Saab 900 T8 projekti - MegaSquirt + Vems Round_WBO2_EGT

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Myös sytkän pääteasteen pinnistä 6 (muistaakseni) saa hyvää kiekkasignaalia.
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Joo oli tiedossa ennestään. Mutta pinni taisi olla seiska.
Tarkkaa tietoa ei ollut siitä minkälaista tai kuinka voimakasta piikkiä mega tarvii, ja sen vuoksi jäi heti kokeilematta tuo hall anturi.
Megan johtosarja tulee jakajan viereen ja siitä oli lyhin matka ottaa tuo signaali.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Sain suutintukin hitsauksesta. Soppelilta sukkulalta se näyttää. Kunhan vain pitää löpöt sisälllään niin hyvä tulee. Perhana kun on vieläkin hankkimatta se sammutin.... :lol:

Tässä pari kuvaa suutintukista

Tukki 1

Tukki 2

Tukki 3
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

Sopiiko tuo tosiaan? Kuvan perusteella näyttäisi ,että 1.-2. ja 3.-4. suuttimet ovat liian lähellä toisiaan ja 2.-3. suuttimien välissä liian pitkä väli. Voi tietty olla, että kuva valehtelee hieman. Itse olisin myös vetänyt bensan tulon suoraan kiskon päähän, jolloin banjopultista olisi saanut letkun suoraan oikeaan suuntaan koneen sivulle (oletan että liität letkun suoraan bensansuodattimeen).
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Kyllä se voi tuota luokkaa olla. Tässä on vertailun vuoksi kuvia toisesta vastaavasta asennuksesta:
http://www.kolumbus.fi/salovaarat/T8/konehuone.htm

Omassakin päässä megan säätely jatkuu nyt kun hetken hengettömänä ollut läppäri koki ihmeparantumisen.
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Jokke A kirjoitti:Sopiiko tuo tosiaan? Kuvan perusteella näyttäisi ,että 1.-2. ja 3.-4. suuttimet ovat liian lähellä toisiaan ja 2.-3. suuttimien välissä liian pitkä väli. Voi tietty olla, että kuva valehtelee hieman. Itse olisin myös vetänyt bensan tulon suoraan kiskon päähän, jolloin banjopultista olisi saanut letkun suoraan oikeaan suuntaan koneen sivulle (oletan että liität letkun suoraan bensansuodattimeen).

Joo, letku tulee suoraan suodattimelta tukille. Tuo tukki tulee olemaan varmaankin nurinpäin orkkisasentoon verrattuna, eli säädin jakopään puolella ja bensan tuo näyttäisi jäävän kivasti oikeaan suuntaan, jos ei osoita liikaa alaspäin. Kyllä reikävälit pitäisi olla kohdallaan. Hyvin se ainakin putosi reikiin k-jetin imusarjan päälle. Vielä pannat pitää rakentaa tuohon tukkiin, millä se pysyy tiukasti kiinni.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Saab 900 T8 harrasteprojekti + Megasquirt

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

D-jetin imusarja läppäkoteloineen on asennettu paikalleen. Lisäksi riisuin lähes kaikki vanhat k-jet osat jo pois optimistisena. Tilaa tuli mukavasti lisää konehuoneeseen. Jon-Hyrdossa teetätin bensaletkun joka maksoi mukavasti vain 12e(vähemmän kuin uusi bensansuodatin). Paluupuoli pitää vielä suunnitella, kun en haluaisi rikkoa orkkisletkua mahdollisen k-jetiksi palauttamisen helpottamiseksi, letkussa kun on banjopultti päässä. Saas nähdä tuleeko suutintukin tai pikemminkin suuttimien tiiveyden kanssa ongelmia, kun suutintukki on 9000 vaparisaabista ja suuttimet on 9-5aerosta. Näitten tukit on ilmeisesti huikan erilaiset, koska kiinnikeklipsit ei mene paikaleeen. O-rengas kyllä vaikuttaisi riittävän tiukalta, mutta saas nähdä. Autoa tuskin on turha polttaa muutaman kympin takia, joten jos epäilyttää tai vuotaa, niin kyllä pitää vielä hommata se 9-5:sen tukki ja pätkiä se.

Kuvia löytyy täältä
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Re: Saab 900 T8 harrasteprojekti + Megasquirt

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

Bensanpaluu on aika helppo hoitaa katkaisemalla kylmästi vaan se letku ja lähteä liittimellä siitä jatkamaan. Jos tahdot vielä säilyttää mahdollisuuden palauttaa k-jet joskus, katkaise letku sen verran kauempaa että saat jatkopalaan vielä pätkän letkua ja banjon kiinni.

Edit: Löytyikin kotisivuiltasi kuva sovituksestasi. Olitkin tehnyt juuri vastaavalla tavalla mitä ehdotin.
Viimeksi muokannut Jokke A, Ma Syys 24, 2007 21:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Saab 900 T8 harrasteprojekti + Megasquirt

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Joo no samaa olen ajatellut hätäkeinoksi(tai ainoaksi keinoksi). Eihän siellä paluupuolella mitään painetta ole enää joten sen voi kyllä jatkaa ihan klemmariliitoksenakin jos on tarvetta. Jos sen banjopään menee katkaisemaan niin se kyllä katoaa se on vissi..... :lol:
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Saab 900 T8 harrasteprojekti + Megasquirt

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Jokke A kirjoitti:Edit: Otitko siis bensansuodattimen kokonaan pois vai? En oikein kuvasta erota millainen liitin uuden letkun päässä on. Tuokin olisi ollut helppo hoitaa samanlaisella liitännällä b-suodattimen päästä millä k-jetinkin bensaletku oli. Vanha vaan irti ja uutta tilalle.

