Arkipäivän sankari eli noppa vuosimallia 85

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: Arkipäivän sankari eli noppa vuosimallia 85

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Juu näinkin tän cruisingeissa,itteasiassa tällä kertaa oli yllättävän paljon saabeja liikenteessä..Mukaanlukien minä sen 900 turbon kanssa ja välikelin vanteilla :lol:
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
kärkkäinen
"Hirsch"
Viestit: 708
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54

Re: Arkipäivän sankari eli noppa vuosimallia 85

Viesti Kirjoittaja kärkkäinen »

Kyllä muistaakseen aiemmin olen ainakin tupliksia nähnyt vappuajoissa, voin olla väärässäkin. Ja turbos näytti oikeen asialliselle 8)
kärkkäinen
"Hirsch"
Viestit: 708
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54

Re: Arkipäivän sankari eli noppa vuosimallia 85

Viesti Kirjoittaja kärkkäinen »

Semmosta juolahti mieleen(liekö kumminkaan toteutettavissa?) että sais noobelin käymään E85 bensalla asentamalla FlexFuel järjestelmän? Googlettamalla tuli monenmoista tietoa, ei kuulemma suositella vanhoihin autoihin hauraiden kumiosien yms vuoksi, etanoli haurastuttaa lisää vesi ruostuttaa ja niin edespäin. No, toki tässä on silti aika idioottivarma ja yksinkertainen polttoainesysteemi vaikka korjata tarpeentullen. Toinen lähde taas sanoo että voi käyttää sillä E85:sen seassa vettä on vaan 1%. Ja sietää kuulemma olla enemmänkin ja etanolia kestää myös, kuulemma käytössä todettu.
Sitten tulee vielä se että onnistuukohan muutos kaasarin kanssa vai että pitäiskö ensin kyhätä megasquirt tai vastaava ruokkimaan myllyä? Miten lie sitten venttiilien istukoiden suuttimien ja puristusten laita. Olishanse kiva kun sais ajella euron litrahintaan ja "maailmakin pelastuis". :) Onko kukaan muu speculoinut moista? Olihan tuolla nettiautossakin yks OG900 ruiskusatku moisella järjestelmällä. Liekö avainsana juuri se ruisku.
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Arkipäivän sankari eli noppa vuosimallia 85

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Itse olen ymmärtänyt että etanolin käyttö kaatuu kaasarin kalvoon joka ei kestä, ruiskullahan tätä ongelmaa ei ole ja varmaankin jos riittävästi rahaa kaataisi projektiin niin saisi 80-luvun Saabin yhtä etanoliyhteensopivaksi kuin 2000-luvun yksilön, eri asia sitten on paljonko rahaa kannattaa käyttää konversioon jotta polttoaineen hintaerosta tuleva etu ei nollaantuisi aloituskustannuksiin...
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
kärkkäinen
"Hirsch"
Viestit: 708
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54

Re: Arkipäivän sankari eli noppa vuosimallia 85

Viesti Kirjoittaja kärkkäinen »

Juuri samaa itekin pelkäsin että ei taida kalvo kestää. Mutta täytyy vielä miettiä jos löytyisi joku muu halpa ratkaisu! Ei saa heti tyrmääntyä ekasta ongelmasta. :wink: Voiskin melkeen vaan yksinkertaisesti ostaa kanisteriin E85sta ja heittää sinne uuden kalvon lillumaan ja katsoa kuinka käy vaikkapa kuukaudessa parissa. Eihän nuo paljoa maksa
kärkkäinen
"Hirsch"
Viestit: 708
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54

Re: Arkipäivän sankari eli noppa vuosimallia 85

Viesti Kirjoittaja kärkkäinen »

Noniin taas on suunnitelmaa. Elikkä tästä tulee E85 käyttöinen ekohippihalpakulkinen(ainakin halvempi), kerta nuo letkut ja kalvokin täytyis viinaa kestää, eikä pitäisi nakutellakaan niin kuhan tässä taas siunaantuu sopiva väli, alkaa kaasarin säätö+kunnostus ja tuon bensa kokeilu. Saa sitten nähdä paljonko käytännössä pääsee halvemmalla kun kuluuhan sitä viinaa sitten enemmän. Pöydällä myös odottelee kasettimankka vol 2 kun entisen kasettipesä sanoi sopimuksen irti, postin kautta kulkee ajovalojen pyyhkijänmoottori+ikkunanveivi, nopeusmittari täytyy fiksailla ja kattoverhoilu korjata ja vaihtaa venttiilinkopan huohottimeen se tiivistävä pusla. Johan tässä taas on, kuvaa ja tietoa tulee auton edistyessä. :) :saab:
kärkkäinen
"Hirsch"
Viestit: 708
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54

Re: Arkipäivän sankari eli noppa vuosimallia 85

Viesti Kirjoittaja kärkkäinen »

Eilen tuli askarreltua sen verran että valojen pyyhkijät liikkuu mankka vaihettu ja ikkunanveivi vaihdettu. Kiitoset vielä lähettäjälle :wink: nyt on mukavaa kun kaikki pelittää. Kuvaa jokupäivä kunhan saa kattoverhoilunkin vielä kuntoon.
kärkkäinen
"Hirsch"
Viestit: 708
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54

Re: Arkipäivän sankari eli noppa vuosimallia 85

Viesti Kirjoittaja kärkkäinen »

Nonniin moro taas kaikille!

Aurinkoinen vapaapäivä joten mikäs sen parempaa kuin rassata saabia. Nopeusmittarin korjasin jo aiemmin laittamalla alta millin paksua muovia mittarinpuoliskojen kiinnikeiden alle, toimii nyt täydellisesti. Nyt tuli sitten kattoverhoilun aika, ja lähti mukavasti lievästi sisustaa purkamalla eikä löytynyt mitään yllätyksiäkään. Veemäisin vaihe oli kyllä niittien nyppiminen joita olikin ihan riittämiin saakka ja muutama tahra verhoilusta myös löytyy mutta niitä ei näe kuin tarkkasilmäiset. Biltemasta sitten kipaistiin sprayliimaa hintaan 4.99 ja hyvin tarttui verhoilu takaisin alustaansa vaikka alkuun epäilyttikin. Jospa se nyt kestäisi taas muutamat vuodet! Muutenkin tuli kiinniteltyä kaikki sisustan paneelit samalla viimeisenpäälle hyvin. Muutama kuvatodiste projektista. 8) Myöhemmin vielä mustavahaa puskureille ja listoille.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Toivottavati tajuaa vielä ajanmyötä tasoittua nuo nastojen jättämät kuopat. :roll:
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Arkipäivän sankari eli noppa vuosimallia 85

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

eli et kaapinu sitä pehmustetta ollenkaan sieltä alta pois joka irtoaa ja jonka takia tuo verhoilu rupeaa roikkumaan ???
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
kärkkäinen
"Hirsch"
Viestit: 708
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54

Re: Arkipäivän sankari eli noppa vuosimallia 85

Viesti Kirjoittaja kärkkäinen »

Tuolla ei kyllä mitään kaavittavaa irtoroinaa ollut. Vain se "alusta" ja siihen päälle tuo kangas. Liekö sitä joku joskus jo korjannut.
kärkkäinen
"Hirsch"
Viestit: 708
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54

Re: Arkipäivän sankari eli noppa vuosimallia 85

Viesti Kirjoittaja kärkkäinen »

Sen verran tuli taas tutkailtua ja huomasin että takasumu valon katkaisijasta ei tapahdu mtään virrat päällä tai ilman ja sähkökynällä katsottuna katkaisijalle ei edes tule virtaa. Missä vika mahdollisesti ja kuinka sen valon kuuluu ylipäänsä toimia, välkkyykö se vai palaako vain kirkkaasti?
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Arkipäivän sankari eli noppa vuosimallia 85

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

kärkkäinen kirjoitti:Missä vika mahdollisesti ja kuinka sen valon kuuluu ylipäänsä toimia, välkkyykö se vai palaako vain kirkkaasti?
Palaa vain kirkkaasti. Tyhmä kyssäri, mutta vaihdoitko jo polttimon?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
kärkkäinen
"Hirsch"
Viestit: 708
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54

Re: Arkipäivän sankari eli noppa vuosimallia 85

Viesti Kirjoittaja kärkkäinen »

Polttimo oli ehjä ainakin hehkulanka. Kaippa sen voisi vielä vaihtaa mutta näinköhän on vaikutusta kun ei tule virtaa edes sille katkaisijalle.
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Arkipäivän sankari eli noppa vuosimallia 85

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Itselläni oli Sonettin takavaloissa ainakin sitä ongelmaa, että oli huono kontakti lampun ja kannan välissä eli ehjä lamppu ei palanut. Nopan sähköjä sen kummemmin tuntematta katkos virtapiirissä voi olla tuossa kohtaa ja siksi et saa kytkimelle asti jännitettä.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Arkipäivän sankari eli noppa vuosimallia 85

Viesti Kirjoittaja jus »

Sumuvalokatkaisijalle tulee jännite ajovaloreleeltä kun ajovalot on kytkettynä, ei huomiovaloasennossa. Välissä on 5A sulake, joka on lähellä konehuoneen rele/sulaketaulua erillisessä kotelossa lokasuojapellin reunassa, johdot keltainen ja vihreä/valkoinen. Rikkinäiset polttimot tai kosketushäiriö poltinkannoissa ei voi vaikuttaa jännitteensaantiin katkaisijalle kun jännite mitataan runkoa vasten. Sumuvalokatkaisijassa oleva merkkivalo palaa kun katkaisija syöttää jännitettä sumuvalopolttimoille, merkkivalo maadoittuu mittariston maadoitukseen, joten merkkivalon pitäisi toimia riippumatta onko sumuvalopolttimot takana toiminnassa.

Kytkentäkaavion linkitin tämän ketjun alkuun:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 75#p856175
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin