2.0t 9-5 -00

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
mrvilho
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: Su Huhti 13, 2014 09:02
Paikkakunta: Jyväskylä

2.0t 9-5 -00

Viesti Kirjoittaja mrvilho »

Ajattelin tehdä kanssa omasta :saab:ista juttua tänne muitten luettavaks ja samalla olisi tarkoitus kysellä neuvoja viisaammilta. Ehdotukset ja suositukset ovat tervetulleita aloittelijalle! :)
Pyydän jo anteeksi mahdollisista kielioppi virheistä mitä saattaa tulla. :oops:

Tälläinen aikoinaan Ranskasta uitettu 294tkm ajettu femma löytyy itseltäni joka on nähtävissä JKL:n seudulla. :)
Kuva

Auto on jo ollut minulla noin puolivuotta jonka ostin isältä pois, jäi ylimääräiseksi häneltä pihaan seisomaan. Pikkuhiljaa siitä sitten laitellut parempaa kuntoon!
- Varapyörä kotelo hitsattu uusiksi.
- Koiranluut
- Bypass venttiili
- Ilmamassamittari
- Käsijarrukengät
- Etupuskuri korjattu ja maalattu
- Alipaine letkut uusittu
- Apulaite hihna + rullat
- Kampiakselin asentotunnisti
- Bensa pumppu + letkut
- Termostaatti / Jäähdytin nesteet
Ja paljon muuta!

Nytten tarkoitus rueta selvittämään minkä takia auto syö/polttaa öljyä! Turbo, ventiilinvarren kumit ja männänrenkaat? Auto on syöny nytten siis 10tkm:lle 5-6L Öljyä! :evil: Onko muita vaihto ehtohja ongelmaan?

Olisi myös tarkoituksena rueta piristämään tekniikkaa kyseisestä 2.0t femmasta pikkuhiljaa vähän pitemmällä tähtäimellä. Laitetaan sitä mukaan mitä p**se kestää :mrgreen:

Auto on flexfuel ja jokin viri softa N.170hp? Kovasti mieli haluaisi päästä 250-300hp tai jopa vähän enemmän :twisted:
T7 kuulemma ei kestäis kun reilu 300hp vakio kaluilla? mitenkä todellisuudessa ylä/alakerta? Tietää sit vähän taremmin mihinkä sitä sit ryhtyy oikein.

:saab: ajatellut:
- Siemens Deka 870cc suuttimet Re85:lle
- Turbo? (EHDOTUKSIA)
- Putkisto
- Softa päivitykset
- Imuputket + cooleri ?
- Kytkin (kunnes vanha rupee ensiksi varotteleen)
- Coilover alusta sarja. Mahdollisesti K-sport kokemuksia kenelläkään? http://www.ksportfinland.com/product_in ... s_id=20639
- Takapuskuri maalata
- Puslia vaihdella
Jos jotakin kiinnostaa lisää saada tietoa ja kuvia niin kerron kyllä mielelläni :!: :D
#6620 Vilho Trygg
SaaB 9-5 2.3TA Aero -07, SaaB 9-5 2.3TA Aero -04 R.I.P Ex, SaaB 9-3 2.0TA -99 "Viggen" Ex, SaaB 9-5 2.0t SE -00 Ex
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 2.0t 9-5 -00

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

2,0t 98-00 on vanhalla kaksiosaisella imusarjalla johon ei käy muuntyyppiset suuttimet, joten joudut vaihtamaan imusarjan 01-> (tai 2,3t 00->) malliseen. Älä laita mitään dekoja, paras vaihtoehto tällä hetkellä on 670cc/min ev14 suuttimet finjectorilta.

Yli 300hv on järkevää kyllä samantien laittaa paremmat männät. Joko T5 männät+kanget tai sitten esim. Wössnerin männät. Itse muuttaisin 2,3-litraiseksi samantien. Nokat joudut vaihtamaan vähintään T5 tai pitkälohko B234 nokkiin, vakio T7 nokilla yli 300hv on tuskaa etenkin 2,0-litraisessa.

Kytkimeksi Aeron vakiokytkin, ainakin jos pysyt 2,0 tilavuudessa. Helpoin ratkaisu n. 320-340hv tehoihin on 19T mitsu. 250-300hv tehoihin Aeron vakio 15T. Vakiocoolerin kanssa pärjää etenkin etanolilla, bensalla yli 300hv toiveisiin olisi järkevä parantaa. Ahtoputkiin ei tarvitse koskea, turbon imuputki on surkea pilli tuossa joten joko 06-> mallinen "kuningaskobra" tai joku viripuljun tekemä isompi. Pakoputken päivitys ainakin 3" downpipeen tietysti myös.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
kalle
"Aero"
Viestit: 467
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2010 19:33
Paikkakunta: Sotkamo

Re: 2.0t 9-5 -00

Viesti Kirjoittaja kalle »

aikalailla on tontissa :) minkälaista alustaa nyt on?
9-3 ss -03
Sotkamo
mrvilho
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: Su Huhti 13, 2014 09:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 2.0t 9-5 -00

Viesti Kirjoittaja mrvilho »

jcarlson kirjoitti:2,0t 98-00 on vanhalla kaksiosaisella imusarjalla johon ei käy muuntyyppiset suuttimet, joten joudut vaihtamaan imusarjan 01-> (tai 2,3t 00->) malliseen.
Jos en väärin muista niin yksi osainen on imusarja mikä paikallaan. Eli joskus joku vaihtanu?? Täytyy tarkistaa asia vielä tarkemmin :)

Noista T5 männistä luinkin jo jotain foorumilta mutta joutuisi koneistamaan männistä millin verra ettei ottais venttiileihin/kanteen kiinni? Ellei kansipahvilla pelais mutta puristus suhde pienenis tuolloin?
Ei olisi kyllä wössneri männät omasta mielestä edes kovin kalliita. :roll:

Kaveri höpis jotaikin perjantai iltana pikku huuruissa että sillä olis ylimääräsenä T5 säädettävät nokka akselit et jos on kunnossa ja saa hyvään hintaan niin kannattaa vissiin ostaa siitä?
kalle kirjoitti:aikalailla on tontissa :) minkälaista alustaa nyt on?
Hävettää suorastaan kertoa mutta ollaan rehellisiä nyt! Köyhänmiehen 5e laikka :oops: :oops: Saahan tuolla vähän varoa isompia kynnyksiä ja monttuja.
#6620 Vilho Trygg
SaaB 9-5 2.3TA Aero -07, SaaB 9-5 2.3TA Aero -04 R.I.P Ex, SaaB 9-3 2.0TA -99 "Viggen" Ex, SaaB 9-5 2.0t SE -00 Ex
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 2.0t 9-5 -00

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

170hv tehot kuulostaa kyllä siltä että on maksimoitu alkuperäisten pikkusuutinten tuotto viinalla ja imusarja on kaksiosainen. Ei sitä heti silmällä erota kumpi on, alkuperäiset suuttimet on vihreät.

Riski mäntäkontaktista kanteen riippuu hieman yksilöllisistä toleransseista (lohkon korkeus esim.), mutta voi hyvin olla että T5 männät käy ilman koneistuksia T7 kansipahvilla. Onhan noita tehty eikä ole kilahtaneet. Varman päälle jos tekee niin tarkistaa vaikka muovailuvahalla miten sopii pyörimään kun on kasannut. Voi käyttää kokeilussa vanhaa kansipahvia eikä kannenpultteja tarvitse astekiristää. T5 kansipahvikin on käypä ratkaisu, puristussuhde tippuu vähän mutta eipä tuolla suurta merkitystä ole.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Jusbe
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2012 16:47
Paikkakunta: JKL

Re: 2.0t 9-5 -00

Viesti Kirjoittaja Jusbe »

Tulihan sitä juttua tänne :) Siistin näköinenhän tuo femma nyt on tolla alustalla. Tuuhan jauhamaan jos tonnaria näät keskustassa. Ite taisin joskus jotain käydä puparissa jauhamassa :roll:
#5749
Saab 9000CD 2.3T -90 "Airflow"
Saab 900 2.1 3d -92 puoliomisteinen
Ford Cortina mk1 -63
Skoda Octavia Scout -12
mrvilho
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: Su Huhti 13, 2014 09:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 2.0t 9-5 -00

Viesti Kirjoittaja mrvilho »

jcarlson kirjoitti:170hv tehot kuulostaa kyllä siltä että on maksimoitu alkuperäisten pikkusuutinten tuotto viinalla ja imusarja on kaksiosainen. Ei sitä heti silmällä erota kumpi on, alkuperäiset suuttimet on vihreät.
Vihreät suuttimet kyllä tosiaan löytyy. Nooh täytyy rueta metsästämään uudemman mallista imusarjaa sitten paikalleen :)
Edit:
Tarviikos tuossa yhteydessä nyt sitten muuta vaihella enään ettei tuu muita ylläripylläreitä? :lol:
Jusbe kirjoitti:Tulihan sitä juttua tänne :) Siistin näköinenhän tuo femma nyt on tolla alustalla. Tuuhan jauhamaan jos tonnaria näät keskustassa. Ite taisin joskus jotain käydä puparissa jauhamassa :roll:
Joo ajattelin ottaa niskasta kiinni ja rueta naputtelee ku vähä jäänyt. Siistin nökönen voi olla, ajettavuushan tossa on aivan kamala! :( Niinhän siinä puparin paikallise pihassa Mieskosen kanssa jos en henkilöstä nyt erehdy? Täytyy tulla höpöttelee ja jos en huomaa niin voi tulla kanssa höpöttämään ! :)
#6620 Vilho Trygg
SaaB 9-5 2.3TA Aero -07, SaaB 9-5 2.3TA Aero -04 R.I.P Ex, SaaB 9-3 2.0TA -99 "Viggen" Ex, SaaB 9-5 2.0t SE -00 Ex
Jusbe
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2012 16:47
Paikkakunta: JKL

Re: 2.0t 9-5 -00

Viesti Kirjoittaja Jusbe »

Joo Mieskosen kanssa sitä tulee yleensä pyörittyä :D eipä se ajettavuus koskaan laikkamadalluksella oikein toimi :lol:
#5749
Saab 9000CD 2.3T -90 "Airflow"
Saab 900 2.1 3d -92 puoliomisteinen
Ford Cortina mk1 -63
Skoda Octavia Scout -12
Jeba
"Tuplakaasari"
Viestit: 75
Liittynyt: Ti Maalis 13, 2012 16:02

Re: 2.0t 9-5 -00

Viesti Kirjoittaja Jeba »

Kaveri höpis jotaikin perjantai iltana pikku huuruissa että sillä olis ylimääräsenä T5 säädettävät nokka akselit et jos on kunnossa ja saa hyvään hintaan niin kannattaa vissiin ostaa siitä?

Mitkä oli? :lol:
Saab 9000 -96 2.0T
mrvilho
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: Su Huhti 13, 2014 09:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 2.0t 9-5 -00

Viesti Kirjoittaja mrvilho »

Jeba kirjoitti:
Kaveri höpis jotaikin perjantai iltana pikku huuruissa että sillä olis ylimääräsenä T5 säädettävät nokka akselit et jos on kunnossa ja saa hyvään hintaan niin kannattaa vissiin ostaa siitä?

Mitkä oli? :lol:
Nojoo en nyt kyllä enään iha itsekkään tiedä tullu kirjotettua vähän ajatus maailmoissa :lol:

Käviki nopeammin tuon imusarjan ja suutintukkien hommaaminen mitä ajattelin. :)
#6620 Vilho Trygg
SaaB 9-5 2.3TA Aero -07, SaaB 9-5 2.3TA Aero -04 R.I.P Ex, SaaB 9-3 2.0TA -99 "Viggen" Ex, SaaB 9-5 2.0t SE -00 Ex
mrvilho
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: Su Huhti 13, 2014 09:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 2.0t 9-5 -00

Viesti Kirjoittaja mrvilho »

Ruennu tulemaan 1 lambdan kanssa pientä häiriöö. välillä lambda arvot 0 ja tulee vikakoodia ja vedot ovat hukassa. niin minkälaista lambdaa suosittelisitte.
Alkuperäistä boschin vai ihan laajakaista ja mistä kannattaa tilata??
#6620 Vilho Trygg
SaaB 9-5 2.3TA Aero -07, SaaB 9-5 2.3TA Aero -04 R.I.P Ex, SaaB 9-3 2.0TA -99 "Viggen" Ex, SaaB 9-5 2.0t SE -00 Ex
kalle
"Aero"
Viestit: 467
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2010 19:33
Paikkakunta: Sotkamo

Re: 2.0t 9-5 -00

Viesti Kirjoittaja kalle »

Alkuperäinen jostain. Nuo laajakaistat on sitä varten, että jos haluat tarkkailla seoksia jollain mittarilla esim.
9-3 ss -03
Sotkamo
Jusbe
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2012 16:47
Paikkakunta: JKL

Re: 2.0t 9-5 -00

Viesti Kirjoittaja Jusbe »

Juu orkkista vaan. Laajakaista sit lisäks jos mieli tekee :)
#5749
Saab 9000CD 2.3T -90 "Airflow"
Saab 900 2.1 3d -92 puoliomisteinen
Ford Cortina mk1 -63
Skoda Octavia Scout -12
pamppu
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 16:45
Paikkakunta: Espoo

Re: 2.0t 9-5 -00

Viesti Kirjoittaja pamppu »

eBaysta tilattu käyttäjältä start245, orkkis-boschia tarjolla järkihintaan.
ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
mrvilho
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: Su Huhti 13, 2014 09:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 2.0t 9-5 -00

Viesti Kirjoittaja mrvilho »

Tuli kyseltyä PCS.ältä 180euroa oli alkuperänen lambda joka on kyllä aika tuntuva hinta. Taidan rueta metsästämään ebaystä kun kerran vilkuilin nii näytti olevan aika edullisia sielä ?

Tossa puristukset kahtoin pari viikkoa sitten 13, 12, 13, 12 bar. Minkälaisia lukemia muilla on ollut??

Kansiremppaa tuli aloteltuaki tuossa ku tuppaa kumit vuotamaan ja pahvi oli vähä päässyt kärsimään jonku verra että hyvä et irrotteli koko kannen..
#6620 Vilho Trygg
SaaB 9-5 2.3TA Aero -07, SaaB 9-5 2.3TA Aero -04 R.I.P Ex, SaaB 9-3 2.0TA -99 "Viggen" Ex, SaaB 9-5 2.0t SE -00 Ex
Vastaa Viestiin