Tonnarin lepakoiden kunnostus

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
pamppu
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 16:45
Paikkakunta: Espoo

Tonnarin lepakoiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja pamppu » Su Tammi 19, 2014 18:02

Tonnarikantaan siirtymisen myötä yksi takaraivossa pitkään poteneista ideoista tuli täytettyä. Koska kyseessä ei kuitenkaan ollut Aero, oli seuraava luonnollinen steppi tietysti lepakkosisusta. Ne tosin tuntuvat olevan kiven alla varsinkin Suomessa ja hyvässä kunnossa olevista saa myös maksaa.

Lähiseudulta tuli myyntiin yksi huonokuntoinen lepakkosetti ilman ovipahveja, mutta nehän olivat tuossa tummanharmaassa kangassisustassa jo tarpeeksi sinnepäin. Ei siis muuta kun hakemaan ja kunnostukseen.

Pesukintaan sivuilla tuli aikoinaan törmättyä Furniture Clinicin tuotteisiin ja kun myös suomalainen jälleenmyyjä löytyy -> tavarat tilaukseen. Otin ison Leather Colourant Kitin, Leather Repair Kitin ja jälkihoitoon myös pullon Protection Cream. About tämännäköinen setti:
Kuva
Kuva

Tähän väliin muutama malli-esimerkki miten asiat tulisi hoitaa/miten tuotteet toimivat:
http://www.pesukinnas.com/viewtopic.php?t=810
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?p=958372
http://www.m3forum.net/m3forum/showthread.php?t=453068

Sitten itse projektiin:

Lähtötilanne (tässä vaiheessa kolot isot täytetty jo uudella vaahtomuovilla)
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Hommahan lähti käyntiin penkkien pesulla: Honkkarista marseille-saippuaa, Biltemasta pari hevosille tarkoitettua pesusientä :mrgreen: , pari ämpäriä ja liinoja. Eli ensin pesusientä hierotaan saippuapalassa -> hierotaan saippuaa penkkiin -> märällä liinalla saippuat pois penkistä -> pyyhettä perään, jotta kuivuu.
Tarvikkeet
Kuva
Ennen aloittamista
Kuva
Kuskinpenkistä putsattu etuosa
Kuva

Penkit pesun jälkeen
Kuski
Kuva
Appari
Kuva

Seuraavaksi vuorossa oli Leather Prep sekä karhunkieli. Tarkoituksena oli kastella mukana tulleet vanupalat tuolla Prepillä, laittaa ne karhunkielen väliin ja hinkata väriä irti. Tämän jälkeen paskat pois pinnasta Prepillä kostutelulla liinalla. Mukana tosin tuli vain 250ml pullo tuota Leather Prepiä eli sehän ei riittänyt mihinkään. Aina niin luotettavasta internetistä kävi kuitenkin ilmi, että kyseessä on asetoni / kynsilakanpoistoaine, joten hain sitä purkillisen Biltemasta. Johan alkoi riittämään...Penkit tämän vaiheen jälkeen:
Kuva
Kuva

Seuraavaksi oli vuorossa kuskinpuolen penkissä olleiden aukkojen korjaus. Nahka oli revennyt näistä kohdin ja vaihtoehtona oli joko täyttäminen tai koko nahan vaihto ($$$$). Päädyin siis ensimmäiseen.
Alkutilanne:
Kuva
Kuva
Ja kangas liimattuna taakse, jonka päälle aloitetaan kittaamaan elastista filleriä:
Kuva
Kuva
Kuva

Jatkuu seuraavassa viestissä...
9-3 Sport 2.3T -00
9-3 Aero Coupe 2.3T -01
Pakosarjoja ja rst-putkistoja: www.instagram.com/prfabrication

Avatar
pamppu
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 16:45
Paikkakunta: Espoo

Re: Tonnarin lepakoiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja pamppu » Su Tammi 19, 2014 18:21

Osa II

Mukana tulleella lastalla siis vedellään filleriä reikiin ohuita kerroksia, simppeli homma. Tässä vaiheessa takana taitaa olla 3-4 kerrosta, myös muut kuluneet kohdat saaneet filliä:
Kuva
Noin 7 kerroksen jälkeen homma oli aika hyvä ja oltiin valmiina maalaukseen. Kuskin penkki:
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Ja apparin penkistä:
Kuva

Tämän jälkeen kunnon putsaus Leather Cleanerillä -> yön yli kuivuminen -> sienellä ensimmäiset kerrokset maalia pintaan. Itse laitoin tosin alkuun 3-4 kerrosta maalia noihin pahoihin kohtiin, jotta näkisin lisäkittaamisen tarpeen.
Eka kerros:
Kuva
Kuva
Neljännen kerroksen jälkeen:
Kuva
Kuva

Ihan täydellisiä noista ei tule saamaan ilman ompelimossa käyntiä, joten tällä jatkettiin itse maalaukseen. Siispä vielä kerran koko penkki sienen ja maalin kanssa läpi, jonka jälkeen mukana tullut ruisku esiin. Vedin 2 kerrosta maalia etu+takapuolelle ja pari lisäkerrosta vielä pahoihin kohtiin. Penkit maalattuina:
Kuva
Kuva
Kuva

