patu kirjoitti:No hel.. uskottava on.
Näissä uudemmissa versioissa siinä laakerissahan se lippa mikä pitäis estää lian pääsy. Vanhemmassa mallissa laakerin reuna ihan suora. Ajelin parisen vuotta yhdellä laakerisatsilla, jonka olin avannut ja vaihtanut kunnon vaseliinit sisään, niin likaa ei ollut päässyt yhtään sekaan.
Muistelinkin lukeneeni joskus, että joku oli ennen asennusta laittanut vaseliinit laakerien sisään. Miten sä avasit ton laakerin että sait rasvaa sisään? Ite pyöritellyt noita uusia laakereita kädessä enkä keksinyt miten se avataan ehjänä.
JP_Vette kirjoitti:AZP olet kyllä masentava tyyppi
Syvät ja nöyrimmät pahoittelut. Itsellekin tää laskelma oli hieman masentavaa luettavaa, kun ajatellut että ostamalla auton halvalla, huoltamalla ja korjaamalla itse ja ajamalla vähän, olisi autoilun kulut melko pienet. Paskan marjat, ne on valtavat, ja paljon ajavilla ne on sitten ihan v&%¤n valtavat
Tottahan toki uuden 30 t€ auton omistajalla auton arvo laskee kolmen vuoden pitoajalla luokkaa 12 t€ eli neljä tonnia vuodessa (n. -15 % per annum). Siihen sitten ne polttoaineet, vakuutukset, verot, merkkihuollot ja yleiset kulut päälle, niin viisi tonnia alkaa tuntua ihan rabatilta. Ja yleensä tuon hintaseen autoon tarvitaan sitten jo rahoitustakin, ainakin sitä pääomaa sitoutuu ihan messevästi, on se sitten omaa tai vierasta. Valitset väärän auton, niin arvonpudotus on vielä suurempaa; kaveri kävi tänään koeajamassa
3v1kk vanhaa Skoda Roomsteria, 115 tkm ja ihan ok varusteilla. Kaivoin vanhan Skodan hinnaston esiin ja laskin että se ei ole kaupasta Webastoineen alle 26 t€:n lähtenyt, ja tänään hintapyynti 10799 t€. Siis tuo on ostettu uutena samana kuukautena, kun minä pistin lusikkani tähän loppuunajettuun, ja omistaja on ottanut sinä aikana turpaansa luokkaa 16 t€ pelkästään arvonalenemana. Eli siis enemmän kuin mitä mulla on mennyt kaikkeen autoiluun polttoaineineen muineen täysin samassa ajassa.
Kuten mainittua, onhan tuossa munvehkeessä investointeja jotka on olleet rahamielessä täysin turhia. Listataas:
keulan ja puskimien maalaus 1000 €
softaus ja DPF: 420 €
penkin verhoilu ja istuinlämmitinelementti: 278 €
uudet avaimien kuoret, vetokoukun suojapeite, sisälle yksi peitelevy: 67 €
uudet kumimatot, tavaratilan matto: 80 €
uudet vanteet - myydyt vanhat vanteet: 598 € - 300 € = 298 €
eSID2: 194 €
uudet jouset ja iskarit tarpeineen: 343 € (jos nyt 323 tkm ajettujen periaatteessa ehjien jousien ja iskarien vaihtoa pitää turhana)
yht: 2680 €
Noista kaksi alinta riviä on viime aikojen hankintoja, muut tein alle vuoden sisään auton ostosta. Voi siis laskea, että maksoin autosta yhteensä n. 9000 euroa sellaisessa kunnossa kuin mitä halusin, eli fiksattuna (9000 oli itse asiassa hintapyynti, josta myyjä aloitti kun se ilmestyi nettiautoon). Ja jos nyt saisi 5000 euroa, niin kappas, päästään melko tarkkaan siihen vanhaan totuuteen 15 % vuosittaisesta arvonalenemasta. Sinänsä ei siis voi sanoa, että olisin heittänyt nuo varustelu- ja fiksausrahat hukkaan, ne on osa hankintahintaa, ja se nyt on sulanut viiden tonnin tasolle. Muut kulut on ihan normaalia autoilun kulua pikku huoltohommineen, poislukien ahtimen porsiminen, joka kevensi kukkaroa yhteensä 879 eurolla, luonnollisesti itse tehtynä.
Eli ei tässä laskelmassa mitään kovin poikkeuksellista lopulta ole. Samat huoltotyöt ja pikkukorjaukset olisi voinut tulla vastaan 150 tkm ajetussa yksilössä, joka olisi joulukuussa 2014 maksanut luokkaa 15 t€, ja jonka arvo olisi nyt ehkä 8 t€. Tää nyt vain maksaa tän verran tää autoilu. Eikä niitä kuluja näköjään pääse kovin hyvin karkuun edes ajamalla vanhalla ruoskalla. Rengaskulut, verot, polttoaineet ja vakuutukset on melkein samat uusissa ja kalleissa kuin vanhoissa ruoskissakin. Korkeampi arvonalenema uusissa kuittaantuu sitten suurempina korjauskuluina, vuosittaisina katsastusmaksuina jne.
Niin, ja tuohon km-korvausasiaan. Jos olisin ajellut korvattavaa työajoa kaikki ne n. 27 tkm mitä tällä olen päästellyt, olisin reilu 3000 euroa tappiolla