Saab 9-5 -97. Kurjuuden maksimointia.
Lähetetty: La Kesä 08, 2024 21:30
Terve.
Pitkään jo pyörinyt mielessä aktivoitua tääläkin foorumilla.
Nimimerkin takaa löytyy muutamalle luultavasti tuttu kaveri.
Eli kyseessä on, Saab 9-5 2.3 ensirekisteröintipäivällä 5.12.1997. Autoa on rakennettu tähän päivään mennessä melko rajulla kädellä,lähinnä tekniikkaan ja sen kehitykseen liittyen. Ensimmäinen tekniikkapaketti jonka rakensin 2021 tuotti 500hp 1bar ahtopaineella precision 6262 ahtimella portatulla kannella enemin nokilla ja perus wössikkäkellarilla. Tällä paketilla tuli todettua monet tääläkin varmoina faktoina pidetyt asiat olevan melkolailla tuulesta temmattuja. Tähän tekniikkaan kuitenkin kyllästyin kesässä ja ruvettiin kehittämään jotain uutta, muutama erilainen kokoonpano ja ahdinyhdistelmä rakennettiinkin jo melko valmiiksi, lopulta iso osa näistäkin päätyi prototyyppilootaan hallin nurkkaan.
Tällähetkellä kokoonpanona-
B206 lohko,öljysumuilla,91.1mm poraus. 90mm kampiakseli, 159mm H-profiili kiertokanget. Mittatilauksena tehdyt männät joiden malli kopioitu F1 mootorin männistä. Runkopukkien puoleiset laakerit urattomat, Lohkossa omaa suunnittelua oleva korsetti joka on lohkossa muullakin kiinni kuin öljypohjan pulteilla.
204/234 Rallikrossi kansi, virtaa noin 280hp 12mm nostolla. Luonnollisesti varustettuna 12mm /280ast kepeillä. Kenaxin säädettävät nokkapyörät.
Polttoainepuolella walbro hellcat 525 sekä aeromotive pro series a1000, AN8 polttoainelinjat,Nuke suutintukki, 1500cc bosch ev14.
Ahdin Precision gen2 7675, pakosarja coshworthin indycarin moottorista, Turbosmart 40mm hukkaportti, 4.5" putkisto tankille asti, tästä perälle 3.5".
Voimansiirtona F40 6v, sasch 785, 6 lapainen sintteri Miban paloilla. Vakio vauhtipyörä.
Tuplaplenum imusarja, 3-4" ahtoputket, 350x600x115mm välijäähdytin, 30 rivinen öljynjäähdytin moottorille, ohjaustehostimelle oma pieni kennonsa.
Alusta, Maptun xt coiloverit, mustat powerflexit, 314&300mm uritetut levyt ja kuuraketin jarrupalat.
Saabin turbiinivanteet 275/245 leveillä semislickseillä.
Trionic7 ohjauksena, Ruotsin ja ranskan pojat tehneet erinomaista työtä tämän suhteen. Ainoa rajoite tällä hetkellä on 4 suutinta ja 8000rpm rajotin. Maffi ja mapit jne täysin skaalattavissa ilman hexan muokkausta. 100fps logeja saadaan myös pihalle.
Ahdin on hieman ylimitoitettu siihen nähden miten suurilla suuttimilla voidaan ajaa, ajellaan kesä kaks tällä ja speksaillaan. Päivitellään pienempään jos siltä tuntuu.
Tämän auton rakennus aiheutti melko pahan oravanpyöräilmiön mootorin koneistuksiin liittyen, päädyin ostamaan omat moottorinkoneistuslaitteet
harrastusta helpottaakseni. Todellisuudessa tämä ei helpottanut asiaa ollenkaan. Tällä hetkellä koneistan moottoreita 6 päivänä viikosta, enkä edes kovin lyhyillä työpäivillä.
Tähän hätään en ruvenut lataamaan kuvia mihinkään ulkoiselle palvelimelle. varmaan sekin täytyy tehdä.
AS
Pitkään jo pyörinyt mielessä aktivoitua tääläkin foorumilla.
Nimimerkin takaa löytyy muutamalle luultavasti tuttu kaveri.
Eli kyseessä on, Saab 9-5 2.3 ensirekisteröintipäivällä 5.12.1997. Autoa on rakennettu tähän päivään mennessä melko rajulla kädellä,lähinnä tekniikkaan ja sen kehitykseen liittyen. Ensimmäinen tekniikkapaketti jonka rakensin 2021 tuotti 500hp 1bar ahtopaineella precision 6262 ahtimella portatulla kannella enemin nokilla ja perus wössikkäkellarilla. Tällä paketilla tuli todettua monet tääläkin varmoina faktoina pidetyt asiat olevan melkolailla tuulesta temmattuja. Tähän tekniikkaan kuitenkin kyllästyin kesässä ja ruvettiin kehittämään jotain uutta, muutama erilainen kokoonpano ja ahdinyhdistelmä rakennettiinkin jo melko valmiiksi, lopulta iso osa näistäkin päätyi prototyyppilootaan hallin nurkkaan.
Tällähetkellä kokoonpanona-
B206 lohko,öljysumuilla,91.1mm poraus. 90mm kampiakseli, 159mm H-profiili kiertokanget. Mittatilauksena tehdyt männät joiden malli kopioitu F1 mootorin männistä. Runkopukkien puoleiset laakerit urattomat, Lohkossa omaa suunnittelua oleva korsetti joka on lohkossa muullakin kiinni kuin öljypohjan pulteilla.
204/234 Rallikrossi kansi, virtaa noin 280hp 12mm nostolla. Luonnollisesti varustettuna 12mm /280ast kepeillä. Kenaxin säädettävät nokkapyörät.
Polttoainepuolella walbro hellcat 525 sekä aeromotive pro series a1000, AN8 polttoainelinjat,Nuke suutintukki, 1500cc bosch ev14.
Ahdin Precision gen2 7675, pakosarja coshworthin indycarin moottorista, Turbosmart 40mm hukkaportti, 4.5" putkisto tankille asti, tästä perälle 3.5".
Voimansiirtona F40 6v, sasch 785, 6 lapainen sintteri Miban paloilla. Vakio vauhtipyörä.
Tuplaplenum imusarja, 3-4" ahtoputket, 350x600x115mm välijäähdytin, 30 rivinen öljynjäähdytin moottorille, ohjaustehostimelle oma pieni kennonsa.
Alusta, Maptun xt coiloverit, mustat powerflexit, 314&300mm uritetut levyt ja kuuraketin jarrupalat.
Saabin turbiinivanteet 275/245 leveillä semislickseillä.
Trionic7 ohjauksena, Ruotsin ja ranskan pojat tehneet erinomaista työtä tämän suhteen. Ainoa rajoite tällä hetkellä on 4 suutinta ja 8000rpm rajotin. Maffi ja mapit jne täysin skaalattavissa ilman hexan muokkausta. 100fps logeja saadaan myös pihalle.
Ahdin on hieman ylimitoitettu siihen nähden miten suurilla suuttimilla voidaan ajaa, ajellaan kesä kaks tällä ja speksaillaan. Päivitellään pienempään jos siltä tuntuu.
Tämän auton rakennus aiheutti melko pahan oravanpyöräilmiön mootorin koneistuksiin liittyen, päädyin ostamaan omat moottorinkoneistuslaitteet
harrastusta helpottaakseni. Todellisuudessa tämä ei helpottanut asiaa ollenkaan. Tällä hetkellä koneistan moottoreita 6 päivänä viikosta, enkä edes kovin lyhyillä työpäivillä.
Tähän hätään en ruvenut lataamaan kuvia mihinkään ulkoiselle palvelimelle. varmaan sekin täytyy tehdä.
AS