MY08 9-3 SC BioPower

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
McStadey
"Hirsch"
Viestit: 953
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: MY08 9-3 SC BioPower

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Onneksi olkoon! Tuossahan on ruksittu varusteita oikein kunnolla. Kyllä se OG enemmän Salamaa muistuttaa, mut onhan tuo tuon yhden kuvan perusteella arvioituna nätti kuin sika pienenä :P

Hirvistetyn spoilerin lisäksi koko korisarja, grilli ja kolmipuolaiset vanteet niin alkaa keskivertosaabistilla olla touhutippa herkässä :mrgreen:

Vähän tähän malliin:
Kuva

Jää alkuperäisestä budjetistakin vielä muutama tonni korjauksiin :wink:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: VW Touran 1.4TSI DSG MY16
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3753
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: MY08 9-3 SC BioPower

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

aero kirjoitti:
Ma Marras 02, 2020 15:34
Onnea uuden harrasteen johdosta!
Kiitos!
Cona kirjoitti:
Ma Marras 02, 2020 19:26
Toivotaan, että tässä hinta ja laatu kohtaavat. Muistan sen yhden kehä kolmosen varrelta löytyneen Femman vuonna kivi ja miekka, jossa ei tainnut oikein kumpikaan osua.
Kyl tää nyt vaikuttaa vähän paremmalta. Siinä on toki myös sellainen isohko ero, että silloin auto myös oli liian kallis tuloihin nähden (olin opiskelija ja tein sivussa kahta osa-aikatyötä), jonka johdosta syntyi lisää hikeä. Silloin hain hyvää autoa, nyt kokeilen kepillä jäätä ilman suurempaa stressiä... Nyt jos tän 3600 € maksaneen joutuu paalaamaan, niin siinä saa purkaa harmitusta hetken täällä ja oman pään sisällä. Siis iso raha Kuusakosken noudettavaksi, mutta sillain ei tarvi pysähtyä miettimään, että mites arjesta ja Svean pätkästä selvitään.
lauriolio kirjoitti:
Ma Marras 02, 2020 19:32
Meilläpäin menee harmaatkin, mut täytyy olla femma :lol:

Onpas hienoa saada taas uutta lukemista, kiitos. Olkoon hankinta kaikin puolin suotuisa!
Kiitos! Ei vielä tullut Salama McQueeniä, mutta kysyttiin kyllä "onko tämäkin turbo-Saabbi?" :lol:
tsaarela kirjoitti:
Ma Marras 02, 2020 19:44
Onnea uuden farkun johdosta!
Kiitos!
Jeppe96 kirjoitti:
Ma Marras 02, 2020 19:51
Sekä Aeron tai Griffinin puskuri! Tuplaulostulokin on kiva ym ym. :D seurataan 👍
En mää kyllä puskurijumppaan ala... Tuplaulostuloja pitää harkita, tai edes yhtä. Siitä tuolla alempana lisää.
McStadey kirjoitti:
Ti Marras 03, 2020 00:53
Onneksi olkoon! Tuossahan on ruksittu varusteita oikein kunnolla. Kyllä se OG enemmän Salamaa muistuttaa, mut onhan tuo tuon yhden kuvan perusteella arvioituna nätti kuin sika pienenä :P

Hirvistetyn spoilerin lisäksi koko korisarja, grilli ja kolmipuolaiset vanteet niin alkaa keskivertosaabistilla olla touhutippa herkässä :mrgreen:

Vähän tähän malliin:
Kuva

Jää alkuperäisestä budjetistakin vielä muutama tonni korjauksiin :wink:
Kiitos! Hirvispoileri saattaa olla ostoslistalla aikanaan, mutta ei nyt ensimmäisenä. Puutoslista vaan kasvaa. Noita loppuja en ajatellut hankkia, sori :D
9-3 SC BioPower '08
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3753
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: MY08 9-3 SC BioPower

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Kävin eilen isän hallilla yötä vaste. Muutamaa minuuttia vaille yksi olin kotona, eli ehti nukkua jopa kuusi tuntia ennen lasten kanssa heräämistä. Ensin yleisfiilikset autosta:

Sisusta on siisti kuin mikä, poislukien kuskin penkki. Ei haittaa menoa, toisaalta ei tarvi myöskään kattella kulahtanutta autoa kun ei sitä penkkiä itse näe.

Kuva

Kuva

Astrassakin vain nakkasin lastenistuimet taakse, tällä kertaa ostin tommosen penkinsuojan :oops: Menkööt alkuhuuman piikkiin, kun samanlainen kaatopaikka tää auto tulee olemaan mitä muutki...

Kuva

Päälle näkyvää ruostetta ei ole, mutta korjausjälkiä siellä täällä. Ei haittaa menoa, pisti vaan silmään kun auto nousi silmien korkeudelle :D Täytyy toivoa, ettei heti kuki uudestaan.

Kuva

Koukun rasiassa on adapteri ja koko rasia asennettu väärän asentoon ja adapteri painaa puskuria lyttyyn. Avasin pultit, mutta olivat niin jumissa, etten saanu rasiaa käännettyä oikeaan asentoon, joten poistin sitten (puoliväkivaltaisesti) jämähtäneen adapterin. Muistoksi jäi painunut puskurin muovi, mutta sen(kin) kanssa pystyn elämään. Hammeritea en pensselöiny koukkuun syysmyrskyn vuoksi...

Kuva

Kuva

Biltemalaisista lasinpyyhkijöistä apukuskin puoleinen oli erinomainen, mutta kuskin jätti juuri silmien korkeudelle viirua. Kun molemmat paljastui saman pituisiksi, niin arvatkaa lopputulos :mrgreen:

Kuva

Pissapojassa on melkein yhtä hieno korkki, kuin Insignian CRC-purkin...

Kuva

Akkuna jostain syystä EFB, mutta päiväystä ei näy. Kuittipinoakaan en jaksa tän takia penkoa, mutta toistaiseksi tällä mennään ja kattellaan sitte uudemman kerran jos pakkasilla kyykkää.

Kuva

Varmuuden maksimoimiseksi laitoin CTEKin recondilla nyt aamun päikkyreissun jälkeen.

Kuva

Motonetin Saabit tunteva myyjä tiesi kertoa, että pitää ostaa oe-öljynsuodatin, kun osa hyvistäkin tarvikkeista on liian pitkiä. Vanha siis lienee sellainen, kun on valmiiksi lytyssä. Pisteet myyjälle tiedosta!

Kuva

Moottorin ilmansuodatin näytti uudelta, mutta pistin silti uuden kun sellaisen ostin. Isä vähän ihmetteli nuukana pula-ajan eläneenä, mutta sellaista se joskus on...

Kuva

Raitisilmasuodatin taas näytti tukkoisemmalta. Lisäksi siinä oli ilmavirralle nuolet, mutta oli silti väärin päin :facepalm_man:

Kuva

Takavaloista on osa pimeänä, mutta ymmärrykseni mukaan noita ei ihan joka poika kolvaa kuntoon. Eli jos/kun häiritsee riittävästi, pitää ostaa ne Trumppivalot tai sitten Maptunilta valmiiksi korjatut raput. Jälkimmäiset toki on huomattavasti halvemmat... Ja ei ole prioriteettilistalla kovin korkealla juuri nyt.

Kuva

Sitten ne räminät ja kolinat...

Kuva

Kuva

Ensimmäiseen löytyi tollanen ranetus, eli pellinpala ja muovista tehtyä ruuvi :lol:

Kuva

Jälkimmäiseen vähän perinteisempi malli:

Kuva

Kuva

Toi lämpösuoja oli kokonana irti, eli pujottelin sen vain pois putken päältä. En runnonut rikki, kun tarkoitus olisi laittaa se takaisin putken vaihdon yhteydessä. Tää varmaan pärjää ilmanki nyt syyssateilla... Ja ne kiinnitysruuvit saa nyt muhia crc:ssä asennusintoa odotellessa.

Tehchikin heräsi, kun otti vanhusten kortin pois ja jätti pelkän uudempiin sopivan. Saatto olla oletusstartti vanhan puolelle jopa, en nyt enää muista, mutta candi kiinni herjasi vain kommunikaatiovikaa.

Kuva

Vikalistahan on pitkä, mutta otin kännykällä kuvat jokaisesta ja tylysti vaan nollaus... Kattoo sitte mitä kerääntyy aikanaan.

Kuva

Se akuutein Techitys, eli xenonit.

Kuva

Etuanturi toimii, taka-anturi ei muuta lukua vaikka kuinka pomppii koukun päällä. Mekaanisesti valot toimii, kun Techillä sai ajettua molempia ylös-alas. Eli takatunnistin vaihtoon, ellen sitte jaksa ensin koittaa herätellä liitintä rassaamalla. Kumpi on yleisempi, kosketushäiriö vai koko anturi? Tietäis vaan jättää tilaamatta jos todennäköisesti pinnejä rapsuttelemalla saa kuntoon...

Valot muuten on himmeät ja eriparia kirkkaudeltaan, eli uudet polttimot menevät tilaukseen. Toki jo nyt hakkaavat OG-kolkin uudetkin umpiot, mutta kaikki mummolareissut tehdään pimeällä jne, niin väärä paikka säästää.

Sit se jakopään kohtaloki alkaa selviämään. Aamulla kylmäkäynnistys ja kävi ihan sukkasillaan. En tiä oliko syynä pitkä seisonta, huoltokirjan mukaan 30 tkm venähtänyt öljynvaihto vai kantautuko noi kaikki räminät ja kolinat auton alta ja kertaantuivat konehuoneessa. Mä kyl väitän, että se betonimylläpärinäkolina ei ollu pakoputken pellistä kylmäkäynnistyksen alussa, mutta oli niin tai näin, ei varsinaisesti harmita vaikka ostaessa tulikin tehtyä väärä diagnoosi.
9-3 SC BioPower '08
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 5919
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: MY08 9-3 SC BioPower

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Yllättävän pitkään sinnittelitki :mrgreen:

Asiallisen oloine menopeli, punane kyl sopii.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun kesäkäyttis 9-3 CV Italian karvalakki Vector Tids MY-06 1/2
Dacia Duster dCi 110 S&S 4x4 Laureate 2016
Opel ASTRA Sports Tourer Innovation Plus 105 Turbo 2019
Huollettavana 9-3SC Tids 2006, 9-3 2.0T 2001, 900S 1992
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 2977
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: MY08 9-3 SC BioPower

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Vetokoukusta itsellä vähän vastaavia kokemuksia. Oli alunperin 13->7 adapteri paikallaan mutta peräkärrin vilkut ei oikein tahtoneet toimia. Luultavasti olisi suttaantunut pelkällä kärryn pistokkeen uuteen 7-piikkiseen vaihdolla. Halusin kuitenkin adapterista eroon ja vaihdoin tilalle 13-piikkisen. Valot pelaa kyllä nyt ihan asiallisesti mutta pistokkeen paikalleenlaitto ja poisotto on kyllä yhtä helvettiä. Pistorasia asemoituu todella lähelle puskurin alapintaa, joten 13-piikkisen pistokkeen kiertomekanismi ei tahdo mahtua millään kääntymään. Asiaa ei yhtään auta, että väliadapterin myötä pistorasia on entistä syvemmällä. Onneksi valot tuntuu palavan ilmankin, että pistokkeen lukitsee paikalleen sillä kiertoliikkeellä ja on riittävän tiukasti, ettei tarvi huolehtia, että tippuisi pois paikaltaan. Hieman tekisi kyllä mieli sahata tuohon puskurin alareunaan sopiva kolo ja siistiä reuna u-listalla. Toinen vaihtoehto olisi tutkia, saisiko tuota pistoketta jotenkin sen taktiset 1-2 senttiä alas. Ei ole kyllä ihan loppuun asti mietitty tuo koukku.
9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11, 9-3 Cabriolet SE -00
Peugeot 206 1,4 XR -02
#621
”Niitähän saa vaikka minkä värisinä, kunhan ne ovat mustia.”
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3753
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: MY08 9-3 SC BioPower

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

tetammi kirjoitti:
Ti Marras 03, 2020 11:27
Yllättävän pitkään sinnittelitki :mrgreen:
Nojuu tarkotus oli ensin ajaa talven yli, mutta kun pitäs mahdollisesti koko perheen voimin lähteä Lappiin ensi talvena, niin se vähän nopeutti prosessia :D Sehän tässä hiukan harmittaa, että kolkin vähän ajetut All Season -renkaat ei tietenkään mahdu tämmöseen isojarruseen, mutta ehkä mä voin elää sen kanssa...
tsaarela kirjoitti:
Ti Marras 03, 2020 13:39
Hieman tekisi kyllä mieli sahata tuohon puskurin alareunaan sopiva kolo ja siistiä reuna u-listalla. Toinen vaihtoehto olisi tutkia, saisiko tuota pistoketta jotenkin sen taktiset 1-2 senttiä alas. Ei ole kyllä ihan loppuun asti mietitty tuo koukku.
Vanha teline hajoaa taittelemalla, uusi teline hitsaamalla kulmarauta tukiraudan kylkeen. Niin mä teen, jos jaksan hifistellä. Toisaalta tuokin nyt menettelee jos vaan sähköt muuten pelaa. Pitäis melkein testata. Adapteri on niin jämpti sovitukseltaan, että melkein pitäis itte ostaa kaks pistoketta ja pätkä johtoa ja ranettaa sellanen 30 cm pitkä adapteri ihan itse... Ja jos oikeen jaksaa (eikä välitä ulkonäöstä), niin kaksi rasiaa vierekkäin nyt kun kerta johdot on myös uuden malliselle pistokkeelle :lol:
9-3 SC BioPower '08
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01
aero
-
Viestit: 6806
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: MY08 9-3 SC BioPower

Viesti Kirjoittaja aero »

Lonkalta sanoisin, että se tökkelin taustalevy on kiinni koukun kiinnityspultissa (sille olisi oma syvemmällä, tai ainakin mulla oli). Löysäämällä pulttia ja vääntämällä todennäköisesti kääntyy teline suosiollisempaan asentoon.

Tälleen se meni aikoinaan ohjeen mukaan asentaessa, tuossa on pultilla kiinni koukkurungossa se taustalevy:
Kuva

Ja tuossa 7-napainen tökkelikin paikallaan:
Kuva
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"Hanki elämä"
Viestit: 10766
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: MY08 9-3 SC BioPower

Viesti Kirjoittaja AZP »

^Oho, on kyllä ikävän syvällä. Bosalin irrotettavan tehdaskoukun tökkeli oli ng-kolkissa kyllä kans aika syvällä. Auto kun tuli mulle niin olin tyytyväinen kun siinä oli 7-napainen rasia ja ihan ok kohdassa. Myöhemmin hoksasin että siellä oli oikeasti 13-napainen rasia, johon edellinen omistaja oli jättänyt adapterin kiinni. Ilman adapteria se vakiorasia oli taas aika syvällä, mutta ei sentään noin syvällä.
aero
-
Viestit: 6806
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: MY08 9-3 SC BioPower

Viesti Kirjoittaja aero »

Jep. Toi koukku oli Saabin osanumeroilla ja Saabin asennusohjeilla ja tosiaan just niiden ohjeiden mukaan asennettu. Se vähä mitä JP:n kuvissa koukkurunkoa näkyy, näyttää aika samalta, enkä yhtään ihmettele jos tökkeli on pultattu itse koukun pultilla runkoon, jolloin se on lähempänä mutta ylempänä kuin omassa pultissaan.

Mutta tosiaan jos tilanne on tuo, niin vähän pulttia löysälle, tökkelistä ote ja lievä kääntö alaviistoon, niin todennäköisesti käytettävyys paranee reilusti.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3753
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: MY08 9-3 SC BioPower

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Siis juu rauta on mulla koukun pultis. Mutterin sain auki, mutta pultti ei liikkunu lekalla eikä kantaa viittiny rikkoa vääntämällä 12-kulmasella lenkillä. Hylsy kun ei mahdu, kun se rasia on edes...

Siinä samalla kun sen jumiutuneen adapterin jumppas pois, tuli telineeseen sen verran nytkytysliikettä, että en sen kulmaraudan varaan enää paljoa laske. Eli mun tapaukses helpointa rikkoa loppuun saakka ja hitsata uus. Tai sitte laittaa tonne helman alle mihin kuuluiski.
9-3 SC BioPower '08
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01
aero
-
Viestit: 6806
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: MY08 9-3 SC BioPower

Viesti Kirjoittaja aero »

Älä tunge sinne minne kuuluu - kuten AZP tulkkasi, se kaukana helman alla oleva tökkeli on aivan ***seestä käytölleen.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"Hanki elämä"
Viestit: 10766
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: MY08 9-3 SC BioPower

Viesti Kirjoittaja AZP »

Oks toi pakoputki siis mustaa rautaa? Dieselissä oli mun mielestä putki taakke saakka rosteria.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3753
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: MY08 9-3 SC BioPower

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

^^On niin harvoin käytössä, että melkein se ja sama. Maks kerran kaks vuodessa nypin kärryä... Jos siellä on siis valmis reikä tukevaan asennukseen, niin miten vain vähimmällä pääsee :D

^Juu mustaa ruostuvaa rautaahan tuo on. Mikälie säästösyy sitten jos on vaihdettu halpiksiin vuosien saatossa.
9-3 SC BioPower '08
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01
aero
-
Viestit: 6806
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: MY08 9-3 SC BioPower

Viesti Kirjoittaja aero »

Tuskin siellä mitään sen tukevampaa rautaa on, sen toisen pultin paikka vaan, minkä alla sen kulmaraudan siis mun lukeman ohjeen mukaan kuuluis olla. Sulla mitä ilmeisimmin se sama kulmarauta on siinä itte koukun pultissa kiinni, tuskin sinne kukaan kahta rautaa ranettaa ihan turhaan. Jos kattot tuota mun ylempää kuvaa, niin siinä näkyy se tökkelin kulmarauta tosiaan yhdellä pultilla kiinni koukkurungossa, eikö lie vaan pistetty eri pultin alle kiinni.

Noissa mun kuvissa näkyy muuten myös n. 1v ikäisen dieselin putkiston loppupää. Voi se itte putki jotain kovempaa kamaa olla, mutta kyllä tuossakin näkyy jo saumoissa ja kiinnikkeessä vähän väriä pinnassa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 2977
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: MY08 9-3 SC BioPower

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Oman irroitettavan Bosalin juuressa näyttää tältä:
Kuva

Pitää tosiaan koittaa löysätä ja katsoa, saisiko tuota käännettyä vähän alaspäin. CRC:tä saa näemmä ainakin turauttaa. Onko muuten tuossa koukkurungossa kierteet vai onko siellä mutteri?
9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11, 9-3 Cabriolet SE -00
Peugeot 206 1,4 XR -02
#621
”Niitähän saa vaikka minkä värisinä, kunhan ne ovat mustia.”
Vastaa Viestiin