Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 3780
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"

Viesti Kirjoittaja Saab.96 » To Helmi 21, 2019 12:44

Irroitin kuskin penkin autosta ja purin siitä pois verhoilut sekä pehmusteet. Penkin sivutoppaukset olivat revenneet ja pahasti rikki.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Sitten kiinnitin penkin runkoon raudan jota uusien verhoulujen kiinnitykseen ja leikkasin, muotoilin ja sovitin vanhemman mallin pehmusteen runkoon.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Ennen penkin asentamista autoon tein tarvittavat pesuja puhdistus operaatiot. Lattianverhoilun pesin huolellisesti verhoilupesurilla ja penkin nahat kuurasin kunnolla Le Chat kissasaippualla ja hankaussienellä. Nahka näyttää pesun jälkeen todella hienolta.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Sitten vain kuskin penkin kiinnitys autoon ja annetaan kaikkien pestyjen verhoilujen kuivua.

Kuva

Kuva

Kuva

Myös Talmu-huomiovalot on kytketty ja ne näyttää hyvältä.

Kuva

Sitten vaihdoin termostaatin vielä 82 aseiseksi, tuo 88 asteinen piti mielestäni viime kesänä lämpöjä hieman liian korkealla.

Vielä tarvii takajarrulevyt ja palat vaihtaa ja auto olisi valmis ensi kesän rientoihin...
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 99L 2D 1974 Museoauto / Saab 9-3 Sc 2008 BioPower / Saab 900 2.1 3D 1992
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.

Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"

Viesti Kirjoittaja ristos » Su Helmi 24, 2019 16:07

Taidan tykätä Talmuista! :D No, toiset varmaan niistä tykkää, mutta minusta ne olivat jo muinoin uutuuttaakin aivan karseat ja samalta tuntuu edelleenkin! :lol: Muuten tuo auto on tosi hienon näköinen!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen

Cona
"Hölösuu"
Viestit: 1764
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"

Viesti Kirjoittaja Cona » Su Helmi 24, 2019 17:09

Makuja on monia ja tässä kohtaa olen Riston linjoilla. Mutta toisaalta tämä alkaa olemaan kyllä tyylipuhdas aikakautena edustaja. 8)
9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja NG 900 2.0t Cabriolet -95 ex: 9-5 Aero Wagon -04 ja 9-3 Sport Business 2.0t -00

nalleolut
"Hanki elämä"
Viestit: 18833
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"

Viesti Kirjoittaja nalleolut » Su Helmi 24, 2019 17:12

juu melkein ne samalle linjalle nykyisten päivävalo viritysten kanssa menee.

mut retro on retroa ja siitä iso peukku.
#1171 klubin jäsen
työlki ellää mut kaupal rikastuu
045-2698659

Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9329
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"

Viesti Kirjoittaja Mertmi » Su Helmi 24, 2019 17:16

Saab.96 kirjoitti:
To Helmi 21, 2019 12:44


Sitten vaihdoin termostaatin vielä 82 aseiseksi, tuo 88 asteinen piti mielestäni viime kesänä lämpöjä hieman liian korkealla.
Yleensä kuumana käyminen johtuu huonosta syyläristä tai ilmaongelmista. Ilmaa taas systeemiin voi tulla esim. kannen halkeamasta, mutta tuo Ilmajuttu on enempi 8-tappisten ongelma, kun nehän pitää ilmata esim. nesteiden vaihdon yhteydessä. 16-venttiilisessä ei periaatteessa pitäisi samaa riesaa olla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

Avatar
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 3780
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"

Viesti Kirjoittaja Saab.96 » Su Helmi 24, 2019 18:15

Mertmi kirjoitti:
Su Helmi 24, 2019 17:16
Saab.96 kirjoitti:
To Helmi 21, 2019 12:44


