Saab 900 T8 projekti - MegaSquirt + Vems Round_WBO2_EGT
Joo oli tiedossa ennestään. Mutta pinni taisi olla seiska.
Tarkkaa tietoa ei ollut siitä minkälaista tai kuinka voimakasta piikkiä mega tarvii, ja sen vuoksi jäi heti kokeilematta tuo hall anturi.
Megan johtosarja tulee jakajan viereen ja siitä oli lyhin matka ottaa tuo signaali.
Tarkkaa tietoa ei ollut siitä minkälaista tai kuinka voimakasta piikkiä mega tarvii, ja sen vuoksi jäi heti kokeilematta tuo hall anturi.
Megan johtosarja tulee jakajan viereen ja siitä oli lyhin matka ottaa tuo signaali.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814
Sopiiko tuo tosiaan? Kuvan perusteella näyttäisi ,että 1.-2. ja 3.-4. suuttimet ovat liian lähellä toisiaan ja 2.-3. suuttimien välissä liian pitkä väli. Voi tietty olla, että kuva valehtelee hieman. Itse olisin myös vetänyt bensan tulon suoraan kiskon päähän, jolloin banjopultista olisi saanut letkun suoraan oikeaan suuntaan koneen sivulle (oletan että liität letkun suoraan bensansuodattimeen).
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
'84 900T8 Museoautoprojekti
Kyllä se voi tuota luokkaa olla. Tässä on vertailun vuoksi kuvia toisesta vastaavasta asennuksesta:
http://www.kolumbus.fi/salovaarat/T8/konehuone.htm
Omassakin päässä megan säätely jatkuu nyt kun hetken hengettömänä ollut läppäri koki ihmeparantumisen.
http://www.kolumbus.fi/salovaarat/T8/konehuone.htm
Omassakin päässä megan säätely jatkuu nyt kun hetken hengettömänä ollut läppäri koki ihmeparantumisen.
Jokke A kirjoitti:Sopiiko tuo tosiaan? Kuvan perusteella näyttäisi ,että 1.-2. ja 3.-4. suuttimet ovat liian lähellä toisiaan ja 2.-3. suuttimien välissä liian pitkä väli. Voi tietty olla, että kuva valehtelee hieman. Itse olisin myös vetänyt bensan tulon suoraan kiskon päähän, jolloin banjopultista olisi saanut letkun suoraan oikeaan suuntaan koneen sivulle (oletan että liität letkun suoraan bensansuodattimeen).
Joo, letku tulee suoraan suodattimelta tukille. Tuo tukki tulee olemaan varmaankin nurinpäin orkkisasentoon verrattuna, eli säädin jakopään puolella ja bensan tuo näyttäisi jäävän kivasti oikeaan suuntaan, jos ei osoita liikaa alaspäin. Kyllä reikävälit pitäisi olla kohdallaan. Hyvin se ainakin putosi reikiin k-jetin imusarjan päälle. Vielä pannat pitää rakentaa tuohon tukkiin, millä se pysyy tiukasti kiinni.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814
Re: Saab 900 T8 harrasteprojekti + Megasquirt
D-jetin imusarja läppäkoteloineen on asennettu paikalleen. Lisäksi riisuin lähes kaikki vanhat k-jet osat jo pois optimistisena. Tilaa tuli mukavasti lisää konehuoneeseen. Jon-Hyrdossa teetätin bensaletkun joka maksoi mukavasti vain 12e(vähemmän kuin uusi bensansuodatin). Paluupuoli pitää vielä suunnitella, kun en haluaisi rikkoa orkkisletkua mahdollisen k-jetiksi palauttamisen helpottamiseksi, letkussa kun on banjopultti päässä. Saas nähdä tuleeko suutintukin tai pikemminkin suuttimien tiiveyden kanssa ongelmia, kun suutintukki on 9000 vaparisaabista ja suuttimet on 9-5aerosta. Näitten tukit on ilmeisesti huikan erilaiset, koska kiinnikeklipsit ei mene paikaleeen. O-rengas kyllä vaikuttaisi riittävän tiukalta, mutta saas nähdä. Autoa tuskin on turha polttaa muutaman kympin takia, joten jos epäilyttää tai vuotaa, niin kyllä pitää vielä hommata se 9-5:sen tukki ja pätkiä se.
Kuvia löytyy täältä
Kuvia löytyy täältä
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814
Re: Saab 900 T8 harrasteprojekti + Megasquirt
Bensanpaluu on aika helppo hoitaa katkaisemalla kylmästi vaan se letku ja lähteä liittimellä siitä jatkamaan. Jos tahdot vielä säilyttää mahdollisuuden palauttaa k-jet joskus, katkaise letku sen verran kauempaa että saat jatkopalaan vielä pätkän letkua ja banjon kiinni.
Edit: Löytyikin kotisivuiltasi kuva sovituksestasi. Olitkin tehnyt juuri vastaavalla tavalla mitä ehdotin.
Edit: Löytyikin kotisivuiltasi kuva sovituksestasi. Olitkin tehnyt juuri vastaavalla tavalla mitä ehdotin.
Viimeksi muokannut Jokke A, Ma Syys 24, 2007 21:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
'84 900T8 Museoautoprojekti
Re: Saab 900 T8 harrasteprojekti + Megasquirt
Joo no samaa olen ajatellut hätäkeinoksi(tai ainoaksi keinoksi). Eihän siellä paluupuolella mitään painetta ole enää joten sen voi kyllä jatkaa ihan klemmariliitoksenakin jos on tarvetta. Jos sen banjopään menee katkaisemaan niin se kyllä katoaa se on vissi..... 

Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814
Re: Saab 900 T8 harrasteprojekti + Megasquirt
Jokke A kirjoitti:Edit: Otitko siis bensansuodattimen kokonaan pois vai? En oikein kuvasta erota millainen liitin uuden letkun päässä on. Tuokin olisi ollut helppo hoitaa samanlaisella liitännällä b-suodattimen päästä millä k-jetinkin bensaletku oli. Vanha vaan irti ja uutta tilalle.
Orkkissuodatin on ihan orkkispaikalla. Siitä on 90 asteen lähtö hyrdauliikkaletkuun joka vie suutintukille. Tuon painemittarin joudun vielä itsekkin väsäämään. Perhana kun jäi heti tekemättä. No voihan tuon letkun vielä katkaista ja lisätä sen mittärin tuohon letkuun Syy miksi en ottanut orkkistyylisiä banjoja on ettei isoreikäisiä banjoja ollut tarjolla. Niissä M12 banjoissa missä oli sopiva jenga oli ihan tajuttoman pieni sisäreikä. Otin sit tommoset isojenpoikien hydrauliikkaliittimet. Hinta noilla liittimillä oli sama ja tuo hyrdauliikka liitin kestää aukomista ja ei sisällä mitään katoavia tiivisteitä....
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814
Re: Saab 900 T8 harrasteprojekti + Megasquirt
Näin joskus väliaikaratkaisun jossa oli vedetty uutta letkua viitisentoista senttiä vanhan paluuletkun päälle ja parilla klemmarilla hellästi kiristelty. Ei tuntunut vuotavan sekään. Noita banjopäitähän saa kaupasta sitten lisää, eli mitä niistä murehtimaan.e0000333 kirjoitti:Joo no samaa olen ajatellut hätäkeinoksi(tai ainoaksi keinoksi). Eihän siellä paluupuolella mitään painetta ole enää joten sen voi kyllä jatkaa ihan klemmariliitoksenakin jos on tarvetta. Jos sen banjopään menee katkaisemaan niin se kyllä katoaa se on vissi.....

Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
'84 900T8 Museoautoprojekti
Re: Saab 900 T8 harrasteprojekti + Megasquirt
Mikäli banjo vielä on letkussa kiinni, rautasahalla tms banjosta pää poikki, että kara jää letkun sisään. Tuohon vaan uusi letku päälle ja reipas kiristys karan kohdalta lemmarilla, kyllä pitäisi kestää
.

Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
Re: Saab 900 T8 harrasteprojekti + Megasquirt
Coltti kirjoitti:Mikäli banjo vielä on letkussa kiinni, rautasahalla tms banjosta pää poikki, että kara jää letkun sisään. Tuohon vaan uusi letku päälle ja reipas kiristys karan kohdalta lemmarilla, kyllä pitäisi kestää.
Tuo on hyvä pointti! Ja saahan noita banjopäitä ja ei sekään ole ainut vaihtoehto tuohon paluuputkeen jos pitää k-jetti laittaa takaisin. Toivottavasti ei tarvitse. Eli on tilaa ja aikaa ja rahaa pitää tätä satkua hamaan tulevaisuuteen.
Asiasta toiseen, kyllä on hankalan pieni tuo Megasquirt boksista pilkottava MAP anturin putki.... Olisi saanut olla edes muutaman millin pidempi...

Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814
Re: Saab 900 T8 harrasteprojekti - Megasquirt savut otettu
Hiphei
Kotkasin väliaikaisesti paluuputken vain limityksenä ja klemmareilla kuten tuolla aiemmin oli puhetta ja suutintukki on puristettu ruuveilla kanttavasten ja suuttimet siellä välissä. Pisaraakaan ei löpöä tullut mistään ulos. Mahtava homma, ajattelin ja rohkeasti starttailemaan. Auto lupasi heti alusta alkaen, mutta hyytyi ja lopulta lakkasi lupaamasta kokonaan. Nappasin kynttylät pois ja nehän olivat aivan märät. Sytkällä kuivattelua ja kaasu pohjassa kuivaus starttia hetken aikaa. Tämän jälkeen pata heräsikin samantien henkiin ja käydä hörskötteli tyhjäkäynninsäädön jälkeen makeasti.... Kierroksia ottaa ja ei pauku/röpeltele sen kummemmin. Saas nähdä kun pääsee heittämään testilenkkiä läppärin kanssa.....
Nuo patentit vain pitää fiksata ennen ajelua, ettei käy huonosti.
Jo tässä vaiheessa suuret kiitokset kaikille mukanaeläjille täällä topicissa. Toivottavasti jaksatte lukea jatkossakin, kun varsinainen säätö alkaa ja ongelmia tulee eteen varmasti. Mutta tulta päin sano.....

Kotkasin väliaikaisesti paluuputken vain limityksenä ja klemmareilla kuten tuolla aiemmin oli puhetta ja suutintukki on puristettu ruuveilla kanttavasten ja suuttimet siellä välissä. Pisaraakaan ei löpöä tullut mistään ulos. Mahtava homma, ajattelin ja rohkeasti starttailemaan. Auto lupasi heti alusta alkaen, mutta hyytyi ja lopulta lakkasi lupaamasta kokonaan. Nappasin kynttylät pois ja nehän olivat aivan märät. Sytkällä kuivattelua ja kaasu pohjassa kuivaus starttia hetken aikaa. Tämän jälkeen pata heräsikin samantien henkiin ja käydä hörskötteli tyhjäkäynninsäädön jälkeen makeasti.... Kierroksia ottaa ja ei pauku/röpeltele sen kummemmin. Saas nähdä kun pääsee heittämään testilenkkiä läppärin kanssa.....

Jo tässä vaiheessa suuret kiitokset kaikille mukanaeläjille täällä topicissa. Toivottavasti jaksatte lukea jatkossakin, kun varsinainen säätö alkaa ja ongelmia tulee eteen varmasti. Mutta tulta päin sano.....

Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814
Re: Saab 900 T8 harrasteprojekti - Megasquirt savut otettu
Noniin... Nyt on Megan VE karttaa jo hiplattu mieluisaksi ja kokoonpanossa toimivaksi. Myös over run eli polttoaine katkaisu moottorijarrussa sekä kiihdytysrikastukset on saatu toimimaan ihan kivatsi. Kaikenkaikkiaan tänäpäivänä säätöaikaa kului 3.5h josta suurin osa megatunen valikoissa eksyillen. Pari kertaa kilon ahdoilla ja isommalla ReqFuelilla kokeilin vetää hiukan kovempaa ja voi juma, että meinasi koko ojahauki poistua tieltä. Hairoo kakkosella ja kolmosella melko mahdottomasti. Kakkosella sutii kaasusta, wich is nice.....
Kaikki kokolailla ok tähän mennessä. Harmittaa vain kun yhä pitä takita sen vuotavan imusarjan kanssa. No ainahan sitä jotain pitää olla.
Pitää palauttaa se laihempi kartta boksiin ja aloittaa säätämään siitä ala ja keskialueella hyvin toimivaa ja taloudellista. Kohta heitän reissun Seinäjoelle ja on mukava hiukan katsoa kulutusta matka-ajossa.
Niin ja kotkauksetkin tuli korjattua....

Pitää palauttaa se laihempi kartta boksiin ja aloittaa säätämään siitä ala ja keskialueella hyvin toimivaa ja taloudellista. Kohta heitän reissun Seinäjoelle ja on mukava hiukan katsoa kulutusta matka-ajossa.
Niin ja kotkauksetkin tuli korjattua....

Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814