"Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Cona kirjoitti:Äkkiseltään 5k€ tuntuu paljolta vuodessa.
Näin sitä itsekin äkkiseltään ajattelin. Kuluja läpi katsoessa kuotenkin huomaa, että näinkin vähillä kilsoilla polttoaineeseen on mennyt tonni vuodessa, vakuutus ja verot on yli tonnin vuodessa ja väkisinkin tämänkin arvoisen auton arvonalenema liikkuu luokassa tonnin vuodessa. Jos ajaisi tuplamäärät eli keskimääräisen suomalaisen autoilijan vuosittaisen ajomatkan, niin oltaisiin noin neljässä tonnissa jo ilman huolto-, rengas-, korjaus- ja muita käyttökuluja.

Mennääs takaisin itse autoon ja tekniikkaan. Aloin tänään vaihtamaan noita iskareita, aloittaen vasemmasta etutolpasta. Kaikki sujui mallikkaasti kunnes oli aika irrottaa iskarin yläpään mutteri, joka tunnetusti on yleensä tiukassa ja haasteellinen irrotettava. Siis tästä mutterista kyse:

Kuva

Olin varautunut etukäteen 7 mm kuusiokoloavaimella ja 21 mm tulppahylsyllä, jossa kuusiopää, eli kalut oli kaikki oikeat sitä varten, että saa väännettyä mutterin auki pitäen samalla kiinni iskariputken päästä sillä kuusiokoloavaimella.

Tiukassa vaan on. Asetelma oli loppuviimein tämän näköinen:

Kuva

Tällä kombolla sain väännettyä kuusiokoloavaimen ruuviksi, ja lopulta viimeinen ponnistus, niin joku paikka antaa periksi:

Kuva

Onko ideoita, millä tuon mutterin saisi auki?

Tässä EPC:stä tuo tolpan kuva purettuna:

Kuva

Lopuuviimeinhän en tuosta vanhasta tolpasta tarvitse muuta kuin tuon tukilaakerin (11), muut tolppaan menevät osat löytyy uusina hyllystä. Ehkäpä helpoin reitti on sitten kuitenkin että haen marmorilta tukilaakerit, kasaan uudet tolpat kokonaan uusilla osilla ja heitän vanhat menemään kokonaisina.

Ai niin, tässä kohtaa tuli myös mieleen, että kun aina puhutaan niistä paskoista kääntölaakereista, niin kai sillä tarkoitetaan tuota kuvan osaa numero 10 (EPC: kuulalaakeri), eikä tuota osaa 11 (EPC: tukilaakeri)?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja patu »

Kyllä juuri tuo 10laakeri. Surkeat kuulat ja rasvat ja lika tekee loput. Oletko kokeillut tai pääsetkö ison paineilma pulttikoneen ääreen? Tai kuusiokolohylsyllä? Ja pakko kysyä väänsitkö oikeaan suuntaan, todnäk. Mutta ihmettelen miten noin kovin voi olla, jos oikeilla kierteellä mutteri.. Pääseekö vaikka rälläköimään jostain välistä poikki koko iskarin (huom en ole lukenut vaihdatko kaikki uusiksi) :?
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Pulttikonetta ei löydy, ja se vaatisi vähän erilaiset kalut muutenkin, kun tuota tulppa-avainta pitää vääntää sivusta eikä päästä, koska päästä tulee se kuusiokoloavain läpi. Ja ilman sitä kuusiokoloavainta pyörii koko iskarintanko vapaasti ympyrää, eli pelkän mutterin pyörittämisestä pulttipyssyllä ei paljon iloa irtoa.

Oikeaan suuntaan väänsin, edellyttäen, että tuossa on normaaliin suuntaan kierteet. Eli kuvan paksummasta putkesta joka kääntää mutteria, nostin ylöspäin samalla kun jalalla piti ohutta putkea (kuusiokoloavainta) paikallaan lattiaa vasten.

Näistä tolpista ei tosiaan ollut tarkoitus käyttää uusiksi muuta kuin tuo tukilaakeri, elikkäs kaiken muun voi rälläköidä vaikka osiksi. Käytännössä voin rälläköidä iskarin tangon poikki jousen kierteiden välistä tai jos siitä ei mahdu, niin ensin jousi poikki ja sitten iskarin tanko poikki. Mutta senkin jälkeen se tukilaakeri on edelleen siinä katkaistun tangon päässä kiinni, ja tuo mutteri pitäisi edelleen päästä avaamaan tai jotenkin särkemään. Ja se on niin ahtaassa välissä että sitä ei pääse esim rälläkällä halkaisemaan. Ehkä alapuolelta pääsisi katkomaan sen tangon jämän siten että tukilaakeri vapautuu tangosta, ehkä ei.

