia joita noopan peräkontissa olen kuljetellut (laastisäkkejä), kerran 350kg ja toisen kerran 400kg :D

No ei muuta kuin rälläkkä laulelemaan ja uutta peltiä haperon tilalle :wink:

Ettei olisi virranjakaja päässyt väljäksi jos ei käy kunnolla perusasetuksella?

Edit: eikös muuten tuo koko ruosteinen kohta kannattaisi leikata irti ehjästä autosta ja kemppiliimata tuon ruostuneen tilalle, tulisi vähemmän askaresta?
Juu, siis tuossa ylempänä ton palkin päällä (niinkuin iskarin kiinnitys) on vanhoja paikkauksia, jotka ovat (vaaleasta)pintaruosteesta huolimatta ihan kovaa peltiä. Sensijaan niistä alaspäin on haperoa. Tarkoitus on käydä Myrkky-sedän luona tekemässä paloittelumurha eräälle 900 combicoupelle. :D Onhan tuo loksun korjaus semmonen useamman illan homma, kun pitää maalit ja massatkin kuivatella. Hitsauksiin en uskoisi hirveän pitkään menevän. Tuohan saattaa olla hitsattu yhden illan aikana.

Kyllä tuo kuormitusta on kestänyt. Jouseen kohdistuvat voimat kuitenkin menevät tuolla taempana olevan paksumman palkin kautta koriin (onneksi).

Virranjakajan kanssa pitää vielä pelautua, kärkiväli todennäköisesti yrittää nyt pienetä, kun on uudet kärjet. Ehkä saatan viilata vanhat reijälliset kärjet ja laitan ne takaisin. Nuo uudet kärjet olivat vanhempaa mallia, joissa ei siis ole alaisimessa reikää. Reiällinen kestää omien kokemuksien mukaan ihan järjettömiä kilometrimääriä (50tkm+). Yksi pikku moka oli ennakon säädössäkin käynyt. Tuo sytytyseannakko pitää säätää alipainesäätimen letku irroitettuna. Arvatkaas, oliko irroitettuna, kun tarkastin ajoituslampun kera?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Ehkä laikkaisin irti tuon koko iskarin yläpään kiinnikkeen tienoonkin, ja sovittaisin isomman palan sinne kerrallaan, ainakin jos olisi syytä epäillä ettei noita paikkauksia ole tehty kunnolla, tosin on sekin aika kovatöinen homma, kun tuo taka-akseli on siinä sopivasti tiellä.

On tuossa projektissasi kieltämättä jonkinverran hommaa, mutta on toisaalta ajokuntoinen, ettei ole suurta riskiä että jämähtää liikuntakyvyttömäksi ikuisuusprojektiksi (kuten allekirjoittaneen 99LE ;) )

Raportoihan sitten aikanaan kuinka sen lattiamaton värjäyksen kanssa kävi, olisi tarkoitus kanssa värjätä 99:n haalistuneen vihreät matot.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Heh. Kyllä tuo lattiamattohommeli sun muu näpertely voi siirtyä hamaan tulevaisuuteen. Tärkeysjärjestys on tämä:

1. nuo kantavien rakenteiden ruosteet korjataan
2. etupyörien laakerit
3. kaasarien säätö
4. takapyörän kaarien hitsaus
5. ensikeväänä korin korjaus maalausta varten
6. maalaus
7. listojen jne uusintaa
8. Sisusta
...
...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Bensaa näyttäis menevän tasaisen tappavasti 10Litraa/100km. Eilen kävin tankkaamassa. Ilmeisesti tulpakaasarit on melko lähelle oikeassa säädössä?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Mertmi kirjoitti:Bensaa näyttäis menevän tasaisen tappavasti 10Litraa/100km. Eilen kävin tankkaamassa. Ilmeisesti tulpakaasarit on melko lähelle oikeassa säädössä?
Sitä en tiedä, kuinka hyvin säädöissä ovat, mutta omat kulutuslukemat ovat vakiintuneet tuohon 10,5-10,8 l/100km tasolle, kun ajosta on 60% maantiellä ja loput tätä kaupungin pikkupyöritystä. Ja se on ollut aika vakio näillä b-koneisilla, siis myös yhden kaasarin malleilla.

