Projekti Masturbo
Re: Masterpowerin asennusta satkuun (uusi LC-1 asennusta vailla)
vika ei ollutkaan maailman vaikein. nämä saabin tuhannet ali/ylipaine letkut olivat parhaat päivänsä nähneet. paljon pirteämmältä tuntuu saabbi tällä masterilla mitä entisellä ahtimella.
asiasta toiseen. mistä mahtaa johtua ns. "pulu ääni- wizizizizi" vaihdetta vaidettaessa ja moottorijarrutuksessa?
kiinni ei ole vielä minkäänlaista dumppia/by passia...
saab harrastus tunnelin loppupäässä näkyy jo valo...
Re: Masterpowerin asennusta satkuun (uusi LC-1 asennusta vailla)
Kyllähän tuo kuulostaisi vähän siltä, että ahdin sakkailisi. Pidemmän päälle tuo ei ole terveellistä ahtimelle.
Millä kierroksilla lähtee ahtamaan ja miten pitää paineet yläkierroksilla?
Millä kierroksilla lähtee ahtamaan ja miten pitää paineet yläkierroksilla?
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Re: Masterpowerin asennusta satkuun (uusi LC-1 asennusta vailla)
Johtuu juurikin tuon Tumpin/pässin puuttesta tuo ääni. Kantsii laittaa sellanen niin saa kestoikää puhaltimelle.S1mppa_ kirjoitti:asiasta toiseen. mistä mahtaa johtua ns. "pulu ääni- wizizizizi" vaihdetta vaidettaessa ja moottorijarrutuksessa?kiinni ei ole vielä minkäänlaista dumppia/by passia...
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Re: Masterpowerin asennusta satkuun (uusi LC-1 asennusta vailla)
pitää rueta vissiin kattelee sopivaa dumppia markkinoilta.Frostwind kirjoitti:Kyllähän tuo kuulostaisi vähän siltä, että ahdin sakkailisi. Pidemmän päälle tuo ei ole terveellistä ahtimelle.
Millä kierroksilla lähtee ahtamaan ja miten pitää paineet yläkierroksilla?
tuossa 3000rpm kohdilla lähtee ahtamaan ja 5500rpm hujakoilla laskee.. hyvin pitkälti samaan tapaan mitä vakio saabissa.
saab harrastus tunnelin loppupäässä näkyy jo valo...
Re: Masterpowerin asennusta satkuun (uusi LC-1 asennusta vailla)
Lähtee ahtamaan, eli siis imusarjan paine nousee positiiviseksi vasta 3000rpm:ssä?S1mppa_ kirjoitti: pitää rueta vissiin kattelee sopivaa dumppia markkinoilta.
tuossa 3000rpm kohdilla lähtee ahtamaan ja 5500rpm hujakoilla laskee.. hyvin pitkälti samaan tapaan mitä vakio saabissa.
Mikähän kun tuossa omassa masterissa tiputtaa paineita jo 4500rpm:ssä...
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Re: Masterpowerin asennusta satkuun (uusi LC-1 asennusta vailla)
Olisko hukkaportin jousi liian löysä?Frostwind kirjoitti:Lähtee ahtamaan, eli siis imusarjan paine nousee positiiviseksi vasta 3000rpm:ssä?S1mppa_ kirjoitti: pitää rueta vissiin kattelee sopivaa dumppia markkinoilta.
tuossa 3000rpm kohdilla lähtee ahtamaan ja 5500rpm hujakoilla laskee.. hyvin pitkälti samaan tapaan mitä vakio saabissa.
Mikähän kun tuossa omassa masterissa tiputtaa paineita jo 4500rpm:ssä...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Masterpowerin asennusta satkuun (uusi LC-1 asennusta vailla)
=ahdin liian pieni?Mertmi kirjoitti:Olisko hukkaportin jousi liian löysä?Frostwind kirjoitti:Lähtee ahtamaan, eli siis imusarjan paine nousee positiiviseksi vasta 3000rpm:ssä?S1mppa_ kirjoitti: pitää rueta vissiin kattelee sopivaa dumppia markkinoilta.
tuossa 3000rpm kohdilla lähtee ahtamaan ja 5500rpm hujakoilla laskee.. hyvin pitkälti samaan tapaan mitä vakio saabissa.
Mikähän kun tuossa omassa masterissa tiputtaa paineita jo 4500rpm:ssä...
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Re: Masterpowerin asennusta satkuun (uusi LC-1 asennusta vailla)
Turbiini ja pesä ovat liian pieniä.Suppari kirjoitti:=ahdin liian pieni?
Jos koneesta haluaa oikeaa tehoa on myös kiinnitettävä huomiota pakopuolen hengitykseen.
Ihmettelen myös suuresti tuota kompurasiiven kokoa, onko se oikeasti 54mm?
54mm siivellä mennään jo tosi kovaa jos rauta tukee,
jos ei tue, niin kartalla mennään sakkausrajan oikealle puolelle vasta korkeilla kierroksilla.
