MY15 EA288+DSG6 -kolopallo [Oli: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)]

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7360
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Pahinta tuossa tietty et nelikkokelejä ollu enempi mitä useampana edellisenä talvena yhteensä :facepalm_man:

Sylettää täälläki ajella harrasteella ja lainavolvolla kun nelikko lepää...

No tuohan rupee oleen aika hyvällä mallilla :mrgreen:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5335
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Nojuu kyllähän tuo silleen vähän harmittaa. Tilasin tulivarren Coltilta ja kun en halunnut maksaa pikalisää, niin se saapuu torstaina. Eli JOS ne nippelit pitää öljyt sisällä, niin ehkä siis jo torstaina pääsee koelenkille ja sunnuntaina järjestyy kyyti toiseen suuntaan, jotta auton saa paluuna tänne :)
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5335
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Seuraavaa rassaajaa säälien tukivarsi on nyt niin vaseliinissa marinoitu, että ei pitäisi siitä jäädä säätö kiinni. Toki toi on tavallista, eli kai suola sen sieltä liottaa pois...

Kuva

Kuva

Ja sitte vielä kunnon harakiriviritys ja pulttien kiristys.

Kuva

Ja auto omille tassuilleen! Hetken se roikkuki nosturilla...

Kuva

Nelivetohan pelas n. 10 km. En jaksanu sitte varmistua asiasta, vaan tilasin Coltilta ne uudet nipat putkille. Reilu satasen satsi... Otin kyllä vanhatki mukaan, jos olis hydrauliikkaliikkees käyny, mut iski pessimistinen ote siltä osin, että yritän taas säästää ja maksan lopulta enemmän. Fiksu kun olis jo alunperin tilannu ne ja vaihtanu kerrasta uudet. Sillon oli hyvin tilaa tehdä, mutta nyt purkamista vältellen ne saa aika sokkona vaihtaa... Noh, ehkä tää tästä vielä herää henkiin.

Muilta osin tää on viimenen investointi tähän autoon. Jos ei tuu kuntoon, niin myyn seuraavalle :|
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja Pakari »

JP_Vette kirjoitti: Pakari näitä haukkui aikaisemmin hyvän kelin nelivedoiksi, mutta jos vika oli vain o-renkaiden falskaaminen kun metalli on syöpynyt ympäriltä pois, niin ehkä tälle tuli vain noilta osin kilometrit täyteen eikä sen kummempaa draamaa.
Katsotaan nyt, mielenkiinnolla odotetaan lopputulosta. Mikäli ei korjaannu edelleenkään, pysyn sanoissani. Mikäli korjaantuu niin motivaatioprovo toimi odotetulla tavalla. :mrgreen:
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja V-M »

Yllättävän hyvin on toiminut koko talven, ei ole oireillut mitenkään edes kovemmilla pakkasilla. Enkä ole mitenkään hellästi ajellut vaan tykittänyt ihan reippaasti niin että on varmasti kaikilla vetävillä menty eteenpäin ;) Pari viikkoo sitten meni tuo 300tkm raja pyykki rikki. Koputetaan puuta kuitenkin varmuuden vuoksi :D
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5335
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Etenee, eteneen. Ehkä :mrgreen: Coltilta tilasin tosiaan neljä nippeliä, mutta Orio toimittikin vain yhden... Lopuille toimitusaika on tuntematon. No Google kertoo, että USAsta saa, mutta postit pomppaa kolminumeroiseks ja tietty tulli ja alvi postienkin päälle. Mutta. Hoksasinki kirjottaa osanumeron eteen GM:n sijaan Opel, niin johan alko löytymään osia :D Hinta pomppasi Coltin hintaan vain vajaalla parilla eurolla kappaleelta, plus posteja vajaa kymppi. Tosin maksoin toisen kympin lisää nopeammasta toimituksesta...

Eli juu, kuten tietäjät tietää, niin Saabeihin ei saa enää osia, mutta tuo GM:n jäänne, josta tuli ensin PSA ja lopulta Stellantis, ei petä ikinä :D
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Kunnes tulee kirjoitus tänne viikon päästä, että voi prkl eivät käyneetkään. :mrgreen:

Siirtyisit sinäkin suoraan Stellantiskonsernin suojiin ja ostaisit ajajan auton. :mrgreen: Itsellenihän klubin puhis suositteli taannoin merkin vaihtoa, niin toteutin sen viime kesänä.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2850
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja Cona »

Oot varmaan Pakari huomannut, että JP:llä näitten romujen elvyttäminen on vähintään puolet harrastusta. Se ei tietenkään estä tuskailua, kun remontit ei menekään kuin elokuvissa. :D

Itse lopetin tuskailun ja rupesin harmaaksi Toyota-mieheksi. Onneksi on vielä Cabbe ja prätkä, jotka lähestyy museoikää niin ei ihan heti tekeminen lopu kesken.