Sitten vaihdoin termostaatin vielä 82 aseiseksi, tuo 88 asteinen piti mielestäni viime kesänä lämpöjä hieman liian korkealla.
Yleensä kuumana käyminen johtuu huonosta syyläristä tai ilmaongelmista. Ilmaa taas systeemiin voi tulla esim. kannen halkeamasta, mutta tuo Ilmajuttu on enempi 8-tappisten ongelma, kun nehän pitää ilmata esim. nesteiden vaihdon yhteydessä. 16-venttiilisessä ei periaatteessa pitäisi samaa riesaa olla.
Joo, epäilen kanssa että jäähdytin vetelee viimeisiään. Se lämpö-ongelma nousi esiin keväällä ensimmäisten helteiden aikana ja vain ruuhkassa istuessa (joutui laittaa kaniinin lämmöt täysille sillä tasaantui) ja ajatus onkin uusia jäähdytin kunhan budjetti sallii :lol:
Ilmattu tuota järjestelmää ei vielä ole, mutta ennen ensimmäistä ajoa pitäs päästää ilmat pihalle.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 99L 2D 1974 Museoauto / Saab 9-3 Sc 2008 BioPower / Saab 900 2.1 3D 1992
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.

Avatar
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 3780
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"

Viesti Kirjoittaja Saab.96 » Su Helmi 24, 2019 18:25

Tai mahtaisiko sen jäähdyttimen onnistua jotenkin puhdistamaan?
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 99L 2D 1974 Museoauto / Saab 9-3 Sc 2008 BioPower / Saab 900 2.1 3D 1992
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.

Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9329
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"

Viesti Kirjoittaja Mertmi » Su Helmi 24, 2019 19:34

Yleensä se pillien välisten ripojen irtoaminen on viimeinen hätähuuto. Lämpö ei siirry enää pilleistä ripoihin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

Avatar
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 3780
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"

Viesti Kirjoittaja Saab.96 » Ma Helmi 25, 2019 15:22

Pitää tutkia onko ne rivat kiinni syylarissa vai ei....

Päätin pestä talven pölyt pois Saabin päältä tässä vaiheessa. Sitten kävin otattamassa renkaat pois vanteilta, ne maalataan vielä uudestaan ennen kevättä.

Kuva

Kuva

Kuva
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 99L 2D 1974 Museoauto / Saab 9-3 Sc 2008 BioPower / Saab 900 2.1 3D 1992
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.

juntti
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: To Helmi 16, 2017 16:27

Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"

Viesti Kirjoittaja juntti » Ma Helmi 25, 2019 19:52

ristos kirjoitti:
Su Helmi 24, 2019 16:07
Taidan tykätä Talmuista! :D No, toiset varmaan niistä tykkää, mutta minusta ne olivat jo muinoin uutuuttaakin aivan karseat ja samalta tuntuu edelleenkin! :lol: Muuten tuo auto on tosi hienon näköinen!
Ensimmäisessä lauseessa tykkäät talmuista mutta sitten toisessa et :?

juntti
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: To Helmi 16, 2017 16:27

Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"

Viesti Kirjoittaja juntti » Ma Helmi 25, 2019 19:53

Saab.96 kirjoitti:
Su Helmi 24, 2019 18:15
Mertmi kirjoitti:
Su Helmi 24, 2019 17:16
Saab.96 kirjoitti:
To Helmi 21, 2019 12:44


Sitten vaihdoin termostaatin vielä 82 aseiseksi, tuo 88 asteinen piti mielestäni viime kesänä lämpöjä hieman liian korkealla.
Yleensä kuumana käyminen johtuu huonosta syyläristä tai ilmaongelmista. Ilmaa taas systeemiin voi tulla esim. kannen halkeamasta, mutta tuo Ilmajuttu on enempi 8-tappisten ongelma, kun nehän pitää ilmata esim. nesteiden vaihdon yhteydessä. 16-venttiilisessä ei periaatteessa pitäisi samaa riesaa olla.
Joo, epäilen kanssa että jäähdytin vetelee viimeisiään. Se lämpö-ongelma nousi esiin keväällä ensimmäisten helteiden aikana ja vain ruuhkassa istuessa (joutui laittaa kaniinin lämmöt täysille sillä tasaantui) ja ajatus onkin uusia jäähdytin kunhan budjetti sallii :lol:
Ilmattu tuota järjestelmää ei vielä ole, mutta ennen ensimmäistä ajoa pitäs päästää ilmat pihalle.
Miten laitat kaniinin lämmöt täysille? Keittämällä vai uunissa :lol:

Avatar
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 3780
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"

Viesti Kirjoittaja Saab.96 » Ma Helmi 25, 2019 19:56

Lukihäiriö puskee päälle, kabiiniin piti kirjoittaa :oops:
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 99L 2D 1974 Museoauto / Saab 9-3 Sc 2008 BioPower / Saab 900 2.1 3D 1992
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.

Avatar
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 3780
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"

Viesti Kirjoittaja Saab.96 » Ke Helmi 27, 2019 12:44

Hioin vanteet mataksi kauttaaltaan ja sitten päätin laittaa kevyesti kittiä vanteen huulessa olevien stanssausten päälle etteivät ne näyisi maalauksen jälkeen enään.

Kuva

Kuva

Kitit saivat kuivua yön yli ja sitten hioin ne huolellisesti. Kun kaikki neljä vannetta oli hoittu valmiiksi puhditin ne huolella rasvanpoistoaineella ja maalasin ne punaisella pohjamaalilla.

Kuva

Kuva

Annoin pohjamaalien kuivua noin 15 min (kuten oheesa sanoataan) ja sillä välin valmistelin maaliruiskun ja maalit. Ruiskutin sitten pronssin väristä massaa vanteisiin kolme kerrosta ja annoin massan kuivua 10 min kerrosten välissä. Sitten annoin massan kivua sen aikaa kun valmistelin ja sekoitin lakan.

Kuva

Lakkaa ruiskutin vanteisiin kaksi kerrosta ja annoin lakan kuivua hetken kerrosten välissä ettei tulisi valumia. Nyt vanteet saavat kuivua muutamia päiviä ennen kun asennnan niille renkaat. Maalauksen ajaksi siirsin auton ulos pihalle, se olikin eka kerta kun auto näki päivänvalon tänä vuonna.

Kuva

Kuva

PAljon lisää kuvia mun omilla nettisivuilla -> http://www.tonikoskinen.com/saab_900_projektit.html
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 99L 2D 1974 Museoauto / Saab 9-3 Sc 2008 BioPower / Saab 900 2.1 3D 1992
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.

Vodetti
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: Ti Touko 10, 2016 10:04
Paikkakunta: Kellokoski

Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"

Viesti Kirjoittaja Vodetti » Ke Helmi 27, 2019 18:55

Hyvää jälkeä teet kyllä ja olihan tämä 900 päheä kun sillon pihassa näki :D Kävin sitä 9-3:sta katsomassa silloin kun myynnissä oli.

Onko muita suunnitelmia satkun ehostuksen suhteen?
Saab NG9-3 1.9 TTID Aero vm. 2008
Ex-Saab OG9-3 vm. 2003
Ei riemulla rajaa kun Saabilla ajaa

Avatar
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 3780
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"

Viesti Kirjoittaja Saab.96 » Ke Helmi 27, 2019 20:44

Vodetti kirjoitti:
Ke Helmi 27, 2019 18:55
Hyvää jälkeä teet kyllä ja olihan tämä 900 päheä kun sillon pihassa näki :D Kävin sitä 9-3:sta katsomassa silloin kun myynnissä oli.

Onko muita suunnitelmia satkun ehostuksen suhteen?
Kiitos vaan :D

Onhan tuolla pitkä to-do lista jossa yli 20 kohtaa jotka pitäs hoitaa :lol: ja lista pitenee sitä mukaan kun uusia korjauksen tai päivittämisen kohteita löytyy.
Eli tekemistä riittää pitkälle tulevaisuuteen :lol:

Tämän kevään / kesän aikana pitäs vielä se T5.5 muutos saada tehtyä, se on aika korkealla tossa listalla. Ensi talvelle jää etuovien korjausta ja uudelleen maalaus. Nuo on niitä näkyvämpiä juttuja. Paljon on sitten vähemmän tärkeää tai akuuttia jotka tehdään inspiraation iskiessä.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 99L 2D 1974 Museoauto / Saab 9-3 Sc 2008 BioPower / Saab 900 2.1 3D 1992
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.

Vastaa Viestiin