Terve.
Pitkään jo pyörinyt mielessä aktivoitua tääläkin foorumilla.
Nimimerkin takaa löytyy muutamalle luultavasti tuttu kaveri.
Eli kyseessä on, Saab 9-5 2.3 ensirekisteröintipäivällä 5.12.1997. Autoa on rakennettu tähän päivään mennessä melko rajulla kädellä,lähinnä tekniikkaan ja sen kehitykseen liittyen. Ensimmäinen tekniikkapaketti jonka rakensin 2021 tuotti 500hp 1bar ahtopaineella precision 6262 ahtimella portatulla kannella enemin nokilla ja perus wössikkäkellarilla. Tällä paketilla tuli todettua monet tääläkin varmoina faktoina pidetyt asiat olevan melkolailla tuulesta temmattuja. Tähän tekniikkaan kuitenkin kyllästyin kesässä ja ruvettiin kehittämään jotain uutta, muutama erilainen kokoonpano ja ahdinyhdistelmä rakennettiinkin jo melko valmiiksi, lopulta iso osa näistäkin päätyi prototyyppilootaan hallin nurkkaan.
Tällähetkellä kokoonpanona-
B206 lohko,öljysumuilla,91.1mm poraus. 90mm kampiakseli, 159mm H-profiili kiertokanget. Mittatilauksena tehdyt männät joiden malli kopioitu F1 mootorin männistä. Runkopukkien puoleiset laakerit urattomat, Lohkossa omaa suunnittelua oleva korsetti joka on lohkossa muullakin kiinni kuin öljypohjan pulteilla.
204/234 Rallikrossi kansi, virtaa noin 280hp 12mm nostolla. Luonnollisesti varustettuna 12mm /280ast kepeillä. Kenaxin säädettävät nokkapyörät.
Polttoainepuolella walbro hellcat 525 sekä aeromotive pro series a1000, AN8 polttoainelinjat,Nuke suutintukki, 1500cc bosch ev14.
Ahdin Precision gen2 7675, pakosarja coshworthin indycarin moottorista, Turbosmart 40mm hukkaportti, 4.5" putkisto tankille asti, tästä perälle 3.5".
Voimansiirtona F40 6v, sasch 785, 6 lapainen sintteri Miban paloilla. Vakio vauhtipyörä.
Tuplaplenum imusarja, 3-4" ahtoputket, 350x600x115mm välijäähdytin, 30 rivinen öljynjäähdytin moottorille, ohjaustehostimelle oma pieni kennonsa.
Alusta, Maptun xt coiloverit, mustat powerflexit, 314&300mm uritetut levyt ja kuuraketin jarrupalat.
Saabin turbiinivanteet 275/245 leveillä semislickseillä.
Trionic7 ohjauksena, Ruotsin ja ranskan pojat tehneet erinomaista työtä tämän suhteen. Ainoa rajoite tällä hetkellä on 4 suutinta ja 8000rpm rajotin. Maffi ja mapit jne täysin skaalattavissa ilman hexan muokkausta. 100fps logeja saadaan myös pihalle.
Ahdin on hieman ylimitoitettu siihen nähden miten suurilla suuttimilla voidaan ajaa, ajellaan kesä kaks tällä ja speksaillaan. Päivitellään pienempään jos siltä tuntuu.
Tämän auton rakennus aiheutti melko pahan oravanpyöräilmiön mootorin koneistuksiin liittyen, päädyin ostamaan omat moottorinkoneistuslaitteet
harrastusta helpottaakseni. Todellisuudessa tämä ei helpottanut asiaa ollenkaan. Tällä hetkellä koneistan moottoreita 6 päivänä viikosta, enkä edes kovin lyhyillä työpäivillä.
Tähän hätään en ruvenut lataamaan kuvia mihinkään ulkoiselle palvelimelle. varmaan sekin täytyy tehdä.
AS
Saab 9-5 -97. Kurjuuden maksimointia.
Saab 9-5 -97. Kurjuuden maksimointia.
AS-Customise 0505588959
Moottorikoneistukset
Erikoismoottorit'
Sylinterikansien porttaukset sekä virtausmittaukset.
Saab-huolto
Saab original varaosien jälleenmyynti
Kangasala
Moottorikoneistukset
Erikoismoottorit'
Sylinterikansien porttaukset sekä virtausmittaukset.
Saab-huolto
Saab original varaosien jälleenmyynti
Kangasala
Re: Saab 9-5 -97. Kurjuuden maksimointia.
En ala arvioimaan virityksiä, selvästi ollaan ns "nextillä levelillä" kaikilta osin ja hattu päästä sen osalta.
Kuinka paljon lähempänä ollaan kiloa kuin 500hv?
Kuinka paljon lähempänä ollaan kiloa kuin 500hv?

NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: Saab 9-5 -97. Kurjuuden maksimointia.
"Tällä paketilla tuli todettua monet tääläkin varmoina faktoina pidetyt asiat olevan melkolailla tuulesta temmattuja"
Kiinnostas tietää mitähän ne oli?
Tuntuu menneen virityshommien neuvomminen hys hys hommiksi monessa paikka tai sitten monikin lesoilee viritaidoillaa tietämättään hölkäsen pöläystä kun kyselee tarkentavia.
Usealta kysynyt mm.diesel ahtimen käyttöä bensa koneessa, vastaus on aina ei toimi.
En ole kokeillut itse vielä, mutta ennenkun käytän tunteja asennukseen niin haluaisin oikeasti vastauksen mistä ahdin tietää mikä savu sitä pyörittää.
Hattua nostan rakentajille joilla riittää mielenkiintoa ja aikaa.
Kiinnostas tietää mitähän ne oli?
Tuntuu menneen virityshommien neuvomminen hys hys hommiksi monessa paikka tai sitten monikin lesoilee viritaidoillaa tietämättään hölkäsen pöläystä kun kyselee tarkentavia.
Usealta kysynyt mm.diesel ahtimen käyttöä bensa koneessa, vastaus on aina ei toimi.
En ole kokeillut itse vielä, mutta ennenkun käytän tunteja asennukseen niin haluaisin oikeasti vastauksen mistä ahdin tietää mikä savu sitä pyörittää.
Hattua nostan rakentajille joilla riittää mielenkiintoa ja aikaa.
Re: Saab 9-5 -97. Kurjuuden maksimointia.
Kiitos, huipputehon rajoitteena on tosiaan suurimmat nestesuuttimet mitä on saatavilla. eli 1500cc, näillä päästään johonkin 800hp nurkille. Ahtimessa riittää tuotto jonnekkin 1000hp päälle, jos saadaan riittävä kaista ajettua hiukan ylikokoisella ahtimella niin ajellaan tällä. 800hp pitäisi toteutua jo alle 2 bar ahtopaineilla.
AS
AS-Customise 0505588959
Moottorikoneistukset
Erikoismoottorit'
Sylinterikansien porttaukset sekä virtausmittaukset.
Saab-huolto
Saab original varaosien jälleenmyynti
Kangasala
Moottorikoneistukset
Erikoismoottorit'
Sylinterikansien porttaukset sekä virtausmittaukset.
Saab-huolto
Saab original varaosien jälleenmyynti
Kangasala
Re: Saab 9-5 -97. Kurjuuden maksimointia.
Esimerkiksi se paljon parjattu laakerivammaisuus sekä voitelun "huonous", molemmat luultavasti lopputulosta puutteellisesta moottorin mittaus ja koneistustyöstä. Aikaisemmassa moottorissa oli erittäin kokeellinen öljypumppu joka ei tuottanut kuin baarin öljynpainetta 8000rpm, tällä ajettiin siitä huolimatta noin 5000km. Eikä millään muotoa nätisti.Kone säilyi silti ehjänä sekä laakerit lähes käyttökuntoisina laakerivälyksien ollessa tarkoituksen mukaiset sekä öljyn viskositeetin valinta välyksien ja käyttötarkoituksen mukaan. Öljynpaineen mittaus oli ensistartissa paikallaan mutta se poistettiin syystä x hetkeksi eikä saatu asennettua takaisin ennen dynoreissua. Mittarin asennuksen jälkeen todettiin huonot öljynpaineet, käytiin dynossa hiukan viileämmillä öljyillä ja reissusta palattua vaihdettiin jakopään koppa ja pumpun rattaat vakioiksi. Loppukesä ajeltiin vielä vähemmän nätisti.Monikossa kirjoitti: ↑Su Kesä 09, 2024 12:38"Tällä paketilla tuli todettua monet tääläkin varmoina faktoina pidetyt asiat olevan melkolailla tuulesta temmattuja"
Kiinnostas tietää mitähän ne oli?
Tuntuu menneen virityshommien neuvomminen hys hys hommiksi monessa paikka tai sitten monikin lesoilee viritaidoillaa tietämättään hölkäsen pöläystä kun kyselee tarkentavia.
Usealta kysynyt mm.diesel ahtimen käyttöä bensa koneessa, vastaus on aina ei toimi.
En ole kokeillut itse vielä, mutta ennenkun käytän tunteja asennukseen niin haluaisin oikeasti vastauksen mistä ahdin tietää mikä savu sitä pyörittää.
Hattua nostan rakentajille joilla riittää mielenkiintoa ja aikaa.
Kun työllistää itsensä täyspäiväisesti moottorihommilla sen jälkeen kun on käyttänyt tuhansia tunteja aiheen opiskeluun ei ole ensimmäisenä intressinä jakaa ihan kaikkea tietoa vapaasti, etenkin jos kuuntelevalla osapuolella ei ole yhtä syvää ymmärrystä aiheesta.
Diesel ahtimia on monenlaisia. Jos ahtimessa vnt pakopesä sen käyttö saattaa olla hieman haastavaa normaalissa katuautossa. Vnt siivikkoa ohjataan alipaineella tai sähköisellä aktuaattorilla. Vnt siivikolla on myös rajallinen lämmönkesto,jos ohjaus saadaan pelaamaan oikein ei lämpö ole ongelma, mikäli ohjaus syystä tai toisesta ei toimi rupeaa pakopaine ja sitä myöden pakolämpö kohoamaan niin paljon että sotkua on tiedossa.
Diesel ahtimissa myös huomattavasti korkeampi painesuhde mitä kipinävehkeisiin tarkoitetuissa,siipien mitoitukset myös tätä myöden ei niin optimit muuhun kuin diesel käyttöön. Holsetteja on äärimmäisen paljon käytetty vuosikymmeniä kipinäkoneissa ilman ongelmia, näissä tosin ollut kiinteä pakopesä. Holseteissa myös siipien mitoitukset hieman dieseliä suosivat, tästä aiheutuu holsetin tunnettu muulinpotku tai "huono heräävyys".
AS
AS-Customise 0505588959
Moottorikoneistukset
Erikoismoottorit'
Sylinterikansien porttaukset sekä virtausmittaukset.
Saab-huolto
Saab original varaosien jälleenmyynti
Kangasala
Moottorikoneistukset
Erikoismoottorit'
Sylinterikansien porttaukset sekä virtausmittaukset.
Saab-huolto
Saab original varaosien jälleenmyynti
Kangasala
Re: Saab 9-5 -97. Kurjuuden maksimointia.
1500cc max, sinun projektiin passaavat vai yleensä, kyselen mielenkiinnosta kun etsimällä löytyy 2000cc ev:nä(maakaasusuuttimia jenkit väittäävät käyttävän nesteelle) ja decaa 2300cc nesteelle.
Vai puhutaanko jostain erikoisesta suuttimesta mitä en ymmärrä.
Selvis dieseliturbon sopivuus, kiitos siitä.
Harvoin laakerivaurio johtuu extemporee ongelmasta.
B234/5 koneista sen verran kokemusta, että laakerihajoamiset johtuu väljiksi ajetuista laakereista, useamman kerran kuivaksi päässeesta koneesta kun ei tarkisteta öljyn määrää, öljynvaihtovälin laiminlyönneistä ja iän tuomista materiaalin väsymisestä.
Kone kun hajoaa niin 99% viaksi kuulee aina saman "suunnitteluvirhe" eikä kukaan myönnä omia mokia.
Pidän bensa saabin lohkoja ja sisuskaluja erittäin kestävänä hyvin pidettynä ja huollettuna.
Tuohon tiedon panttaukseen, hyödyllinen tieto saattaa jäädä hyödyntämättä kokonaan jos tieto on yhden henkilön tiedossa eikä kellään ole varaa hyödyntää tietoa.
Asia erikseen jos tekee bisnestä ja saa sillä elätettyä itsensä ja asiakkaita riittää vuodesta toiseen.
Virittäminen on taitolaji, jokainen olevinaan osaa ja vain harvalla kalusto kestää sen.
Vai puhutaanko jostain erikoisesta suuttimesta mitä en ymmärrä.
Selvis dieseliturbon sopivuus, kiitos siitä.
Harvoin laakerivaurio johtuu extemporee ongelmasta.
B234/5 koneista sen verran kokemusta, että laakerihajoamiset johtuu väljiksi ajetuista laakereista, useamman kerran kuivaksi päässeesta koneesta kun ei tarkisteta öljyn määrää, öljynvaihtovälin laiminlyönneistä ja iän tuomista materiaalin väsymisestä.
Kone kun hajoaa niin 99% viaksi kuulee aina saman "suunnitteluvirhe" eikä kukaan myönnä omia mokia.
Pidän bensa saabin lohkoja ja sisuskaluja erittäin kestävänä hyvin pidettynä ja huollettuna.
Tuohon tiedon panttaukseen, hyödyllinen tieto saattaa jäädä hyödyntämättä kokonaan jos tieto on yhden henkilön tiedossa eikä kellään ole varaa hyödyntää tietoa.
Asia erikseen jos tekee bisnestä ja saa sillä elätettyä itsensä ja asiakkaita riittää vuodesta toiseen.
Virittäminen on taitolaji, jokainen olevinaan osaa ja vain harvalla kalusto kestää sen.
Re: Saab 9-5 -97. Kurjuuden maksimointia.
1500cc suuttimia suuremmat eivät ole enää lineaariset joten toimintaa ei voida taata trionicilla ohjaten. Aiemmin oli 2200cc boschit mutta melko huonot olivat, säätämisestä ei jäänyt kiinni.Monikossa kirjoitti: ↑Su Kesä 09, 2024 16:481500cc max, sinun projektiin passaavat vai yleensä, kyselen mielenkiinnosta kun etsimällä löytyy 2000cc ev:nä(maakaasusuuttimia jenkit väittäävät käyttävän nesteelle) ja decaa 2300cc nesteelle.
Vai puhutaanko jostain erikoisesta suuttimesta mitä en ymmärrä.
Selvis dieseliturbon sopivuus, kiitos siitä.
Harvoin laakerivaurio johtuu extemporee ongelmasta.
B234/5 koneista sen verran kokemusta, että laakerihajoamiset johtuu väljiksi ajetuista laakereista, useamman kerran kuivaksi päässeesta koneesta kun ei tarkisteta öljyn määrää, öljynvaihtovälin laiminlyönneistä ja iän tuomista materiaalin väsymisestä.
Kone kun hajoaa niin 99% viaksi kuulee aina saman "suunnitteluvirhe" eikä kukaan myönnä omia mokia.
Pidän bensa saabin lohkoja ja sisuskaluja erittäin kestävänä hyvin pidettynä ja huollettuna.
Tuohon tiedon panttaukseen, hyödyllinen tieto saattaa jäädä hyödyntämättä kokonaan jos tieto on yhden henkilön tiedossa eikä kellään ole varaa hyödyntää tietoa.
Asia erikseen jos tekee bisnestä ja saa sillä elätettyä itsensä ja asiakkaita riittää vuodesta toiseen.
Virittäminen on taitolaji, jokainen olevinaan osaa ja vain harvalla kalusto kestää sen.
En suoranaisesti vakio moottoreiden hajoamisesta puhunut missään vaiheessa, niitä kaltoinkohdellaan ja jätetään huoltamatta. Lähes aina moottoririkon syynä on huono huolto, virihommissa huoltovälit jotain ihan muuta. Saabin moottorit itsessään ovat äärettömän hyvin suunniteltuja ja perusteellisesti tehtaan moottorilabrassa ajettuja. Jopa paljon parjattu B205/235 pyöri tehtaan moottoridynossa 8000rpm kierroksilla 3bar pakopaineilla 72 tuntia putkeen, sanomattakin selvää että huonosti suunniteltu moottori ei tähän pysty.
Tietojani en missään nimessä täysin panttaa, kysyjällä
vaan täytyy olla riittävä määrä ymmärrystä asiasta mikäli halutaan väärinymmärrykset ja muut opetteluvaiheen vänkyrät välttää.
AS
AS-Customise 0505588959
Moottorikoneistukset
Erikoismoottorit'
Sylinterikansien porttaukset sekä virtausmittaukset.
Saab-huolto
Saab original varaosien jälleenmyynti
Kangasala
Moottorikoneistukset
Erikoismoottorit'
Sylinterikansien porttaukset sekä virtausmittaukset.
Saab-huolto
Saab original varaosien jälleenmyynti
Kangasala