Tossa kun auto makaa isän hallissa, niin itse ehtii pohtimaan monen moista. Yksi on mun aerottomuus: silloin kun ne olivat järkeviä käyttöautoja, olin liian pa ja nuori. Nyt kun olis jokseenkin elämä raiteillaan, että sellasen vois ostaa, ovat ne vähän jo harrasteauton tasolle tippuneita. Tonnarit on vanhoja käyttöautoiks, femmoja ei kukaan täysjärkinen osta, NG9-3 taas on vähän tylsä kun niitä on nyt kolmea erilaista ollut ja toisaalta se V6 on sitten oma lukunsa paskuudessaan ja isoruokasuudessaan. Mutta tuo kaikkien kansanautojen auto, eli Skoda, jolta saa tuon Meiheminkin ylistämän VRS-varustelun. Sellanen on nyt poltellut. Ja maanantaista asti olen kauppaakin vääntänyt
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Ja tietenkin dieselinä, koska kulutus ja ostohinta.
Tuommoseen kun rakastuu, niin koeajo on hankalaa. En löytänyt siitä mitään pahaa, poislukien kahdet huonot renkaat ja kärryllä pökitty takapuskuri, mutta muutenhan tuo on oikeen siisti ja toimiva peli. Huollettu ajallaan longlifena, eikä vaihteistoöljyjäkään ole laiminlyöty vaan menty ohjelman mukaan. Sisätilat ovat aika jees vaikka Astraan rinnalla.
Mutta järkihän tuossa hakkaa vastaan. Tuo on siis 2015 ja 200 tkm tuupattu, maksaaki vain reilu 15000 €. Jos tekisi seuraavia myönnytyksiä, olisi homma järkevämpää:
-Valitse 1.6 nuhapumppu 200 tkm ajettu ja säästä 5000 €
-Valitse 1.6 nuhapumppu samaan rahaan ja saat 100 tkm vähemmän ajetun
-Valitse samalla rahalla Astra K, niin saat kolme vuotta uudemman ja 120 tkm vähemmän ajetun tuplaturbo-dieselin
Mutta järkeähän tässä ei katota. Tänään siis menin liikkeeseen ja halusin vielä koeajaa, ennen kauppojen lyömistä lukkoon. "Toista koeajoa ei saa, se on firman politiikka."
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
No mikäs siinä, jos ei saa, niin sitte tuu kauppojakaan. Ja sain kuin sainkin toisen koeajon (ja myöhemmin tajusin, miksi sitä ei sallita kaupanteossa, joka perustuu pääasiassa tunteisiin).
Ajoin suoraan Motonettiin luettamaan vikakoodit. Eka huomio: ratti vinossa. Ihan jees, helppo suunnata renkaat, mutta tutka pitää kalibroida (pystyykö edes muut kuin merkkihuolto?) ja samalla tietty tulee sitten tää ah niin ihanuus, kun menee vähän pulttia ja puslaa ruosteen takia vaihtoon. Eli rahalla selviää, ehkä myyjä hoitaa, jos saa kauppakirjaan.
Seuraava huomio oli sitten tuo 19 € maksanut puolen metrin mittainen paperilappu:
Motomaatin kaveri tuntu tuntevan alansa ja vaihtoon menis ainaki seuraavat:
-Joku anturi ilmastoinnista
-Ehkä lasinnostimen moottori
-Pyöränlaakeri abs-kehän takia
Kaks ekaa saa kyllä myyjän myymään lisätakuuseen, mutta jälkimmäistä ei. Eli sekin pitäis sopia kauppakirjaan, ettei tartte vängätä virhevastuusta. Vähän siis tuntuis urpolta ostaa ton hintanen Skoda ja heti kotimatkalla kurvata pipo vinos norkkumaan Motenetin tiskille, että yksi laakeri kiitos. Tosin sillä sais sitä terapiarassausta harrastaa sitte isän hallilla.
Viimesen niitin kauppaani teki ehkä kuitenki nää ruosteet:
Eli jos en väärin katsonut, niin nuo on vain maalattu puskuri paikallaan. Eli siellä puskurin ja lokarin välissä on ne ruosteet edelleen tallella. Kestäisköhän toi ehkä jopa juhannukseen saakka?
Lisäksi vielä klassisin, eli autoa myydään navigaattorilla, mutta en sellaista löydä mistään. Varmaan kortti puuttuu hanskalokeron yksiköstä. En mä sillä, että niillä ikivanhoilla kartoilla mitään tekisin, mutta laskee se fiilistä myyjää kohtaan.
Niin tai näin, niin menin ostamaan autoa ja nyt en ostakkaa. Opein kyllä jo sen, miksi toista koeajoa ei sallita. Sen kun siis tekee ihan eri ajatuksella, kun on viikon mutustellu asiaa. Maanantaina tuo tuntu niin hyvältä, että olisin lyöny kaupat lukkoon jos vain hinta olis sorvattu kerrasta siihen, mitä se nyt lopulta olis ollu.
Toinen oppi oli oikeastaan vanhan varmistus. Eli nostamalla auton hintaa ei välttämättä saa yhtään parempaa autoa tilalle. Ainoastaan kuukausittain tililtä lähtevää rahotuskulua. Noita samojan laakereita, pyöränsuuntauksia ja kukkivia kaaria pääsee kyllä harrastamaan näiden kahden vanhan romu-Saabinki kanssa ihan kyllästymiseen saakka
Eli ei. Ei tullut Skoodaa tilalle. Kattellaan mikä on fiilis, kun kolmen viikon päästä saan ehkä tän nelivedon taas takasi ajoon.