Mielestäni viime viikolla ajoin 400 km maantiepätkän noin 9 l/100km kulutuksella, mutta koska en tankannut heti reissun jälkeen (eikä vieläkään ole tarvinnut), niin tuo on täysin tuntumalla arvioitu.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tää mun ajelu on ollutkin lähinnä lähiseudun pyörittelyä. En ole siis vielä tehnyt yhtäkään pelkkää maantieajoreissua. Ei tässä vielä ihan täysin luota auton toimintaan, että lähtisin pidemmälle matkalle. Tähän asti pisin reissu on ollut 60km päähän ja takaisin samana päivänä... Kyl se reviiri tulee varmasti kasvamaan. Pitäisi vain tuonne konepeltiin liimata uusi äänieriste. 100km/h vauhdissa tuppaa ajomelu nousemaan selvästi kovemmaksi, kuin maltillisessa 80km/h vauhdissa. Noo, talvirajoitukset on tulossa pian, joten ehkä sitten ensi keväänä tuon hommelin aika.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
korpijaakko
"Viggen"
Viestit: 526
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja korpijaakko »

Mertmi kirjoitti:Bensaa näyttäis menevän tasaisen tappavasti 10Litraa/100km. Eilen kävin tankkaamassa. Ilmeisesti tulpakaasarit on melko lähelle oikeassa säädössä?
Mulla on tuplakaasari 78 combin kulutus maantiellä 7,5 litran paikkeilla.
sekajossa kesäkelissä semmonen 9 litraa sataselle.
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO KE, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

korpijaakko kirjoitti:
Mertmi kirjoitti:Bensaa näyttäis menevän tasaisen tappavasti 10Litraa/100km. Eilen kävin tankkaamassa. Ilmeisesti tulpakaasarit on melko lähelle oikeassa säädössä?
Mulla on tuplakaasari 78 combin kulutus maantiellä 7,5 litran paikkeilla.
sekajossa kesäkelissä semmonen 9 litraa sataselle.
Wow, pitäisköhän mun käydä sittenkin säädättämässä nuo :D
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
korpijaakko
"Viggen"
Viestit: 526
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja korpijaakko »

Jep tuplakaasarit saa viemään bensaa ihan tolkuttomasti jos ne on väärissä säädöissä. Mulla söi joskus parhaimmillaan 17 l/100KM. Tuplat taitaa syödä kuitenkin vähemmän kuin yks kaasari vehkeet silloin kun ne on säädöissään.
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO KE, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Njoo, tänään asensin kierroslukumittarin paikoilleen. Pahkeisen nopeusmittari on liian uusi takapuolella olevien leimojen perusteella. Se on 80-luvun puolelta, eli siis vaihdettu. Tuskinpa kilsat pitääkään paikkaansa. :?

Tuo kiertää muutes nelosella (suurin vaihde) satasen vauhdissa 3500rpm. Sillä se tuntuu niin kovasti meluavan. Hehe, ihan eri fiilarit on kiihdytellä, kun tietää kierrosluvun. Taas kerran joutuu tunnustamaan, ettei korvakuulolta uskalla kierrättää konetta 5500rpm:ään asti. Kieppimittarin mukaan helppo juttu. :D
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Mertmi kirjoitti:Njoo, tänään asensin kierroslukumittarin paikoilleen. Pahkeisen nopeusmittari on liian uusi takapuolella olevien leimojen perusteella. Se on 80-luvun puolelta, eli siis vaihdettu. Tuskinpa kilsat pitääkään paikkaansa. :?

Tuo kiertää muutes nelosella (suurin vaihde) satasen vauhdissa 3500rpm. Sillä se tuntuu niin kovasti meluavan. Hehe, ihan eri fiilarit on kiihdytellä, kun tietää kierrosluvun. Taas kerran joutuu tunnustamaan, ettei korvakuulolta uskalla kierrättää konetta 5500rpm:ään asti. Kieppimittarin mukaan helppo juttu. :D
samat välitykset kun mun 77 emsissä oli. on se matka-ajossa aikamoista jurnutusta. jos saab oli silloin edistyksellinen, niin mun mielestä ems sporttimallin nelivaihteisuus oli kyl vähän noloa.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Hmm... 5-vaihteinen 5:n enskalla alkaa houkuttaa entistä enemmän. :D Toi olis aika sporttinen, tiheillä vaihteilla, mutta toisaalta vitosella kierrokset menis maantiellä 100km/h vauhdissa karvan alle 3000rpm. Toi nelilovisen välittäminen enskalla pidemmäksi vie varmasti kaiken sen hauskuuden tosta autosta, mitä toi tihee perä+enska nyt antaa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin