OG 9-3 Nürburgring

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 5514
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja Eski » Su Huhti 29, 2018 13:29

Kuva
Lisäsin takaluukkuun biopower-merkin, koska autohan on ihan virallisesti muutoskatsastettu viinalle :D

Vähemmän hauska juttu oli, että vehkeestä hävisi kertaalleen jarrut, eli jarrupoljin meni pohjaan, mutta onneksi poikani rata-autokuskin ottein hallitsi tilanteen. Jarrunestesäiliö oli aivan tyhjä, joka oli täydellinen ylläri, eikä mitään vuotojälkiä löytynyt mistään. Tämän jälkeen nesteet ovat kuitenkin pysyneet hienosti säiliössä. Ilmeisesti jarrut haukkasivat ilmaa tuossa episodissa, koska poljintuntuma on hieman erilainen. Pitänee ilmata jarrut vielä ja seurataan tilannetta...

Eski

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9062
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja AZP » Su Huhti 29, 2018 14:26

Aika karmea tilanne varmaan. Kannattanee hetki käyttää aikaa tuon tutkimiseen, jonnekinhan niiden nesteiden on pitänyt hävitä. Ihan siltä varalta että seuraavalla kerralla ei ratakuskin taidot riitäkään :?

Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 5514
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja Eski » Su Huhti 29, 2018 20:38

Jep, en jaksa muistaa tuliko jarrunesteiden tasoa tarkistettua, joten ehkä nesteet oli vähissä alunperin ja jarrupalojen kulumisen myötä tuli alaraja lopulta vastaan. Tällaisessa vanhassa vehkeessä tuosta jarrunestesäiliöstä ei enää saa mitään selvää nestemäärästä ulkoapäin kuten uudemmasta säiliöstä...

Muutenhan tuo viriviinavehje tuntui nyt olevan aika makea ajopeli, kun tiet ovat sulia ja sai vaihtaa alle misukan pilot sport 4 kesäpyörät. Käsittelin myös aeron nahkapenkit autoglymin aineilla ja vedin vahaa myös maalipintaan :twisted:

Eski

Avatar
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4248
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja vesa67 » Su Huhti 29, 2018 21:53

Kyllähän sen jarrunestesäiliön tasoanturin pitäisi hälyttää merkkivalaolla. Sekin kannattaa tarkistaa toimiiko edes.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, NG9-3 Aero -03, NG9-3 Vector 1.9TiD -07

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit

Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 5514
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja Eski » Ma Huhti 30, 2018 20:38

Jep, pitääkin tarkistaa juniorilta, että syttyikö jarrujen varoitusvalo ollenkaan kun poljin meni pohjaan...
Tänään tulikin vapun kunniaksi harrastettua tuuninkia. Maalasin jarrusatulat punaiseksi ja vedin massaa pyöräkoteloihin...
Kuva

Eski

Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 5514
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja Eski » To Touko 17, 2018 09:44

Juniori kävi tankkaamassa tankin täyteen viinaa ja pian sen jälkeen syttyi CE-valo. PCS:n tekillä vikakoodiksi paljastui laiha polttoaineseos, muistaakseni P1171. T5:ssa kun ei ole immua, niin sitäkään ei oikein voinut epäillä. Suoritin resetin akkukengän irroituksella ja CE-valo ei syttynyt uudestaan. Mitään ilmavuodon lähdettä ei toistaiseksi ole osunut silmään... Ehkä vanha kone on jo niin alkoholisoitunut, ettei pumppu enää jaksa työntää sille tarpeeksi viinaa pyttyyn :lol:

Eski

Avatar
lax
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: La Touko 26, 2012 19:43
Paikkakunta: Pori

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja lax » To Touko 17, 2018 12:31

Eski kirjoitti:Ehkä vanha kone on jo niin alkoholisoitunut, ettei pumppu enää jaksa työntää sille tarpeeksi viinaa pyttyyn :lol:
Litrahuuli! :D
HA: Saab 99 -75 2.0
EX: Saab 9-3 -00 2.0i
KA: Toyota Auris -12 1.6
#5550

Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 5514
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja Eski » Ti Touko 22, 2018 09:36

Projekti vaati taas hieman päivitystä. Ilmastointi oli hajalla ja ohitettu lyhellä käyttöhihnalla, joten keväisessä hellekelissä hikoilu alkoi kyllästyttää. PCS:llä kompuran kytkinpääty vaihdettiin uuteen -> https://webshop-fi.saabparts.com/900-9- ... -clutch-ac

Kevyt facelift vaati myös uudet umpionlasit ja vilkut, jonka ansiosta auto nuoreni omissa silmissä ainakin 10v :lol:

Kuva

Eski

Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 5514
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja Eski » Pe Heinä 27, 2018 18:27

Kuva

Tulipa käytyä Laukaan satamassa, josta tuli otettua kuviakin...

Nyt on autoharrastuksessa ollut aika hiljaista, kun vehje on enimmäkseen toiminut ihan hyvin. Jotain fuelcuttia ilmaantui vedossa, ja itsekin sain sellaisen kerran toteutumaan, kun vedin noin 80kmh vauhdista 4-vaihteella. Ahtopaineita en ehtinyt tarkkailla, kun ahtopainemittari on kojetaulun alarerunassa tuhkakupin paikalla. Sitä on aika huono seurata yksin ajellessa... Tarkastin mankkuvenan letkut ja mitään vikaa niistä ei löytynyt. Tuohon on tehty T7-mankkuvenamodi. Tuon letkujen rassailun jälkeen ei ole enää tökkinyt kertaakaan. Fuelcutti pitäisi olla softassa 2barin ahdoilla, joten kykä ei välttämättä tykkää, jos kovin usein sille tarjotaan tuollaisia yli 500Nm vääntöjä :D

Siitäpä tulikin mieleen, että auton mittariston voisi vaihtaa sellaiseen, jossa on orkkis-turbomittari. Sellainen mittaristo löytyi kaverin purkuautosta, mutta enpä saanut helvatan hiilikuitutaulua irti millään. Ilmeisesti se radion asennuskehys pitäisi saada irti ja sen alta löytyisi pari ruuvia... Enpä tosin ole varma toimiiko se ahtopainemittari suoraan tuollaisessa alunperin matalapaineturbossa, vai pitäisikö sille tehdä jotain muita kytkentöjä..?

Toinen paskahomma on se, että takakontti ei enää aukea millään. Ilmeisesti lukon solenoidi on jumissa, koska avausnappeja painamalla vilkut välähtää, mutta lukko ei aukea. Ei toimi ovinapista eikä kaukosäätimestä. Avain ei tietenkään mene lukkoon kuin 5mm, eli lukko on ihan jumissa. Eipä ole rasvaaminenkaan auttanut...

Eski

Cona
"Hölösuu"
Viestit: 1805
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja Cona » La Heinä 28, 2018 12:13

Pääseekö coupessa verhoilun kautta lukon mekanismiin käsiksi? Sieltä pitäis lukon saada kammettua irti, kun ottaa jonkun tangon vastustamasta avausta käsin. Sit kun luukku on auki niin lukkosylinteri irti ja liuotukseen + voiteluun.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00

Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 5514
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja Eski » La Heinä 28, 2018 17:38

Kuva

Jep, kyllähän se takapenkin selkänoja kaatuu coupessakin. Könysin konttiin sisäkautta ja purin takaluukun verhoilun auki. Tuollainen viritys sieltä löytyi. Irroittamalla tuon vihreässä muovikilkkeessä kiinni olevan tangon sain vedettyä lukon auki ja luukku aukeaa kahvasta. Lukkosylinteriä en vielä saanut irroitettua, mutta pitänee hakea lisää varaosia kaverin purkuautosta, niin jospa tuon sähkölukon saisi vielä toimimaan...

Pienenä vinkkinä, että niitä lukkoja kannattaa rasvailla, vaikka niissä olisi ne muoviset suojatulpat. Tässäkin romussa oli myös apukuskin lukossa suojatulppa, ja sekin lukko on täysin jumissa, kuten takakonttikin. Kuskin oven lukkoon sentään saa avaimen sisään ja lukko jopa toimii, mutta siinä ei ollutkaan sitä helvatan suojatulppaa :evil:

Eski

Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 5514
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja Eski » Ma Heinä 30, 2018 20:40

Kuva

Nonni, tänään sain sentään jotain aikaiseksi. Takakontin lukkosylinterin sain purettua irti jo eilen ja laitoin sen löpökylpyyn yöksi. Eipä muuttunut miksikään ainakaan yhdessä yössä, avain ei edelleenkään mene lukkoon. Kokeilin myös lukon pesemistä ultraäänipesurilla, mutta eipä auttanut sekään. PCS palasi tänään kesälomilta, joten kävinpä kyselemässä josko tuohon saisi uuden lukon. Eipä ole enää saatavilla saabilla. Lopulta kaverin purkuautosta rassaattiin lukon moottori vai mikä solenoidi lienee, jonka pitäisi vetää lukko auki kun nappia painetaan. Niinpä vain lähti sähkölukko toimimaan tuolla varaosalla. Pitänee vielä selvittää saisiko sen mekaanisen lukon jotenkin toimintakuntoon...

Tämän lisäksi sain lopultakin väännettyä sen soittimen kehyksen irti ja sen alta löytyi pari ruuvia, jotka pitivät kojetaulua kiinni. Niinpä sain kojetaulun ja sen jälkeen mittariston irti. Ruuveja löytyi myös valojen korkeussäätönapin alta, sidin alta ja valokatkaisimen takaa jne. Olipa melkoinen vääntely ja pujottelu saada se kojetaulu pois paikaltaan ja lopulta sen takaisin laittaminen ei tuntunut onnistuvan millään, kun ratti oli paikallaan, joten purin vielä ratinkin irti. Myös ratin alla oleva muovikehys tuli irroitettua. Hiilikuitupaneelia ei uskaltanut kovin rajusti käsitellä, ehkä vakiopaneelin voisi saada murjottua takaisin ratti paikallaankin. Niinpä vain tuli mittaristo vaihdettua ja ahtopainemittarikin heräsi henkiin, kun mittariston piuhat kytkettiin kiinni. Mittarilukema muuttui noin 8tkm pienemmäksi, mutta sen taitaa saada techillä korjattua isommaksi...

Eski

Avatar
JP151
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: To Huhti 18, 2013 21:36
Paikkakunta: Turku

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja JP151 » Ti Heinä 31, 2018 05:57

Tuossa sinun tapauksessa mittarilukemaa saa techillä nostettua, mutta itse kun mittarin vaihdoin turboviisarilliseen, vaihdoin vaan mittareiden parit piirilevyt keskenään. Eli tämä toimii hyvin jos "uudessa" mittarissa on enempi kilsoja kuin vanhassa, niinkuin itselläni oli.
#6049
Nykyiset:
9-3 2.0t -01 Biopower Nappe / 9-5 2.3t Vector -03 Biopower Suokko / 900 3d 2.0i 16V -90 / 900 2d 2.0i 16V -89 / 9-5 2.3T Aero -03
Entiset:
9-3 SS 2.0t Vector - 03 / 9-5 2.3t Aero -00 / 9-3 2.0t SE -02 / 9000 CDE 2.3t / 9-3 2.0i -98 / 9-5 2.0t Linear -02

VKe
"Hölösuu"
Viestit: 3869
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Uusimaa

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja VKe » Ti Heinä 31, 2018 21:17

Eski kirjoitti: PCS palasi tänään kesälomilta, joten kävinpä kyselemässä josko tuohon saisi uuden lukon. Eipä ole enää saatavilla saabilla.
No hitto, "peruskauraa" toivoin vielä kaupasta saavan... Mutta hyvä että nyt toimii.

Sitähän pitää heti huomenna tilata kaikkea mitä 9-3:een on saatavilla...
Sininen 9-3 '99 ja Harmaa 9-3 '02
Saabismi ei ole sairaus, Saabismi on elämäntapa

Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 5514
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja Eski » Ti Heinä 31, 2018 21:38

Jep, vein lukon suutarille ja hän lupasi yrittää purkamista ja putsaamista. Olisihan tuo kätevämpi jos lukko toimisi auton omalla avaimella, mutta pitänee vaihtaa lukko jostain purkuautosta, jos ei sitä saa toimimaan...

Näköjään turbomittaristosta on usempi mittarivalo pimeänä, kun eipä sitä auringonpaisteessa erottanut. Äkkiähän tuon taas purkaa irti, kun tuli treenattua.

Ostin kaverilta myös aeron takaspoikan. En tiedä maalaisiko sen normaalisti korin väriseksi vai mustaksi...

Eski

Vastaa Viestiin