Eskin Aero-projekti
Turbon ja DP:n välinen tiiviste
Varaosaliikkeestä peltinen tiiviste väliin, taitaa olla käytössä esim. katalysaattorin tiivisteenä => mittaa varmuudeksi reikäjako. Mulla ainakin kestänyt hyvin eikä vuoda.
Re: Eskin Aero-projekti
Whaletail-projekti saatiin lopultakin eteenpäin. Lähtökohta oli tämä:
http://i63.photobucket.com/albums/h149/ ... G_4237.jpg
(EDIT: kuva vaihdettu)
Kumiosan sisällä oleva rautaruoto oli ruostunut ja kumiosakin hieman kärsinyt. Ruoto poistettiin ja tilalle jäänyt rako täytettiin jollain massalla. Muoviosa maalattiin auton väriseksi ja sitten kumiosa liimattiin muovirunkoon kiinni.
Tässä jonkinlainen kuva lopputuloksesta:
http://i63.photobucket.com/albums/h149/ ... G_1655.jpg
Asennus jäänee ensi kevääseen, kun Aero on jo talviunilla...
Käytin myös uudet tukivarret maalarilla, eli alkuperäinen "varastomaali" hiekkapuhallettiin ja vedettiin epoksiväri pintaan. Taidanpa vetää vielä alustamassan päälle, etteivät kolhiinnu jo asennusvaiheessa:
http://i63.photobucket.com/albums/h149/ ... G_1660.jpg
Eski
http://i63.photobucket.com/albums/h149/ ... G_4237.jpg
(EDIT: kuva vaihdettu)
Kumiosan sisällä oleva rautaruoto oli ruostunut ja kumiosakin hieman kärsinyt. Ruoto poistettiin ja tilalle jäänyt rako täytettiin jollain massalla. Muoviosa maalattiin auton väriseksi ja sitten kumiosa liimattiin muovirunkoon kiinni.
Tässä jonkinlainen kuva lopputuloksesta:
http://i63.photobucket.com/albums/h149/ ... G_1655.jpg
Asennus jäänee ensi kevääseen, kun Aero on jo talviunilla...
Käytin myös uudet tukivarret maalarilla, eli alkuperäinen "varastomaali" hiekkapuhallettiin ja vedettiin epoksiväri pintaan. Taidanpa vetää vielä alustamassan päälle, etteivät kolhiinnu jo asennusvaiheessa:
http://i63.photobucket.com/albums/h149/ ... G_1660.jpg
Eski
Viimeksi muokannut Eski, Ti Marras 13, 2007 05:36. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Eskin Aero-projekti
Tätä rojektia on kyllä mukava seurailla ja Aero tuntuu olevan hyvissä käsissä
Tuo DP on kyllä jykevän näköinen. Jos vielä vuotaa siitä välistä niin suosittelen laittamaan väliin Wurthin pakoputken asennustahnaa. Siitä on hyviä kokemuksia.

Tuo DP on kyllä jykevän näköinen. Jos vielä vuotaa siitä välistä niin suosittelen laittamaan väliin Wurthin pakoputken asennustahnaa. Siitä on hyviä kokemuksia.
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Re: Eskin Aero-projekti
Tuo on kyllä ihan käypää tavaraa, vuotava ryssänmutkan ja dp:n liitos tiivistyi kivasti tuolla.Suabisti kirjoitti:Jos vielä vuotaa siitä välistä niin suosittelen laittamaan väliin Wurthin pakoputken asennustahnaa. Siitä on hyviä kokemuksia.
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Re: Eskin Aero-projekti
Kiitokset vinkistä, täytyy kokeilla keväällä, kun Aero pääsee taas kesälaitumelle. Aero pitäisi vielä siirtää talvisäilytykseen, kun löysin sille tallipaikan vasta nyt.
Saa nähdä eteneenkö Aeron tekniikkaprojekti tämän talven aikana, kun tuli hommattua talvikäyttöön Aeron sijaisautoksi 900S, jota täytyy myös hieman kunnostaa...
Juttua ässästä:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=63564
Eski
Saa nähdä eteneenkö Aeron tekniikkaprojekti tämän talven aikana, kun tuli hommattua talvikäyttöön Aeron sijaisautoksi 900S, jota täytyy myös hieman kunnostaa...
Juttua ässästä:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=63564
Eski
Re: Eskin Aero-projekti
Aijai. Kesä- ja talviharrasteautot 

-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Eskin Aero-projekti
Tarkoitus kylläkin oli, että talviautoksi välttäisi joku ruoska, joka viedään keväällä paaliin, mutta toisin kävi
Aero on nyt poistettu liikennekäytöstä ja siirretty talviunille lämpöiseen talliin.
Eski

Eski
Re: Eskin Aero-projekti
No niin, Aeron kone-projektin aikataulu hieman venähti, mutta nyt sain viime vuoden tammikuussa koneistamolle viedyt rojut kotiin. Elikkäs sylinterit hoonattiin, kansi tasohiottiin, kampuran kaulat hiottiin, kampura tasapainotettiin vauhtipyörän ja kytkinasetelman kanssa ja vauhtipyörä kevennettiin ja kiillotettiin. Lisäksi vaihdettiin uudet männät kiertokankiin ja kasattiin alakerta uusilla laakereilla.


Maalasin blokin jo kertaalleen mustaksi, mutta maalit lähtivät koneiston pesussa, joten vedin sen nyt punaiseksi.

Kannen osalta paljastuikin, että öljykanavat olivat täynnä metallisilppua ja nokka-akselien pukit ovat hieman naarmuilla. Venttiilinnostajat ovat myös täynnä metallipurua, joten menevät vaihtoon.


Aloitin myös venakopan kunnostuksen poistamalla maalit Nitromorssilla ja hankaamalla vesihiomapaperilla.
Talven aikana olisi tarkoitus saada vanha kone pois paikaltaan ja kasattua uusi kone ja asennus siistittyyn moottoritilaan. Aeron alkuperäinen kone jää jemmaan odottamaan mahdollista museointia vuonna 2015.
Eski


Maalasin blokin jo kertaalleen mustaksi, mutta maalit lähtivät koneiston pesussa, joten vedin sen nyt punaiseksi.

Kannen osalta paljastuikin, että öljykanavat olivat täynnä metallisilppua ja nokka-akselien pukit ovat hieman naarmuilla. Venttiilinnostajat ovat myös täynnä metallipurua, joten menevät vaihtoon.


Aloitin myös venakopan kunnostuksen poistamalla maalit Nitromorssilla ja hankaamalla vesihiomapaperilla.
Talven aikana olisi tarkoitus saada vanha kone pois paikaltaan ja kasattua uusi kone ja asennus siistittyyn moottoritilaan. Aeron alkuperäinen kone jää jemmaan odottamaan mahdollista museointia vuonna 2015.
Eski
Re: Eskin Aero-projekti
Sitä silppua taitaa nousta kantta plaanatessa leikkuunesteen mukana öljykanaviin, ainakin olen puhtaan kannen vienyt ja takaisin saanut kanavat silpussa.Eski kirjoitti:Kannen osalta paljastuikin, että öljykanavat olivat täynnä metallisilppua..
Ehkä öljyn nousukanava olisi syytä tulpata vaikkapa kumitulpalla toimenpiteen ajaksi, näin ainakin itse aion vastaisuudessa tehdä.
Re: Eskin Aero-projekti
Juu ei tullut silppu koneistamossa, vaan ilmeisesti kansi oli irroitettu "räjähtäneestä" koneesta. Kaveri jolta ostin kannen väitti, että kansi on käyttövalmis ja juuri rempattu, eikä tarvitse muuta kuin lyödä paikalleen. Onneksi vein sen kuitenkin koneistamoon tarkastettavaksi... Kaippa ne nostajat saisi purkamalla ja pesemällä puhtaaksi, mutta kun nostajat saa englannista tilaamalla alle 100 eurolla, niin taidanpa vaihtaa suosiolla uudet... Harmi vaan, kun niitä kannessa kiinni olevia laakeripukkeja ei voi mitenkään kunnostaa ja ovat aika pahasti naarmuilla... Kansi on siis B212/B234-mallinen.
Tein hieman listaa mitä koneeseen on nyt tulossa:
B201T-lohko
B202S kampura ja veivit
T16 Mahle-männät (uudet)
B212-kansi
B212-imusarja
2.3-venakoppa kiillotettuna
Pakosarja ilman EGR:n reikää
Nokka-akselit joko 9000 vaparista tai symmetrinen B202T-imunokka (täytynee kokeilla molempia).
B202S vauhtipyörä hieman kevennettynä
9000 B202T 228mm kytkinpaketti (uusi)
Uudet suuttimet (B202T)
Garrett T03-turbo (tehdasuusi)
Jakopään osat (ketju, kiristin jne)
Eski
Tein hieman listaa mitä koneeseen on nyt tulossa:
B201T-lohko
B202S kampura ja veivit
T16 Mahle-männät (uudet)
B212-kansi
B212-imusarja
2.3-venakoppa kiillotettuna

Pakosarja ilman EGR:n reikää
Nokka-akselit joko 9000 vaparista tai symmetrinen B202T-imunokka (täytynee kokeilla molempia).
B202S vauhtipyörä hieman kevennettynä
9000 B202T 228mm kytkinpaketti (uusi)
Uudet suuttimet (B202T)
Garrett T03-turbo (tehdasuusi)
Jakopään osat (ketju, kiristin jne)
Eski
Re: Eskin Aero-projekti
Jatkoin venakopan tuunausta vesihiomalla 320->800->1200 papereilla ja lopuksi kiillotin sen Autosolilla.

Olisi pitänyt jaksaa hioa paperilla pitempään, mutta ainakin tuossa kopassa on sellaisia monttuja ja epätasaisuuksia, että päätin säästää sormia muihinkin askareisiin, kuten oheisiin Aero-vanteisiin


Eski

Olisi pitänyt jaksaa hioa paperilla pitempään, mutta ainakin tuossa kopassa on sellaisia monttuja ja epätasaisuuksia, että päätin säästää sormia muihinkin askareisiin, kuten oheisiin Aero-vanteisiin



Eski
Re: Eskin Aero-projekti
Jatkoin venakopan tuunausta vesihiomalla 320->800->1200 papereilla ja lopuksi kiillotin sen Autosolilla.
Onko toi lopullinen pinta vai mikä ? Nextmetiltä löytyy aivan käsittömän upeita pinnotteita varmaan sunkin tarpeisiin. Firma ei varmaankaan myy yksityisasiakkaille , mutta pääjohtaja Tomi Tanskanen ( 040-9003883 ) kertonee enemmän tuotteistaan ja jälleenmyyjistä .
P.S . Jos soitat, sa multa terveisiä eli vaalean sinisen tonnarin omistajalta , joka Tompan isän firmassa maalattiin. Vietin yhden päivän työtiloissa ja sain pohjaluotaavat demostraatiot eri aineista !
Onko toi lopullinen pinta vai mikä ? Nextmetiltä löytyy aivan käsittömän upeita pinnotteita varmaan sunkin tarpeisiin. Firma ei varmaankaan myy yksityisasiakkaille , mutta pääjohtaja Tomi Tanskanen ( 040-9003883 ) kertonee enemmän tuotteistaan ja jälleenmyyjistä .
P.S . Jos soitat, sa multa terveisiä eli vaalean sinisen tonnarin omistajalta , joka Tompan isän firmassa maalattiin. Vietin yhden päivän työtiloissa ja sain pohjaluotaavat demostraatiot eri aineista !
Re: Eskin Aero-projekti
Näyttää hyvältä toi eskin moottoriosien lista.
Mutta turbo pistää pahasti silmään..Samalla vaivalla pistäisi jonkun nykyaikaisen turbon.
Vaikka mikä minä olen sanomaan kun itsekin teetätin vanhan t-03 garretin,tosin ar muuttui 63 arvoon.(vai mikä se nyt oli)
Ja samalla rahalla olisi saanut oikeankin föönin.

Mutta turbo pistää pahasti silmään..Samalla vaivalla pistäisi jonkun nykyaikaisen turbon.
Vaikka mikä minä olen sanomaan kun itsekin teetätin vanhan t-03 garretin,tosin ar muuttui 63 arvoon.(vai mikä se nyt oli)

Ja samalla rahalla olisi saanut oikeankin föönin.

Re: Eskin Aero-projekti
Samaa mietin, mutta kukin tyylillään. Onpahan ainakin bolt-on.tomaatti kirjoitti:Näyttää hyvältä toi eskin moottoriosien lista.![]()
Mutta turbo pistää pahasti silmään..Samalla vaivalla pistäisi jonkun nykyaikaisen turbon.
Vaikka mikä minä olen sanomaan kun itsekin teetätin vanhan t-03 garretin,tosin ar muuttui 63 arvoon.(vai mikä se nyt oli)![]()
Ja samalla rahalla olisi saanut oikeankin föönin.
Mitäpä maksoi tehdasuusi t03?
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit