Riston vanhojen Saabien projektit!

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2735
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Kävin justiinsa hakemassa Iisalmelta Samilta Weberin kotiin. Tässä maistiaisiksi muutama kuva, kun Samin 3D-tulostama adapteri Saabin omaa ilmanputsaria varten on kiinnitetty kaasuttimeen. Lisää juttua ja kommentteja jatkosta sitten huomenna! Suuret kiitokset Samille sitkeydestä ja hienosta lopputuloksesta. Itse olen adapterin oikein tyytyväinen.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen

mestari
"Hölösuu"
Viestit: 5369
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja mestari »

tuleeko noita nyt esim ensi yönä siitä koneesta kun vain nappia painaa? :)
saab,96,99,90,900,9000,rabeneic binetta de luxe,fordson major,fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165, olympia maamosa,nuffield 10/60,vesioinas

Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2735
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Tämä minun suunnitelmani, Saab 96GL V4 kakskurkkuisen Solex-kaasuttimen vaihtaminen Weberin DGV 36 käsirikastimella varustettuun kaasuttimeen, rupeaa nyt toteutumaan. Valmisteluja on nyt tehty runsaasti. Tämä siksi, että haluan tuon Weberin päälle auton alkuperäisen ilmanpuhdistajan. Miksi tuo alkuperäinen? Siksi, että siinä voidaan toteuttaa venttiilikoppien huohotusjärjestelmä.

Kuva

Ongelman tuottaa Solexin ja Weberin kaasuttimen asennuskorkeus. Alkuperäinen putsari ei mahdu konepellin alle konepellin kääntöraudan takía!?

Kuva

Tämän takia on pitänyt valmistella ilmanpuhdistajan asennus uudella tavalla. Toimenpiteet ovat seuraavat:

1.
Ilmanpuhdistimen liittäminen Weberin päälle uudella adapterilla. Adapterin avulla putsarin asennus voidaan laskea niin, että konepellin kääntörauta ei ota kiinni.

Kuva
Kuva
Kuva

Adabteri on valmistettu niin, että se mahdollistaa molempien ryyppyläppien täydellisen avautumisen. Adapteri kiinnitetään kaasuttimen ulkoreunan laippaan M5x40 ruuveilla (4kpl).

2.
Ilmanpuhdistimen pohjalevyyn on tehtävä muutoksia, että se voidaan liittää uuteen adabteriin.

Kuva

Putsarin keskiaukko laskeutuu adabterin päälle ja sen keskiosa ohjaa ilman kaasuttimeen. Putsari kiinnitetään paikalleen alkuperäisten kiinnityslevyjen avulla molempiin venttiilikopat kansiin.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Pohjalevyn alapuolisiin keskiosan laippoja mataloitetaan. Alapuolen laipan toiseen reunaan on lisäksi tehtävä pieni lovi, jotta ryypyn ollessa max-asennossa ryypyn vipu kääntyy asentoon täydellisesti. Tuo laipan loven tekeminen avaa kuitenkin tuon puhdistimen huohotusjärjestelmään reiän. Tuon reiän aion sulkea korimassalla. Täytön jälkeen ilma puhdistin maalataan uudelleen.

Näiden kahden homman jälkeen voidaan kaasuttimen vaihto tehdä. Kun Solex irrotetaan, voidaan Weber asentaa paikalleen. Weberin asentaminen vaatiin yhden pienen pallonivelparin asentamisen paikalleen, jotta alkuperäinen kaasunivelistö toimii oikein.

Kuva

Koska Weberissä on käsirikastin, pitää käsirikastimen vaijeri viedä loivin kääntein ohjaamoon ja asentaa sinne rikastimen vivulle paikka. Siellä on lasi vaihtoehtoa. Ratin kannatin rungon vasemmalla puolella on valmis reikä, sitä voi suurentaa sopivaksi. Toinen vaihtoehto on laittaa uuden kaasuttimen mukana tullut kannatinkulma kojetaulun alareunaan kiinni.

Kuva

Tässä on suunnitelmani kaasuttimien vaihtamiseksi. :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen

Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 4900
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

mestari kirjoitti:
Su Syys 20, 2020 14:50
tuleeko noita nyt esim ensi yönä siitä koneesta kun vain nappia painaa? :)
Odottelen, että ristos saa asennettua tuon paikoilleen ja nähdään, että on korko varmasti oikea. Sen jälkeen kasaan tuosta adapterista paketin ohjeineen sekä muine tykötarpeineen ja laitan myyntiin. Tuskin tulostelen valmiiksi kasoja hyllyyn, mutta tilauksesta tulee nopeasti.

-Sami
Sami Räihä #1910
9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09
Ex: 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Softausta tarjolla - TECH2 | YV-loota tukossa, sp: nimimerkkini (at) gmail.com

mestari
"Hölösuu"
Viestit: 5369
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja mestari »

ostajakuntaa kiinnostaa palikan hinta ,luulen :D
saab,96,99,90,900,9000,rabeneic binetta de luxe,fordson major,fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165, olympia maamosa,nuffield 10/60,vesioinas

Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 4900
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

mestari kirjoitti:
Ma Syys 21, 2020 07:12
ostajakuntaa kiinnostaa palikan hinta ,luulen :D
Paketin hinnaksi muodostunee melko tarkkaan 65 euroa sisältäen arvonlisäveron.

-Sami
Sami Räihä #1910
9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09
Ex: 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Softausta tarjolla - TECH2 | YV-loota tukossa, sp: nimimerkkini (at) gmail.com

Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2735
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Näillä näkymin teen vaihtotyön tulevana perjantaina. Silloin voin kertoa, kuinka homma onnistui? Olen kyllä aika varma, että se tulee toimimaan oikein hyvin! :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen

Avatar
nalleolut
"Hanki elämä"
Viestit: 20135
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Miten hyvi tuo tiiveys kaasari ilmanputsari väli ku orggis kumi pois.välistä
#1171 klubin jäsen
työlki ellää mut kaupal rikastuu
045-2698659

Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 4900
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

nalleolut kirjoitti:
Ma Syys 21, 2020 10:18
Miten hyvi tuo tiiveys kaasari ilmanputsari väli ku orggis kumi pois.välistä
Palko jotain elastista, esim. butyylimassaa tiivistämään tuo reuna. Siitä tulee vielä tarkempaa tietoa myöhemmin. Adapterin istuvuus on sellaisenaan jo hyvä, mutta hyvä pointti tuo tiivistys. Ei ole unohdettu sitäkään.

-Sami
Sami Räihä #1910
9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09
Ex: 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Softausta tarjolla - TECH2 | YV-loota tukossa, sp: nimimerkkini (at) gmail.com

mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja mikan »

Tämä on kyllä aivan loistavaa mitä nykytekniikalla pystyy tekemään ja järkevillä kustannuksilla. Kokonaisuus on varmasti sellainen, että kelpaa myös MR-saabiin vaikka ei alkuperäinen olekaan. Tämä siis mun luulo/toive, tarkastajat voi toki olla eri mieltä...
4 * turbo, 1 * Aero

Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 4900
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Tuo weberhän on jotakuinkin alkuperäistä vastaava, mutta toiselta valmistajalta. Eli täysin mr-kelpoinen.
Sami Räihä #1910
9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09
Ex: 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Softausta tarjolla - TECH2 | YV-loota tukossa, sp: nimimerkkini (at) gmail.com

Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2735
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Kun laitoin ekan 96:ni MR tarkastukseen vuonna 2003, niin se meni kyllä läpi. Siihen myös vaihdoin silloin Weberin Solexin tilalle. Silloin tuo vaihto oli paljon tökerömpi. Kaasari oli kyllä oman ilmanputsarin alla, mutta rakenne oli paljon työläämpi ja vaikeampi. Silloinkaan ei tarkastajat huomautelleet vaihdosta. Nyt tämä vaihto tulee tehtyä paljon ”viisaammin” ja lopputulos tulee toimimaan kyllä erinomaisesti. Tämä on minun vakaa uskoni, mutta perjantai-iltana voin sitten puhua paljon kokeneempana. :D

Tämä projekti on kyllä mielestäni hieno yhteistyön ja pohdinnan tulos. Erityisen kiitoksen tässä ansaitsee Sami, joka innostui tuosta minun alkuajatuksesta, miten saadaan tuon ilmaputsarin huohotintoiminto parhaiten pelaamaan? Oma alkuperäinen toteutus olisi ollut satanolla huonompi, verrattuna nyt toteutettuun. Tässä projektissa varmasti 3D on avainsana Samin hienon ohjelmoinnin ja mittauksen kanssa. Mittauksessa muuten lasten muovailuvahakin tuli uusiokäyttöön! :lol:
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen

Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 850
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Mr-Triumphissa on Amalin tilalla Delorton kaasari. Se on kirjattu ylös museotodistukseenkin.

Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2735
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Tänään olen ollut sangen mieleisessä hommassa. Olin timpurin hommissa, viimeistelemässä talvitallia molemmille 96:sille täällä Kajaanissa!

Vihdoinkin saan osan autoistani talvehtimaan tänne Kajaaniin. On pitänyt koolata muutama neliö uutta lattiaa ja korjaaja tallin ovet. Talliin piti rakentaa myös uusi ajosilta kaiteineen. Huomenna on vielä pieniä loppufiksauksia ja sen jälkeen saan autoni erinomaiseen talvisäilöön!
Talvisäilö on kylmä, ilmava ja lattia on kaksitasoinen. Lattian pohjana on tiivis lautalattia, mikä on n,70-90 cm irti maasta. Lautalattian päällä on 25cm kolaus minkä päällä on reiitetty pelti. Tila on entinen viljan ilmakuivaamo, siis tuuletus ja tarvittava tiiviys on auton talvisäilytykseen erinomainen. Renkaiden alle tulee vaneripalat ja kumit eivät ole pellillä. Olen erittäin tyytyväinen nyt löytämääni säilytystilaan!:D

Huomenna topaasinkeltainen saa lopultakin uuden tuulilasin ja sitten on vuorossa museotarkastuksen tilaus. Pitkä monivaiheinen urakka alkaa olla valmis.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen

mestari
"Hölösuu"
Viestit: 5369
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja mestari »

ja takapenkki ylös ettei hiirille jää ns lämpöistä kortneria tahi kulmaa, niin keväällä ei harmita kun hiiri olisi muuten porannut penkin liitoskohdasta läpi :D
saab,96,99,90,900,9000,rabeneic binetta de luxe,fordson major,fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165, olympia maamosa,nuffield 10/60,vesioinas

Vastaa Viestiin