Taidanpa sijoittaa muutaman kympin uusiin tukilaakereihin, ja jättää tolpat kokonaisiksi. Sikspäkillä kaljaa saa kokonaiset etutolpat, takajouset ja iskarit kun tulee hakemaan Turusta, kunhan olen ehtinyt loput osat saamaan autosta irti. Nämä on kaikki mun tietojen mukaan alkuperäistä :saab: -kamaa loppukesältä 2007 ja ajettu vasta vaatimattomat 323 tkm :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja patu »

Putkitongeilla iskarin varresta kiinni ja hylsyllä vääntää. Tai jos saa ruuvipenkkiin kiinni katkaisun jälkeen niin luulisi lähtevän. Ei voi olla niin kovin kiinni :D Uutta laakeria kehiin vaan, niin ei tartte kikkailla..
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
aero
-
Viestit: 8639
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja aero »

Kierrehän näkyy tuossa kuvassa. Ihan normaali se on ja kuusiokoloavaimen ruuviutuminenkin kertoo, että oikeaan suuntaan olet vääntänyt. Rehellisesti sanoen tuo kuusiokolo ensisilmäyksellä näyttää niin laadukkaalta, että yllättävän hyvin sekin on kestänyt, mutta voi olla että silmä pettää kun merkintöjä ei näy. Toki niillä muutamalla kympillä saat tolpista kokonaan, yläpäitä myöten uudet ja säästät taisteluvaivassa, mutta silti taidat joutua nöyrtymään kauppaan akemaan uuden kuusiokoloavaimen.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 2066
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja pjv »

AZP kirjoitti:Ja ilman sitä kuusiokoloavainta pyörii koko iskarintanko vapaasti ympyrää, eli pelkän mutterin pyörittämisestä pulttipyssyllä ei paljon iloa irtoa.
Mulla lähti pulttipyssyllä helposti. Olin ensin yrittänyt tuolla toisella tavalla, toki ilman ylimääräisiä jatkovarsia tai muita kikkailuja, ja todennut epämiellyttäväksi... Loppuunajetussa voi kyl olla paikat helposti tiukemmassa kuin 108854 km:n kohdalla tehtävässä kääntölaakerien ekassa vaihdossa. :) Eli YMMV.
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ei se kyllä tongeilla tai ruuvipenkissä tangosta kiinni pitämällä paikallaan pysy, kun mutterista vääntää. Sen verran nimittäin jo vääntöä annettu tuolle mutterille, että saa aikamoiset tongit tai ruuvipenkki olla, että pyöreästä tangosta kiinni pitäen pysyisi paikoillaan :D

Siinä kohtaa kun kuusiokoloavain meni poikki, niin tuosta 80 cm jatkovarresta oli käännetty sellainen lähes puoli kierrosta, joustavana elementtinä siis rakenteessa se kuusiokoloavain (kuten kuvasta näkyy, on vähän päässyt kierteille). Siinä kohtaa oli newtonmetrejä mutterissa jo jonkin verran, en meinaan ihan sormivoimalla tuota työntänyt.

Huomasin muuten samalla, että näissä mun loppuvuoden 2007 MY2008-tolpissa on My2007-spesifi osa. Tämä osa saattaa selittää osaltaan sen, että alkuperäisillä kääntölaakereilla on päästy tänne asti. Nimittäin tuon kuvan osa numero 12 (EPC: 13239683 "kilpi"), löytyy EPC:stä vain vuosimallille 2007, sitä aikaisemmille vuosimalleille sitä ei ole kuvassa laisinkaan, ja MY2008-> se on kuvassa, mutta ei osalistassa. Osa on merkitty "2007, NLS", eli vain vuosimalliin 2007 ja No Longer Supplied, eli osaa ei enää toimiteta.

Tässä osa tosielämässä:

Kuva

Tuo pieni muovilipare pitää suurimmat kurat pois kääntölaakerista. Ymmärrän täysin miksi se on sinne vuosimalliin 2007 keksitty laittaa, mutta en laisinkaan ymmärrä miksi se on taas MY2008-> otettu pois. Nyt iski hirveä halu saada tuo muovilipare käyttöön uusienkin tolppien kanssa, ja jos tuota ei kerran enää toimiteta, niin sehän pitäisi saada tuosta vanhasta tolpasta ulos. Tulipahan syy vielä rikkoa lisää työkaluja :mrgreen: . Ei vaiskaan, tuon voi leikata saksilla kapeimmasta kohdasta poikki, teipata kasaan ja laittaa uusiin tolppiin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

aero kirjoitti:Rehellisesti sanoen tuo kuusiokolo ensisilmäyksellä näyttää niin laadukkaalta, että yllättävän hyvin sekin on kestänyt, mutta voi olla että silmä pettää kun merkintöjä ei näy.
Tästä avaimesta on kyse: http://www.motonet.fi/fi/tuote/774107/B ... oavain-7mm

Ei se omiin käsivoimiin ihan hepposelta tuntunut. Kyllä itse jo ehdin ihmetellä miten hyvin se kestää, kun isolla vääntää.

Tein loppupätkästä äsken 7mm kuusiokolotapin, laitoin kiinalaisen pikkuhylsyn siihen, hylsyn jatkovarsi mahtui sopivasti tulppahylsystä läpi ja lähdin vääntämään mutteria ilman jatkovartta. Ihan kovin paljon en ehtinyt voimaa vielä laittaa, kun hylsy oli halki :mrgreen:

Saa ehdottaa laadukasta 7 mm kuusiokoloavainta, joka kestää kunnon väännöt, mutta mahdtuu tollaisesta n. 8 mm reijästä läpi. Katsotaan sitten kumpi voittaa :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7323
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Mä voin hakee romut pois sitten kun saat joskus purettua kaikki.
Toki bilteman neljänkympin sähköpulttipyssy vois auttaa..

Melkoisia laskelmia oot tehnyt mitkä on mielenkiintoisia.
Ite oon kerran lyönyt motonetin ostokset Exceliin, tulos tais olla luokkaa viis tonnii kolmessa vuodessa... Sen jälkeen en ole uskaltanut laskeskella.. :mrgreen:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja patu »

No hel.. uskottava on. :D Minä en kyllä usko ennen kuin näkisin tapauksen :lol: Tuo on niin pieni mutteri, että kyllä sen pitäisi irrota työkaluilla. Sen pitäisi melkein leikata kiinni kierteille, eikä siltikään.
Näissä uudemmissa versioissa siinä laakerissahan se lippa mikä pitäis estää lian pääsy. Vanhemmassa mallissa laakerin reuna ihan suora. Ajelin parisen vuotta yhdellä laakerisatsilla, jonka olin avannut ja vaihtanut kunnon vaseliinit sisään, niin likaa ei ollut päässyt yhtään sekaan.
Viimeksi muokannut patu, Ti Tammi 30, 2018 22:12. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5299
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Palatakseni tuohon 5k vuodessa, niin sä AZP olet kyllä masentava tyyppi :mrgreen: Mä oon aina rummuttanu kilsakorvauksistaki, että verovapaata tuloparatiisia, kunnes sinä vuosia sitten laskit tän kärrysi kilsakorvausnettouksen auki. Taisit käyttää olettamaa, että 100 000 € oli nostettu verovapaata kahisevaa ja lopputulemana oli muutama satku kuukaudessa. Se oli ensimmäinen hetkeni elämässä, kun aloin pitämään kirjaa autoni kuluista.

Seuraava konkreettisin kuluseuranta tuli tuon Astrani kanssa ja huonoltahan se näyttää. Nyt vahvistit käsitystäni autoilun hinnasta tänään myös vanhojen ruoskien osalta. NIin tai näin, autoiluun menee paljon rahaa. Vois ottaa kuukausipalkassa aika isonkin pudotuksen, jos elämäntyyli sallisi perheelle yhden auton politiikan ja fillarilla kulkisi kelistä riippumatta töissä.

Itsehän ostin avopuolisolle tänä iltana kolkin pikkuserkun eli C Vectra 1.9-jumalmoottorilla. Mittarissa vasta 401 tkm. Vakuutus siihen sentään oli alle 200e vuodessa. Katotaan kuinka halpa siitä lopulta tulee. Tai siis kallis. Kivahan se on, että pääsee töissä käymään :lol:
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

patu kirjoitti:No hel.. uskottava on. :D Näissä uudemmissa versioissa siinä laakerissahan se lippa mikä pitäis estää lian pääsy. Vanhemmassa mallissa laakerin reuna ihan suora. Ajelin parisen vuotta yhdellä laakerisatsilla, jonka olin avannut ja vaihtanut kunnon vaseliinit sisään, niin likaa ei ollut päässyt yhtään sekaan.
Muistelinkin lukeneeni joskus, että joku oli ennen asennusta laittanut vaseliinit laakerien sisään. Miten sä avasit ton laakerin että sait rasvaa sisään? Ite pyöritellyt noita uusia laakereita kädessä enkä keksinyt miten se avataan ehjänä.
JP_Vette kirjoitti:AZP olet kyllä masentava tyyppi :mrgreen:
Syvät ja nöyrimmät pahoittelut. Itsellekin tää laskelma oli hieman masentavaa luettavaa, kun ajatellut että ostamalla auton halvalla, huoltamalla ja korjaamalla itse ja ajamalla vähän, olisi autoilun kulut melko pienet. Paskan marjat, ne on valtavat, ja paljon ajavilla ne on sitten ihan v&%¤n valtavat :mrgreen:

Tottahan toki uuden 30 t€ auton omistajalla auton arvo laskee kolmen vuoden pitoajalla luokkaa 12 t€ eli neljä tonnia vuodessa (n. -15 % per annum). Siihen sitten ne polttoaineet, vakuutukset, verot, merkkihuollot ja yleiset kulut päälle, niin viisi tonnia alkaa tuntua ihan rabatilta. Ja yleensä tuon hintaseen autoon tarvitaan sitten jo rahoitustakin, ainakin sitä pääomaa sitoutuu ihan messevästi, on se sitten omaa tai vierasta. Valitset väärän auton, niin arvonpudotus on vielä suurempaa; kaveri kävi tänään koeajamassa 3v1kk vanhaa Skoda Roomsteria, 115 tkm ja ihan ok varusteilla. Kaivoin vanhan Skodan hinnaston esiin ja laskin että se ei ole kaupasta Webastoineen alle 26 t€:n lähtenyt, ja tänään hintapyynti 10799 t€. Siis tuo on ostettu uutena samana kuukautena, kun minä pistin lusikkani tähän loppuunajettuun, ja omistaja on ottanut sinä aikana turpaansa luokkaa 16 t€ pelkästään arvonalenemana. Eli siis enemmän kuin mitä mulla on mennyt kaikkeen autoiluun polttoaineineen muineen täysin samassa ajassa.

Kuten mainittua, onhan tuossa munvehkeessä investointeja jotka on olleet rahamielessä täysin turhia. Listataas:
keulan ja puskimien maalaus 1000 €
softaus ja DPF: 420 €
penkin verhoilu ja istuinlämmitinelementti: 278 €
uudet avaimien kuoret, vetokoukun suojapeite, sisälle yksi peitelevy: 67 €
uudet kumimatot, tavaratilan matto: 80 €
uudet vanteet - myydyt vanhat vanteet: 598 € - 300 € = 298 €
eSID2: 194 €
uudet jouset ja iskarit tarpeineen: 343 € (jos nyt 323 tkm ajettujen periaatteessa ehjien jousien ja iskarien vaihtoa pitää turhana)
yht: 2680 €

Noista kaksi alinta riviä on viime aikojen hankintoja, muut tein alle vuoden sisään auton ostosta. Voi siis laskea, että maksoin autosta yhteensä n. 9000 euroa sellaisessa kunnossa kuin mitä halusin, eli fiksattuna (9000 oli itse asiassa hintapyynti, josta myyjä aloitti kun se ilmestyi nettiautoon). Ja jos nyt saisi 5000 euroa, niin kappas, päästään melko tarkkaan siihen vanhaan totuuteen 15 % vuosittaisesta arvonalenemasta. Sinänsä ei siis voi sanoa, että olisin heittänyt nuo varustelu- ja fiksausrahat hukkaan, ne on osa hankintahintaa, ja se nyt on sulanut viiden tonnin tasolle. Muut kulut on ihan normaalia autoilun kulua pikku huoltohommineen, poislukien ahtimen porsiminen, joka kevensi kukkaroa yhteensä 879 eurolla, luonnollisesti itse tehtynä.

Eli ei tässä laskelmassa mitään kovin poikkeuksellista lopulta ole. Samat huoltotyöt ja pikkukorjaukset olisi voinut tulla vastaan 150 tkm ajetussa yksilössä, joka olisi joulukuussa 2014 maksanut luokkaa 15 t€, ja jonka arvo olisi nyt ehkä 8 t€. Tää nyt vain maksaa tän verran tää autoilu. Eikä niitä kuluja näköjään pääse kovin hyvin karkuun edes ajamalla vanhalla ruoskalla. Rengaskulut, verot, polttoaineet ja vakuutukset on melkein samat uusissa ja kalleissa kuin vanhoissa ruoskissakin. Korkeampi arvonalenema uusissa kuittaantuu sitten suurempina korjauskuluina, vuosittaisina katsastusmaksuina jne.

Niin, ja tuohon km-korvausasiaan. Jos olisin ajellut korvattavaa työajoa kaikki ne n. 27 tkm mitä tällä olen päästellyt, olisin reilu 3000 euroa tappiolla :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8639
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja aero »

AZP kirjoitti:mutta en laisinkaan ymmärrä miksi se on taas MY2008-> otettu pois.
Alkaa ärrällä, loppuu aahan väliinkin mahtuu ah.
AZP kirjoitti: Tein loppupätkästä äsken 7mm kuusiokolotapin, laitoin kiinalaisen pikkuhylsyn siihen, hylsyn jatkovarsi mahtui sopivasti tulppahylsystä läpi ja lähdin vääntämään mutteria ilman jatkovartta. Ihan kovin paljon en ehtinyt voimaa vielä laittaa, kun hylsy oli halki :mrgreen:
Järeempää hylsyä! :lol:
AZP kirjoitti: Saa ehdottaa laadukasta 7 mm kuusiokoloavainta, joka kestää kunnon väännöt, mutta mahdtuu tollaisesta n. 8 mm reijästä läpi. Katsotaan sitten kumpi voittaa :mrgreen:
Mulla on siis tämäntyyppinen: http://www.motonet.fi/fi/tuote/4012315/ ... y-pitka-12, mutta merkiltään AmPro ja jostain industrial-sarjasta arvottuna. Paikallinen, palveleva (ihan oikeesti!) ruuvi-/työkalukauppa Ruuvimarket kauppasi sen, kun myyjälle speksasi "sellainen, joka kestää". Ei olisi suoraan ylttänyt pitkän hylsyn läpi, mutta yksittäin ostettu, pitkä hylsy lyheni pyörivän ystävän avustuksella sen verran, että kuusiokolopäässä riittää mitta. Mulla ei tuossa hylsyssä ollut ulkokantaa, joten tasoittelin ja karhensin sitä niin, että sain putkitongeilla pidettyä tarpeeksi kiinni, mutta jos/kun löytyy uilkokantainen hylsy niin aina se on parempi.

Nyt muuten olis oiva hetki tuupata sinne varmuuden vuoksi möhmäättiä muhimaan ennenkö astuu taas työkalukaupan ovesta sisään. Ei se välttämättä kauheesti auta jos on leikkaantunu mutu, mutta ei siitä haittaakaan ole.

Toisaalta, kun et sinä kaipaa sitä mutua sen enempää kuin iskariakaan uusiokäyttöön, niin miten olisi jos iskarin vetäisi varrestaan ruuvipenkkiin kiinni ja painais kovalla poranterällä yläsuunnasta sisäänpäin? Pääsee siitä sentään eroon, jos ei auki saa...


Tuohon teidän kulukiroiluun voin kertoa, että mulla on budjetoituna n. 1ke/kk käyttöautoon ja se on aika hyvin tontilla, kun 10-vuotiaalla ökybemarilla höylää 50tkm/v.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tuo linkin kolohylsy ei vaan mahdu sinne tulppahylsyn sisään. Ei taida mennä mikään muu hylsy kuin 1/4-tuumainen. Muuten tekis vielä mieli yrittää. Mömmöjä sinne tuli jo ruiskittua, enpä usko että ne paljoa avittaa kun on näin itsepäisestä tapauksesta kyse.

Mut luulenpa että soitan Länkkäriin huomenissa ja kysyn josko löytyy tukilaakereita hyllystä tai jos ei, niin koska saa. Pitää pummata joltakulta kyyti sitten hakemaan tai nakittaa joku hakureissulle, kun auto seisoo nyt tolppapuolena tallissa. Muuten ei autolla muutamaan päivään minnekään asiaa oliskaan. En mä näitä tolppia ala kuitenkaan väkivallalla purkaa, säästän sit tetammelle haettavaks, jos ne pääsee hyvään kotiin :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja patu »

Vastailen tuohon laakerin avaamiseen.. Eli varovasti vain ruuvarilla(reilla) raosta nitkutellen. Kyllä se napsahtaa ilman kovempaa vääntämistä. Pesin pois vanhat rasvat ja vedenkestävää vaseliinia sisään sopiva määrä. Napsautan kiinni ja pyörittelen ylimääräiset rasvat pois. Siinä laakerikehällä muutama tyhjä reikä mistä kuulat puuttuvat, ovat ilmeisesti rasvan kuljettamista varten eli älä säikähdä.. :D
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Vastaa Viestiin