Orkkissuodatin on ihan orkkispaikalla. Siitä on 90 asteen lähtö hyrdauliikkaletkuun joka vie suutintukille. Tuon painemittarin joudun vielä itsekkin väsäämään. Perhana kun jäi heti tekemättä. No voihan tuon letkun vielä katkaista ja lisätä sen mittärin tuohon letkuun Syy miksi en ottanut orkkistyylisiä banjoja on ettei isoreikäisiä banjoja ollut tarjolla. Niissä M12 banjoissa missä oli sopiva jenga oli ihan tajuttoman pieni sisäreikä. Otin sit tommoset isojenpoikien hydrauliikkaliittimet. Hinta noilla liittimillä oli sama ja tuo hyrdauliikka liitin kestää aukomista ja ei sisällä mitään katoavia tiivisteitä....
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Re: Saab 900 T8 harrasteprojekti + Megasquirt

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

e0000333 kirjoitti:Joo no samaa olen ajatellut hätäkeinoksi(tai ainoaksi keinoksi). Eihän siellä paluupuolella mitään painetta ole enää joten sen voi kyllä jatkaa ihan klemmariliitoksenakin jos on tarvetta. Jos sen banjopään menee katkaisemaan niin se kyllä katoaa se on vissi..... :lol:
Näin joskus väliaikaratkaisun jossa oli vedetty uutta letkua viitisentoista senttiä vanhan paluuletkun päälle ja parilla klemmarilla hellästi kiristelty. Ei tuntunut vuotavan sekään. Noita banjopäitähän saa kaupasta sitten lisää, eli mitä niistä murehtimaan. :)
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2834
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab 900 T8 harrasteprojekti + Megasquirt

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Mikäli banjo vielä on letkussa kiinni, rautasahalla tms banjosta pää poikki, että kara jää letkun sisään. Tuohon vaan uusi letku päälle ja reipas kiristys karan kohdalta lemmarilla, kyllä pitäisi kestää :).
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Saab 900 T8 harrasteprojekti + Megasquirt

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Coltti kirjoitti:Mikäli banjo vielä on letkussa kiinni, rautasahalla tms banjosta pää poikki, että kara jää letkun sisään. Tuohon vaan uusi letku päälle ja reipas kiristys karan kohdalta lemmarilla, kyllä pitäisi kestää :).

Tuo on hyvä pointti! Ja saahan noita banjopäitä ja ei sekään ole ainut vaihtoehto tuohon paluuputkeen jos pitää k-jetti laittaa takaisin. Toivottavasti ei tarvitse. Eli on tilaa ja aikaa ja rahaa pitää tätä satkua hamaan tulevaisuuteen.

Asiasta toiseen, kyllä on hankalan pieni tuo Megasquirt boksista pilkottava MAP anturin putki.... Olisi saanut olla edes muutaman millin pidempi... :twisted:
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Saab 900 T8 harrasteprojekti - Megasquirt savut otettu

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Hiphei :!:

Kotkasin väliaikaisesti paluuputken vain limityksenä ja klemmareilla kuten tuolla aiemmin oli puhetta ja suutintukki on puristettu ruuveilla kanttavasten ja suuttimet siellä välissä. Pisaraakaan ei löpöä tullut mistään ulos. Mahtava homma, ajattelin ja rohkeasti starttailemaan. Auto lupasi heti alusta alkaen, mutta hyytyi ja lopulta lakkasi lupaamasta kokonaan. Nappasin kynttylät pois ja nehän olivat aivan märät. Sytkällä kuivattelua ja kaasu pohjassa kuivaus starttia hetken aikaa. Tämän jälkeen pata heräsikin samantien henkiin ja käydä hörskötteli tyhjäkäynninsäädön jälkeen makeasti.... Kierroksia ottaa ja ei pauku/röpeltele sen kummemmin. Saas nähdä kun pääsee heittämään testilenkkiä läppärin kanssa..... :D Nuo patentit vain pitää fiksata ennen ajelua, ettei käy huonosti.

Jo tässä vaiheessa suuret kiitokset kaikille mukanaeläjille täällä topicissa. Toivottavasti jaksatte lukea jatkossakin, kun varsinainen säätö alkaa ja ongelmia tulee eteen varmasti. Mutta tulta päin sano..... :D
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Saab 900 T8 harrasteprojekti - Megasquirt savut otettu

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Noniin... Nyt on Megan VE karttaa jo hiplattu mieluisaksi ja kokoonpanossa toimivaksi. Myös over run eli polttoaine katkaisu moottorijarrussa sekä kiihdytysrikastukset on saatu toimimaan ihan kivatsi. Kaikenkaikkiaan tänäpäivänä säätöaikaa kului 3.5h josta suurin osa megatunen valikoissa eksyillen. Pari kertaa kilon ahdoilla ja isommalla ReqFuelilla kokeilin vetää hiukan kovempaa ja voi juma, että meinasi koko ojahauki poistua tieltä. Hairoo kakkosella ja kolmosella melko mahdottomasti. Kakkosella sutii kaasusta, wich is nice..... :roll: Kaikki kokolailla ok tähän mennessä. Harmittaa vain kun yhä pitä takita sen vuotavan imusarjan kanssa. No ainahan sitä jotain pitää olla.
Pitää palauttaa se laihempi kartta boksiin ja aloittaa säätämään siitä ala ja keskialueella hyvin toimivaa ja taloudellista. Kohta heitän reissun Seinäjoelle ja on mukava hiukan katsoa kulutusta matka-ajossa.

Niin ja kotkauksetkin tuli korjattua.... :mrgreen:
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
Vastaa Viestiin