OG9-3 Aero Cabriolet kunnossapitoa

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
O.K.
"Ruisku"
Viestit: 127
Liittynyt: Pe Maalis 14, 2008 14:36
Paikkakunta: Espoo

Re: OG9-3 Aero Cabriolet kunnossapitoa

Viesti Kirjoittaja O.K. »

Kävin ensin automaalaamossa värejä katsomassa ja mitä vähemmän ruskeaa, sitä paremmalta ne testilaput näyttivät luonnossa auton vierellä :D. Lappujen perusteella väriksi tuli Peugeot Gris Moka, eli harmaa mokka, jossa ei pikkulapuissa näkynyt ruskeaa oikein lainkaan. Jälkikäteen googletetut kuvat isoista pinnoista (Peugeot 308) taasen olivat ihan ruskeita. Juttelin vannemaalaamon kanssa ja pulverimaalia ei saa täsmäämään vaikka vertailisi märkämaalin ja pulverin värilappuja keskenään. Ja pulveri elää eri tavalla sitten oikeassa vanteessa verrattuna tasaiseen isoonkin palaan.

Eli paluu alkuun maalaamon (rimpula.com / Uudenmaan Soodapuhdistus) tarjoamisen sävyjen kanssa. Vannemaalaamossa oli esillä yksi heidän Gun metal -värin vanne. Näytti ihan hyvältä kannettuna auton viereen, joten sillä sitten mennään. Ei ole läheskään niin tumma kuin aikanaan yhden toisen maalaamon gun metal -pulverimaali ja lisäksi tässä tulevassa on hiukan pientä metallihilettä mukana. Lisähinnasta olisi sitten saanut noita erikoissävyjä, mutta olisi varmaan joutunut kokeilemaan useampaa ennen "täydellistä". Joten tämä vanteessa jo nähty riittävän hyvä sävy tuli nyt valittua. Jono on noin kuukauden verran, joten kesäkuun alussa pitäisi olla maalatut.

Renkaiksi tulikin jo talliin odottelemaan 225/45 R17 Michelin Pilot Sport 4:t. Se vaikuttaisi olevan yleisin koko porukalla näiden 7,8" leveiden vanteiden päällä myös 9-3:ssa. Ja rengasmalli on tuttu ja turvallinen: myös edelliset 2 kertaa olen uusia rankaita valitessa päätynyt Pilot Sportteihin...
Saab 9-3 Aero Cabriolet '01 kesäpäivien fiilistelyyn ja BMW F31 320d päivittäiseen käyttöön
ex Saab 9-5 2.3t Wagon '99

- maaoravia -

Avatar
O.K.
"Ruisku"
Viestit: 127
Liittynyt: Pe Maalis 14, 2008 14:36
Paikkakunta: Espoo

Re: OG9-3 Aero Cabriolet kunnossapitoa

Viesti Kirjoittaja O.K. »

Kaverin nosturilla viime viikonloppuna päästiin auton alaosan kimppuun. Mukana myös "parin minuutin pikkuhommia :lol: ", eli
  • pakoputken purku Maptun catbackia varten -> keskimmäinen haitariosa sen verran laho sekä takimmaisesta liitoksesta että haitarin juuresta, että pitää uusia
  • tankin pannat -> "hiukan" oli toisen puolen mutteri jumissa. Muistutti lähinnä yhtä metallikappaletta pulttiosan kanssa. Lupulta saatiin nitkuteltua sitä hiukan auki ja nostettua ison aukon kohdalta pois, kun melkein puolet mutterista oli nysvätty irti siellä pienessä kolossa.
  • bensansuodatin -> ruosteinen panta pysyikin ehjänä :o. Luvassa ruosteen poisto ja maalaus. Ei tarvitsekaan askarrella uutta tähän
Sitten pääasiallinen huoltokohde, eli uuden alustasarjan (Eibach Pro-Kit + Sachs sport iskarit) asennus. Positiivisena voi todeta, että noi 2008 asennetut Bilstein B6 (edessä PE3-3104 ja takana BE5-2757) ovat hyväkuntoiset ja kun nykyiset renkaat on saman ikäiset, niin varmaan max 50tkm noilla ajettu. Luulin niiden olevan B4, kun on ollut vakiojouset ja siksi nuokin olivat menossa vaihtoon. Viime vuonna katsastuksessa vaimennusero edessä 0% ja takana 3% ja nyt käsillä kokeillen nousi hyvin. Pienellä myöhemmän purkamisen riskillä nämä jätetään, kun on näillä ollut kumminkin hyvä ajaa. Hankitut Sachs saa jäädä hyllyyn odottamaan tai ehkä voisi myydä pois.

No miten tolppien kanssa muuten meni, oliko jotain negatiivistakin ylläriä :lol: ? No ei tainnut mointaa vanhaa mutteria (tukivarret ja koiranluut olen jo vaihtanut ja ne lähtikin helposti nyt auki) suosiolla auennut, esim raidetangot ihan jumissa (ei mitään toivoa saada ehjänä irti), jarrukilpien ja ABS-antureiden kiinnikkeiden ruuvit sai porata irti jne. Jarrukilvet, -levyt ja -palat alkoivat olla jo ehtoopuolella. Samoin laakerit on nyt helppo vaihtaa (helppo ja helppo. Oli niissäkin lukkorenkaat umpiruosteisessa jumissa tolpan kanssa jne).

Joten pieni homma (alustasarjan vaihto) vaihtui etutolppien täydelliseen kunnostamiseen 8). Onneksi auto saa olla tuolla nosturilla sen verran kun tarvitsee. Pikatilauksella lähti Aeromotorsista SKF laakerit, ATE jarruosat sekä Bosalin keskiputki ja PCS kautta nuo erikoisemmat Saab-osat tilaukseen. Ruvillen raidetangot minulla olikin jo hyllyssä valmiina odottamassa. Hyvällä tuurilla osat tulee tällä viikolla ja ensi viikonloppuna päästään niputtamaan.

Itse tolppiin tuli ruosteiden naputtelu jo tehtyä. Hiukan poistui materiaalia :roll:. Seuraavaksi teräs/messinki/nylon -laikoilla mekaaninen puhdistus loppuun. Sen jälkeen sitruunahappokylpyyn juuri oikean kokoisessa Ikean astiassa, johon saa noi tolpat iskareineen kivasti pystyyn. Oli iskareiden kiinnitysholkit sen verran jumissa, että ei ihan pienellä väkivallalla pihdeillä auennut. Isomman voiman jälkeen olisi ollut epäselvää saako niitä enää kunnolla kiinni, kun näissä on se Bilsteinin oman mallin kiinnitysholkki ja oikeaoppinen avaus/kiristus vaatisi Bilsteinin erikoistyökalun. Joten pidetään paikoillaan. Ja sitten lopuksi tolppiin tulee Hammeritella maalaus.

Kuva
Saab 9-3 Aero Cabriolet '01 kesäpäivien fiilistelyyn ja BMW F31 320d päivittäiseen käyttöön
ex Saab 9-5 2.3t Wagon '99

- maaoravia -

pvdriver
"Viggen"
Viestit: 586
Liittynyt: Ma Syys 24, 2012 07:57
Paikkakunta: -Kainuu-

Re: OG9-3 Aero Cabriolet kunnossapitoa

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

On noi viron autot kyllä karseassa kunnossa, samoin kun eteläruotsin. Hattua pitää nostaa kun jaksaa silti harrastaa ja kunnostaa, kesäkäytössä menee toki täällä vielä pitkään jos on hyvä säilytyspaikka.

VKe
"Hölösuu"
Viestit: 4005
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Uusimaa

Re: OG9-3 Aero Cabriolet kunnossapitoa

Viesti Kirjoittaja VKe »

Ja monesti mollataan suomi-autoja ja kehutaan että tämä tuontiauto ei ole suolassa lionnut 8O
Sininen 9-3 '99 ja Harmaa 9-3 '02
Saabismi ei ole sairaus, Saabismi on elämäntapa

Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 5575
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: OG9-3 Aero Cabriolet kunnossapitoa

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Noitten maalaus on kyl melkost kuraa.
Tuossa noin 40tkm ajettu merkkitiskiltä ostettu tolppa.
Kuva
On muuten ylimääräisenä :wink:

Ei taida silleen välttämättä riippuu ostomaasta...

Mutta esim. mun ex Ng900 avo oli rapsakkaammassa kunnossa kuin samaan aikaa olleessa kovakattone ng 900. Avo oli viettäny nuoruutensa Sveitsissä ja kovakatto Itä-Suomes.

pvdriver
"Viggen"
Viestit: 586
Liittynyt: Ma Syys 24, 2012 07:57
Paikkakunta: -Kainuu-

Re: OG9-3 Aero Cabriolet kunnossapitoa

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Ruotsista niitä mätiä autoja saa, kyllä ne on kaikki ollut todella tukevassa pintaruosteessa vähintään mitä mie olen nähnyt.

Tässä verrokiksi 170tkm ajettu tolppa:

Kuva

Ja pohjaa muuten:

Kuva

Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 830
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Re: OG9-3 Aero Cabriolet kunnossapitoa

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

On tosiaan noiden tolppien maali aivan ala-arvoinen tehtaalta lähtiessä. Maalasin suosiolla uudet tolpat ennen kun asensin sellaiset cabbeen. Aikonaan kunnostin yhden tolpan ja poistin siitä ruosteet elektrolyysimenetelmällä. Puhdistui oikein hyvin ja mielestäni hyvä vaihtoehto hapon rinnalle.
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06

Avatar
O.K.
"Ruisku"
Viestit: 127
Liittynyt: Pe Maalis 14, 2008 14:36
Paikkakunta: Espoo

Re: OG9-3 Aero Cabriolet kunnossapitoa

Viesti Kirjoittaja O.K. »

pvdriver kirjoitti:
Ti Touko 19, 2020 11:03
On noi viron autot kyllä karseassa kunnossa, samoin kun eteläruotsin. Hattua pitää nostaa kun jaksaa silti harrastaa ja kunnostaa, kesäkäytössä menee toki täällä vielä pitkään jos on hyvä säilytyspaikka.
On tää kesäisinkin kotona ollessa aina säilössä lämpimässä tallissa.

Ilmastollisesti tämä auto on eniten ollut Keski-Euroopassa. Ensin myyty Saksaan ja ennen Viroa ollut Luxemburgissa. Virossa tämä tuskin on paljoa kilometrejä saanut, kun oli vai muutaman vuoden siellä eikä edes kilvissä koskaan. Mutta on tosiaan noita hiukan vetisempiä talvia nähnyt.

Jännin asia tämän auton ruosteiden kohdalla on se, että kori on siisti (ihan pari pikkuruostetta, joista tuossa 1. postauksessa mainitsin). Ei siis ovissa, helmoissa, kaarissa tms. ruostetta. Tunkin kohdat hyvät. Pohjassa muutamia pieniä ruskeita pintaläikkiä, mutta ei mitään ihmeellistä 210tkm ajetulle autolle. Korin suojaus on siis ollut hyvä tehtaan jäljiltä.

Mutta sitten nämä muut osat, eli etutolpat, taka-akselisto, pohjan erinäköiset pannat, renkaiden pulttien kannat, konepellin jousi ja tuulihaka jne. tasaisesti pintaruosteessa. Samoin katon "runko"-osissa pinnassa ruostetta. Tämä ei ole sellaista kulumisen (esim pinta olisi hajonnut kulumalla tai iskusta) aloittamaa ruostetta, vaan enempi mielestäni suolaisen kostean ilman aiheuttamaa, kun esim. tuo konepellin jousi on kauttaaltaan tasaisesti ruostunut.

Olen tässä mietiskellyt, että teiden suolauksen takia varmaankin Keski-Euroopassa talvisin sellainen viileä ja suolaisen kostea meri-ilmasto, joka edesauttaa ruostumista jopa riippumatta siitä, ajetaanko autolla vai ei. Suomessa taas ruostumista tulisi enempi suolatuilla teillä ajamisen kautta, kun se (suolattu) lumimuhju muhii alustassa läpi talven.
Saab 9-3 Aero Cabriolet '01 kesäpäivien fiilistelyyn ja BMW F31 320d päivittäiseen käyttöön
ex Saab 9-5 2.3t Wagon '99

- maaoravia -

Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 830
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Re: OG9-3 Aero Cabriolet kunnossapitoa

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

Kovin kuulostaa tutulta nuo sinun tekemäsi havainnot. On melkeimpä yksiin oman cabbeni kanssa. Mun cabbe on myyty uutena Saksaan ja sen jälkeen se on ollut kahdella omistajalla Ruotsissa ennen kun hankin sen syksyllä -16 itselleni. Pohjan pellit lokareita ja niiden kaaria myöten ovat todella hyvässä kunnossa (pari pikkufiksiä on tarvinnut tehdä). Tolpat ja taka-akselisto oli pintaruosteessa. Tolppien osalta tein helpoimman ratkaisun ja ostin Motonetistä uudet. Ajatuksena on kuitenkin pitää autoa pidempään ja ei tuo mahdoton investointi ollut, kun oli vielä tuolla hetkellä käytössä -10% kanta-asiakasalennus. Taka-akseliston otin irti, poistin ruosteet lankalailakka ja hapolla ja maalasin osat Hammeritella. Katon rungon suhteen tilanne oli myös vastaava kuin sulla, eli pintaruostetta oli (ja osin on edelleen) runko-osissa. Sen verran fiksasin runkoa, että kaikista näkyvistä osista on ruosteet poistettu ja ne on nyt maalattu myöskin hyväksi havaitulla Hammeritella :D. Mietin jo hetken koko rätin irroitusta fiksiä varten, mutta totesin että se saa jäädä toiseen kertaan. Kyseessä on enemmäkin visuaalinen haitta (eikä se sieltä rätin alta edes näy), joten hoidetaan perusteellisemmin sitten joskus myöhemmin. Mulla on myös lämmin tallipaikka autolle, eli ei nuo ruosteet hirveesti etene.
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06

Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2016
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: OG9-3 Aero Cabriolet kunnossapitoa

Viesti Kirjoittaja Cona »

Menee vähän OT:ksi, mutta pohjan ja katon rungon osalta omassa - 95 Cabbessa tilanne on oman näkemyksen mukaan jopa parempi. Ja kyseessä vanha saksan tuontiauto, ollu Suomessa jo kohta 10 vuotta ja mittarissa yli 270tkm

Voisko olla, että jossain kohtaa pintakäsittely muuttunut huonommaksi noiden metalliosien osalta?!

Tuskin ne pienet pintaruosteet sen pahemmaksi menee kesäkäytössä ja kuivassa talvisäilössä.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00

Avatar
O.K.
"Ruisku"
Viestit: 127
Liittynyt: Pe Maalis 14, 2008 14:36
Paikkakunta: Espoo

Re: OG9-3 Aero Cabriolet kunnossapitoa

Viesti Kirjoittaja O.K. »

Saab-man kirjoitti:
Ke Touko 20, 2020 14:57
Kovin kuulostaa tutulta nuo sinun tekemäsi havainnot. On melkeimpä yksiin oman cabbeni kanssa.
Kaipa se on kiva kuulla, että muilla samalla tavalla auto ruosteessa :lol: . Eli ei ole mitenkään erityisen huonosti tätä pidetty.
Cona kirjoitti:
Ke Touko 20, 2020 15:29
Menee vähän OT:ksi, mutta pohjan ja katon rungon osalta omassa - 95 Cabbessa tilanne on oman näkemyksen mukaan jopa parempi. Ja kyseessä vanha saksan tuontiauto, ollu Suomessa jo kohta 10 vuotta ja mittarissa yli 270tkm

Voisko olla, että jossain kohtaa pintakäsittely muuttunut huonommaksi noiden metalliosien osalta?!

Tuskin ne pienet pintaruosteet sen pahemmaksi menee kesäkäytössä ja kuivassa talvisäilössä.
GM:n talouspuolen pomot käskeneet säästää suojauksessa :facepalm_man:

Joo ei ne enää mun käytöllä pahene. Mutta korjaillaan tässä hiljalleen kun tulee inspiraatiota tai tarve muuten enempi koskea, kuten nyt etutolppien osalta.
Saab 9-3 Aero Cabriolet '01 kesäpäivien fiilistelyyn ja BMW F31 320d päivittäiseen käyttöön
ex Saab 9-5 2.3t Wagon '99

- maaoravia -

Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 830
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Re: OG9-3 Aero Cabriolet kunnossapitoa

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

:lol: joo, jaettu tuska on huomattavasti kevyempi kantaa :lol:

En tiedä kuinka yleinen tuo kattorungon pintaruoste on, mutta alkuperäinen maalipinta on melko heppoisen oloinen. Varmaan sellaiset yksilöt, jotka on säilytetty pääosin tallissa, ovat saattaneet säilyä siistimpänä noilta osin. Mutta on tuossa omassa hyviäkin puolia. Pintapelleissä ei ole ruostetta lainkaan ja pohjakin on ikäisekseen oikein siisti. Varapyöräkotelokin on säilynyt ilman ruostevaurioita ja sisälokaritkin on tosiaan käytännössä ruosteettomat. Nyt kun siitä tolpat ja taka-akseli siistissä kunnossa niin pohjapuolikin on varsin edustava. Ikävin yllätys tähän saakka on ollut ohjausvaihteen tukikonsolin alaosta löytynyt ruostevaurio. Yleensä tämä vaivaa enemmänkin RHD autoja, mutta ei nämä LHD:tkään näköjään ihan immuuneja sille ole. Huomasin vaurion, kun ryhdyin rapsuttelemaan vasemmanpuoleisen sisälokarin saumasta n. 5x5 mm kokoista ruostekukkaa pois ajatuksella, että pintaruostettahan siinä vaan on. Läpihän se meni ja seuraavaksi purin sitten lattiamatot pois tieltä ja sieltä se koko komeus paljastui. Oli aika p**kamainen hitsattava, mutta kuntoon se tuli. Ei sentään ollut ruostunut irti, kuten useassa oikealta ohjattavassa on käynyt :D.
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06

Avatar
O.K.
"Ruisku"
Viestit: 127
Liittynyt: Pe Maalis 14, 2008 14:36
Paikkakunta: Espoo

Re: OG9-3 Aero Cabriolet kunnossapitoa

Viesti Kirjoittaja O.K. »

Nyt rakenteluosa tältä keväältä lähenee loppuaan ja voi siirtyä enempi ajelun puolelle. Raidetangon sisäpäitä ei ehditty vaihtaa, kun ei ollut sopivaa räikkää sisäpään pultteihin (normaali räikkä lipsui eikä yritetty enempää pyöristää pultin kantaa) ja pakoputken keskiosa tuli vasta tällä viikolla. Catback meni kuitenkin hyvin paikoilleen ja myös tuo vanha keskiosa teipattuna läpäisi katsastuksen.

Juuri tällä hetkellä siis auto omassa tallissa raidetankojen sisäpäiden (omassa tallissa oli sopiva räikkä) ja pakoputken keskiosan uusinnassa. Sitten pääsee kulmia säätämään ja lopultakin kyselemään parkkipaikkaklommojen oikaisua ja myllytystä + kiveniskemien paikkausta.

Etutolppien kunnostus onnistui ja ei ollut mitään isoja syöpymiä. Eli mekaaninen puhdistus, pari päivää sitruunahappoa, sitten vielä mekaanista ja 3 kerrosta Hammeritea. Tuohon "etupinnalle" kerros kuumankestospraylla, ettei heti ala ruostua.
Kuva

Sitten kasaan pääasiassa uusilla osilla. Vanhaa jäi navat ja jarrusatulat. Jarruihin tuli uudet kilvet, levyt ja palat. Myös raidetangot uutta. Etujarrusatulat käyn läpi paremmalla ajalla sitten, kun taka-akseli pääsee käsittelyyn. Tarkoitus olisi kunnostella se ensi talven aikana.
Kuva

Tässä nyt jonkinmoinen ennen - jälkeen kuvapari. Tuli aikalailla toivottu tulos, eli madaltui niin että edessä kaaren kolo menee tasaisella välillä koko renkaan matkalla. Ennen kun oli enempi tuollainen korotetun alustan näköinen. Takaa olisi voinut jäädä ihan aavistuksen ylemmäs, mutta mieluummin silti näin kuin se entinen ulkonäkö.
Kuva
Kuva
Saab 9-3 Aero Cabriolet '01 kesäpäivien fiilistelyyn ja BMW F31 320d päivittäiseen käyttöön
ex Saab 9-5 2.3t Wagon '99

- maaoravia -

Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2016
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: OG9-3 Aero Cabriolet kunnossapitoa

Viesti Kirjoittaja Cona »

Siistiä ja varmasti kestävää jälkeä! 8)
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00

Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 5664
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: OG9-3 Aero Cabriolet kunnossapitoa

Viesti Kirjoittaja Eski »

Sairaan siisti avo-oogee. Kyllä tuo cosmic blue väri ja nuo 3spoke double -vanteet sopii todella hyvin tähän malliin....

Eski

Vastaa Viestiin