Pahimpia on nämä talvet, kun ei pääse oikein ropaamaan ja pitää pidättäytyä ostamasta yhtään enempää kalustoa. Silti koko ajantoinen silmä kattelee mielenkiintoisia projekteja... :facepalm_man:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5335
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

^^Älä oo tommonen. Myyjän sivuillaki saksan kielen seasta löyty tämmönen teksti:
13280086
Connector Electric Slip Differential / ELSD OPEL / VAUXHALL Insignia A 4x4, suits other GM 4x4 / XWD / AWD Models too, Genuine Part 13280086
Eli ehkä jo ens viikolla mennään taas paremmalla mielellä :)

Kävin taas vaihteeks koekäynnistämäs EA288 + DSG7 -yhdistelmän. Koeajolle en mennyt, kun en oo ostamas. En oo ennen suutinvikasta autoa kokeillu, mutta nyt ei ollu kyllä epäilystäkään siitä et osuko vikakuvaus kirjotettuun vai ei. Suuttimethan maksaa joku 2000 € noihin ja "ne menee kaikista". Tsiisus, on mulla ollu common railia sekä Opelina että Volvona, enkä oo koskaan ollut suuttimista huolissani. Ja pointti oli lähinnä, että tuo 30 tkm vähemmän ajettu ja muutaman vuoden vanhempi 9-3 SC "mummularaketti" maksaa saman (toimivana) mitä pelkät suuttimet tohon vaggilaiseen. Sairasta...
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5335
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Se siitä saksalaisesta täsmällisyydestä verkkokaupan saldojen kanssa:
Unfortunately sold out and on backorder without delivery date. We refund your money and inform you, when the item is available again.
Eli seuraava yritys sitte kai teettää letkut tohon. Huoh.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5335
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Ei saa letkuja ei. Liian pienet nipat eikä tommosia oo ManseHydron mukaan edes saatavilla :facepalm_man: No eBaystä löyty kuin löytyikin USAsta asti kohtuuhintasilla posteilla olevat kolme nippaa.
Your order's in!
When your order is done processing, we'll email info to .
You should get it by Mar 10.
Eli ehkä Muonioon nelivedolla, ehkä etuvedolla. Edellyttäen tietysti, että tämä nippasotku oli se vika sitten oikeasti... Noh, talvi se on ensi talvenakin.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1800
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja mikan »

Minkäslaiset nipat on kyseessä?
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5335
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Kuva
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5335
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Tossa kun auto makaa isän hallissa, niin itse ehtii pohtimaan monen moista. Yksi on mun aerottomuus: silloin kun ne olivat järkeviä käyttöautoja, olin liian pa ja nuori. Nyt kun olis jokseenkin elämä raiteillaan, että sellasen vois ostaa, ovat ne vähän jo harrasteauton tasolle tippuneita. Tonnarit on vanhoja käyttöautoiks, femmoja ei kukaan täysjärkinen osta, NG9-3 taas on vähän tylsä kun niitä on nyt kolmea erilaista ollut ja toisaalta se V6 on sitten oma lukunsa paskuudessaan ja isoruokasuudessaan. Mutta tuo kaikkien kansanautojen auto, eli Skoda, jolta saa tuon Meiheminkin ylistämän VRS-varustelun. Sellanen on nyt poltellut. Ja maanantaista asti olen kauppaakin vääntänyt :) Ja tietenkin dieselinä, koska kulutus ja ostohinta.

Kuva

Kuva

Kuva

Tuommoseen kun rakastuu, niin koeajo on hankalaa. En löytänyt siitä mitään pahaa, poislukien kahdet huonot renkaat ja kärryllä pökitty takapuskuri, mutta muutenhan tuo on oikeen siisti ja toimiva peli. Huollettu ajallaan longlifena, eikä vaihteistoöljyjäkään ole laiminlyöty vaan menty ohjelman mukaan. Sisätilat ovat aika jees vaikka Astraan rinnalla.