Kompurakartat olis kiva nähdä noista mastereista.
Re: Masterpowerin asennusta satkuun (uusi LC-1 asennusta vailla)
näin juuri. ihan sopivalta kierrosalueelta omasta mielestä lähtee kehittämään posittivista painetta. kauhulla odotin miten oma masteri toimii, kun aiemmin lueskelin tätä keskustelua ilman että pääsi henk.koht testaamaan. ihan yllättynyt olen miten hyvin toimiiMertmi kirjoitti:Frostwind kirjoitti:Lähtee ahtamaan, eli siis imusarjan paine nousee positiiviseksi vasta 3000rpm:ssä?S1mppa_ kirjoitti: pitää rueta vissiin kattelee sopivaa dumppia markkinoilta.
tuossa 3000rpm kohdilla lähtee ahtamaan ja 5500rpm hujakoilla laskee.. hyvin pitkälti samaan tapaan mitä vakio saabissa.
Mikähän kun tuossa omassa masterissa tiputtaa paineita jo 4500rpm:ssä...
saab harrastus tunnelin loppupäässä näkyy jo valo...
Re: Masterpowerin asennusta satkuun (uusi LC-1 asennusta vailla)
Joo, kieltämättä itteäkin kiinnostais ne kompurakartat. Tein jonkinlaisen laskelma excel-taulukkoon, mimmosen ahtimen miun auto tarviis...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Masterpowerin asennusta satkuun (uusi LC-1 asennusta vailla)
Kun te nyt noista kompurakartoista puhutte, niin kuinka monta kuutiojalkaa minuutissa (cfm) ilmaa B202L imee itseenä vaikkapa 6000 kierroksella? Tai vaikkapa 3000:lla?
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Re: Masterpowerin asennusta satkuun (uusi LC-1 asennusta vailla)
Se riippuu ahtopaineesta.Frostwind kirjoitti:Kun te nyt noista kompurakartoista puhutte, niin kuinka monta kuutiojalkaa minuutissa (cfm) ilmaa B202L imee itseenä vaikkapa 6000 kierroksella? Tai vaikkapa 3000:lla?
1.4bar ahtopaine, 25c ulkoilma, 300m merenpinnasta, kompressorin hyötysuhde 65%, moottorin volymetrinen hyötysuhde 0,9 , moottorin kierrosluku 3000rpm ja ilman välijäähdytintä antaa tulokseksi: 160cfm.
Samat speksit muuten, mutta 6000rpm:llä 321cfm.
0,7bar, muuten kaikki samat ja 3000rpm 113cfm
0,7bar, muuten samat ja 6000rpm 227cfm.
Nämä laskelmat mie tein ihan tosta virityskirjasta lukien ja exceliin syöttäen. Lisäksi siinä on muutamia oletuksia käytetty, kuten esim. että ollaan 300m korkeudella merenpinnasta ja että ulkoilman lämpötila on 25c. Korkeammalle noustaessa ilmassa on vähemmän happea, kuten kaikki tietävät. kylmempi ilma taasen lisää täytöstä, mutta se ei tässä tapauksessa ole huono asia
Välijäähdyttimen lisääminen pitäisi tehdä tohon laskelmaan.Välijäähdyttimen huomioiminen tietysti kasvattaa tuota ilman määrää, ja käytännössä kaikissa vähääkään vakavammissa virityksissä on IC mukana.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Masterpowerin asennusta satkuun (uusi LC-1 asennusta vailla)
Vakiossa on, ehkä. Varsinkin jos on arka kuljettaja niin varmasti säikähtää alkuperäisen by-passin mölinääMertmi kirjoitti:kylmempi ilma taasen lisää täytöstä, mutta se ei tässä tapauksessa ole huono asia![]()
Viestinketjun aloittaneelle: Oliko tuo Masterpower-ahdin jokin korvaus- tai jokin viritysahdin? Pakopuolelta (ainakin kuvissa) näytti about saman kokoiselta kuin vakiona ollut Garrett. Kompuran puolelta näytti sitten paljon isommalta.
EDIT: Kokeilin tuossa huvin vuoksi miten tuo vakio ahtaa, kun ei ole pahemmin tullut katsottua. Elikkäs, siinä 2000rpm alkuperäinen (suuntaa antava) ahtomittari menee 0-paineen ohi ahdon puolelle ja 3000rpm hujakoilla menee ohi peruspaineiden. Sen pidemmälle en katsellut, kun nopeusrajoitukset tuli vastaan 3. vaihteella.
e... typo
Viimeksi muokannut dimebak, Su Maalis 16, 2008 15:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Projekti Masturbo
Kun lueskelee tätä(kin) topikkia niin ei voi olla kuin kuin tyytyväinen TD04:seen.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Re: Projekti Masturbo
Satkussa? Miten miten, kerro kerro.tema kirjoitti:Kun lueskelee tätä(kin) topikkia niin ei voi olla kuin kuin tyytyväinen TD04:seen.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001