Laten ng900 2.3i SE coupe -97
Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97
Nyt olis Saappi kasattu. Jäähdyttimen ilmanohjaimiin askarreltiin tilkkeet ilmastoinnin jättämiin rakoihin. Sitten puskuri, alusmuovit, valot, vilkut, maski, sisälokarit ja roiskeläpät paikoilleen.
Virranjakajan nokka-akselin vastetta piti kääntää puoli kierrosta akselillaan.
Sitten katsastukseen, parilla korjauskehotuksella selvittiin. Käkkäriä pitää kiristää ja vilkkupolttimo vaihtaa.
Virranjakajan nokka-akselin vastetta piti kääntää puoli kierrosta akselillaan.
Sitten katsastukseen, parilla korjauskehotuksella selvittiin. Käkkäriä pitää kiristää ja vilkkupolttimo vaihtaa.
9-3sc 2.0t biopower -08
900s 2.0t -90
ex 9-3 Aero -01
900s 2.0t -90
ex 9-3 Aero -01
Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97
It's alive!
Joko on uskallettu kokeilla venttiiliinnousua, onko eroa entiseen?
Joko on uskallettu kokeilla venttiiliinnousua, onko eroa entiseen?
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97
Vaikea sanoa, tuskin on teho lisääntynyt vakioon nähden . Jossain 3800-4300 alueella tuntuisi pakosarja vähän "soivan" täyskaasukiihdytyksessä. Yllättävän kierrosherkkä tämä on Saabin koneeksi. Kaasupolkimen vaste on erittäin nopea, mutta voimaa sieltä ei vaparissa tule.
Tiheämpi laatikko toki parantaa vääntömomenttia pyörille. Kakkosella voi ajaa aivan kävelyvauhtia nykimättä ja toisaalta kolmosella jaksaa kiihtyä paremmin.
9-3sc 2.0t biopower -08
900s 2.0t -90
ex 9-3 Aero -01
900s 2.0t -90
ex 9-3 Aero -01
Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97
Lauantaina kävimme vierailemassa Opel Club Finlandin talvipäivillä Joutsan moottoriradalla.
Tapahtuma oli hyvin järjestetty ja oli oikein mukavaa ajella Laten kanssa vuorotellen rataa ympäri. Pojalla auto pysyi hanskassa, itse spinnasin pari-kolme kertaa Talvirenkaina tässä on hyväkuntoiset (tosin 2015 paistetut) Hakkapelitta 8:t koossa 195/65-15.
Tiheämpi 2.0i vaihteisto tuntuisi toimivan tällaisella hitaalla radalla, syheröllä riittää kakkonen ja pääsuoralla pääsi kiihdyttämään kolmosella. Madallusjousien soveltuvuus jokkisradalle vähän arvelutti ennalta, mutta hyvinhän niillä sai pitoja. Vakioiskareilla tuo kallistuu ja siirtää painoa sopivasti. Kevennetty perä lähtee liirtoon moottorijarrulla mutkaan tullessa ja kaasulla oikenee ja lähtee puskemaan.
Vapaassa maassa kun eletään, niin käytin rahani hienosti tehtyyn kalenteriin. Ei tarvii sentäs viippoja katsella
Tapahtuma oli hyvin järjestetty ja oli oikein mukavaa ajella Laten kanssa vuorotellen rataa ympäri. Pojalla auto pysyi hanskassa, itse spinnasin pari-kolme kertaa Talvirenkaina tässä on hyväkuntoiset (tosin 2015 paistetut) Hakkapelitta 8:t koossa 195/65-15.
Tiheämpi 2.0i vaihteisto tuntuisi toimivan tällaisella hitaalla radalla, syheröllä riittää kakkonen ja pääsuoralla pääsi kiihdyttämään kolmosella. Madallusjousien soveltuvuus jokkisradalle vähän arvelutti ennalta, mutta hyvinhän niillä sai pitoja. Vakioiskareilla tuo kallistuu ja siirtää painoa sopivasti. Kevennetty perä lähtee liirtoon moottorijarrulla mutkaan tullessa ja kaasulla oikenee ja lähtee puskemaan.
Vapaassa maassa kun eletään, niin käytin rahani hienosti tehtyyn kalenteriin. Ei tarvii sentäs viippoja katsella
9-3sc 2.0t biopower -08
900s 2.0t -90
ex 9-3 Aero -01
900s 2.0t -90
ex 9-3 Aero -01
Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97
On se nätti tuo NG900! Talladegan etuhelmaa huutaa ja 9-3 turbo sportin sivuhelmoja niin aah.. olis makee.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97
Pakokaasupäästöt jäi vähän ihmetyttämään.
tyhjäkäynnillä
CO=0,15% HC=95ppm CO2=13,5 O2=1,52
kierroksilla 2000rpm
CO=0,17% HC=85ppm CO2=13,8 O2=0,98 lambda=1,019
Auto toki seissyt liki 2 vuotta, puolet bensasta oli vielä tankissa tuota vanhaa ja pakoputki oli täynnä nokea koneremppaa edeltäneen öljynpolton takia. Suuttimia ei ole putsattu eikä bensansuodatinta vielä vaihdettu Alkuperäinen katti on siirretty aikas keskelle autoa, eli ei taida sekään oikein lämmetä siellä.
Juniori hitsasi, hioi ja maalasi ryppymaalilla imuputken tuohon ilmamassamittarin ja kaasuläpän väliin:
Taliaferro myy vapariin vastaavan tyylistä imuputkea, joka heidän mukaansa toisi muutaman hevosvoiman 5000-6000rpm alueelle.
Peltipakosarja taasen kasvattaisi muuten vakion moottorin vääntöä/tehoa lähinnä 4000-5000rpm alueella.
http://genuinesaab.com/gallery/23i/Together
Auton korkeutta mittailtiin ja navasta-kaareen mitoiksi saatiin:
etu/taka 355/360mm. Auto on siis hitusen liikaa etukenossa. Mitkähän nuo mitat oli vakiossa ng900 ajoneuvossa?
Vastaavat arvot keventämättömässä og93 aerossa 30mm madaltavilla jousilla on 340/335
tyhjäkäynnillä
CO=0,15% HC=95ppm CO2=13,5 O2=1,52
kierroksilla 2000rpm
CO=0,17% HC=85ppm CO2=13,8 O2=0,98 lambda=1,019
Auto toki seissyt liki 2 vuotta, puolet bensasta oli vielä tankissa tuota vanhaa ja pakoputki oli täynnä nokea koneremppaa edeltäneen öljynpolton takia. Suuttimia ei ole putsattu eikä bensansuodatinta vielä vaihdettu Alkuperäinen katti on siirretty aikas keskelle autoa, eli ei taida sekään oikein lämmetä siellä.
Juniori hitsasi, hioi ja maalasi ryppymaalilla imuputken tuohon ilmamassamittarin ja kaasuläpän väliin:
Taliaferro myy vapariin vastaavan tyylistä imuputkea, joka heidän mukaansa toisi muutaman hevosvoiman 5000-6000rpm alueelle.
Peltipakosarja taasen kasvattaisi muuten vakion moottorin vääntöä/tehoa lähinnä 4000-5000rpm alueella.
http://genuinesaab.com/gallery/23i/Together
Auton korkeutta mittailtiin ja navasta-kaareen mitoiksi saatiin:
etu/taka 355/360mm. Auto on siis hitusen liikaa etukenossa. Mitkähän nuo mitat oli vakiossa ng900 ajoneuvossa?
Vastaavat arvot keventämättömässä og93 aerossa 30mm madaltavilla jousilla on 340/335
9-3sc 2.0t biopower -08
900s 2.0t -90
ex 9-3 Aero -01
900s 2.0t -90
ex 9-3 Aero -01
Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97
Tuossa vielä video Joutsasta:
https://youtu.be/c-ron3G-K2M
Osallistuimme myös Saab-klubin Talvipäiville 11.2.2023 Keuruulla.
Ensin ajettiin pari kiekkaa mieheen Hakkapelitoilla ja sitten muutama kierros Misukan piikeillä.
Kuva linkattu muualta tähän:
Piikit ja tunkki mahtuu hyvin kyytiin:
Kuskinpuolen lasinnostimesta hajosi rulla, onneksi saatiin ikkuna ajettua kiinni ja rulla vaihdettiin myöhemmin kotona.
Bensatankin rapeiden pantojen kunto alkoi arveluttamaan. Skruvatista sellaiset sai tilattua kohtuulliseen hintaan. Pannat vaihdettiin rasvamontulla ja tankki tuettiin lankuilla montun reunoihin. Irrotus oli helppoa katkaisemalla panta puukkosahalla ja uuden pannan asennuksessa oli räikkälenkki tarpeen.
Takapään jarruputkia voisi vaihtaa seuraavaksi. Putkissa on alkuperäiset jatkokset kuljettajan penkin alla pohjassa. Nopealla mittauksella oikea puoli olisi noin 2400mm ja vasen 1800mm pitkä. Olisiko täällä foorumilla tarkempia mittoja näihin, vai pitääkö vaan irroittaa vanhat ja ostaa uudet mallin mukaan?
https://youtu.be/c-ron3G-K2M
Osallistuimme myös Saab-klubin Talvipäiville 11.2.2023 Keuruulla.
Ensin ajettiin pari kiekkaa mieheen Hakkapelitoilla ja sitten muutama kierros Misukan piikeillä.
Kuva linkattu muualta tähän:
Piikit ja tunkki mahtuu hyvin kyytiin:
Kuskinpuolen lasinnostimesta hajosi rulla, onneksi saatiin ikkuna ajettua kiinni ja rulla vaihdettiin myöhemmin kotona.
Bensatankin rapeiden pantojen kunto alkoi arveluttamaan. Skruvatista sellaiset sai tilattua kohtuulliseen hintaan. Pannat vaihdettiin rasvamontulla ja tankki tuettiin lankuilla montun reunoihin. Irrotus oli helppoa katkaisemalla panta puukkosahalla ja uuden pannan asennuksessa oli räikkälenkki tarpeen.
Takapään jarruputkia voisi vaihtaa seuraavaksi. Putkissa on alkuperäiset jatkokset kuljettajan penkin alla pohjassa. Nopealla mittauksella oikea puoli olisi noin 2400mm ja vasen 1800mm pitkä. Olisiko täällä foorumilla tarkempia mittoja näihin, vai pitääkö vaan irroittaa vanhat ja ostaa uudet mallin mukaan?
9-3sc 2.0t biopower -08
900s 2.0t -90
ex 9-3 Aero -01
900s 2.0t -90
ex 9-3 Aero -01
Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97
Olikos näissä jossain joku paineensäätö/-jakopalikka taka-akselilla? Kolkissa sitä ei ollut?!
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97
Tässä lähtee sylkältä 2 putkea taakse vasemmalla. Kuskin kohdalla jatkosliittimet. Bensatankin kohdalla putket menee pakoputken länämpökilven yli ja tankin takana toinen kääntyy oikealle. Akselin kiinnitysten paikkeilla putket vaihtuu letkuihin. Ei ole jakopalikoita tai paineensäätimiä tässä.
9-3sc 2.0t biopower -08
900s 2.0t -90
ex 9-3 Aero -01
900s 2.0t -90
ex 9-3 Aero -01
Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97
Tais olla vanhemmissa malleissa, - 97 tais jo puuttua tuo murikka.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97
Mulla oli -95 palikka ja -97 ei myöskään ollu enää.
Mä sen poistinki...
Jarruputkiin en osaa sanoo kun taisin tehdä kieppitavarasta.
Mä sen poistinki...
Jarruputkiin en osaa sanoo kun taisin tehdä kieppitavarasta.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97
Lidlis ois halpa työkalu
https://www.lidl.fi/p/tee-itse-ja-onnis ... hin/p52136
https://www.lidl.fi/p/tee-itse-ja-onnis ... hin/p52136
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97
Tällaisia CuNi valmisputkia tarjoaa tarvikekauppias:
1950 A-E 12€
2500 A-E 17€
5m kieppi CuNi putkea maksaa 25€ ja nipat 4€, joten putkien teolle jää vain tekemisen ilo
Samallahan tuonne vois uusia myös letkut ja satuloille putket:
560 A-A 3,3€/kpl
Takasatulat, levyt ja vaijerit tuonne onkin uusittu edellisten omistajien toimesta.
1950 A-E 12€
2500 A-E 17€
5m kieppi CuNi putkea maksaa 25€ ja nipat 4€, joten putkien teolle jää vain tekemisen ilo
Samallahan tuonne vois uusia myös letkut ja satuloille putket:
560 A-A 3,3€/kpl
Takasatulat, levyt ja vaijerit tuonne onkin uusittu edellisten omistajien toimesta.
9-3sc 2.0t biopower -08
900s 2.0t -90
ex 9-3 Aero -01
900s 2.0t -90
ex 9-3 Aero -01
Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97
Lauantaina 11.3 oli VaToSUA:n järjestämä jääratapäivä Toijalan satamassa. Lähdin ulkoiluttamaan Saappia tuonne tapahtumaan ihan vakioilla nastarenkailla. Yksi piikkirenkaista vuotaa vähän ilmaa, enkä ole saanut aikaiseksi laitattaa siihen sisäkumia.
Jääradalla oli peräti 50 autoa ajelemassa, suunnilleen puolet kilpa-autoja piikkirenkailla, osa kilvellisiä ja osa kilvettömiä. Toinen puoli taasen siviiliautoja pääasiassa siviilirenkailla ja jokunen piikkirenkailla.
Siviilirenkailla rataa kiertäessä on toki melkoisena tukkeena kilpureille, mutta olipa hauskaa ajella ja hiki tuli. Saappi kääntyy hyvin mutkiin tullessa poikittain jarrulla tai kaasua nostellessa. Mutkista ulostulot sen sijaan ovat aika tuskallisen hitaita 1-pyörävetoisella ja siviilirenkailla.
Radalla sai kuitenkin hitusen vauhdin tuntua, kun pitää saada auto osumaan tiukkaan mutkaan liki satasen nopeudesta
Hyväkuntoinen 2015 paistettu Hakkapelitta 8 näyttäisi tarjoavan järvenjäällä vielä yli 0,3G sivuttaisvoimia.
Jääradalla oli peräti 50 autoa ajelemassa, suunnilleen puolet kilpa-autoja piikkirenkailla, osa kilvellisiä ja osa kilvettömiä. Toinen puoli taasen siviiliautoja pääasiassa siviilirenkailla ja jokunen piikkirenkailla.
Siviilirenkailla rataa kiertäessä on toki melkoisena tukkeena kilpureille, mutta olipa hauskaa ajella ja hiki tuli. Saappi kääntyy hyvin mutkiin tullessa poikittain jarrulla tai kaasua nostellessa. Mutkista ulostulot sen sijaan ovat aika tuskallisen hitaita 1-pyörävetoisella ja siviilirenkailla.
Radalla sai kuitenkin hitusen vauhdin tuntua, kun pitää saada auto osumaan tiukkaan mutkaan liki satasen nopeudesta
Hyväkuntoinen 2015 paistettu Hakkapelitta 8 näyttäisi tarjoavan järvenjäällä vielä yli 0,3G sivuttaisvoimia.
9-3sc 2.0t biopower -08
900s 2.0t -90
ex 9-3 Aero -01
900s 2.0t -90
ex 9-3 Aero -01
Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97
Nyt vasta löysin tämän projektin ja kyllä tuli heti luettua mielenkiinnolla läpi! Nostaa omaakin motivaatioo tämmöset projektit, jossa on tekemisen meininkin. Jatkakaa samaan malliin!
Erityisesti huomion kiinnitti vuoen -96 ng 900, jollainen omastakin taloudesta löytyy. Meidän tosin 5 ovinen B204i koneella. Auto näytti tutulta, ja siellähän tekin olitte Talvipäivillä. Täytyy ensi kerralla tulla jutulle!
Olen huomannut, että oma auto myös kuluttaa ölyä. Selvisiko teidän rempan yhteydessä, mistä sitä lopulta kului vai oliko öljyrenkaat vaan niin kuluneet? Oliko sylinterit itsessään muuten kuluneet siten, että sylinterimitalla näki eroa?
Erityisesti huomion kiinnitti vuoen -96 ng 900, jollainen omastakin taloudesta löytyy. Meidän tosin 5 ovinen B204i koneella. Auto näytti tutulta, ja siellähän tekin olitte Talvipäivillä. Täytyy ensi kerralla tulla jutulle!
Olen huomannut, että oma auto myös kuluttaa ölyä. Selvisiko teidän rempan yhteydessä, mistä sitä lopulta kului vai oliko öljyrenkaat vaan niin kuluneet? Oliko sylinterit itsessään muuten kuluneet siten, että sylinterimitalla näki eroa?
-84 99 GL, -96 ng 900 s, Opel Ampera -12. Edellieset: Fiat Brava s -96, Opel Kadett 2d Sedan -71, -85 og 900i 2d sedan, -89 og 900 16i Combi #6347