Mutta järkihän tuossa hakkaa vastaan. Tuo on siis 2015 ja 200 tkm tuupattu, maksaaki vain reilu 15000 €. Jos tekisi seuraavia myönnytyksiä, olisi homma järkevämpää:
-Valitse 1.6 nuhapumppu 200 tkm ajettu ja säästä 5000 €
-Valitse 1.6 nuhapumppu samaan rahaan ja saat 100 tkm vähemmän ajetun
-Valitse samalla rahalla Astra K, niin saat kolme vuotta uudemman ja 120 tkm vähemmän ajetun tuplaturbo-dieselin :roll:

Mutta järkeähän tässä ei katota. Tänään siis menin liikkeeseen ja halusin vielä koeajaa, ennen kauppojen lyömistä lukkoon. "Toista koeajoa ei saa, se on firman politiikka." 8O No mikäs siinä, jos ei saa, niin sitte tuu kauppojakaan. Ja sain kuin sainkin toisen koeajon (ja myöhemmin tajusin, miksi sitä ei sallita kaupanteossa, joka perustuu pääasiassa tunteisiin).

Ajoin suoraan Motonettiin luettamaan vikakoodit. Eka huomio: ratti vinossa. Ihan jees, helppo suunnata renkaat, mutta tutka pitää kalibroida (pystyykö edes muut kuin merkkihuolto?) ja samalla tietty tulee sitten tää ah niin ihanuus, kun menee vähän pulttia ja puslaa ruosteen takia vaihtoon. Eli rahalla selviää, ehkä myyjä hoitaa, jos saa kauppakirjaan.

Seuraava huomio oli sitten tuo 19 € maksanut puolen metrin mittainen paperilappu:

Kuva

Motomaatin kaveri tuntu tuntevan alansa ja vaihtoon menis ainaki seuraavat:
-Joku anturi ilmastoinnista
-Ehkä lasinnostimen moottori
-Pyöränlaakeri abs-kehän takia

Kaks ekaa saa kyllä myyjän myymään lisätakuuseen, mutta jälkimmäistä ei. Eli sekin pitäis sopia kauppakirjaan, ettei tartte vängätä virhevastuusta. Vähän siis tuntuis urpolta ostaa ton hintanen Skoda ja heti kotimatkalla kurvata pipo vinos norkkumaan Motenetin tiskille, että yksi laakeri kiitos. Tosin sillä sais sitä terapiarassausta harrastaa sitte isän hallilla.

Viimesen niitin kauppaani teki ehkä kuitenki nää ruosteet:

Kuva

Kuva

Eli jos en väärin katsonut, niin nuo on vain maalattu puskuri paikallaan. Eli siellä puskurin ja lokarin välissä on ne ruosteet edelleen tallella. Kestäisköhän toi ehkä jopa juhannukseen saakka?

Lisäksi vielä klassisin, eli autoa myydään navigaattorilla, mutta en sellaista löydä mistään. Varmaan kortti puuttuu hanskalokeron yksiköstä. En mä sillä, että niillä ikivanhoilla kartoilla mitään tekisin, mutta laskee se fiilistä myyjää kohtaan.

Niin tai näin, niin menin ostamaan autoa ja nyt en ostakkaa. Opein kyllä jo sen, miksi toista koeajoa ei sallita. Sen kun siis tekee ihan eri ajatuksella, kun on viikon mutustellu asiaa. Maanantaina tuo tuntu niin hyvältä, että olisin lyöny kaupat lukkoon jos vain hinta olis sorvattu kerrasta siihen, mitä se nyt lopulta olis ollu.

Toinen oppi oli oikeastaan vanhan varmistus. Eli nostamalla auton hintaa ei välttämättä saa yhtään parempaa autoa tilalle. Ainoastaan kuukausittain tililtä lähtevää rahotuskulua. Noita samojan laakereita, pyöränsuuntauksia ja kukkivia kaaria pääsee kyllä harrastamaan näiden kahden vanhan romu-Saabinki kanssa ihan kyllästymiseen saakka :roll:

Eli ei. Ei tullut Skoodaa tilalle. Kattellaan mikä on fiilis, kun kolmen viikon päästä saan ehkä tän nelivedon taas takasi ajoon.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2850
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)

Viesti Kirjoittaja Cona »

Onnittelut, että järki voitti lopulta. :D

Eikös 10000€ luokassa saa jo valita riittävän diesel perhefarmarin, siihen sitten lastutus niin on kulkuakin. Toki silloin peli ei ole VRs punaisilla jarrusatuloilla ja Canton sound systeemeillä pärinägeneraattoreineen? :mrgreen:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Vastaa Viestiin