Eskin Aero-projekti

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
jokke
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Pe Elo 29, 2003 22:49

Turbon ja DP:n välinen tiiviste

Viesti Kirjoittaja jokke »

Varaosaliikkeestä peltinen tiiviste väliin, taitaa olla käytössä esim. katalysaattorin tiivisteenä => mittaa varmuudeksi reikäjako. Mulla ainakin kestänyt hyvin eikä vuoda.
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Reikäjako on 71mm
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Eskin Aero-projekti

Viesti Kirjoittaja Eski »

Whaletail-projekti saatiin lopultakin eteenpäin. Lähtökohta oli tämä:
http://i63.photobucket.com/albums/h149/ ... G_4237.jpg
(EDIT: kuva vaihdettu)

Kumiosan sisällä oleva rautaruoto oli ruostunut ja kumiosakin hieman kärsinyt. Ruoto poistettiin ja tilalle jäänyt rako täytettiin jollain massalla. Muoviosa maalattiin auton väriseksi ja sitten kumiosa liimattiin muovirunkoon kiinni.

Tässä jonkinlainen kuva lopputuloksesta:
http://i63.photobucket.com/albums/h149/ ... G_1655.jpg

Asennus jäänee ensi kevääseen, kun Aero on jo talviunilla...

Käytin myös uudet tukivarret maalarilla, eli alkuperäinen "varastomaali" hiekkapuhallettiin ja vedettiin epoksiväri pintaan. Taidanpa vetää vielä alustamassan päälle, etteivät kolhiinnu jo asennusvaiheessa:
http://i63.photobucket.com/albums/h149/ ... G_1660.jpg

Eski
Viimeksi muokannut Eski, Ti Marras 13, 2007 05:36. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1850
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Re: Eskin Aero-projekti

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Tätä rojektia on kyllä mukava seurailla ja Aero tuntuu olevan hyvissä käsissä :)

Tuo DP on kyllä jykevän näköinen. Jos vielä vuotaa siitä välistä niin suosittelen laittamaan väliin Wurthin pakoputken asennustahnaa. Siitä on hyviä kokemuksia.
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Re: Eskin Aero-projekti

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Suabisti kirjoitti:Jos vielä vuotaa siitä välistä niin suosittelen laittamaan väliin Wurthin pakoputken asennustahnaa. Siitä on hyviä kokemuksia.
Tuo on kyllä ihan käypää tavaraa, vuotava ryssänmutkan ja dp:n liitos tiivistyi kivasti tuolla.
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Eskin Aero-projekti

Viesti Kirjoittaja Eski »

Kiitokset vinkistä, täytyy kokeilla keväällä, kun Aero pääsee taas kesälaitumelle. Aero pitäisi vielä siirtää talvisäilytykseen, kun löysin sille tallipaikan vasta nyt.

Saa nähdä eteneenkö Aeron tekniikkaprojekti tämän talven aikana, kun tuli hommattua talvikäyttöön Aeron sijaisautoksi 900S, jota täytyy myös hieman kunnostaa...

Juttua ässästä:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=63564

Eski
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Eskin Aero-projekti

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Aijai. Kesä- ja talviharrasteautot 8)
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Eskin Aero-projekti

Viesti Kirjoittaja Eski »

Tarkoitus kylläkin oli, että talviautoksi välttäisi joku ruoska, joka viedään keväällä paaliin, mutta toisin kävi :twisted: Aero on nyt poistettu liikennekäytöstä ja siirretty talviunille lämpöiseen talliin.

Eski
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Eskin Aero-projekti

Viesti Kirjoittaja Eski »

No niin, Aeron kone-projektin aikataulu hieman venähti, mutta nyt sain viime vuoden tammikuussa koneistamolle viedyt rojut kotiin. Elikkäs sylinterit hoonattiin, kansi tasohiottiin, kampuran kaulat hiottiin, kampura tasapainotettiin vauhtipyörän ja kytkinasetelman kanssa ja vauhtipyörä kevennettiin ja kiillotettiin. Lisäksi vaihdettiin uudet männät kiertokankiin ja kasattiin alakerta uusilla laakereilla.

Kuva

Kuva

Maalasin blokin jo kertaalleen mustaksi, mutta maalit lähtivät koneiston pesussa, joten vedin sen nyt punaiseksi.

Kuva

Kannen osalta paljastuikin, että öljykanavat olivat täynnä metallisilppua ja nokka-akselien pukit ovat hieman naarmuilla. Venttiilinnostajat ovat myös täynnä metallipurua, joten menevät vaihtoon.

Kuva

Kuva

Aloitin myös venakopan kunnostuksen poistamalla maalit Nitromorssilla ja hankaamalla vesihiomapaperilla.

Talven aikana olisi tarkoitus saada vanha kone pois paikaltaan ja kasattua uusi kone ja asennus siistittyyn moottoritilaan. Aeron alkuperäinen kone jää jemmaan odottamaan mahdollista museointia vuonna 2015.

Eski
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Eskin Aero-projekti

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Eski kirjoitti:Kannen osalta paljastuikin, että öljykanavat olivat täynnä metallisilppua..
Sitä silppua taitaa nousta kantta plaanatessa leikkuunesteen mukana öljykanaviin, ainakin olen puhtaan kannen vienyt ja takaisin saanut kanavat silpussa.

Ehkä öljyn nousukanava olisi syytä tulpata vaikkapa kumitulpalla toimenpiteen ajaksi, näin ainakin itse aion vastaisuudessa tehdä.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Eskin Aero-projekti

Viesti Kirjoittaja Eski »

Juu ei tullut silppu koneistamossa, vaan ilmeisesti kansi oli irroitettu "räjähtäneestä" koneesta. Kaveri jolta ostin kannen väitti, että kansi on käyttövalmis ja juuri rempattu, eikä tarvitse muuta kuin lyödä paikalleen. Onneksi vein sen kuitenkin koneistamoon tarkastettavaksi... Kaippa ne nostajat saisi purkamalla ja pesemällä puhtaaksi, mutta kun nostajat saa englannista tilaamalla alle 100 eurolla, niin taidanpa vaihtaa suosiolla uudet... Harmi vaan, kun niitä kannessa kiinni olevia laakeripukkeja ei voi mitenkään kunnostaa ja ovat aika pahasti naarmuilla... Kansi on siis B212/B234-mallinen.

Tein hieman listaa mitä koneeseen on nyt tulossa:

B201T-lohko
B202S kampura ja veivit
T16 Mahle-männät (uudet)
B212-kansi
B212-imusarja
2.3-venakoppa kiillotettuna :D
Pakosarja ilman EGR:n reikää
Nokka-akselit joko 9000 vaparista tai symmetrinen B202T-imunokka (täytynee kokeilla molempia).
B202S vauhtipyörä hieman kevennettynä
9000 B202T 228mm kytkinpaketti (uusi)
Uudet suuttimet (B202T)
Garrett T03-turbo (tehdasuusi)
Jakopään osat (ketju, kiristin jne)

Eski
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Eskin Aero-projekti

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jatkoin venakopan tuunausta vesihiomalla 320->800->1200 papereilla ja lopuksi kiillotin sen Autosolilla.

Kuva

Olisi pitänyt jaksaa hioa paperilla pitempään, mutta ainakin tuossa kopassa on sellaisia monttuja ja epätasaisuuksia, että päätin säästää sormia muihinkin askareisiin, kuten oheisiin Aero-vanteisiin :D

Kuva

Kuva

Eski
AnttiR
"Hirsch"
Viestit: 979
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2005 23:39
Paikkakunta: H:ki

Re: Eskin Aero-projekti

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Jatkoin venakopan tuunausta vesihiomalla 320->800->1200 papereilla ja lopuksi kiillotin sen Autosolilla.

Onko toi lopullinen pinta vai mikä ? Nextmetiltä löytyy aivan käsittömän upeita pinnotteita varmaan sunkin tarpeisiin. Firma ei varmaankaan myy yksityisasiakkaille , mutta pääjohtaja Tomi Tanskanen ( 040-9003883 ) kertonee enemmän tuotteistaan ja jälleenmyyjistä .

P.S . Jos soitat, sa multa terveisiä eli vaalean sinisen tonnarin omistajalta , joka Tompan isän firmassa maalattiin. Vietin yhden päivän työtiloissa ja sain pohjaluotaavat demostraatiot eri aineista !
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: Eskin Aero-projekti

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Näyttää hyvältä toi eskin moottoriosien lista. :D
Mutta turbo pistää pahasti silmään..Samalla vaivalla pistäisi jonkun nykyaikaisen turbon.
Vaikka mikä minä olen sanomaan kun itsekin teetätin vanhan t-03 garretin,tosin ar muuttui 63 arvoon.(vai mikä se nyt oli) :lol:
Ja samalla rahalla olisi saanut oikeankin föönin. :wink:
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Re: Eskin Aero-projekti

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

tomaatti kirjoitti:Näyttää hyvältä toi eskin moottoriosien lista. :D
Mutta turbo pistää pahasti silmään..Samalla vaivalla pistäisi jonkun nykyaikaisen turbon.
Vaikka mikä minä olen sanomaan kun itsekin teetätin vanhan t-03 garretin,tosin ar muuttui 63 arvoon.(vai mikä se nyt oli) :lol:
Ja samalla rahalla olisi saanut oikeankin föönin. :wink:
Samaa mietin, mutta kukin tyylillään. Onpahan ainakin bolt-on.
Mitäpä maksoi tehdasuusi t03?
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Vastaa Viestiin