Tämän jälkeen yksi kerros kauttaaltaan Super Sealiä ja etupuolelle lisäksi kaksi lisää:
Kuva
Kuva

Itse valitsin satiinipinnan (matan ja kiiltävän puolivälistä) ja se olikin viimeinen rasti:
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Kuskin puolella jäi hieman kohoutumaa, mutta alkutilanne huomioon ottaen olen tyytyväinen. Apparin penkki sen sijaan on kuin uudelleen syntynyt! Seuraavaksi vuorossa sitten takapenkit, joissa ei onneksi ole kitattavaa...
9-3 Sport 2.3T -00
9-3 Aero Coupe 2.3T -01
Pakosarjoja ja rst-putkistoja: www.instagram.com/prfabrication

Avatar
kalle
"Aero"
Viestit: 462
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2010 19:33
Paikkakunta: Sotkamo

Re: Tonnarin lepakoiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja kalle » Su Tammi 19, 2014 18:35

Hyvin näyttää onnistuneen kunnostus lähtötilanteeseen nähden :o
9-3 ss -03
Sotkamo

Avatar
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3205
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Tonnarin lepakoiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja JP_Vette » Su Tammi 19, 2014 19:05

Jösses 8O Onko tuo vain myyntimeikkaus, vai onko kittaukset kunnos normikäytöllä viä 10v päästäki?
Opel Astra ST 1.0T MY17.5
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92

Juhaska
"Hirsch"
Viestit: 802
Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 17:47
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: Tonnarin lepakoiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja Juhaska » Su Tammi 19, 2014 19:11

^
Tuon haluaisin itsekkin tietää.

Miltä jakkara näyttää esim. viiden vuoden sisään, kun autoon mennään kesät +25c helteellä ja talvella -25c pakkasella istumaan ja pyörimään ja joka päivä.

Lopputulos on siitä huolimatta hieno. :)

Avatar
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3205
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Tonnarin lepakoiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja JP_Vette » Su Tammi 19, 2014 19:52

Pessimisti pettyy aina, mut pysyminen on kyl ihan käytöstäkin kiinni. Ite laitoin virheettömät nahkajakkarat tonnariin alkusyksystä, ja nyt nahka on jo venunu aika pahasti rypylle, joten mulla tuo kittaus varmaa olis tosi kovilla :) Mut jos siä on kunnon kangas takana kunnolla kiinni, niin voihan se kestääkki. Ap:n tapaukses ei ainakaa häviä kuin harrasteeseen käytettyä aikaa :)

Ja se mun käyttövirhe on siis se, et meen mitää ajattelematta automaattisesti about aina perse edellä sisään, kopautan kengät yhteen (vähemmän vettä, hiekkaa ja kuraa sisällä, talvisin lumi) ja pyöräytän reilusti neuvolarajan ylittäneen itseni 90 astetta myötäpäivään. Toinen syy kopauttelun lisäks on se, et olen nyt vain iso ja tonnarin penkin ja ratin välissä ei isoa tilaa ole (monis muis isois autois penkin saa jopa liian taakse). Ulos osaan tulla autosta ilman ylimääräisiä pyörähdyksiä.
Opel Astra ST 1.0T MY17.5
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92

Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4632
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Re: Tonnarin lepakoiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja Tuha » Su Tammi 19, 2014 20:16

Kyllä on penkit nyt saaneet todellakin uuden ilmeen...Pitäisi itsellekkin hakea Ruotsista toiseen tonnariin Aero sisusta.
Saab 9000 CD 3.0 V6 Griffin -95, Saab 9000 CSE 2.3T -98,
Saab 9-5 2.3t Sedan -99, Saab 9-5 2.3t Sedan -02, Saab 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, vm. -68 Sonett II


Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.

Avatar
pamppu
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 16:45
Paikkakunta: Espoo

Re: Tonnarin lepakoiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja pamppu » Su Tammi 19, 2014 20:24

Furniture Clinic muistaakseni lupailee värin pysymiselle saman kuin originaaliväri: eli jos se kestää 10v OK niin myös uudelleenvärjättyinä kestää seuraavat 10 vuotta. Ilmeisesti kaikki autoissa käytettävät nahkasisustat ovat muutenkin värjättyjä, joten samalla kaavalla tässäkin tehdään.

Netistä en ole tähän hätään löytänyt jatkokertomuksia värin kestolle ja tässähän tuli tuo kittaus-aspekti vielä mukaan eli saas nähdä. Pitänee raportoida väliaikatietoja kunhan muistaa...
9-3 Sport 2.3T -00
9-3 Aero Coupe 2.3T -01
Pakosarjoja ja rst-putkistoja: www.instagram.com/prfabrication

Avatar
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3205
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Tonnarin lepakoiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja JP_Vette » Su Tammi 19, 2014 20:25

Mäki pistin jo valmistajalle kyselyä, et onko maali niin peittävää, et sais mustasta beigen ilman et tulee karsea lopputulos. Coltin mustat Viggen-jakkarat ja mun beige avo :twisted: Toki pitää varmaa ensin koittaa johki pieneen koepalaan :mrgreen:
Opel Astra ST 1.0T MY17.5
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92

Avatar
pamppu
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 16:45
Paikkakunta: Espoo

Re: Tonnarin lepakoiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja pamppu » Su Tammi 19, 2014 20:33

Tuossa yksi värinvaihto (tosin vaaleasta tummaan): http://www.m3forum.net/m3forum/showthread.php?t=454035

Suomessa näitä myy Detailing Shop ( http://detailingshop.fi/nahkapenkkien%20hoito ) ja sieltä sain nopeasti vastauksen tyhmiin kysymyksiini. Maanantaina viestiteltiin, tiistaina tilaus ja keskiviikkona paketti noudettavissa...hintaeroakaan ei tullut juurikaan brittihintoihin ja postikulut maltillisemmat.
9-3 Sport 2.3T -00
9-3 Aero Coupe 2.3T -01
Pakosarjoja ja rst-putkistoja: www.instagram.com/prfabrication

Avatar
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3205
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Tonnarin lepakoiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja JP_Vette » Su Tammi 19, 2014 21:11

Itseasias kun kuvia kattoo tarkasti, niin etupenkit muutetaan mustasta... Ehkä mulla on kohta beiget Viggenin palkukset avos 8)
Opel Astra ST 1.0T MY17.5
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92

Avatar
pamppu
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 16:45
Paikkakunta: Espoo

Re: Tonnarin lepakoiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja pamppu » Su Tammi 19, 2014 21:42

No kappas, joskus muistin nähneeni tuon ja nopealla haulla löytyikin sen tarkemmin lukematta.

Jos kotoa löytyy kompura niin ei välttämättä koko settiä kannata ostaa. Leather Colourant kitin sijasta hommaa osan FC-tuotteista ja loput sitten muualta:
- FC Leather Colourant (etupenkkeihin meni n. 1/4 litran purkista, tosin ei ollut värinvaihto)
- kolojen täyttöön FC Heavy Fill tai FC Flexifil
- loppupinnoitteeksi FC Super Seal ja FC Leather Finish (Gloss, Semi-gloss, Satin, Semi-matt tai Matt). Näitä kului n. 100ml per purkki etupenkkeihin.

Tämän (http://www.m3forum.net/m3forum/showthread.php?t=453068) projektin mukaan:
- Leather Prep = asetoni
- Alcohol Cleaner = isopropyylialkoholi, saanee mm. apteekista ja tietyt jäänestot ovat samaa tavaraa.

Lisäksi:
- karhunkieltä saa mistä tahansa
- mukana tullut kynäruisku ihan pätevä, mutta painepullot ei riitä millään koko sisustan värjäykseen (etupenkkeihin meni kaikki 3 mukana tullutta). Biltemassa pullo ponnekaasua á 8e ja maaliruiskuja saa alkaen 20e...itse kävin hakemassa Pesukintaan topikissa (katso ensimmäinen viesti) mainitun Motonetin 25e ruiskun takapenkkejä varten ( http://motonet.fi/fi/tuote/751110/Ylaka ... u-120150cc ).
9-3 Sport 2.3T -00
9-3 Aero Coupe 2.3T -01
Pakosarjoja ja rst-putkistoja: www.instagram.com/prfabrication

Avatar
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 814
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Re: Tonnarin lepakoiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja Saab-man » Su Tammi 19, 2014 23:04

Juhaska kirjoitti:^
Tuon haluaisin itsekkin tietää.

Miltä jakkara näyttää esim. viiden vuoden sisään, kun autoon mennään kesät +25c helteellä ja talvella -25c pakkasella istumaan ja pyörimään ja joka päivä.

Lopputulos on siitä huolimatta hieno. :)
Maalasin tonnarin jakkarat kesällä, eikä nuo ainakaan viime kesän helteistä tai tämän talven pakkasista ole olleet moksiskaan. Aika näyttää kuin pitkään pinta kestää. Ainoa missä on pikku vauriota on kuskin penkin istuin osa, jossa oli ennen maalausta ikään kuin "venymä arpia". Noissa kohdin nahka antaa periksi enemmän kuin maali venyy eli maali on hieman revennyt (muutama n. 1 mm pituinen repeämä). Vauriot oli jo ennen pakkasia.
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06

Avatar
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3205
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Tonnarin lepakoiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja JP_Vette » Su Tammi 19, 2014 23:07

En minä ainakaan maalauksia epäile, ku ainahan nahka on maalattua, mutta se kittiklöntti...
Opel Astra ST 1.0T MY17.5
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92

Avatar
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3205
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Tonnarin lepakoiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja JP_Vette » Ma Tammi 20, 2014 18:11

Lainatakseni tätä topiccia, jos jotain muutaki kiinnostaa... Eli mustan värjäyksestä kysyin sumusaarilta:
Hi Juho.

With our colourants, it does not matter what colour the leather is to start with. You can change black to white if you wanted to.

Kind Regards

Duncan Ashurst
Sales Advisor
Opel Astra ST 1.0T MY17.5
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92

Vastaa Viestiin