Projekti Masturbo

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
S1mppa_
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: Ti Marras 28, 2006 18:37
Paikkakunta: susiraja

Re: Masterpowerin asennusta satkuun (uusi LC-1 asennusta vailla)

Viesti Kirjoittaja S1mppa_ »

vika ei ollutkaan maailman vaikein. nämä saabin tuhannet ali/ylipaine letkut olivat parhaat päivänsä nähneet. paljon pirteämmältä tuntuu saabbi tällä masterilla mitä entisellä ahtimella. :D asiasta toiseen. mistä mahtaa johtua ns. "pulu ääni- wizizizizi" vaihdetta vaidettaessa ja moottorijarrutuksessa? :P kiinni ei ole vielä minkäänlaista dumppia/by passia...
saab harrastus tunnelin loppupäässä näkyy jo valo...
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Re: Masterpowerin asennusta satkuun (uusi LC-1 asennusta vailla)

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Kyllähän tuo kuulostaisi vähän siltä, että ahdin sakkailisi. Pidemmän päälle tuo ei ole terveellistä ahtimelle.

Millä kierroksilla lähtee ahtamaan ja miten pitää paineet yläkierroksilla?
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Masterpowerin asennusta satkuun (uusi LC-1 asennusta vailla)

Viesti Kirjoittaja V-M »

S1mppa_ kirjoitti:asiasta toiseen. mistä mahtaa johtua ns. "pulu ääni- wizizizizi" vaihdetta vaidettaessa ja moottorijarrutuksessa? :P kiinni ei ole vielä minkäänlaista dumppia/by passia...
Johtuu juurikin tuon Tumpin/pässin puuttesta tuo ääni. Kantsii laittaa sellanen niin saa kestoikää puhaltimelle.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
S1mppa_
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: Ti Marras 28, 2006 18:37
Paikkakunta: susiraja

Re: Masterpowerin asennusta satkuun (uusi LC-1 asennusta vailla)

Viesti Kirjoittaja S1mppa_ »

Frostwind kirjoitti:Kyllähän tuo kuulostaisi vähän siltä, että ahdin sakkailisi. Pidemmän päälle tuo ei ole terveellistä ahtimelle.
Millä kierroksilla lähtee ahtamaan ja miten pitää paineet yläkierroksilla?
pitää rueta vissiin kattelee sopivaa dumppia markkinoilta.
tuossa 3000rpm kohdilla lähtee ahtamaan ja 5500rpm hujakoilla laskee.. hyvin pitkälti samaan tapaan mitä vakio saabissa. :)
saab harrastus tunnelin loppupäässä näkyy jo valo...
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Re: Masterpowerin asennusta satkuun (uusi LC-1 asennusta vailla)

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

S1mppa_ kirjoitti: pitää rueta vissiin kattelee sopivaa dumppia markkinoilta.
tuossa 3000rpm kohdilla lähtee ahtamaan ja 5500rpm hujakoilla laskee.. hyvin pitkälti samaan tapaan mitä vakio saabissa. :)
Lähtee ahtamaan, eli siis imusarjan paine nousee positiiviseksi vasta 3000rpm:ssä?

Mikähän kun tuossa omassa masterissa tiputtaa paineita jo 4500rpm:ssä...
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Masterpowerin asennusta satkuun (uusi LC-1 asennusta vailla)

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Frostwind kirjoitti:
S1mppa_ kirjoitti: pitää rueta vissiin kattelee sopivaa dumppia markkinoilta.
tuossa 3000rpm kohdilla lähtee ahtamaan ja 5500rpm hujakoilla laskee.. hyvin pitkälti samaan tapaan mitä vakio saabissa. :)
Lähtee ahtamaan, eli siis imusarjan paine nousee positiiviseksi vasta 3000rpm:ssä?

Mikähän kun tuossa omassa masterissa tiputtaa paineita jo 4500rpm:ssä...
Olisko hukkaportin jousi liian löysä?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: Masterpowerin asennusta satkuun (uusi LC-1 asennusta vailla)

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Mertmi kirjoitti:
Frostwind kirjoitti:
S1mppa_ kirjoitti: pitää rueta vissiin kattelee sopivaa dumppia markkinoilta.
tuossa 3000rpm kohdilla lähtee ahtamaan ja 5500rpm hujakoilla laskee.. hyvin pitkälti samaan tapaan mitä vakio saabissa. :)
Lähtee ahtamaan, eli siis imusarjan paine nousee positiiviseksi vasta 3000rpm:ssä?

Mikähän kun tuossa omassa masterissa tiputtaa paineita jo 4500rpm:ssä...
Olisko hukkaportin jousi liian löysä?
=ahdin liian pieni?
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Re: Masterpowerin asennusta satkuun (uusi LC-1 asennusta vailla)

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Suppari kirjoitti:=ahdin liian pieni?
Turbiini ja pesä ovat liian pieniä.
Jos koneesta haluaa oikeaa tehoa on myös kiinnitettävä huomiota pakopuolen hengitykseen.

Ihmettelen myös suuresti tuota kompurasiiven kokoa, onko se oikeasti 54mm?
54mm siivellä mennään jo tosi kovaa jos rauta tukee,
jos ei tue, niin kartalla mennään sakkausrajan oikealle puolelle vasta korkeilla kierroksilla.

