TM 5/2008 sivu 48 on selitetty ainaki siitä nopeammasta välityksestä.AZP kirjoitti: ↑Ti Marras 09, 2021 22:14Jos muuten joku löytää netistä tai kirjastosta "kuinka kaikki toimii" -tyyppisen oppaan jossa avataan tyhmälle selkotajuisesti sitä miten toteutetaan kardaanivetoisessa nelivedossa liukuva voimanjako, niin otan mielellään vinkin vastaan. Meinaan tällä sitä että mun koneinsinöörin järkeen ei mahdu että jos välitys on joka pyörälle sama (pyörät pyörii siis samoilla kulmanopeuksilla kun ajetaan suoraan ja sutimatta) ja voima otetaan kaikkiin pyöriin samasta lähteestä, miten pyörien tiehen välittämää työntövoimaa voidaan säädellä pyöräkohtaisesti? Onnistuu varmaan planeettapyörästöillä, mutta jotenkin mun järkeen ei mahdu että se onnistuisi vain levykytkimillä. Sitten kun sutii eli kulmanopeuksissa onkin eroja, niin asia on taas jo eri.
TM 1/2009 sivu 24 on samaa selitystä. Tosin siä väitetään takapainoisuuden tuntuvan vain tiukoissa kurveissa, mutta kyllä tossa lumipolanteella kun paino kolmosella kaasua, niin perää tarjos sivulle ihan ratin hienoisella kääntämiselläkin...
Nois ei oo linkitysnappeja ja tekstin kopiointikaan ei suorilta onnistu, niin skippaan kuvankaappaukset... Kun tiedän, että sulla lienee edelleen tunnukset rengastestien jälkeenkin Tuon teknisempää en osaa tarjota, pl tietty linkittää WISsin tekstejä. Uskovainen olen siinä mielessä, että jos WIS jotain sanoo, oletan sen pitävän paikkaansa. Ja voimanjaosta, niin on siellä sekin selitetty, että jos taakse laittaa isommat renkaat kuin eteen, niin XWD:n aivot osaa senki sitte kompensoida luistattamalla Haldex-kytkintä kun on ajanut jonkin matkaa. En enää muista, kuinka pitkälle, mutta ei se paha ollut