Mieliala vaihtelee ja kaikki masentaa. Tän nelivedonki vois hukata, kun tästä varmana sais omansa pois ja miettiä vaikka jotain Amperaa tai Voltia et lompakko tykkäis. Mut taas toisaalta kun järkkään XWD Meetin Muonioon, niin kai sinne tarttis sitte neliveto säästää. Syysmasennus on iskenyt tai jotain.
Tänään jolkottelin Porista Nokialle firman RAV4:llä. Ihan jees, kun Häijääs alko jo oleen talvi. Kyllähän se menee, mutta muistuttaa näistä nykykitkottimista kun neliveto on sähköllä on/off, aina kuuluu raksutus kun vetoluistonesto ottaa vastaan ja muuta shittiä. Lisäks sen jotenki huomaa risteyksiski, että edessä olis sitä woimapaskaa mutta takana ei. Kun se on apuveto. Yhdistettynä typerään vetoluistonestoon.
No se talvi oli onneksi Nokialla saakka. Päätin nyt sitten masentaa itseäni, että yhdet sladit ja romu chättiautoon tyrkylle seuraavalle. On sitte kerran luisuttu valopylvään ohi ja päässy kokemaan tätä hassuutta. Eli auto lämpiämään ja viimeistelemään muksujen lumiukkoja.
Sitte baanalle. Eniten ajetut suolamössöä vahingossa saaneet väylät alko oleen jo sulia, mutta alemman tieverkon peränurkista löytyi vielä keliä.
Kirjotin asfalttikokemuksista taannoin näin:
JP_Vette kirjoitti: ↑To Elo 12, 2021 14:00
Eli se, kun Saabin PTU osoittaa väännön Haldex-kytkimen kautta suoraan sinne, missä sitä tarvitaan. Eli kyseessä ei ole pelkkä liikkeellelähtöavustus talvella, vaan oikeasti olennainen osa ajonvakautusta. Tämä oli ensimmäinen kerta, kun ajan tämmöstä hi-techia ja se tunne oli oikeasti se, että se näkymätön Saab-jumalan (olkoot vaikka Thor sitten) käsi alkoi kääntää autoa. Ei mitään ESP-paskaa, vaan se auto kääntyi. Eli totta tosiaan, se neliveto pelasi. Ihan niinkuin se teki vajaa vuosi sittenki koeajolla...
Ja tuo tuo... Miten tuon nyt kuvailis. Kun lähtee ylämäkeen järjellisellä kaasulla, on täys kesä. Kun painaa kaasua missä tahansa, on täys kesä. Kun painaa kaasua niin paljo, että haluaa perää sivulle, se tarjoaa sitä sivulle. Täysin smoothisti, ilman viivettä, ilman mitään ajatustakaan "Haldex-paskasta". Sen vanhan XC90:n kans oli viive, tän kans ei. Isällä on Haldex 5, mutta sitä en ole tositoimissa koskaan koittanut. Varmaan on yhtä hyvä kuin tää.
Tuossa on tuo 225 tkm vähemmän ajettu ja 10 vuotta uudempi RAV4, jonka neliveto on apuveto. Ihan täys pelle tän rinnalla. Automasennuksia tulee ja menee, mutta on tää semmonen värkki, ettei tätä tajua ennen kuin on itse kokenut. Joka muuta väittää, niin tervetuloa koeajolle. Mulla on krooninen Ampera/Volt-kuume ollut jo vuosia, mutta toistaiseksi 100 % ewk. Jos se on porttihuume sähköautoihin, niin on tää Saabin XWD sitten porttihuume johonkin ihan muuhun. Ja BioPoweroimalla voi sitten ostaa taivaspaikankin, jos se jarruttaa hankintaa.
Mutta onneksi jo huomenna tuo lumi on poissa, niin toistaiseksi tämä on vain tämmönen kiva kauppakassi, joka nyhjöttää taivasalla odottamassa parempia kelejä.