Kompurakartat olis kiva nähdä noista mastereista.
S1mppa_
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: Ti Marras 28, 2006 18:37
Paikkakunta: susiraja

Re: Masterpowerin asennusta satkuun (uusi LC-1 asennusta vailla)

Viesti Kirjoittaja S1mppa_ »

Mertmi kirjoitti:
Frostwind kirjoitti:
S1mppa_ kirjoitti: pitää rueta vissiin kattelee sopivaa dumppia markkinoilta.
tuossa 3000rpm kohdilla lähtee ahtamaan ja 5500rpm hujakoilla laskee.. hyvin pitkälti samaan tapaan mitä vakio saabissa. :)
Lähtee ahtamaan, eli siis imusarjan paine nousee positiiviseksi vasta 3000rpm:ssä?

Mikähän kun tuossa omassa masterissa tiputtaa paineita jo 4500rpm:ssä...
näin juuri. ihan sopivalta kierrosalueelta omasta mielestä lähtee kehittämään posittivista painetta. kauhulla odotin miten oma masteri toimii, kun aiemmin lueskelin tätä keskustelua ilman että pääsi henk.koht testaamaan. ihan yllättynyt olen miten hyvin toimii :) eikun vain kovaa säätämistä niin eiköhän ala sinunkin masteri toimia :D
saab harrastus tunnelin loppupäässä näkyy jo valo...
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Masterpowerin asennusta satkuun (uusi LC-1 asennusta vailla)

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Joo, kieltämättä itteäkin kiinnostais ne kompurakartat. Tein jonkinlaisen laskelma excel-taulukkoon, mimmosen ahtimen miun auto tarviis...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Re: Masterpowerin asennusta satkuun (uusi LC-1 asennusta vailla)

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Kun te nyt noista kompurakartoista puhutte, niin kuinka monta kuutiojalkaa minuutissa (cfm) ilmaa B202L imee itseenä vaikkapa 6000 kierroksella? Tai vaikkapa 3000:lla?
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Masterpowerin asennusta satkuun (uusi LC-1 asennusta vailla)

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Frostwind kirjoitti:Kun te nyt noista kompurakartoista puhutte, niin kuinka monta kuutiojalkaa minuutissa (cfm) ilmaa B202L imee itseenä vaikkapa 6000 kierroksella? Tai vaikkapa 3000:lla?
Se riippuu ahtopaineesta.

1.4bar ahtopaine, 25c ulkoilma, 300m merenpinnasta, kompressorin hyötysuhde 65%, moottorin volymetrinen hyötysuhde 0,9 , moottorin kierrosluku 3000rpm ja ilman välijäähdytintä antaa tulokseksi: 160cfm.

Samat speksit muuten, mutta 6000rpm:llä 321cfm.

0,7bar, muuten kaikki samat ja 3000rpm 113cfm
0,7bar, muuten samat ja 6000rpm 227cfm.

Nämä laskelmat mie tein ihan tosta virityskirjasta lukien ja exceliin syöttäen. Lisäksi siinä on muutamia oletuksia käytetty, kuten esim. että ollaan 300m korkeudella merenpinnasta ja että ulkoilman lämpötila on 25c. Korkeammalle noustaessa ilmassa on vähemmän happea, kuten kaikki tietävät. kylmempi ilma taasen lisää täytöstä, mutta se ei tässä tapauksessa ole huono asia :)

Välijäähdyttimen lisääminen pitäisi tehdä tohon laskelmaan.Välijäähdyttimen huomioiminen tietysti kasvattaa tuota ilman määrää, ja käytännössä kaikissa vähääkään vakavammissa virityksissä on IC mukana.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Masterpowerin asennusta satkuun (uusi LC-1 asennusta vailla)

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Mertmi kirjoitti:kylmempi ilma taasen lisää täytöstä, mutta se ei tässä tapauksessa ole huono asia :)
Vakiossa on, ehkä. Varsinkin jos on arka kuljettaja niin varmasti säikähtää alkuperäisen by-passin mölinää :lol:

Viestinketjun aloittaneelle: Oliko tuo Masterpower-ahdin jokin korvaus- tai jokin viritysahdin? Pakopuolelta (ainakin kuvissa) näytti about saman kokoiselta kuin vakiona ollut Garrett. Kompuran puolelta näytti sitten paljon isommalta.

EDIT: Kokeilin tuossa huvin vuoksi miten tuo vakio ahtaa, kun ei ole pahemmin tullut katsottua. Elikkäs, siinä 2000rpm alkuperäinen (suuntaa antava) ahtomittari menee 0-paineen ohi ahdon puolelle ja 3000rpm hujakoilla menee ohi peruspaineiden. Sen pidemmälle en katsellut, kun nopeusrajoitukset tuli vastaan 3. vaihteella.

e... typo
Viimeksi muokannut dimebak, Su Maalis 16, 2008 15:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Re: Projekti Masturbo

Viesti Kirjoittaja tema »

Kun lueskelee tätä(kin) topikkia niin ei voi olla kuin kuin tyytyväinen TD04:seen.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Projekti Masturbo

Viesti Kirjoittaja dimebak »

tema kirjoitti:Kun lueskelee tätä(kin) topikkia niin ei voi olla kuin kuin tyytyväinen TD04:seen.
Satkussa? Miten miten, kerro kerro.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin